Ktm 660

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Du har helt normala tankar,jag känner ingen som blivit imponerad av att köra en motard som kört sporthoj innan,det tar ett tag innan man vant sig vid körstilen.

Kort sammanfattat sporthoj=disco, motard=rock´n roll.

660 har inget tändningslås ,så är det men montera en switch eller något så har du iaf en "startspärr"

Eldkvastar vid avslag kan betyda att den går tunnt,antagligen mest pga att dom inte bestyckat efter effektburken,enklast är att kolla på krökarna dom skall vara blåa dom första 20 cm sen skall resten av systemet ha en guld/gul färg.

Är den sunkig i plasten så kostar ett nytt set med plast ca 1500 (utan tank).

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Hur mkt sämre är 03 660 än 04?
Nu skiljer det kanske inte så mkt i pris.. men jag har fått för mig att en 03a är lite struligare än 04an?

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Var ute och körde in några mil idag.. Har några funderingar och frågor. Jag tyckte att växellådan var lite krånglig ibland om man drog upp på bakan eller annat. Kändes som att växlarna upp tex från 2-3 inte gick ibland, utan att man fick trycka några gånger för att få i 3an. Sen när man har kopplingen inne och 1an i och väntar vid tex ett rödljus så tycker jag han drar lite ska det vara så eller går det att fixa till? Annars är den gryyyyym :D

Problemen kanske löser sig.. har endast kört 12 mil med den :)

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
KTM 560 SMR-07
Krille-666 skrev:
2069249 Var ute och körde in några mil idag.. Har några funderingar och frågor. Jag tyckte att växellådan var lite krånglig ibland om man drog upp på bakan eller annat. Kändes som att växlarna upp tex från 2-3 inte gick ibland, utan att man fick trycka några gånger för att få i 3an. Sen när man har kopplingen inne och 1an i och väntar vid tex ett rödljus så tycker jag han drar lite ska det vara så eller går det att fixa till? Annars är den gryyyyym :D

Problemen kanske löser sig.. har endast kört 12 mil med den :)

Den är alltså ny? I så fall löser det sig nog. Jag hade också problem att växla upp från 2:an till 3:an i början och lådan kändes väldigt "grov". Jag tyckte det löste sig efter 100-mils-servicen med ny icke-mineral-olja osv. Vet inte om det beror på just oljan eller om den lådan slitit in sig men nu märker jag inte av det alls.

Det där med att den inte kopplar ur ska vara en ventil som inte uppför sig som den skall och ska kunna bytas på garantin.

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Who'sYourDaddy skrev:
2069393 Den är alltså ny? I så fall löser det sig nog. Jag hade också problem att växla upp från 2:an till 3:an i början och lådan kändes väldigt "grov". Jag tyckte det löste sig efter 100-mils-servicen med ny icke-mineral-olja osv. Vet inte om det beror på just oljan eller om den lådan slitit in sig men nu märker jag inte av det alls.

Det där med att den inte kopplar ur ska vara en ventil som inte uppför sig som den skall och ska kunna bytas på garantin.

Ok, tack för svaret! Plockar drygt 5 mil om dagen om vädret tillåter :) Får bli en lång körning snart så 100 mil passerar :tummenupp

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
När man byter oljan är det i ramen det ska i då (0.6L)? Undrar vad den svarta oljepluggen på vänster sida är till för i så fall? Är det om man behöver fylla på lite extra om det fattas? Inhandlade 2 liter mineralolja så det är lika bra att förbruka innan 100 mils servicen :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Krille-666 skrev:
2071908 När man byter oljan är det i ramen det ska i då (0.6L)? Undrar vad den svarta oljepluggen på vänster sida är till för i så fall? Är det om man behöver fylla på lite extra om det fattas? Inhandlade 2 liter mineralolja så det är lika bra att förbruka innan 100 mils servicen :)

Svarta pluggen vart?

Jo enligt boken ska man helst fylla på 0,6 där upp och resterande 1,5 där nere.
När började KTM bara ha 2L i sina?

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
motardnisse skrev:
2072113 Svarta pluggen vart?

mm jag bytte idag.. vart väl typ 2 liter, kanske aningen mer... dock mkt irriterande att det inte fanns alla verktyg i KTM verktygslådan.. men men, tack för hjälpen OK.

Vidare.. jävla bajs, som jag nämde va fel, tydligen min stöd kontakt fel från fabrik, dvs den fungerar inte alls.... och annan sjuk sak, min soppakran... fungerar bara i reservläge?

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
motardnisse skrev:
2072113 Svarta pluggen vart?

Undrar varför det inte står med dem där 1.5 liter i min manual :confused:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Långa farbron skrev:
2072188 Det måste det göra annars är det något fel på din manual.

Har du bytt bägge filtrena och rengjort silen ?

Den har bara gått 29 mil så det är väl inte såååå bråttom. Det står verkligen inte om 1.5l oljan :confused: Har KTM manualen 2004 som är på 5 språk för ktm 660 så klart

edit: Såg nu vid noggrannare läsning :D Står dock 1.3 och inte 1.5. Tur eftersom jag bara köpte 2 liter.

Last edited:

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
KTM 560 SMR-07
Krille-666 skrev:
2072206 Den har bara gått 29 mil så det är väl inte såååå bråttom. Det står verkligen inte om 1.5l oljan :confused: Har KTM manualen 2004 som är på 5 språk för ktm 660 så klart

edit: Såg nu vid noggrannare läsning :D Står dock 1.3 och inte 1.5. Tur eftersom jag bara köpte 2 liter.

Det är nu i början som det är som viktigast att byta filter och rengöra filter/pluggar, det man vill är ju att få ut all metallspån som blir under inkörning.

En annan sak som är lite dumt är att det inte räcker med 2 l olja om man byter oljefiltret. Jag fick alltid börja på en tredje förpackning olja innan jag började köpa i storpack.

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Who'sYourDaddy skrev:
2072296 Det är nu i början som det är som viktigast att byta filter och rengöra filter/pluggar, det man vill är ju att få ut all metallspån som blir under inkörning.

En annan sak som är lite dumt är att det inte räcker med 2 l olja om man byter oljefiltret. Jag fick alltid börja på en tredje förpackning olja innan jag började köpa i storpack.

Tänkte första gången nu (30mil) endast byta olja. Sen vid 50-60 mil så byts filterna också!

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
KTM 560 SMR-07
Krille-666 skrev:
2072303 Tänkte första gången nu (30mil) endast byta olja. Sen vid 50-60 mil så byts filterna också!

Ja, filtrena är nog inte fyllda med spån direkt :) . Du byter ju mer än en del andra som väntar tills 100-mils-servicen innan något görs, och det verkar lite väl tilltaget även om det är vad instruktionsboken säger. KTM har lite mer koll än mig iofs, så det borde ju vara lugnt det med.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Jag bytte olja o filter efter 10mil.
Till alla ni som säger att det är helt onödigt, suit yourself!, det satt massa metalspån på magnetarna, samt att oljan var skitig.
Blir ett byte till vid kanske 50-60.
Vart väl drygt 2 liter...

/N

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men har inte 660 f.r.o.m -04 samma typ av oljesystem som 640 men två filter, ett micro filter och ett utvändigt?

1,6L är det på 625 -02/03 & 660 -03
2,1L incl filter i fram på 640 och detta borde vara på 660 också eller?

Står det 1,9L i Technical data Engine i er bok?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...