Ktm 660

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Har tyvärr redan boxen liggandes. Men misslyckas jag med monteringen av den får det bli en SKF istället.

Men jag har fortfarande inte fått ut den packbox som sitter nu. Har du något tipps, så jag slipper riva motorn?

Nu minns jag inte hur den ser ut vid kicken, men det bör likna utgående axel.

Jag skruvade in en liten plåt skruv i packboxen (skruven var i den del som var i mässing och inte allt för närma huset)
När väl skruven var "halvt inskruvad" drog jag ut pboxen med tång.

Ta ett litet spik och gör ett körnslag så att skruven kan bita...
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Tog första svängen på gata idag, djävlar va gött!

Dock så läckte den lite soppa från förgasaren från anslutningen med soppaslangen från tanken. ( http://www.ktmshop.se/index.php?search=59031013044 )

Har inte plockat isär fuggen än men är antagligen någon o-ring eller något som jag skadat när man slitet bort soppaslangen. Tyvärr så kan man ju inte köpa bara de där små ringarna utan måste köpa ett helt set, och det där gasket settet kostar ju fan 653 riksdaler.. http://www.ktmshop.se/index.php?search=57331099000

Ingen som har delarna lösa som man kan köpa eller som varit med om samma sak?
 

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Fan va härligt. Jag är oxå riktigt sugen på att ta ut hojen men har inte vågat än,
Ja får väl vänta några veckor till iallafall :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tog första svängen på gata idag, djävlar va gött!

Dock så läckte den lite soppa från förgasaren från anslutningen med soppaslangen från tanken. ( http://www.ktmshop.se/index.php?search=59031013044 )

Har inte plockat isär fuggen än men är antagligen någon o-ring eller något som jag skadat när man slitet bort soppaslangen. Tyvärr så kan man ju inte köpa bara de där små ringarna utan måste köpa ett helt set, och det där gasket settet kostar ju fan 653 riksdaler.. http://www.ktmshop.se/index.php?search=57331099000

Ingen som har delarna lösa som man kan köpa eller som varit med om samma sak?

Ta det lugnt, Vi kollar imorgon. O-ringar finns i mängder annars kan vi köpa rätt dimension. Spara den befintliga så får du rätt.

Bombljudet i SMS systemet :yoparty

Fan va härligt. Jag är oxå riktigt sugen på att ta ut hojen men har inte vågat än,
Ja får väl vänta några veckor till iallafall :)

Vi kör idag :tuttar
 
Last edited:

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Är lite sugen på att köpa ett akra slip-on
men vet inte om de är värt pengarna. Va tycker ni,är de värt de?
Blir de någon skillnad förutom ljudet? :)

Mvh
 
Last edited:

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Är lite sugen på att köpa ett akra slip-on
men vet inte om de är värt pengarna. Va tycker ni,är de värt de?
Blir de någon skillnad förutom ljudet? :)

Mvh

Yes, med rätt ombestyckning av förgasaren.
Jag upplevde skillnad på låg-mellan varv och tyckte den svarade mycket snabbare.

Om det är värt pengarna?
Leta begagnat, om du hittar något. Jag sålde mitt för en vecka sedan.
Tror även andra märken än Acra gör ett bättre jobb än original.
 

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Yes, med rätt ombestyckning av förgasaren.
Jag upplevde skillnad på låg-mellan varv och tyckte den svarade mycket snabbare.

Om det är värt pengarna?
Leta begagnat, om du hittar något. Jag sålde mitt för en vecka sedan.
Tror även andra märken än Acra gör ett bättre jobb än original.

Okej de låter ju bra :) va körde du med för nålar?
Ah är de någon som har något begagnat så är de bara att höra av sig :)
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Okej de låter ju bra :) va körde du med för nålar?
Ah är de någon som har något begagnat så är de bara att höra av sig :)

Byt hela systemet till ett Akra istället (eller något annat märke). Har haft både slipon och nu helsystem. Kan ju säga att det var en jäkla skillnad med Akras helsystem jämfört bara med deras slipon.

Givetvis så är det dyrare med ett helsystem, men letar du begagnat även där så kan du hitta ett för samma pris som ett nytt slipon kostar. Jag betalade 3800:- för mitt helsystem vilket jag är nöjd med.
 

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Byt hela systemet till ett Akra istället (eller något annat märke). Har haft både slipon och nu helsystem. Kan ju säga att det var en jäkla skillnad med Akras helsystem jämfört bara med deras slipon.

Givetvis så är det dyrare med ett helsystem, men letar du begagnat även där så kan du hitta ett för samma pris som ett nytt slipon kostar. Jag betalade 3800:- för mitt helsystem vilket jag är nöjd med.

Ah helsystem skulle ju helt klart vara de bästa men känns som de är så svårt att få ta på ett begagnat. Man vill ju gärna ha ett till sommarn :)
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Var är TDC?

