Ktm 660

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Du har möjligtvis ingen bild på var du menar? Hittar ingen luftning nånstans.
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Nån som varit inne på Biltema och sett hurvida de har nån kedja passande 660?

Hur går det förresten med allas vinterprojekt?
Själv har jag bara hunnit med att lacka fälgarna än:

(det var onekligen dags att byta lager bak...)
 
Last edited:

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Nån som varit inne på Biltema och sett hurvida de har nån kedja passande 660?

Hur går det förresten med allas vinterprojekt?
Själv har jag bara hunnit med att lacka fälgarna än:

(det var onekligen dags att byta lager bak...)

Ja ska skicka iväg mina fälgbanor på eloxering snart, dom ska oxå bli svarta:tummenupp

Hur gjorde du när du lackade naven, blästrade du dom eller? alltså vad maskerade du på dom ? I fall lacken lägger sig så man inte får i ekrar etc ? På bilden ser de ut som du tagit bort plattan som drevet sitter på, hur då?
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ja ska skicka iväg mina fälgbanor på eloxering snart, dom ska oxå bli svarta:tummenupp

Hur gjorde du när du lackade naven, blästrade du dom eller? alltså vad maskerade du på dom ? I fall lacken lägger sig så man inte får i ekrar etc ? På bilden ser de ut som du tagit bort plattan som drevet sitter på, hur då?

Jag blästrade mina nav när jag pulverlackerade dom. Maskerade bara lagerbanor och gängorna till skruvarna. Fick igenom ekrar utan problem efteråt.

Eloxering på KTM´s originalfälgar? Hmm, jag skulle nog hellre välja pulverlack. Ingen tvekan om saken om fälgarna dessutom inte är nya.

"Plattan" är en kåpa till ryckutjämnarna, som håller dom på plats. Den är bara att lyfta ut från navet, så ser du även ryckutjämnarna som måste bort om du ska lackera naven.
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Jag blästrade mina nav när jag pulverlackerade dom. Maskerade bara lagerbanor och gängorna till skruvarna. Fick igenom ekrar utan problem efteråt.

Eloxering på KTM´s originalfälgar? Hmm, jag skulle nog hellre välja pulverlack. Ingen tvekan om saken om fälgarna dessutom inte är nya.

"Plattan" är en kåpa till ryckutjämnarna, som håller dom på plats. Den är bara att lyfta ut från navet, så ser du även ryckutjämnarna som måste bort om du ska lackera naven.

Varför inte eloxering på KTM´s orginal?:D

Grejen är att jag inte hittar någon pulverlackare i stan? Har iofs bara sökt på internet. Kanske får bli någon vanlig matt svart lack då fälgarna är ju trotts allt lite repiga oxå, får höra me min lackare imorrn.
Ska kolla på naven imorrn igen:tummenupp
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Varför inte eloxering på KTM´s orginal?:D

Grejen är att jag inte hittar någon pulverlackare i stan? Har iofs bara sökt på internet. Kanske får bli någon vanlig matt svart lack då fälgarna är ju trotts allt lite repiga oxå, får höra me min lackare imorrn.
Ska kolla på naven imorrn igen:tummenupp

Dels för att dom antagligen är gjutna eller hur man säger, vissa bitar blir helt enkelt inte bra. Jag provade anodisera ett par original nav, resultatet blev ungefär som en tuch penna. Förvånar mig inte om banorna blir likadana.

Sen dels om dom är använda sen innan, och du har en repa du nu tycker är stor på dom, så kommer den repan synas mycket större efter anodiseringen. Alla repor syns. Där har du fördelen med pulverlack, då får du en helt ny yta.

Jag fick mina fälgbanor pulverlackarade för 400;-, och nu ser dom ut som nya.

Och tänk på att det är aluminium om du ska blästra dom, dvs fint blästermedel.
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Dels för att dom antagligen är gjutna eller hur man säger, vissa bitar blir helt enkelt inte bra. Jag provade anodisera ett par original nav, resultatet blev ungefär som en tuch penna. Förvånar mig inte om banorna blir likadana.

Sen dels om dom är använda sen innan, och du har en repa du nu tycker är stor på dom, så kommer den repan synas mycket större efter anodiseringen. Alla repor syns. Där har du fördelen med pulverlack, då får du en helt ny yta.

Jag fick mina fälgbanor pulverlackarade för 400;-, och nu ser dom ut som nya.

Och tänk på att det är aluminium om du ska blästra dom, dvs fint blästermedel.
Okej, tack tack. Är inte så haj på detta
När ni snackar om blästra fälgarna, menar ni glasblästra?
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Okej, tack tack. Är inte så haj på detta
När ni snackar om blästra fälgarna, menar ni glasblästra?
Det är en metod, en annan är att köra med sand. Din lokala blästrare kan nog avgöra vad som är lämpligt.

Ang. hur dem var skyddade under blästringen så syns det på bildkollaget på framdrevet.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tjena KTM 660 bröder och systrar! :)
Var ute och körde en runda på motarden idag, skönt att rasta av den lite och bli av med den värsta abstinensen! den gick fortfarande bra på baCkhjulet kan jag lova:D


Nu till saken, Jag gav mig på att byta oljan och de 2 filterna som sitter på 04an. Började med att dränera hela systemet och byta filterna fyllde sedan på med 1.3L I motorn och 0.6L I ramen. kollade ett öga på oljenivån, låg lite över mitten som det visst skall göra när motorn har hunnit svalna. Sen i all hast så glömmer jag skruva tillbax muttern till påfyllningen i ramen... kickar igång och låter hojen gå cirkus 30s tills polarn märker att det läcker då.. :mad:
OK tänker jag och uppskattar att det läckt ca 1 dl och fyller på detta i ramen då, som nu bli överfull och läcker ut lite igen.

