Ktm 640

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Alright, snuskigt nära att köpa Leo Vince X3 nu.

2900 för ett Sebring Hunter som rullat 250 mil.
2600 för ett Leo Vince X3 som rullat 0 mil.

Leo it is :)

återstår dock ett svar innan jag vågar trycka på "Beställ"
(fattig student så man vågar inte chansa allt för vilt hehe)
det står att Leo't är till en LC4 640 ADV (00-02) medan jag har en LC4 640 SMC (03). Kommer det passa direkt, kommer det krävas lite meck (helt okej för mig) eller kommer det inte passa ihop alls?

(ringt runt som en tok till s-racing, bike trollhättan m.m. antingen lyckas jag inte får något svar i luren eller så är det ingen som kan ge ett definitivt svar på frågan, damn it)

Kan nog säga att det passar. Dock inte säker, eftersom "high-flow" kom 03, därför kan det ju finnas en viss skillnad avgassystems mässigt.

Men vafan det är ju bara slip-on, tänkte på helsystem. Ja det passar!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Märkte att min bakbroms inte tog som den skulle efter vintern, mest inte alls faktiskt. Pedalen går i botten.

Luft i systemet, bara att spänna? Nån som har en quick fix att dela med sig av?
Har bara hunnit se som hastigast på det.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Märkte att min bakbroms inte tog som den skulle efter vintern, mest inte alls faktiskt. Pedalen går i botten.

Luft i systemet, bara att spänna? Nån som har en quick fix att dela med sig av?
Har bara hunnit se som hastigast på det.

luft garanterat.. bara att lufta
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Good for U!!!!:yoparty:Bugar
Då får man höra hur det låter imorrn?:D

Oh yeah :yoparty
Däremot använde jag ordet "införskaffat" som en förkortning för meningen "klickat fram en beställning och köp över nätet." :tungan

Så imorgon kommer hojen likväl tyst fisa fram likt en moppe :rofl men inom en vecka så ska det nog allt smälla på som Apollo 11 eller motsvarande effekt :rock :cpparty
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Eftersom denna tråden ändåså är lite halvdöd för tillfället och jag redan har halvt spammat loss några dagar så kommer lite onödigt vetande :hihi

Idag skickade Bike Corner i Karlstad AB iväg mitt Leo Vince X3 :yoparty

Så någon (några?) dag nästa vecka blir det att tvätta hojen ordentligt, köra in hojen till det allmänna vardagsrummet här i studentkorridoren :)hihi), väl där mecka på ny ljuddämpare, sträcka kedjan samt göra ventiljustering :rock

sen jävlar... i några veckor (några timmar körning)... börjar bli dags för nytt drivpaket och kedja också, men mina studentekonomi pallar inte med så mycket mer denna månaden :huvet :brinnerup




p.s googlat arslet av mig och hittar lite olika siffror, någon som med bestämdhet vet vilka drev som sitter på en 640 (03'a) !?
Jag känner mig ganska säker på 16:42, och bakdrevet skulle jag kunna dra ut och kontrollera själv, men hur är det med framdrevet? inte sugen på att meka ner allt innan man har beställt och fått hem det nya.
Vad tror folk om 16:45 för att få lite mer acc men ändå överleva färder i 110-130 km/h?
Whats the magic numbers? :)
 
Last edited:

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Eftersom denna tråden ändåså är lite halvdöd för tillfället och jag redan har halvt spammat loss några dagar så kommer lite onödigt vetande :hihi

Idag skickade Bike Corner i Karlstad AB iväg mitt Leo Vince X3 :yoparty

Så någon (några?) dag nästa vecka blir det att tvätta hojen ordentligt, köra in hojen till det allmänna vardagsrummet här i studentkorridoren :)hihi), väl där mecka på ny ljuddämpare, sträcka kedjan samt göra ventiljustering :rock

sen jävlar... i några veckor (några timmar körning)... börjar bli dags för nytt drivpaket och kedja också, men mina studentekonomi pallar inte med så mycket mer denna månaden :huvet :brinnerup




p.s googlat arslet av mig och hittar lite olika siffror, någon som med bestämdhet vet vilka drev som sitter på en 640 (03'a) !?
Jag känner mig ganska säker på 16:42, och bakdrevet skulle jag kunna dra ut och kontrollera själv, men hur är det med framdrevet? inte sugen på att meka ner allt innan man har beställt och fått hem det nya.
Vad tror folk om 16:45 för att få lite mer acc men ändå överleva färder i 110-130 km/h?
Whats the magic numbers? :)

Jag har 15:45 drevning på min 03-a den är pigg att köra men ligga å köra fort är inget vidare.. Hade tidigare 15:42 och då var hojjen mera lämpad för 110 väg..
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
p.s googlat arslet av mig och hittar lite olika siffror, någon som med bestämdhet vet vilka drev som sitter på en 640 (03'a) !?
Jag känner mig ganska säker på 16:42, och bakdrevet skulle jag kunna dra ut och kontrollera själv, men hur är det med framdrevet? inte sugen på att meka ner allt innan man har beställt och fått hem det nya.

