Ktm 660

tobbebrynas

saibot
Gick med
17 Jan 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
ktm 660 -04
DB-killers till...? Originalpipan eller? Du torde ju bara behöva EN killer också då du har en -04a.

Ställa ventilerna är busenkelt, reservera en timme så klarar du dig galant, om du inte har tummen mitt i pannan.

Olja står det om i manualen, men jag har för mig att KTM rekommenderar 10W-50 helsyntet. Jag kör på Biltemas 10W-40 helsyntet och har inte haft några som helst problem.



okej, jag har akrapovic helsystem på. :yoparty
står det i boken vilket ventilspel man ska ha eller?
så jag lär behöva db killer till besiktningen vart köper man det,svårt att göra nått eget?
//tobbe
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Olja står det om i manualen, men jag har för mig att KTM rekommenderar 10W-50 helsyntet. Jag kör på Biltemas 10W-40 helsyntet och har inte haft några som helst problem.

Ja, KTM rekomenderar X W-50.
Lägre viskositet än vad tillverkaren rekomenderar är definitivt en dum ide. Det betyder att när din motor blir varm kommer oljefilmen ha svårare att bära.
Nu när det är kallt kan du ju fortsätta köra på den men jag rekomenderar starkt att du byter till rätt viskositet före sommaren.

När oljan har för låg viskositet vid +100 grader då spelar det ingen roll att man köpt en olja för 300kr/litern. Oljefilmen bryts ändå genom och börjar skapa skador i lagerytorna som växer sig allt större. Det kan gå på några sekunder eller ta hundratals timmar det enda som är säkert är att haveriet förr eller senare kommer.

Personligen tror jag faktiskt just detta är anledningen till majoriteten av alla havererade KTMar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
mycket nice:tummenupp

är på jackt efter hoj!och lutar mer o mer åt 660!bättre prisklass än 690 smc:)

om dessa hojar (660)är välservade!hur långt rullar dom utan större problem ungefär?är det någon fara att köpa ,om dom gått över 1000 mil?

5000 mil utan problem, om den vårdas och pysslas lagom med.:tummenupp Det kan även finnas hojas som vårdas ihjäl betydligt tidigare....:huvet
 

wippe

ya man
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Växjö
Hoj
Z750 -09
okej, jag har akrapovic helsystem på. :yoparty
står det i boken vilket ventilspel man ska ha eller?
så jag lär behöva db killer till besiktningen vart köper man det,svårt att göra nått eget?
//tobbe

Åk till din mc-handlare och köp ett(eller beställ).
Annars kan du få låna min om du lovar att lämna tillbaks den:hihi

Sådärja, nu har jag plockat dit den nya bakdelen, Bakdel ver. 2.0.
Ska nog försöka få dit någon form av diskret belysning på nummerplåten, samt reflex. Vill ju försöka undvika onödig uppmärksamhet från Farbror Blå. (Därför jag inte vinklade plåten mera heller, även fast det nog kunnat bli snyggare...)
Råkade även köpa några svarta styren på Biltema sist jag var där, ena åkte på 660n och det andra tänkte jag sätta på mitt CR500-renoveringsprojekt.
269kr för ett Fatbarstyre alltså, löjligt billigt. :tummenupp

Har fortfarande mina funderingar på slutburkarna, men det är väldigt lösa planer so far...

Ser riktigt schysst ut:)
Den där Red Bull burken ser lite intressant ut...
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.

Jo, nu har jag ju visserligen inte kört så mycket med min under de varma sommarmånaderna, har ju mest kört under hösten i lite svalare väder, men jag tänker definitivt ta och gå upp ett steg till sommaren när du kommer och skrämmer upp mig sådär. :näsblod

Blir väl till att satsa på en 20W-50 då, så man får behålla det kortare spannet (mindre tillsatta polymerer är väl alltid att föredra så vitt jag förstått?).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, nu har jag ju visserligen inte kört så mycket med min under de varma sommarmånaderna, har ju mest kört under hösten i lite svalare väder, men jag tänker definitivt ta och gå upp ett steg till sommaren när du kommer och skrämmer upp mig sådär. :näsblod

Blir väl till att satsa på en 20W-50 då, så man får behålla det kortare spannet (mindre tillsatta polymerer är väl alltid att föredra så vitt jag förstått?).

Kort spann är inget önskemål snarare tvärtom anser jag som inte är rädd för kemikalier. Åtminstone om kemikalierna tillsätts av dom som framställt oljan. Det viktiga är den sista siffra 50 som du inte vill underskrida när motorn är varm.

Den lägre siffran säger ju bara vad viskositeten är vid låg temperatur så om du kör vintertid vill du gärna ha låg siffra där också.

OKQ8 hade en olja som klarade specen, bortsett från kopplingsbiten, JASO då men jag har aldrig haft kopplingsproblem med bilolja i mina hojar ännu så den dagen jag tvingas byta lameller pga det misstaget anser jag dom lamellerna redan vara inbesparade.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Hallå allesammans.

