Ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
mm ringde och pratade med verkstan. Han sa att man förlorar för mycket kraft när man lägger i växel och stoppar bakhjulet. Det är till att köpa en skruv som funkar för att låsa motorn som gäller eller mutterdragare. Får se vilket det blir, någon som har art # till den skruven som är lite längre? Skulle tydligen vara vanligt att den sitter på crossar och sitter inte på 640 orginal.. låter jävligt konstigt men så är det :p Det är insex-skruv också
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
p.s googlat arslet av mig och hittar lite olika siffror, någon som med bestämdhet vet vilka drev som sitter på en 640 (03'a) !?
Jag känner mig ganska säker på 16:42, och bakdrevet skulle jag kunna dra ut och kontrollera själv, men hur är det med framdrevet? inte sugen på att meka ner allt innan man har beställt och fått hem det nya.
Vad tror folk om 16:45 för att få lite mer acc men ändå överleva färder i 110-130 km/h?
Whats the magic numbers? :)


Ladda ner KTM CD, där står det final ratio. Till din 2003 är det 17/42 om du har Supermoton & vanliga 640 är det 16/42
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag körde 17-45 på min förra 640. Det tycker jag var en perfekt drevning.
Jag fick för mig att det var bättre att öka bak, än att minska fram, fast när det gäller 1-2 kugg så borde det inte spela någon roll fram heller. Om inte annat, så är ju framdrev billigare än bakdrev om man ska köpa olika och testa.

Finns det någon som kör med original-drevning? Jag tänkte göra det på Kinekulle i sommar, men på gatan blir det inte alls lika kul att köra original.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Lånar lite...

Vart får jag tag på verkstadshandbok för en duke II-06?
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
har försökt hitta men jag är väl dålig bara...Länk?:confused:
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Jag har en i papperform från en 03:a som du kan få köpa för en 50-lapp inklusive frakt!

hmm, hur mycket skilljer sig den från 06an då?? Men finns det inte att köpa någonstans??

D:confused:
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Grymt, du har PM...

Sedan medans jag ändå är i farten kan jag ju passa på att fråga vad ni kör för fett/olja i hjullager och packningar i framnavet? Samt hur mycket och vilka delar är viktigast att fetta in??

TACK!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Grymt, du har PM...

Sedan medans jag ändå är i farten kan jag ju passa på att fråga vad ni kör för fett/olja i hjullager och packningar i framnavet? Samt hur mycket och vilka delar är viktigast att fetta in??

TACK!

Hjulagren är kapslade från början och där trycker man inte i mer fett. Möjligen finns där en poäng att lägga fett bakom tätningen om man kör enduro men knappast för gatåka....

Feta in hela svinglänkaget och svingens främre lagring. Dessa lager är sura att byta och överlever länge om de är väl infettade.
 

ströhm

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Falköping
Hoj
-99, KTM 640
Hej!

Har precis joinat gänget och köpt mig en ktm 640 grymt nöjd!
Har kört några gånger och upptäckt att de läcker lite olja från motorn, det blir alltid en liten pöl under startmotorn när man varit ute..funderar på om packningen mellan motorhalvorna är kass.
Undrar även vad de är för något jag ringat in på bilden som jag bifogat?
http://img571.imageshack.us/img571/4733/img02791432.jpg
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hjulagren är kapslade från början och där trycker man inte i mer fett. Möjligen finns där en poäng att lägga fett bakom tätningen om man kör enduro men knappast för gatåka....

Feta in hela svinglänkaget och svingens främre lagring. Dessa lager är sura att byta och överlever länge om de är väl infettade.

Ok, tack!
Tips på vilket fett man ska köra på??

/D
 

dunderbamse

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
1989, Honda VFR 750
Har en 640 LC4 som går kanon, men har märkt att motorn blir lite oljig efter att man kört med den. Det är vänster sida som blir lite små fuktig och man kan se att det samlas små olje-droppar på KTM märket som sitter på motorn. Kan det vara någon packning som är dålig eller vad tror ni?

Halloj igen gott folk!

Nu har jag med 99% säkerhet hittat att läckan är i toppen, alltså borde det vara en packning där som behöver bytas(?).

Jag är själv alldeles för novis på att mecka så jag kommer inte våga skruva isär och pilla där själv då jag antar att ventiljustering m.m måste göras efteråt. Vad tror ni mellan tummen och pekfingret att det skulle kosta att lämna in den på en verkstad?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Halloj igen gott folk!

Nu har jag med 99% säkerhet hittat att läckan är i toppen, alltså borde det vara en packning där som behöver bytas(?).

Jag är själv alldeles för novis på att mecka så jag kommer inte våga skruva isär och pilla där själv då jag antar att ventiljustering m.m måste göras efteråt. Vad tror ni mellan tummen och pekfingret att det skulle kosta att lämna in den på en verkstad?

det får du nog bäst svar på om du ringer till en verkstad och frågar men kan inte tänka mig att det skulle ta längre tid än en timma för dem att fixa och dem brukar väl ligga på strax under tusen kr i timman?

För övrigt är det ingen färdigskuren packning som sitter där. Man får kleta på själv med packnings-tub... om det nu var topplocket du menade.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
:mad:

Jag och pucko här på forumet har idag mekat 640-avgasrör i TRE timmar...
Räknade med att byte från original till Leo Vince skulle ta ca en timma, just nu ligger vi på plus tre timmar och måste införskaffa ett mellanrör för att kunna fortsätta :brinnerup

Visar sig att original avgasrör är 50 mm i diameter, medan slip-on-röret är 45 mm :crash

SAMTLIGA kåpor är förövrigt borttagna för att lyckas få bort avgasröret (måste ut så man kan kapa av skiten ovanför framdrevet ungefär)

640 LC4 ADV -00-02 har MYCKET TYDLIGEN inte samma avgasrör som 640 LC4 -03 :confused: :huvet

(fast jag är inte så arg eller orolig, bara irriterad och frustrerad)


*ny huvudvärk*

Usch... vågar man sig på att fortsätta med projektet tro!? När (för någon gång lär man ju göra det) man väl ska sälja hojen... undra hur poppis det är då att ha ett original-avgasrör som är kapat med vinkelslip plus mellanrör ungefär ovanför framdrevet? :va

Men suck, jag är verkligen inte sugen på att ge upp och sätta tillbaka original-dämparen heller...

GOD DAMN IT! :mad:
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, tack!
Tips på vilket fett man ska köra på??

/D
0000_Maxima_Grease_Waterproof_--.jpg

Själv kör jag med Maxima Waterprooff grease men vadfan som helst duger utmärkt.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Lånar lite till en fråga.
Tycker normalt jag är lite MacGyver när det gäller att hitta grejer på nätet men i KTM:s fall stöter jag fan i mig på patrull.
Jag letar efter plast till en 640 LC4 -03, hur svårt ska det vara?
Det jag främst är ute efter är kylarvingar och jag har kollat bla dessa utan resultat.

Lelles - inga vingar
Karlström - inget till LC4
24mx - bara cross

Hittar alltså flertalet (även utländska) sidor som har plast till crossar men inget mer. Någon som har nåt bra tips eller har alla KTM-ägare egen plastfabrik i källaren?

Ni får gärna säga att jag är dum i huvudet...sålänge ni länkar till en bra sida :tummenupp
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top