Ktm 660

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja alla 660-ägare. Har läst hela denna tråden för ca: ett år sen, men minns inte vart/om jag hittade svar på mina frågor, så jag frågar direkt istället :tungan

Har en 660 -06. Öppnade igår upp orginalljuddämparna, sågade upp lilla ärtrörshålet "så stort de gick" samt slaktade de böjda röret inne i "bakre kammaren" i dämparen. Så långt allt gott, blev lite fränare ljud och det var enbart därför jag gjorde det. Men nu till frågorna, tyckte den smällde lite när jag torrvarva i garaget, behöver jag bestycka om något efter detta lilla ingrepp? (funderar även på att kapa bort "hela" bakre kammaren i ljuddämparen, dvs korta ner den ca: 15cm, påverkar detta flödet något ytterligare, eller är det ingen skillnad mot som jag har nu)?

Om man ändå ska bestycka om, tjänar man något på att köra några runda hål i sidorna på luftboxen? Om ja: isåfall hur mycket hål är lämpligt att göra, typ 3 st. 35mm hål i varje sida av luftboxen, längst bak mot "nummerplåten/sidoplasten"?

Om jag ändå öppnar luftboxen, bör jag byta luftfilter isåfall? Flödar verkligen ett KN bättre än orginal? Känns som det borde vara mindre filterarea på ett sånt, men där kanske jag har fel?

Vad skulle ni rekommendera för munstycken till respektive modifiering? Byter man både lågfart och huvudmunstycke? Tips på nålhöjd?

Tack på förhand! /Robban

(Lägger upp 3 bilder, 2 på modifieringen jag gjort på dämparna, och en på hur jag tänkt göra hål i luftboxen, om det rekommenderas).
 

Bifogat

  • Foto0042.jpg
    Foto0042.jpg
    227.9 KB · Visningar: 114
  • Foto0050.jpg
    Foto0050.jpg
    232.4 KB · Visningar: 111
  • Luftbox hål.jpg
    Luftbox hål.jpg
    188.3 KB · Visningar: 161

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns inget effektmässig poäng att korta dämparna utan det är bara för häftigare ljud. Flödesbegränsningen ligger i kammarkonstruktionen och de astmatiska krökarna. Helsystem är boten...

Visst kan man borra hål i luftburken men det ger inget förutom häftigare ljud förutsatt att det redan är öppnat i toppen på burken.

Bestycka om bör man alltid göra på en 660 då originalnålen är på tok för platt vilket gör att det går snålt från halvgas om man inte tokhöjer nålen vilket gör att det överfetar från 75% gas.... (Nu får man inte göra reklam men jag säljer bestyckningskit till LC4)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Det finns inget effektmässig poäng att korta dämparna utan det är bara för häftigare ljud. Flödesbegränsningen ligger i kammarkonstruktionen och de astmatiska krökarna. Helsystem är boten...

Visst kan man borra hål i luftburken men det ger inget förutom häftigare ljud förutsatt att det redan är öppnat i toppen på burken.

Bestycka om bör man alltid göra på en 660 då originalnålen är på tok för platt vilket gör att det går snålt från halvgas om man inte tokhöjer nålen vilket gör att det överfetar från 75% gas.... (Nu får man inte göra reklam men jag säljer bestyckningskit till LC4)

Okej där ser man, kanske kortar dämparna framöver för utseendets skull då, men det påverkar alltså inte bestyckningen i övrigt? Synd att helsystem/slipon är så sjukt dyra, känns inte värt pengarna om man inte kan tjata till sig det till bra pris när man köper hojen ny från nån handlare :tungan Burkens lock är borttaget (öppen upp mot sadelbotten), något mer man ska göra? Den har fortfarande kvar 2 mindre rör bakåt mot utrymmet som är närmare bakstänkan, det skall man lämna orört eller?

Du har PM också :) ..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej där ser man, kanske kortar dämparna framöver för utseendets skull då, men det påverkar alltså inte bestyckningen i övrigt? Synd att helsystem/slipon är så sjukt dyra, känns inte värt pengarna om man inte kan tjata till sig det till bra pris när man köper hojen ny från nån handlare :tungan Burkens lock är borttaget (öppen upp mot sadelbotten), något mer man ska göra? Den har fortfarande kvar 2 mindre rör bakåt mot utrymmet som är närmare bakstänkan, det skall man lämna orört eller?

Du har PM också :) ..