Har nyrligen köpt mig en KTM 660 smc -04
allting verkar okej och så bara det att den ibland är riktigt jäkla svårstartad, vet inte om det beror på mig eller hojjen. Brukar göra så när den är kall att jag drar ut choken pyskickar en gång och sen kickar en gång till och oftast startar den på det, men ibland är den bara helt stendöd.. som nu i lördags stog jag och kicka o kicka i säkert en halvtimme (träningsverk som fan dagen efter :p ) testade även att springa igång den så det blev lite mer snurr men inte en enda tändning.. hade stiftet borta 3 gånger och det var typ lite halvfuktigt alla gånger och fin gnista alla gånger.. gav väl upp efter nån timme och testade sedan dagen efter då den startade på andra försöket.. helt stört...
nån som haft liknande problem eller har en aning om vad det kan vara?
Fått en känsla av att det kanske är jag som itne kan men vet inte riktigt...
tack för svar på förhand :)
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
Prova håll in dekompen halvvägs och kicka runt motorn några gången, sen ska den starta lätt. Tänk på att inte gasa samtidigt som du kickar, då blir den sur som s****.
Övning ger.......:rolleyes:
 
Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag kör med http://www.bilsport-mc.com/ tycker dem har bäst priser, plus att dem är mer inriktade på mc jämfört med tex IF eller Folksam. Ja betalar 8 papp om året, men då är jag 19år och bor i Göteborg, if ville ha en bit över 20!
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Hallå allesammans.

som nu i lördags stog jag och kicka o kicka i säkert en halvtimme (träningsverk som fan dagen efter :p ) ..gav väl upp efter nån timme och testade sedan dagen efter då den startade på andra försöket.. helt stört...

Så här kickar du en 660 LC4.

1. Ha på dig ett par ordentliga mc stövlar!

2. Se till att du har kranen på ON läge. Om du märker att hojen inte startar på 1-2 försöket, placera kranen på RES. I 99% av fallen är det soppakranens läge som strular till det för dig.

3. Vid kallstart dra ut choken fullt/ Vid varmstart dra alltid ut röda hotstart spaken. (Jag misstänker att du glömt använda HOTSTART dom gånger du fått kicka som en dåre utan resultat.)

4. Håll komp-spaken (lilla svarta spaken på vänster sida av styret) hela vägen in samtidigt som du sakta kickar ner hela vägen till botten. Håll kvar spaken.

5. Släpp upp kicken sakta till ca 85 % toppläge. Håll kvar den där!

6. Känn på komp-spaken att det inte finns något motstånd alls. Finns det fortfarande lite motstånd så rör kicken ner någon cm och tillbaka. Är kompen forfarande hård så släpp den och börja om på steg 3. När motståndet är borta i spaken är kolven placerad i rätt läge. Släpp komp-spaken.

7. Kicka hårt men bestämt hela vägen ner. Obs! Ingen gaspådrag.

OM du ändå skulle uppleva problem med att starta motorn. Testa gasa 1-3 gånger och pröva igen. Stå brevid hojen när du ska starta en kallmotor. Sitta och starta är inga problem när motorn är varm!

Följ min guide med kompen och allt om du vill undvika fotledsskador och frustration:hihi
Lycka till!:brinnerup
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Så här kickar du en 660 LC4.

1. Ha på dig ett par ordentliga mc stövlar!

2. Se till att du har kranen på ON läge. Om du märker att hojen inte startar på 1-2 försöket, placera kranen på RES. I 99% av fallen är det soppakranens läge som strular till det för dig.

3. Vid kallstart dra ut choken fullt/ Vid varmstart dra alltid ut röda hotstart spaken. (Jag misstänker att du glömt använda HOTSTART dom gånger du fått kicka som en dåre utan resultat.)

4. Håll komp-spaken (lilla svarta spaken på vänster sida av styret) hela vägen in samtidigt som du sakta kickar ner hela vägen till botten. Håll kvar spaken.

5. Släpp upp kicken sakta till ca 85 % toppläge. Håll kvar den där!

6. Känn på komp-spaken att det inte finns något motstånd alls. Finns det fortfarande lite motstånd så rör kicken ner någon cm och tillbaka. Är kompen forfarande hård så släpp den och börja om på steg 3. När motståndet är borta i spaken är kolven placerad i rätt läge. Släpp komp-spaken.

7. Kicka hårt men bestämt hela vägen ner. Obs! Ingen gaspådrag.

OM du ändå skulle uppleva problem med att starta motorn. Testa gasa 1-3 gånger och pröva igen. Stå brevid hojen när du ska starta en kallmotor. Sitta och starta är inga problem när motorn är varm!

Följ min guide med kompen och allt om du vill undvika fotledsskador och frustration:hihi
Lycka till!:brinnerup


Neeee:rofl Testa att göra så här en gång, Sparka på kicken tills det tar tvärstopp, dra in dekompen och sparka dig förbi nästan hela motståndet (kanske 3-5 cm). Släpp dekompen och släpp upp kicken helt och tryck till! Sen är det bara öööörrrrrn ööörnnn:fyllisar Funkar skitbra för mig!!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Ah tack för guiden där Ramsen.. ska testa det sen så får vi se om det går bättre :D

förresten den där röda prylen som du kallade Hot-Start är det alltså nåt man ska använda bara när den är varm? och hur varm.. typ +30 som en sommardag eller helt enkelt att motorn e varmkörd?

själv har jag aldrig använt den då killen jag köpte den av sa typ: -ah det där e bara nåt skit du kan använda om komp-spaken inte skulle fungera..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top