Ktm 640

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Snackade med en bekant som tidigare haft en Duke II som tipsade mig om att plocka bort hela locket från luftburken för att få hojen att gå mkt bättre.

På min 640 -04 så är snorkeln som sitter ovanpå luftburken bortplockad, Seebring slipon sitter på och som jag har uppfattat det lite större munstycken.

Tänkte testa idag, men hade inga verktyg med mig.
Är det någon som kan säga bu eller bä om detta?
Högre insugsljud lär det restultera i iaf, men ger det mer svar/effekt.

Enligt min bekanta så var hojen svår att gasa upp på bakjuet med endast snorkeln pockad och skitlätt att slanga med när hela locket var borta..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snackade med en bekant som tidigare haft en Duke II som tipsade mig om att plocka bort hela locket från luftburken för att få hojen att gå mkt bättre.

På min 640 -04 så är snorkeln som sitter ovanpå luftburken bortplockad, Seebring slipon sitter på och som jag har uppfattat det lite större munstycken.

Tänkte testa idag, men hade inga verktyg med mig.
Är det någon som kan säga bu eller bä om detta?
Högre insugsljud lär det restultera i iaf, men ger det mer svar/effekt.

Enligt min bekanta så var hojen svår att gasa upp på bakjuet med endast snorkeln pockad och skitlätt att slanga med när hela locket var borta..

Så stor skillnad är det inte att plocka bort locket, märks mest på ljudet då... Annan förgasare gör skillnad...
 

Atwa

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Norrland
Hoj
KTM Duke II
Snackade med en bekant som tidigare haft en Duke II som tipsade mig om att plocka bort hela locket från luftburken för att få hojen att gå mkt bättre.

På min 640 -04 så är snorkeln som sitter ovanpå luftburken bortplockad, Seebring slipon sitter på och som jag har uppfattat det lite större munstycken.

Tänkte testa idag, men hade inga verktyg med mig.
Är det någon som kan säga bu eller bä om detta?
Högre insugsljud lär det restultera i iaf, men ger det mer svar/effekt.

Enligt min bekanta så var hojen svår att gasa upp på bakjuet med endast snorkeln pockad och skitlätt att slanga med när hela locket var borta..

När jag nyss hade köpt min Duke II plockade jag bort både snorkeln och bytte till större munstycke för att den gick snålt original, och det kändes som att hojen fick 15 hästar mer av det. Största skillnaden gjorde nog bestyckningen, men den lär ju knappast gå sämre av att den andas lättare, sen får du ett skönt insugsljud som jag inte skulle vilja vara utan. :)
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Hur länge har du tänkt att vänta? Januari 2013 ändrar dem reglerna till 35 kw för A begräns, A2.

Man borde göra det nu om man kan i mitt tycke.
När dom nya reglerna går in, så visst får man köra 15hk till, men du måste också köra upp efter 4år igen.
Med dagens regler slipper man den där extra uppkörningen och det blir automatiskt ett tung utan begränsning kort. Som det inte blir efter 2013.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Hur länge har du tänkt att vänta? Januari 2013 ändrar dem reglerna till 35 kw för A begräns, A2.

Med att köpa hojen? Skulle helst vilja ta kortet i år redan så jag har det klart, älskar att köra och känner att en 125a är inget jag vill glida runt på, fast kanske är mer värt att ta A2 istället? Fast det är den jädrans väntan som är jobbig på att få köra.
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Med att köpa hojen? Skulle helst vilja ta kortet i år redan så jag har det klart, älskar att köra och känner att en 125a är inget jag vill glida runt på, fast kanske är mer värt att ta A2 istället? Fast det är den jädrans väntan som är jobbig på att få köra.

Tänk efter ifall du verkligen vill köra upp 2ggr också. Först en gång för A2 sen en gång för A
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Tänk efter ifall du verkligen vill köra upp 2ggr också. Först en gång för A2 sen en gång för A

Det är inte det jag vill, tycker det skulle vara skit skönt att få köra hoj direkt när våren kommer, inte vänta på uppkörning och det.
Men blir det inte svårare att få A2 även om jag har A1 nu med de nya reglerna?
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Har inte hunit läsa igenom hela tråden.
Men hur lång kedja bör man ha om man ska köra med 16-42 drevning?

/Johan
 

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640
Hjälp och råd sökes. Tjej med tummen mitt i handen finnes.

Har en 640 som inte krånglat någonting tidigare, men idag när jag skulle starta hojen efter en kortare paus i körningen så gick det inte. Det lät lite ifrån motorn men hände ingenting. Fick tillslut kicka igång den, och är man kort och inte särskilt stark i benen så är det inte det lättaste.

