Ktm 640

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej. En sista fråga: Hur ser man om man har för mycket olja?

I instruktionsboken står exakta uppgifter hur mycke olja du ska ha till just din årsmodell...
De är c.a 2l , men börja me mindre å fyll på till rätt nivå... På din årsmodell har du tittglas på vänster motorkåpa... Ska vara mellan sträcken innan start...
De du fyller i ramen som då är runt halvlitern tills de rinner över i hålet... Typ en deciliter i oljefiltret å reten i motorn... Fyll till mellan sträcken å starta sen motorn å låt den gå en stund, typ en min. eller två...
Kolla oljenivå.... Fyll på vid behov... Men tänk på att de dröjer lite innan alla eller större delen av oljan hunnit rinna ner....
 

Second

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Lycksele
Hoj
-82 Yamaha XJ650
Sådär!

Har nu på två dagar ögnat igenom alla 103 sidor i tråden och bokmärkt en hel del bra info. Sjukt med kunskap och en trevlig ton på samtliga deltagare. Riktigt kul att se!

Har nämligen blivit ägare av en 640 SM -04, svart med lite dekaler, Acra slipon. Har ägt den sedan i lördags och är GALET nöjd!! :tummenupp Förbannat roligt är en snabb sammanfattning!

Bytte bort min bobber och ångrar inge en minut.

Nu ska det bara njutas de sista chanserna jag får innan vinterförvaring.

Återkommer när frågorna dyker upp!

Mvh Second, Lycksele
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Sådär!

Har nu på två dagar ögnat igenom alla 103 sidor i tråden och bokmärkt en hel del bra info. Sjukt med kunskap och en trevlig ton på samtliga deltagare. Riktigt kul att se!

Har nämligen blivit ägare av en 640 SM -04, svart med lite dekaler, Acra slipon. Har ägt den sedan i lördags och är GALET nöjd!! :tummenupp Förbannat roligt är en snabb sammanfattning!

Bytte bort min bobber och ångrar inge en minut.

Nu ska det bara njutas de sista chanserna jag får innan vinterförvaring.

Återkommer när frågorna dyker upp!

Mvh Second, Lycksele

Lönar sig läsa igenom 660 och 625 trådarna också ;) läste alla 3 när jag hade skaffat min 640 ;)
 

Second

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Lycksele
Hoj
-82 Yamaha XJ650
Lönar sig läsa igenom 660 och 625 trådarna också ;) läste alla 3 när jag hade skaffat min 640 ;)

Oh!
Mer att läsa! :tummenupp

För övrigt begav jag mig igår ut på en längre tur på asfalt, 14mil (7+7). Gick alla tiders och förvånad över att allt prat om vibrationer och ömmande baksidor var så minimala.
Är ju inget fartmonster med en toppfart på 155km/h men roligare från 0-100.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he he sätt dig på en 625 alt 660 m smalare sadel så får vi se. ;)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tolkar det som att jag har rätt modell i just den jämförelsen med åkkomfort :D. OM man nu kan ta ordet åkkomfort i samma mening som KTM :)

De har du.... Finns ju dom som tycker annat är viktigare då... Finns ju även comfortsadel som är tjockare å ännu bekvämare... Upptäckte för något år sen att jag t.o.m hade en sadel som va högre än andra då... Klart skön å sitta på...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hmm..
är det normalt att olja "rinner undan" när man stannat motorn? När motorn är igång ligger den en liten bit under det övre nivåstrecket på inspektionsfönstret, men så fort man stannar motorn, "så rinner det ner"..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hmm..
är det normalt att olja "rinner undan" när man stannat motorn? När motorn är igång ligger den en liten bit under det övre nivåstrecket på inspektionsfönstret, men så fort man stannar motorn, "så rinner det ner"..

Nej. Nivån kontrolleras med avstängd motor
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Inte läst allt du skrivit, inte jättekunnig själv. Har en 625'a. När motorn är igång vibrerar oljan så att den "stiger". När du kört hojen och den är varm ska den vara på övre strecket. När oljan är kall ska den vara på undre strecket. Min är nyservad och oljan är betydligt mer än över det översta när den är varmkörd. Strax under det översta när den är kall. (Boris behöver jag göra något?!) :D tydligen ska man ha 60w10 och inte 50w10 som instruktionsboken säger. Har dock en 625 -06. Beror väl på årsmodell? Antar att det är samma på 640 (absolut inte säker). Men skulle tro det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jiFfM.jpg

I sin stora nåd har KTM utrustat varje motorcykel med en häftad bunt papper vanligen kallad manual. Där finns information såsom hur mycket olja man skall fylla i, vilken typ av olja som skall fyllas och hur man kontrollerar nivån av sagda olja.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det var ett väldigt elakt svar tycker jag :/ jag ställde två frågor. Behöver man fixa mängden och den andra som du gav ett "tydligt" svar på. Dock så sa supermekkkken på Mör i Tälje att 10w60 är bättre. Själv har jag ingen åsikt då jag inte är kunnig.

Bara för att man är grym på att mekka behöver man inte betéeee sig som ett as?

Tack på förhand!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det var ett väldigt elakt svar tycker jag :/ jag ställde två frågor. Behöver man fixa mängden och den andra som du gav ett "tydligt" svar på. Dock så sa supermekkkken på Mör i Tälje att 10w60 är bättre. Själv har jag ingen åsikt då jag inte är kunnig.

Bara för att man är grym på att mekka behöver man inte betéeee sig som ett as?

Tack på förhand!

Citerade jag dig? Eller kände du dig bara väldigt träffad...

Men ja skall svara på dina frågor:
KTM specificerar exakt hur man skall mäta, mäter du på det viset och har en nivå som är utanför specifikationen har du för mycket/lite olja. Du berättar inte hur du mäter alltså kan jag omöjligen svara på frågan.

KTM specar:
10w40 till 15w60 så du kan tryggt åka med vad du vill. Personligen kör jag 15w50, 10w60 rekommenderas säkert av MÖR därför att de säljer KTM original Motorex 10w60 till grotesk vinstmarginal. Bra olja men fel pris.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Nej det är inte sant :( mitt inlägg försvann, skrev ett helt osamhängande inlägg (ser endast två rader)... fan vad jag hatar sånt! Aja får försöka sen igen, toabesöket är slut!

MVH
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har en liten kontrollfråga:

I manualen så står det att man ska tömma oljan, byta "ramfiltret", fylla på olja, lufta oljesystemet och sedan byta filtret bakom drevskyddet..
Men kan man byta båda filtrena samtidigt (i samma steg), eller måste man lufta först?
 

tafflo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Gnarp
Hoj
ktm 640
hejsan!
jag är nära att köpa en 640 -02 dock med fix.
Den har stått halva förra säsongen och hela denna, jag känner ägaren och enligt han började den flöda över bensin när den stod still. sen under en körning så dog den vid gaspådrag men på tomgången gick den så han puttra hem på tomgången. Han skruva lite på justerskruven på fuggen sen fick han aldrig igång den igen! Så står den nu, den har gått ca 1800 mil. Vad kan problemet vara och kan det bli några fel på den pga att den stått still?
den fuktar lite vid växelspaken också, svårfixat? I övrigt känns den tight i lager o så men kan ju inte provköra :va
tacksam för input o tips
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top