Snorklarna i luftburken är absolut poäng att kapa. Man vill eftersträva så bra flöde runt filtret som möjligt och då är stor volym utan störande saker bra..

Leta beg helsystem på ebay och liknande de brukar gå för mer vettiga pengar.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Snorklarna i luftburken är absolut poäng att kapa. Man vill eftersträva så bra flöde runt filtret som möjligt och då är stor volym utan störande saker bra..

Leta beg helsystem på ebay och liknande de brukar gå för mer vettiga pengar.

Okej, det är bara att kapa bort båda dom rören som går in i luftboxen ca 10-15 cm långa då? Ska man göra något åt dom två runda hålen där rören satt innan (ta upp dom större eller så) eller bara låta dom vara som dom är? Skickar med en bild där jag kladdat lite, bara för att vara övertydlig. Vill inte såga sönder något i onödan som inte ska bort hehe..

Jag har letat länge efter beg system till hojen på både ebay tyskland/england/usa men har inte dykt upp något bra än. Men jag letar vidare och hoppas på att hitta något snart. Verkar vara lite småsvårt till dom nyare med dubbla burkar, inte så många som tillverkar till dom och akrapovic kostar ju fläsk :tungan
 

Bifogat

  • luftbox.jpg
    luftbox.jpg
    234.5 KB · Visningar: 150

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej, det är bara att kapa bort båda dom rören som går in i luftboxen ca 10-15 cm långa då? Ska man göra något åt dom två runda hålen där rören satt innan (ta upp dom större eller så) eller bara låta dom vara som dom är? Skickar med en bild där jag kladdat lite, bara för att vara övertydlig. Vill inte såga sönder något i onödan som inte ska bort hehe..

Jag har letat länge efter beg system till hojen på både ebay tyskland/england/usa men har inte dykt upp något bra än. Men jag letar vidare och hoppas på att hitta något snart. Verkar vara lite småsvårt till dom nyare med dubbla burkar, inte så många som tillverkar till dom och akrapovic kostar ju fläsk :tungan

Utmärkt illustration. Ja de där rören kan du kapa helt. Borra upp kan du göra om du känner för men med locket avplockat spelar det ingen större roll skulle jag gissa.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Utmärkt illustration. Ja de där rören kan du kapa helt. Borra upp kan du göra om du känner för men med locket avplockat spelar det ingen större roll skulle jag gissa.

Perfekt! Så jäkla bra att få svart på vitt hur det ska va innan man kapar :tummenupp Man behöver ju inte göra alla misstag själv när det finns andra som redan testat och kan sin sak :) Jag ska slakta lite i luftburken och kolla vilka munstycken som sitter i gasaren, sen återkommer jag till dig via PM.

Finns det några andra enkla/billiga trick och modifieringar man kan göra med sin lc4:a när man har tråkigt i vintermörkret, eller är den perfekt redan från fabrik :tungan :D
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
Perfekt! Så jäkla bra att få svart på vitt hur det ska va innan man kapar :tummenupp Man behöver ju inte göra alla misstag själv när det finns andra som redan testat och kan sin sak :) Jag ska slakta lite i luftburken och kolla vilka munstycken som sitter i gasaren, sen återkommer jag till dig via PM.

Finns det några andra enkla/billiga trick och modifieringar man kan göra med sin lc4:a när man har tråkigt i vintermörkret, eller är den perfekt redan från fabrik :tungan :D

HEJ hur ska du göra när du ska besikta hojen den kommer ju inte gå igenom tror jag ljudet blir lite för högt då :va
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag har en fråga angående hur många mil en 660 håller i motorn egentligen? Jag är väl ett offer för den rådande milnojjan som går att återfinna vart man än vänder sig i det här landet och jag förstår att 500 mil om året inte är så konstigt egentligen... Men en 660 -05 med 2500+ mil på mätaren får mig att tveka lite. Vad är det som går först om man inte sköter service som det ska? Jag tyckte iofs min 625 var ungefär hur tålig som helst, men ändå på något sätt.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
HEJ hur ska du göra när du ska besikta hojen den kommer ju inte gå igenom tror jag ljudet blir lite för högt då :va

Mjah så mycket mer låter det juh inte, och dämparna ser ju helt orginal ut, står ktm på dom, och e märkning m.m., så hoppas på det bästa. Skulle det mot förmodan skita sig så känner jag folk med lc4:eek:r som får ställa upp och låna ut dämpare till besiktningen så de e lugnt. Dessutom är min helt nybesiktad, så den går 2 år till utan bekymmer :tummenupp
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
Mjah så mycket mer låter det juh inte, och dämparna ser ju helt orginal ut, står ktm på dom, och e märkning m.m., så hoppas på det bästa. Skulle det mot förmodan skita sig så känner jag folk med lc4:eek:r som får ställa upp och låna ut dämpare till besiktningen så de e lugnt. Dessutom är min helt nybesiktad, så den går 2 år till utan bekymmer :tummenupp

LÅTER BRA :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en fråga angående hur många mil en 660 håller i motorn egentligen? Jag är väl ett offer för den rådande milnojjan som går att återfinna vart man än vänder sig i det här landet och jag förstår att 500 mil om året inte är så konstigt egentligen... Men en 660 -05 med 2500+ mil på mätaren får mig att tveka lite. Vad är det som går först om man inte sköter service som det ska? Jag tyckte iofs min 625 var ungefär hur tålig som helst, men ändå på något sätt.

Det varierar grymt. Det som ger sig först är i 99% av fallen ramlager eller staklager. När de ger sig varierar på körsätt och service. Har plockat ner 660 som rullat 4000 mil och ändå varit bra men de som är tokslut på 1000mil är lika många.....

Enda sättet att sova lugnt är att byta vev+ramlager och sen skota servicen själs med 250mil intervall och undvika lååååång sträckor på bakhjulet. Då kan jag nästan garantera 3000mil hållbarhet...
 

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Hallå alla 660 ägare !
Nu är det så att jag precis ska köpa en KTM 660 SMC årsmodell 2004.
På pappret är den strypt till 24kw med ett vikt /effekt-förhållande på 0.17kw/kg, MEN eftersom jag bara är 18 år och ska köra begränsat så måste förhållandet ligga på 0.16kw/kg. Det är första problemet.(kan lösas med blyvikter vid besiktning.)

Andra problemet är att jag inte har någon aning alls om vart man eventuellt får tag i en sådan strypningssats, är det någon som vet vart ett kit kan finnas och hur man går till väga för montering ?

Tack på förhand för hjälp ! :D
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Hallå alla 660 ägare !
Nu är det så att jag precis ska köpa en KTM 660 SMC årsmodell 2004.
På pappret är den strypt till 24kw med ett vikt /effekt-förhållande på 0.17kw/kg, MEN eftersom jag bara är 18 år och ska köra begränsat så måste förhållandet ligga på 0.16kw/kg. Det är första problemet.(kan lösas med blyvikter vid besiktning.)

Andra problemet är att jag inte har någon aning alls om vart man eventuellt får tag i en sådan strypningssats, är det någon som vet vart ett kit kan finnas och hur man går till väga för montering ?

Tack på förhand för hjälp ! :D


Svaret kommer sent, och jag har eg. ingen koll då jag aldrig kört strypt eller haft begränsat kk, men gör ett försök iaf, då detta redan har diskuterats 92 ggr i denna tråd, och jag tror jag minns ungefär vad folk kom fram till då. Allt finns ju såklart redan i tråden för dig att dubbelkolla, om du testar att söka (jag kan ju ha fel)..

På fråga ett svarar jag: nej, 660 <04 är inte godkänd som mellanhoj, inte ens med orginalstrypningar i, fel förhållande kw/kg. Detta kan INTE lösas med blyvikter då dom inte väger din hoj på plats utan går på tjänstevikten i regbeviset, något helt annat än vad din hoj väger just för dagen med vikter eller ej. Men iofs. finns det folk här på forumet som har kört upp på 660, så det beror nog mycket på tur/otur, petig uppkörningsman osv. Vill du chansa så kan de funka, men surt att missa uppkörningen pga. hojen, och få vänta nån månad på ny tid. Mitt tips, köp annan hoj, eller stryp din på riktigt till rätt förhållande, eller hyr en hoj av en körskola till uppkörning..

På fråga 2 svarar jag: Vad jag tror mig minnas består strypningen av restriktiv orginaldämpare, med gnistgaller. Påmonterat luftburkslock. Strypningsnål istf. ebkr som är "avstrypningsvarianten". Mindre munstycken (minns ej size men typ 42 eller liknande, och kanske ~160-162??). Sist men inte minst även en trottelstopp tror jag. Måste ju finnas ca: 600 pers i sverige med avstrypta 660, som kan sälja dig sina orginalgrejer, jag menar vem kör strypt ändå :va

Sista tipset från mig, köp en 05> istället, den är godkänd som mellanhoj direkt, pga. något mer vikt osv. Dessutom en snyggare design (enligt mig iaf. :tungan )..

