Ktm 640

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
Sexförti!
Tack för ett snabbt svar! Hade misstankar om det också, men är rätt ny så ser inte alla skillnader mellan årsmodeller.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Ja, det där ÄR en -04!
Om du är sugen på en fräch -05a, (jämför utseende!!! Helt anorlunda.)
Sök under Dalarna med typ 640 eller LC4, så kommer det en träff på en som är till salu! (den är blå:)

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Hmm... jag tror t.om att jag har ägt den hojjen...Japp en 04a.
Det var egentligen inga problem med den när jag hade den. Dock bor jag i Göteborg och är inte helt supersäker på regnummret. Om du ska kolla på den så hör av dig om du har nga frågor. Kanske kan hjälpa till.
//Tombola

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
har kollad lite på ktm 640 lc4 ca 10 år gamla va ska man kolla på. somma säger motorena inte håller mer än ca 2000 mil ?

Det beror på hur man underhåller dem.....

Jag kör 1000racemil på en motor och har plockat ner flera motorer med både 4-5kkm på mätaren där allt fortfarande var utan anmärkning. Sen rasar där gott om motorer kring 2000 mil, en del oförklarligt men de flesta pga felaktigt bruk eller underhåll.

Sen finns där på tok för många klåpare som gör mer avancerade motoringrepp utan att reda ut det. Att byta vev och ramlager utan att kunna ställa lagerspel korrekt är den vanligaste orsaken till prematura ras..

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köp en -03 eller nyare. Har fått för mig att dessa motorer är bättre (topparna), Men jag kan ha fel som vanligt:D

haha... nu har du inte fel :D
-03 kom den nya toppen. Hur mycket bättre den är vet jag inte, men det står ju "highflow" på den nya, så det är ju ballt om inte annat. Sen är motorn grå efter -03, så den ser lite fräschare ut än den svarta.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
haha... nu har du inte fel :D
-03 kom den nya toppen. Hur mycket bättre den är vet jag inte, men det står ju "highflow" på den nya, så det är ju ballt om inte annat. Sen är motorn grå efter -03, så den ser lite fräschare ut än den svarta.

Där kommer en hög uppgraderingar i motorn och den nya toppen är betydligt bättre från början och kräver bara mindre portning för att bli kanon....

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har någon koll på om vevstaken ska ha spel i sidled när den sitter monterad med ihopsatt motorn? Har tatt av cylinder/kolv och det går att vicka på den rätt mycket

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har någon koll på om vevstaken ska ha spel i sidled när den sitter monterad med ihopsatt motorn? Har tatt av cylinder/kolv och det går att vicka på den rätt mycket

Ja.....

Läs din manual om vilket spel du skall ha i vilken riktning...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tänkte handla ordentlige bromsbelägg till kåtten nu, men detta är ju en djungel.
http://www.karlstrommotor.com/sv/articles/2.1464.734565/delta-valj-passande-belagg-till-din-mc välj "KTM 125-530 fram".
Vilka ska man välja för absolut bästa bett? Mina gamla belägg var riktigt bra men jag har ingen aning om vad det var för nåra.

De där skall du absolut inte åka med de är betydligt sämre än Biltema. Bäst är Brembo original aka Toshiba 2701 men de kostar svin dock inte mer än andra belägg med bra bett. Därefter kommer en drös med piratpads typ Goldfren, Newfren, Biltema som kostar 99-199 och de är alla ungefär jämndåliga....

Skall du ha något annat än original med bra bett fram på en gatcykel är det EBC HH SBS HH eller liknande.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag åker med Newfren S2 på min 625:a (skogsåka) de har funkat kanon, nu kör jag med S2 modellen tidigare körde jag med S1 båda har funkat kanon.
S1:199kr på lelles & S2:289kr.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
De där skall du absolut inte åka med de är betydligt sämre än Biltema. Bäst är Brembo original aka Toshiba 2701 men de kostar svin dock inte mer än andra belägg med bra bett. Därefter kommer en drös med piratpads typ Goldfren, Newfren, Biltema som kostar 99-199 och de är alla ungefär jämndåliga....

Skall du ha något annat än original med bra bett fram på en gatcykel är det EBC HH SBS HH eller liknande.

Vet du hur textart4069 och FERODID450 beläggena är? Dessa ligger ju också som originaldel men till halva priset.

Men jag antar att man bara är dumsnål då man ändå åker på o köpa 600kronors beläggen...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC