Ktm 660

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
HoOmer skrev:
Efter man ha köpt filtret så tar man bort det gamla och sätter typ en rör bit mellan fuggen å det nya filtret, sen kapar och borrar man helvetet ur luftboxen.

Sen väntar man på vår och brassar helvete :banana


HEHE, jag behöver inte vänta på våren...

Var ute och gasade idag!!!

Lite scary med lagom stora isfläckar överallt... men ack så roligt!!!!!
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Malmö-motard skrev:
Sadeln från -05 är smalare och hårdare, annat "tyg" och sadelöppningsmekanismen bak är annorlunda. På 04 har du en snabbskruv (som suger) uppe på sadeln baktill, på 05 sitter det en spak under sadeln. Fästet mot tanken är samma på båda.


Jag har 05:ans sadel på min 04. Har precis som du säger 04:ans snabbskruv som fäste bak. JAg gillar 05-sadeln bättre än den mjuka 04:an.
 

Bifogat

  • ktm.jpg
    ktm.jpg
    85.3 KB · Visningar: 356

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
isse skrev:
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N

ja mä! :fyllisar
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Blir många KTM runt stockholm i år då eller snarare supermotarder! :)
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
isse skrev:
Tja,

Nu har jag också joinat klubben & beställt en 660 05´a!
Är nybörjare inom motard & ktm sammanhang så kommer säkert komma med dumma frågor när det är dags o börja modda & fixa.

Nu hoppas jag det är lika kul som ni påstår! :D

/N

Kan jag lova dig att det är! Själv så har jag beställt en rallykam & tid för portning av toppen. Mmm... kan det bli sommar snart???? :fyllisar
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vet någon om det finns ett tändningslås att koppla in liknande det eftermarknadskittet som finns till XRen?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Ivil skrev:
Vet någon om det finns ett tändningslås att koppla in liknande det eftermarknadskittet som finns till XRen?

du lär ju typ kunna använda det som är till xren eftersom det iprincip bara är en dödarknapp med nyckel. mao helt värdelöst. lägg pengarna på nåt lås eller nåt istället
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Spider skrev:

Det var min topp Anders syftar på. Han skulle ha portat den i förra veckan, men den kom tillbaka orörd...
Man blir lite besviken när man har FÖR bra grejor. Nu finns det ju inte mer effekt att hämta i toppen ju - om man inte ska lägga stora pengar på den.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nickeluring skrev:
Det var min topp Anders syftar på. Han skulle ha portat den i förra veckan, men den kom tillbaka orörd...
Man blir lite besviken när man har FÖR bra grejor. Nu finns det ju inte mer effekt att hämta i toppen ju - om man inte ska lägga stora pengar på den.

Imponerande att toppen är så bra från fabrik! Vore intressant att veta om toppen till 660:n är lika bra som Dukens? Kanske rent av är samma topp, vad vet jag?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
MackeNo1 skrev:
Imponerande att toppen är så bra från fabrik! Vore intressant att veta om toppen till 660:n är lika bra som Dukens? Kanske rent av är samma topp, vad vet jag?

Ja, jag tror att det är samma topp. Det som skiljer i toppen är väl kammen.
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Spider skrev:

Ojdå.

Fan så kluven jag blev nu... Anders Brink verkar ju veta vad han pysslar med... och samtidigt så har jag fått information om att personen som skulle göra jobbet har mätt upp ganska rejäla skillnader före / efter portning och större ventiler.

Citat ur mailkonversation med en välrenommerad trimmare,
--
Vi har stor erfarenhet av KTMs motorer och trimmning av dessa speciellt portning av topplock som vi har följt upp med flödesmätning och bänkkörning med mycket goda resultat.Vill du ha hjälp med att porta toppen så gör vi gärna det.


Vi har två alt. på trimmningsgrad.
Alt 1:portning av topplock med bibehållen ventilstorlek. Pris. 5000skr + moms.
Alt 2:portning av topplock samt montering av större ventiler. Pris. Ventiler 500skr/st plus tilkommande arbete 1000skr =8000skr + moms.

I båda alternativen ingår utöver portningsarberte ,mirafräsning av ventilsäte,maskinslipning av ventiler,planfräsning av topplock,maskintvättning,glasblästring samt demontering och montering av ventilsystem.

Skillnaden mellan standard topplock och alt 1 är väldigt markant.
Skillnaden mellan alt 1 och alt 2 är 5-6hk och upplevs i praktiken som mycket stor.

Ditt val av avgassystem och kamaxel är väl anpassat till motorns användningsområde.

--
:gnissla :gnissla :gnissla 10.000kr helt i onödan? Visst, det är dyra hästar - men det har jag räknat med och kan leva med. Men gör det ingen effekt så finns det ju ingen anledning att pilla med det.. :3freak
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det här ska bli intressant att följa...
Det brukar vara så när det gäller portning att alla trimmare tycker olika så du får väl bilda dig en egen uppfattning efter svaren du får...
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Malmö-motard skrev:
Ojdå.

Fan så kluven jag blev nu...
Du kan ju i vilket fall som helst ställa ett par kontrollfrågor för att få reda på vilken KTM-motor dom refererar till. Är det LC4 eller RFS ? Och om det nu är LC4, om det gäller High Flow toppen eller inte ? Sen kan du ju även hänvisa till Brink och vad han tycker/säger för att se vad dom har att säga. Sen får du gärna posta svaret här.

.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
High Flow-toppen är bra - bättre än den gamla. Men visst finns det små förändringar man kan göra för att det ska passa resten av motorn (och avgassystem, insug m.m.) på ett optimalt sätt. Om man byter till större avgasventiler så bör den inte se ut som om man kör med original. Att en "grottis-topp" är bra råder det inga tvivel om, men man kan göra saker med viss variation.

Synd att jag inte har närmare bilder och mått på min topp som jämförelse...
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
TomK skrev:
High Flow-toppen är bra - bättre än den gamla. Men visst finns det små förändringar man kan göra för att det ska passa resten av motorn (och avgassystem, insug m.m.) på ett optimalt sätt. Om man byter till större avgasventiler så bör den inte se ut som om man kör med original. Att en "grottis-topp" är bra råder det inga tvivel om, men man kan göra saker med viss variation.

Synd att jag inte har närmare bilder och mått på min topp som jämförelse...

Det var just det som Anders Brink föreslog att jag kunde göra med min topp. Men det skulle kräva ett big bore kit för att det skulle göra någon större nytta. Många pengar skulle det kosta...kanske något för nästa års uppgradering...


gixxxerracing skrev:
Är det nån som har bra bilder på toppen ???

Jag har tyvärr precis monterat min topp, så jag kan inte bidra med några bilder.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top