Lycka till..
 

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Svaret kommer sent, och jag har eg. ingen koll då jag aldrig kört strypt eller haft begränsat kk, men gör ett försök iaf, då detta redan har diskuterats 92 ggr i denna tråd, och jag tror jag minns ungefär vad folk kom fram till då. Allt finns ju såklart redan i tråden för dig att dubbelkolla, om du testar att söka (jag kan ju ha fel)..

På fråga ett svarar jag: nej, 660 <04 är inte godkänd som mellanhoj, inte ens med orginalstrypningar i, fel förhållande kw/kg. Detta kan INTE lösas med blyvikter då dom inte väger din hoj på plats utan går på tjänstevikten i regbeviset, något helt annat än vad din hoj väger just för dagen med vikter eller ej. Men iofs. finns det folk här på forumet som har kört upp på 660, så det beror nog mycket på tur/otur, petig uppkörningsman osv. Vill du chansa så kan de funka, men surt att missa uppkörningen pga. hojen, och få vänta nån månad på ny tid. Mitt tips, köp annan hoj, eller stryp din på riktigt till rätt förhållande, eller hyr en hoj av en körskola till uppkörning..

På fråga 2 svarar jag: Vad jag tror mig minnas består strypningen av restriktiv orginaldämpare, med gnistgaller. Påmonterat luftburkslock. Strypningsnål istf. ebkr som är "avstrypningsvarianten". Mindre munstycken (minns ej size men typ 42 eller liknande, och kanske ~160-162??). Sist men inte minst även en trottelstopp tror jag. Måste ju finnas ca: 600 pers i sverige med avstrypta 660, som kan sälja dig sina orginalgrejer, jag menar vem kör strypt ändå :va

Sista tipset från mig, köp en 05> istället, den är godkänd som mellanhoj direkt, pga. något mer vikt osv. Dessutom en snyggare design (enligt mig iaf. :tungan )..

Lycka till..

Tack för svaret Jack ! Som tur var så letade jag en bra stund och hittade en strypning från KTM i Tyskland som begränsade ner till 21kw så att vikt/effekt förhållandet blir rätt. Kostade bara runt 850kr inkl. frakt, enda nackdelen är att instruktionerna är på tyska men det kan man nog klara av !
Här är länken till strypningen:
http://shop.motofreakz.de/Power-Red...gsaenderung-fuer-660-SMC-auf-21KW::13153.html

Tack ändå för svaret ! :Bugar :)
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
Tack för svaret Jack ! Som tur var så letade jag en bra stund och hittade en strypning från KTM i Tyskland som begränsade ner till 21kw så att vikt/effekt förhållandet blir rätt. Kostade bara runt 850kr inkl. frakt, enda nackdelen är att instruktionerna är på tyska men det kan man nog klara av !
Här är länken till strypningen:
http://shop.motofreakz.de/Power-Red...gsaenderung-fuer-660-SMC-auf-21KW::13153.html

Tack ändå för svaret ! :Bugar :)

om du vill så kan du skriva av instruktionerna här så kan jag översätta dom om du vill ( BARA DET INTE ÄR PÅ 100 SIDOR ) :D
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Har ju läst en massa i tråden, om olika bestyckningstips osv. Men verkar finnas ett par olika alternativ så jag frågar ändå :tungan

660 -06, inget luftburkslock och inga plaströr kvar, något öppnade orginaldämpare (skall ev. bygga om igen med perforerat rör rakt igenom hela, nu är ärtröret i bakre halvan borta, samt utblåset upptaget större). Borttagen SAS. i övrigt orginal.

Det satt 45 & 145 i nu.

Dom flesta verkar överrens om att man ska ha 48 i låg, rätt?

Ang. högfart verkar det rekommenderas både 168 och 170, vilket passar mig bäst? Funderar själv på 170?

Luftskruv runt två varv ut?

Tar gärna ett snabbt svar, tänkte beställa saker nu ikväll. :tummenupp

Edit: hittar inte lågfart #48 i ktmshop på lelles.se, nån som vet annan hoj/årsmodell (ktm) som har samma sorts munstycke i 48?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top