Du kan ju annars bara skruva av plastkåpan vid framdrevet som sitter i med 2 skruvar och markera ett kugg med vit penna/tejp eller något, snurra och räkna kugg från markeringen så vet du vad du har
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hur gör man för att lossa bulten som sitter på axel framför svänghjulet på höger sida? Ska ha av svänghjulet där för att komma åt fly wheel:et.


Läste att man kan låsa fast motorn i Ö.D genom att skruva skruven som sitter under stora oljefiltret och sen dra av bulten. Men det verkar sitta en kortare ej original från tidigare ägare där nu som inte är tillräckligt lång för att komma "in" i hålet på vevstaken. Hittade inga andra skruvar hemma som va tillräckligt långa/tjocka för det hålet :huvet

Försökte nyss hålla med ena handen på bakbromsen med växel i och försöka dra loss bulten med andra handen men det gick inte så bra :)


EDIT: kom på nu, det är inte så att den är gängad åt "fel" håll?

Att lägga i en växel och köra ett mejsel genom bakdrevet ska väl fungera? Men vågar inte dra åt för hårt om det är så att den är gängad så man skall dra åt samma riktning som en klocka går för att få upp bulten.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
hur gör man för att lossa bulten som sitter på axel framför svänghjulet på höger sida? Ska ha av svänghjulet där för att komma åt fly wheel:et.
Du måste ha en svänghjulsavdragare :)

38010125.jpg
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Du måste ha en svänghjulsavdragare :)
Jojo för att få av svänghjulet, den har jag redan. Det är bulten framför svänghjulet jag inte fattar hur jag ska få av.

Ktm har tydligen något verktyg man kan hålla fast hela svänghjulet med när denna bult ska av men den kostar tusen spänn! :brinnerup

har sökt vidare och vissa säger att man absolut inte ska låsa fast vevstaken med skruven i framdelen av motorn när man ska av med denna bult, vilket jag hade kunnat tänka mig.

Men hur fan gör man om man inte vill köpa det här verktygen för att hålla fast svänghjulet? Har försökt dra med växel i och annat spärrskaft genom bakdrevet men känns som man ska ha sönder något innan bulten lossnar.



Den här bulten jag pratar om:
4stator.jpg
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Men hur fan gör man om man inte vill köpa det här verktygen för att hålla fast svänghjulet? Har försökt dra med växel i och annat spärrskaft genom bakdrevet men känns som man ska ha sönder något innan bulten lossnar.
Jag har kört med mutterknack, funkar kalas :)

jag känner igen det där på min, och på både fram och bakbroms. Hur luftar man? Måste man köpa någon biltemapryl?
Du kan lufta för hand genom att pumpa upp ett tryck i systemet och sen släppa ut luften nere vid oket, en genomskinlig slang är bra så man ser om de kommer bubblor.

Annars finns de som sagt en sug man kopplar till kompressorn, har en sådan själv och skulle inte vilja vara utan den nu när man har vant sig :)
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag har kört med mutterknack, funkar kalas :)
Drar dem på så hårt att du inte behöver sätta fast motorn på något sett? :va Har iofs en kompressor hemma som bara står, kanske borde köpa något användbart till den.

Jag har ju långt jävla spärrskaft så mer kraft finns men är rädd för att dra sönder nått när jag inte vet hur jag ska "låsa" motorn så den inte snurrar runt när jag ska av med bulten... eller om skiten inte är gängad åt det hålet så man ska dra medurs för att få loss den.
 
Last edited:

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Drar dem på så hårt att du inte behöver sätta fast motorn på något sett? :va Har iofs en kompressor hemma som bara står, kanske borde köpa något användbart till den.

Jag har ju långt jävla spärrskaft så mer kraft finns men är rädd för att dra sönder nått när jag inte vet hur jag ska "låsa" motorn så den inte snurrar runt när jag ska av med bulten... eller om skiten inte är gängad åt det hålet så man ska dra medurs för att få loss den.

Spräck muttern och köp en ny mutter om du är rädd för att dra sönder något. men mutter maskin borde göra susen. i med växel bara när du gör det, kör dock inte för länge om du märker att det inte lossnar.
En mekaniker sa att dem slagen inte va så bra för växellådan om man matade på för länge.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top