Ktm 640

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Går kanske lite snålt. Vad har du för munstycken i samt eventuellt slipon, öppen luftburk etc?

Ang. blanding för er som undrar:
Fick svar av Boris att skruva in blandskruven till amx och sen 1,5 varv ut igen. Ska testa det ikväll. :)
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Tickande

Hände nåt märkligt på väg hem idag.
Åker som vanligt hem genom stan och vid nåt tillfälle varvar jag på ganska bra. När jag sedan stannar vid ett rödlyse tycker jag det är väldigt märkligt att Övergångsstället tickar fort när det är röd gubbe. Samma sak händer vid nästa rödljus och det är då jag upptäcker att det är inte rödljuset som låter, det är min LC-4.

Den går precis som vanligt, tomgång ok, effekt ok men helt plötsligt så har den alltså börjat "ticka" ordentligt.
Kollade runt motor och så men hittade inget märkligt och jag kan heller inte riktigt härleda varifrån det kommer. Det tickar alltså när jag står still. Förmodligen när jag kör också men då dränks det i allt annat ljud.

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt? :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hände nåt märkligt på väg hem idag.
Åker som vanligt hem genom stan och vid nåt tillfälle varvar jag på ganska bra. När jag sedan stannar vid ett rödlyse tycker jag det är väldigt märkligt att Övergångsstället tickar fort när det är röd gubbe. Samma sak händer vid nästa rödljus och det är då jag upptäcker att det är inte rödljuset som låter, det är min LC-4.

Den går precis som vanligt, tomgång ok, effekt ok men helt plötsligt så har den alltså börjat "ticka" ordentligt.
Kollade runt motor och så men hittade inget märkligt och jag kan heller inte riktigt härleda varifrån det kommer. Det tickar alltså när jag står still. Förmodligen när jag kör också men då dränks det i allt annat ljud.

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt? :confused:


Försvinner det om du ger lite gas eller höjer tomgången? Klassikern är att autodekompen kickar in så det börjar klicka vid låga varv.

Annars är det bara att börja skruva. Kolla kamkedjesträckare och ventilspel/vippor.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Försvinner det om du ger lite gas eller höjer tomgången? Klassikern är att autodekompen kickar in så det börjar klicka vid låga varv.

Annars är det bara att börja skruva. Kolla kamkedjesträckare och ventilspel/vippor.

Ska testa det där med autodekompen imorgon. Om så, vad kan man göra åt det? Eller är det skadligt på nåt sätt?

tackar för tipset.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ska testa det där med autodekompen imorgon. Om så, vad kan man göra åt det? Eller är det skadligt på nåt sätt?

tackar för tipset.

Du kan antingen ta bort autodekompen från kammen eller köpa ny kam. Att köpa bara ny autodekomp funkar inte om det är den som tickar på sista värsen så att säga...(Nu fick jag allt till det!)
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Du kan antingen ta bort autodekompen från kammen eller köpa ny kam. Att köpa bara ny autodekomp funkar inte om det är den som tickar på sista värsen så att säga...(Nu fick jag allt till det!)

Och idag låter den precis som vanligt, inget tickande alls. Märkligt.
Men tack för tipsen, får väl kolla upp det nån dag.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Sådär, då blir det nog verkstad nu då.
Tog en repa igår kväll och märker efter ett tag att tickandet är tillbaka.
Är norr om stan och ska strax söder om och vänder och börjar köra hemåt. Sen tar det inte lång tid innan den börjar gå ryckigt och bluddra lite och i takt med tickandet även kvida som om man klämmer en sån där liten gummimus och ibland är det något som "klonkar" i motorn högljutt.

Känns som den håller på och skär ihop men olja och annat finns.
Får bli verkstad då, jippi.

Din MC i Sollentuna är de jag känner till. Nån som har fler tips? Eller nån som gillar att mecka? =)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Sådär, då blir det nog verkstad nu då.
Tog en repa igår kväll och märker efter ett tag att tickandet är tillbaka.
Är norr om stan och ska strax söder om och vänder och börjar köra hemåt. Sen tar det inte lång tid innan den börjar gå ryckigt och bluddra lite och i takt med tickandet även kvida som om man klämmer en sån där liten gummimus och ibland är det något som "klonkar" i motorn högljutt.