Körde vidare och hojen gick som vanligt, stannade för en längre paus. När vi ska iväg startar den direkt.
Sen får kompisen lite tjall med sin hoj vid ett rödlyse och jag stänger av hojen.
SÅKLART vill hojfan inte starta utan jag får rulla upp den på trottoaren och kicka igång den.

Vad ska jag göra? Vad ska jag leta efter? Jag kan verkligen ingenting och jag är 45 mil ifrån närmsta mekhjälp. :gråta
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Låter som batteriet börjar bli slut....:( Kolla även så att kablarna sitter fast på batteriet och att jordkabeln sitter riktigt i ramen (flätan) Om batteriet börjar balla ur, håll in dekompen när du startar.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Hjälp och råd sökes. Tjej med tummen mitt i handen finnes.

Har en 640 som inte krånglat någonting tidigare, men idag när jag skulle starta hojen efter en kortare paus i körningen så gick det inte. Det lät lite ifrån motorn men hände ingenting. Fick tillslut kicka igång den, och är man kort och inte särskilt stark i benen så är det inte det lättaste.

Körde vidare och hojen gick som vanligt, stannade för en längre paus. När vi ska iväg startar den direkt.
Sen får kompisen lite tjall med sin hoj vid ett rödlyse och jag stänger av hojen.
SÅKLART vill hojfan inte starta utan jag får rulla upp den på trottoaren och kicka igång den.

Vad ska jag göra? Vad ska jag leta efter? Jag kan verkligen ingenting och jag är 45 mil ifrån närmsta mekhjälp. :gråta

Kolla om du kan låna en multimeter av nån snäll själ. Bör väl ligga nånstans runt 12v avstängd och ca 14 när den är igång.
 

Mountain_87

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
kalmar
Hoj
KTM 640-03
Hej!

Va ute förut idag med min 640 -03 och upptäckte att dödaren på sidostödet inte fungerade. visade sig att det var urkopplat, så koppalde tillbaks och testade, funkade kanon! Men min neutral lampa blinkar emellanåt (har alltid gjort de) och hojen dör då även när man inte har växel i. Det konstiga är att lampan blinkar enbart när man lutar cyklen åt vänster, allså kan man inte ha cyklen på stödet o tomgångsköra den... Nån som vet vad det beror på?
ska ha hojen och köra upp med så enbart därför jag vill de ska funka!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej!

Va ute förut idag med min 640 -03 och upptäckte att dödaren på sidostödet inte fungerade. visade sig att det var urkopplat, så koppalde tillbaks och testade, funkade kanon! Men min neutral lampa blinkar emellanåt (har alltid gjort de) och hojen dör då även när man inte har växel i. Det konstiga är att lampan blinkar enbart när man lutar cyklen åt vänster, allså kan man inte ha cyklen på stödet o tomgångsköra den... Nån som vet vad det beror på?
ska ha hojen och köra upp med så enbart därför jag vill de ska funka!

Kan vara att kabeln för neutralen sitter lös på kontakten... De är en av dom som sitter framför motordervet på höger sida, ovanför lilla oljefiltret under kåpan överdrevet om du har ett...
 

Mountain_87

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
kalmar
Hoj
KTM 640-03
Kan vara att kabeln för neutralen sitter lös på kontakten... De är en av dom som sitter framför motordervet på höger sida, ovanför lilla oljefiltret under kåpan överdrevet om du har ett...

Ja jag kollade den igår men det va inte dålig kontakt. Kan ju vara så att själva neutral switchen är kass men tycker det är konstigt att den bara blinkar när lutar den åt vänster...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja jag kollade den igår men det va inte dålig kontakt. Kan ju vara så att själva neutral switchen är kass men tycker det är konstigt att den bara blinkar när lutar den åt vänster...

Vet inte hur de är på -03 me hydraul koppling, men annars så brukar dom flesta även jag koppla bort allt de där... Kontakten till stödet, neutrallampan å en kontakt till kopplingen är en säkerhets grej som gör att den stannar om du typ har stödet ute å lägger i en växel.. Alla tre känner av i förhållande till varandra... Om du har stödet ute å neutrallampan blinkar så tror systemet att de är växel i å då dör motorn...
 

Mountain_87

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
kalmar
Hoj
KTM 640-03
Vet inte hur de är på -03 me hydraul koppling, men annars så brukar dom flesta även jag koppla bort allt de där... Kontakten till stödet, neutrallampan å en kontakt till kopplingen är en säkerhets grej som gör att den stannar om du typ har stödet ute å lägger i en växel.. Alla tre känner av i förhållande till varandra... Om du har stödet ute å neutrallampan blinkar så tror systemet att de är växel i å då dör motorn...

jo jag är helt med på varför den dör och att det ingår i säkerhets cirklen men skulle vilja att den funkar nu lagom till min uppkörning! tror det är neutral switchen som är kass.. men fattar inte varför de bara händer när man lutar den åt vänster..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top