Ktm 640

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köpte mig en 640 idag som det sitter ett akra på och det smäller en hel del vid gassläpp, är det normalt eller är den inte ombestyckad?

Undrar också var blinkreläet sitter, har försökt följa kablarna under sitsen men hittar det inte?

Att det smäller vid gassläpp beror ofta på att det läcker nånstans i avgassystemet.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Att det smäller vid gassläpp beror ofta på att det läcker nånstans i avgassystemet.
Du hade rätt. Packningen på höger sida var helt slut. Knäppt att jag missat det men det började smälla på en annan hoj när jag bytte ljuddämpare utan att ombestycka.

Jag hitta artikelnumret på ktm world, kan man beställa direkt någonstanns ifrån eller måste man gå via återförsäljarna?
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
På min 640 sitter blinkrelät framme bakom lampmasken.
Ta bort lampmasken och leta.

Lycka till!

/R
Hittade tillslut men tack endå! Kan passa på o säga att relät från duells art.nr 3131 har adapter så att det passar direkt med befintlig kontakt.
Här får du två ställen du kan beställa delar till din KTM.

Lelles mc i Uppsala
Karlström motor i Sala

Lycka till!
/R
Japp beställde från karlströms, hade allt i lager. Hoppas det får ordning på smällarna.
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Har nyligen inhandlat en KTM 640 lc4 -05.
Tycker den går lite trögt trodde det skulle vara lite bättre pulver i den är dock absolut inte missnöjd utan super nöjd. Har läst lite och förstår att 640 går lite sämmre men man slipper serva den varrnan dag.

Dock så underar jag om det finns nått man kan göra utom o köpa helsystem.

Dreva har jag tänkt då hojjen mest är för lek och lära sig köra på slangen. Som det är nu orginal så går den upp lätt på 1an men 2an måste man koppla upp den för att få upp provat o ryckt dom en galning o suttit rätt långt bak men de går inte.

Läste i forumet i denna tråd att nån hade drevat 15-38 och att den gick upp lätt på 2an då. Frågan är hur mkt hastighet tappar man nån som har en ~ lista?

Har även läst att ombestycka fuggen innebär det att man måste serva oftare?

/MvH Oscar
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har nyligen inhandlat en KTM 640 lc4 -05.
Tycker den går lite trögt trodde det skulle vara lite bättre pulver i den är dock absolut inte missnöjd utan super nöjd. Har läst lite och förstår att 640 går lite sämmre men man slipper serva den varrnan dag.

Dock så underar jag om det finns nått man kan göra utom o köpa helsystem.

Dreva har jag tänkt då hojjen mest är för lek och lära sig köra på slangen. Som det är nu orginal så går den upp lätt på 1an men 2an måste man koppla upp den för att få upp provat o ryckt dom en galning o suttit rätt långt bak men de går inte.

Läste i forumet i denna tråd att nån hade drevat 15-38 och att den gick upp lätt på 2an då. Frågan är hur mkt hastighet tappar man nån som har en ~ lista?

Har även läst att ombestycka fuggen innebär det att man måste serva oftare?

/MvH Oscar

Framförallt är det en bättre förgasare som behövs på 640n. En FCR41 (sitter på 625 och 660), en TM40 eller en HSR42. Det är de som man brukar använda till den här hojen. Sen finns det lite strypningar på den original också, som måste tas bort.

Ang. drevningen så så har jag för mig att det är 16/42 original. Själv kör jag 16/45 och tycker det är bra. Så neråt 38 bak skulle jag inte gå... men det är ju kanske lite vad man ska ha hojen till, men du som vill köra bakhjul ska nog gå upp lite bak, alternativt ner lite fram.

Hoppas du är nöjd med hojen... Det finns potential i den!!

//M
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Framförallt är det en bättre förgasare som behövs på 640n. En FCR41 (sitter på 625 och 660), en TM40 eller en HSR42. Det är de som man brukar använda till den här hojen. Sen finns det lite strypningar på den original också, som måste tas bort.

Ang. drevningen så så har jag för mig att det är 16/42 original. Själv kör jag 16/45 och tycker det är bra. Så neråt 38 bak skulle jag inte gå... men det är ju kanske lite vad man ska ha hojen till, men du som vill köra bakhjul ska nog gå upp lite bak, alternativt ner lite fram.

Hoppas du är nöjd med hojen... Det finns potential i den!!

//M

Har letat lite i denna tråd men inte rikigt hittat vilka strypningar som finns.
Den enda jag "vet" är den i dämpen som är fast svetsad den har föregånde ägare redan tagit bort. Finns det fler strypningar man kan leta efter?