Känns som den håller på och skär ihop men olja och annat finns.
Får bli verkstad då, jippi.

Din MC i Sollentuna är de jag känner till. Nån som har fler tips? Eller nån som gillar att mecka? =)
Såg att du också bor i Nacka, om du väljer att meka själv så finns det hjälp/råd osv jag kan ge. Renoverade min motor själv i vintras!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag köpte en 640sm -06 i fredags och har ett problem med att bromsljuset lyser konstant. Jag har läst runt lite och sett att det kan vara ett kontaktfel och att man kan koppla ur bakbromskontakten eller liknande.

Dock så vet jag inte riktigt var jag hittar denna kontakt eller om det är något annat som kan åtgärda problemet... tacksam för svar! Vore gott med bromsljus :yoparty

Hade samma problem med min -05a. Det visade sig att bromshandtaget tog i insidan på höger handtagsskydd. (Barkbuster kanske det heter.) Vinklade bara ner skyddet litet så att bromshandtaget fick fullt spel utåt så var problemet löst.

Gillar lätta fel!
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Jag köpte en 640sm -06 i fredags och har ett problem med att bromsljuset lyser konstant. Jag har läst runt lite och sett att det kan vara ett kontaktfel och att man kan koppla ur bakbromskontakten eller liknande.

Dock så vet jag inte riktigt var jag hittar denna kontakt eller om det är något annat som kan åtgärda problemet... tacksam för svar! Vore gott med bromsljus :yoparty


Min -03a hade samma problem, det var stiftet till kontakten vid handbromsen som hade försvunnit på ngt sätt. Den kontakten är "omvänd" dvs att den tänder bromsljuset när det inte är ngt tryck på den. Bara att leta reda på en tandpetare/plaststicka och pröva sig fram till rätt längd.
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Tänkte beställa lite grejer till en service, har Boris nått till salu kanske?

Olja+2xfilter, luftfilterrengöring+olja, tändstift, batteri+laddare,bladmått och keddjespray ska inhandlas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

rasmussen

Guest
Tänkte beställa lite grejer till en service, har Boris nått till salu kanske?

Olja+2xfilter, luftfilterrengöring+olja, tändstift, batteri+laddare,bladmått och keddjespray ska inhandlas

Jag köpte faktist biltemas batteri som hade liknande mått.. Passade utan problem. Sen så kostade det inte mer än 3-400 ett yuasa är dubbelt så dyrt om inte mer. Det har snart hållt i 6 månader :tummenupp

Om du tänker behålla din mc länge eller har fler som ska ha samma olja så köp större kvantitet från q8 et.c. Blir mycket billigare per liter!
 

rasmussen

Guest
PM till Boris.

rasmussen, köpte du 7Ah Gel-batteriet?

Kommer inte ihåg amperetimmarna men det var något lägre än yuasa, men gel var var det såklart!

EDIT: 150mm x 87mm x 93mm mäter Yuasa. Ganska säker på att jag valde detta från biltema art.nr 80815 12V 7Ah 151 x 87 x 95 319,00:-
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hur pass är driftsäkerheten i en 640? Fått nys på en 2002 med knappa 1500 på mätaren och är lite sugen på att ha den som vinterhoj. Bumsen är lite tung och klumpig i snömodd.

Vad ska man betala?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur pass är driftsäkerheten i en 640? Fått nys på en 2002 med knappa 1500 på mätaren och är lite sugen på att ha den som vinterhoj. Bumsen är lite tung och klumpig i snömodd.

Vad ska man betala?

Jag har haft en i 7 år å har i stort sätt bara tanka å gjort service, sen så har en bara gått å gått utan att läcka olja eller så...
Sen kan den ju vara lite stor å klumpig i snö den me...
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top