Spider skrev:
Ojdå.
Fan så kluven jag blev nu... Anders Brink verkar ju veta vad han pysslar med... och samtidigt så har jag fått information om att personen som skulle göra jobbet har mätt upp ganska rejäla skillnader före / efter portning och större ventiler.
Citat ur mailkonversation med en välrenommerad trimmare,
--
Vi har stor erfarenhet av KTMs motorer och trimmning av dessa speciellt portning av topplock som vi har följt upp med flödesmätning och bänkkörning med mycket goda resultat.Vill du ha hjälp med att porta toppen så gör vi gärna det.
Vi har två alt. på trimmningsgrad.
Alt 1
ortning av topplock med bibehållen ventilstorlek. Pris. 5000skr + moms.
Alt 2
ortning av topplock samt montering av större ventiler. Pris. Ventiler 500skr/st plus tilkommande arbete 1000skr =8000skr + moms.
I båda alternativen ingår utöver portningsarberte ,mirafräsning av ventilsäte,maskinslipning av ventiler,planfräsning av topplock,maskintvättning,glasblästring samt demontering och montering av ventilsystem.
Skillnaden mellan standard topplock och alt 1 är väldigt markant.
Skillnaden mellan alt 1 och alt 2 är 5-6hk och upplevs i praktiken som mycket stor.
Ditt val av avgassystem och kamaxel är väl anpassat till motorns användningsområde.
--
10.000kr helt i onödan? Visst, det är dyra hästar - men det har jag räknat med och kan leva med. Men gör det ingen effekt så finns det ju ingen anledning att pilla med det..