Och hur mycket hastighet tappade du på dom 3 kuggen bak?
Som den är nu gör den väl runt 160km/h om man har medvind ;)
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Har letat lite i denna tråd men inte rikigt hittat vilka strypningar som finns.
Den enda jag "vet" är den i dämpen som är fast svetsad den har föregånde ägare redan tagit bort. Finns det fler strypningar man kan leta efter?

Och hur mycket hastighet tappade du på dom 3 kuggen bak?
Som den är nu gör den väl runt 160km/h om man har medvind ;)

du har 17-40 som org drevning om du har en 05a kugga ner till 15 om du ska busa mkt:) vet ej tyvär hur mkt man förlorar i fart men man vill inte åka så fort med motard (inte jag iaf)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har letat lite i denna tråd men inte rikigt hittat vilka strypningar som finns.
Den enda jag "vet" är den i dämpen som är fast svetsad den har föregånde ägare redan tagit bort. Finns det fler strypningar man kan leta efter?

Och hur mycket hastighet tappade du på dom 3 kuggen bak?
Som den är nu gör den väl runt 160km/h om man har medvind ;)

Jag vet faktiskt inte. Men jag har varit uppe i 170 (på mätaren) och nån kilometer till hade nog gått. Jag kör med ett riktigt slip-on, upptagen luftburk och borttagna strypningar... om det kanske påverkar lite...
Men som du säkert vet är det inte jättetrevligt att köra däruppe. Jag brukar slå av nånstans mellan 130-140, sen frestar man bara grejerna i onödan och det är ett helvete att sitta där och skumpa...:gnissla

Jag vet att det nånstans finns en tråd ang. strypningarna. Hittar den inte...
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Har letat lite i denna tråd men inte rikigt hittat vilka strypningar som finns.
Den enda jag "vet" är den i dämpen som är fast svetsad den har föregånde ägare redan tagit bort. Finns det fler strypningar man kan leta efter?
Jag antar MaG syftar på sas och epc. sas som är någon återcirkulering av avgaser verkar inte påverka effekten nämnvärt medan epc stryper effekten något på växel 2 och 3.

Efter att ha läst hela tråden samt sökt på forumet kan jag dock konstatera att ingen verkar veta vilken elkontakt på förgasaren som ska dras ur för att stänga av epc om man inte vill plocka bort delarna.

I luftburken har du en snabel som går att plocka bort.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag antar MaG syftar på sas och epc. sas som är någon återcirkulering av avgaser verkar inte påverka effekten nämnvärt medan epc stryper effekten något på växel 2 och 3.

Efter att ha läst hela tråden samt sökt på forumet kan jag dock konstatera att ingen verkar veta vilken elkontakt på förgasaren som ska dras ur för att stänga av epc om man inte vill plocka bort delarna.

I luftburken har du en snabel som går att plocka bort.

Det är bara att dra ur kontakten till den lilla "burken" om sitter monterat på höger bakre delen av toppen ( dit det går en slang från toppen på förgasaren ):yoparty

Är man lite ambitiös så plockar man bort "burken" och pluggar hålet på förgasaren alt. byter förgasare :tummenupp
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Det är bara att dra ur kontakten till den lilla "burken" om sitter monterat på höger bakre delen av toppen ( dit det går en slang från toppen på förgasaren ):yoparty

Är man lite ambitiös så plockar man bort "burken" och pluggar hålet på förgasaren alt. byter förgasare :tummenupp

har 625an en likadan strypning?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
KTM 640 LC4 e 2000

hej alla KTMare jag behöver lite input, är sjukt dålig på det här med motarder och ni är ju proffsen!

Är rätt sugen på en bushoj som komplemente till gixxern och alltså måste jag köpa mig en KTM :) Jag vill bara ha något billigt som går bra att busa med och såg denna på blocket http://www.blocket.se/vi/21181719.htm?ca=23_11_s . Är man dum om man köper en sån gammal häck och har den problem man borde känna till vid ev. köp? Jag struntar fullständigt i om grejerna ser ut som en påse skräp, det är buskörandet jag är ute efter :)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är ju ingen motard ....

Priser beror väl på allmänn skicket , som är svårt att bedömma på bilden.

Åk dit och sparka på däcken:tummenupp
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Nu har jag bytt packning så att det lilla grenröret sitter ordentligt fast. Tyvärr smäller det en massa vid gassläpp iaf men försvinner nästan helt när man drar ner choken lite så den går nog helt enkelt på tok för snålt.

Vilket huvudmunstycke och tomgångsmunstycke är det som rekommenderas för akrapovic+öppnad luftburk?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top