Kollar oljenivån i motorn som då ligger lite lägre än innan, så jag fyller på till lagom nivå igen och drar åt alla bultar denna gången, dags för en provstart igen, startar och låter motorn gå ca 30s igen. Och nu ligger oljenivån sjukt lågt i det lilla fönstret!!(står hojen rakt upp så syns inte nivån) Är detta normalt innan motorn byggt upp oljetryck eller så? jag kan ju inte bara fylla på å fylla på, det är rätt mängd olja i hojen nu.

Jag lät hojen stå, tänkte kika hur det ser ut med nivån imorn, knappt jag vågar starta nu när man är osäker på en sån viktig sak som smörjningen.

Någon som har idé på vad jag ska göra? Dränera systemet igen? gör om gör rätt så att säga. Eller bara låta motorn gå några varv till så blir det bra?
Första gången jag gör detta så jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få.

/Christian
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
dags för en provstart igen, startar och låter motorn gå ca 30s igen. Och nu ligger oljenivån sjukt lågt i det lilla fönstret

Menar du när den går eller när du stängt av den? har du stängt av den och låtit den stå en 5 minuter eller så så är det bara fylla mer.. Som du sa så uppskaddade du ju hur mycket som läckt ut. När du kör motorn så pumpas ju oljan runt och nivån kan ändras. men det är även viktigt att du låter oljan rinna tillbaka efter att du kört den innan du fyller på mer så du vet hur mycket som faktiskt är i motorn :tummenupp
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Menar du när den går eller när du stängt av den? har du stängt av den och låtit den stå en 5 minuter eller så så är det bara fylla mer.. Som du sa så uppskaddade du ju hur mycket som läckt ut. När du kör motorn så pumpas ju oljan runt och nivån kan ändras. men det är även viktigt att du låter oljan rinna tillbaka efter att du kört den innan du fyller på mer så du vet hur mycket som faktiskt är i motorn :tummenupp

Efter provstarten menade jag, väntade inga 5 minuter men en stund efter jag stängt av iaf. Det var lite därför jag gav upp projektet för dagen, tänkte kolla idag hur nivån ligger när den stått närmare ett dygn.

Om den ligger bra då så borde det väl inte vara något problem?
Däremot om den ligger lika lågt fortfarande så misstänker jag att det är stopp i systemet som pumpar runt oljan på något sätt, eftersom det var så mycket olja i ramen när jag skulle fylla på det som läckt ut där.

/Christian
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Hupp!
Problem .....har på någe lustigt vis lyckats bryta av tråden som sitter i hjulmagneten till hastighetsmätaren :confused:

Nån som har liggandes eller har ett artnummer och pris på en sån?

Bosse
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
ahhh just den e det, tack så mycket.:tummenupp
Edit:Till 04 heter den 80014068000
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Är inne på Smc 660 men har några frågor om ni har lust å svara!!!

är ju vädligt inbiten "höger-kickare" då jag åkt cross hela livet. Både små och stora cyklar.

Frågan är ju nu på 660 som inte har el-start hur jävligt är det att lära om sig till att vänster kicka? Kickar man framåt också eller är det bakåt som vanligt?

Manuel dekomp va??

Ta en bus-sväng å köra utan stövlar (svårstartat..) är uteslutet, vad tror ni???
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är inne på Smc 660 men har några frågor om ni har lust å svara!!!

är ju vädligt inbiten "höger-kickare" då jag åkt cross hela livet. Både små och stora cyklar.

Frågan är ju nu på 660 som inte har el-start hur jävligt är det att lära om sig till att vänster kicka? Kickar man framåt också eller är det bakåt som vanligt?

Manuel dekomp va??

Ta en bus-sväng å köra utan stövlar (svårstartat..) är uteslutet, vad tror ni???
LC4:eek:rna är väldigt lättkickade för att vara storstånka.Dessutom sitter kicken långt ner.Du trampar igång den med badtofflor om du vill.Men elstart är naturligtvis ännu bekvämare;)
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Ta en bus-sväng å köra utan stövlar (svårstartat..) är uteslutet, vad tror ni???

Ska väl gå. Men bra å få in trixxet med stövlar först, så slipper man som jag bli blodig om skenbenet (kickback :rolleyes: ). Men den e som sagt ganska lättstartad.

Min blir till salu i juni :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Aha, okej! Det låter ju bra, slipper jag köra runt med el-start så slipper jag ju gärna.

Men fortfarande undrande, man kickar framåt va???

Framåt och på fel-sida känns typiskt.....Ktm á la 1989....Men men, ja e inte bitter ja! :tungan

Nja, till i juni orkar jag inte vänta, lär nog bli köp inom några veckor.

660 års -04, något speciellt som man bör kolla upp?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Aha, okej! Det låter ju bra, slipper jag köra runt med el-start så slipper jag ju gärna.

Men fortfarande undrande, man kickar framåt va???

Framåt och på fel-sida känns typiskt.....Ktm á la 1989....Men men, ja e inte bitter ja! :tungan

Nja, till i juni orkar jag inte vänta, lär nog bli köp inom några veckor.

660 års -04, något speciellt som man bör kolla upp?

Nä man kickar bakåt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men fortfarande undrande, man kickar framåt va???

Framåt och på fel-sida känns typiskt.....Ktm á la 1989....Men men, ja e inte bitter ja! :tungan
Om du sätter dig så att du kickar framåt får du använda högerbenet åtmonstone:tummenupp Men då kommer du att ha styret bakom ryggen när du ska åka iväg sen:)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top