Hjälp...
Ska klyva motorn och det står att jag ska ställa motorn i TDC. Hur vet jag att jag har kolven rätt?

I REPAIRMANUAL 2004 som jag har skriver dom följande:
-Turn the piston to position TDC (mark B must coincide with the plan surface of the cylinder head)

Bilden visar ett sträck (B) på sväng-hjulet (eller vad hjulet heter som kamkedjan går på) och att det ska ligga i linje med cylindertoppen. Problemet är att jag inte har något sträck på mitt hjul.

Vad ska jag göra?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hjälp...
Ska klyva motorn och det står att jag ska ställa motorn i TDC. Hur vet jag att jag har kolven rätt?

I REPAIRMANUAL 2004 som jag har skriver dom följande:
-Turn the piston to position TDC (mark B must coincide with the plan surface of the cylinder head)

Bilden visar ett sträck (B) på sväng-hjulet (eller vad hjulet heter som kamkedjan går på) och att det ska ligga i linje med cylindertoppen. Problemet är att jag inte har något sträck på mitt hjul.

Vad ska jag göra?
Skruva isär skrotet bara.Märkningen på kamdrevet behöver du inte bry dig om förrän vid hopmonteringen.
 

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
06- ktm 660
Finns en bult (m6 tror ja) på framsidan av motorn..
När kolven är i toppläge tar du bort den o stoppar i en längre bult.
Gänga in den tills det tar stop.
Sen drog ca 10 nm o det funka kanon.

Det låser staken ( vevpartiet) så det är lättare att få av o på cyl, vid montering.

Hoppas detta fick dig på ett bättre spår :)

Markeringarna som dom skriver pratar om kan vara svår att se.

Du måste lossa bulten till kamdrevet har ja för mig plus att markeringen på kamdrevet kan vara svår att upptäcka pga kamkedjan!

Dra pm om du vill ha lite mer hjälp.. skulle kunna knåpa ihop lite bilder o skicka i så fall.
 
Last edited:

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Finns en bult (m6 tror ja) på framsidan av motorn..
När kolven är i toppläge tar du bort den o stoppar i en längre bult.
Gänga in den tills det tar stop.
Sen drog ca 10 nm o det funka kanon.

Det låser staken ( vevpartiet) så det är lättare att få av o på cyl, vid montering.

Hoppas detta fick dig på ett bättre spår :)

Markeringarna som dom skriver pratar om kan vara svår att se.

Du måste lossa bulten till kamdrevet har ja för mig plus att markeringen på kamdrevet kan vara svår att upptäcka pga kamkedjan!

Dra pm om du vill ha lite mer hjälp.. skulle kunna knåpa ihop lite bilder o skicka i så fall.

Jag hittade ett spår på kamdrevet, men det är så litet att det lika gärna kan vara en repa.

Jag lossade bulten du pratar om på framsidan och lyste in med en ficklampa. Jag ser att två gånger per varv kommer det ett hål som jag skulle kunna gänga in en längre bult i som du nämner. Men varför finns det två hål att välja på, vilket ska jag välja?
Inget av de två hålen sammanfaller med att mitt "sträck" ligger där det ska enligt handboken.

Har du möjlighet att lägga upp lite bilder i tråden så kanske det kan hjälpa fler som stöter på samma problem i framtiden.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanske denna markering man menade?
 

Bifogat

  • Kamdrev.jpg
    Kamdrev.jpg
    101.9 KB · Visningar: 114

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Kanon nu vet jag vad jag ska leta efter imorgon.
Det sträck som jag ser påminner om det som är uppe vid ditt buntband. Men nu vet jag ju bättre.

- Va nere och kollade en snabbis, hittade det på en gång :)

När kamdrevet sitter i samma position på bilden ska hålet i veven vara vid skruvhålet. Det finns bara ett hål i veven. KTM har en egen "specialskruv" just till för att låsa veven, den sitter fast framtill på motorn med en tjock kopparbricka orginal på vissa av modellerna men på vissa andra(har inte koll på vilka) så sitter det bara en vanligt bult där som inte går att låsa med. Saknar du denna kan du försöka gör en egen eller köpa KTMs, art#: 2058030080000 LOCATING SCREW M8 L=23 152:-

När du ska ha av bulten framför svänghjulet och andra bultar som sitter satan ska du inte låsa motorn med denna skruv, kan skada veven.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Ja ha... nu hade jag sönder kopplingskorgen... fan
Någon som har en liggandes till salu??

Eller kan man forfarande använda den? Det är ju väldigt många "piggar" kvar som gräppar i kopplingsdiskarna.

Hur ska jag få bort skiten förresten, måste man köpa specialverktyget för 600pix.
 

Bifogat

  • DSC00334.jpg
    DSC00334.jpg
    215.6 KB · Visningar: 116
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top