Ktm 660

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Vad är det som är sämre med bakbromsen och fjädringen?

Jo skulle jag också vilja veta i detalj då jag tycker allt känns bättre på 690smc mot 660.
Framtiden är insprut, inte fugge.
Vad skiljer fjädringen åt, brukar ju inte bli sämre med tiden utan bättre.
+ att man kan åka långt på en 690, trodde det var fel på 660 jag provade men de är alla likadana, tappa känseln av vibrationer är inget för mig.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jo skulle jag också vilja veta i detalj då jag tycker allt känns bättre på 690smc mot 660.
Framtiden är insprut, inte fugge.
Vad skiljer fjädringen åt, brukar ju inte bli sämre med tiden utan bättre.
+ att man kan åka långt på en 690, trodde det var fel på 660 jag provade men de är alla likadana, tappa känseln av vibrationer är inget för mig.

haha jag tycker lite med charmen med 660n är just att den känns så jäkla brutal när man rycker fram! Skaftar man på på lågvarv så känner man riktigt slagen när den stånkar upp på slangen :yoparty

Jag körde 30 mil i sträck landsväg med min... tyckte inte vibrationerna var så särskilt jobbiga..det jobbiga var snarare ryggsäcken och faktumet att man blir som ett segel i fartvinden...
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
haha jag tycker lite med charmen med 660n är just att den känns så jäkla brutal när man rycker fram! Skaftar man på på lågvarv så känner man riktigt slagen när den stånkar upp på slangen :yoparty

Jag körde 30 mil i sträck landsväg med min... tyckte inte vibrationerna var så särskilt jobbiga..det jobbiga var snarare ryggsäcken och faktumet att man blir som ett segel i fartvinden...

Jo faan de stånkar på fint:) men den nya maskinen är lite trevligare enligt mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo skulle jag också vilja veta i detalj då jag tycker allt känns bättre på 690smc mot 660.
Framtiden är insprut, inte fugge.
Vad skiljer fjädringen åt, brukar ju inte bli sämre med tiden utan bättre.

Det stora problemet med KTM är att de har svikit sitt ideal om ready to race och förvandlat LC4 från att vara ett racevapen till en gatsoffa. Ekonominissarna har fått härska istället för ingenjörerna.....

Med nya LC4 (690) har KTM valt en billigare fjädring från WP och dessutom valt en setting som gör en sjösjuk. Samma visa med bakbromsen där man valt en utväxling och konstruktion snarare lämpad för kioskposerande än hårdåka....

Samma öde har insputningen drabbats av. Det finns väl fungerande insputning till racecyklar men ekonomiavdelningen valde ett sunkigt OEM sprut från Japan värdigt en guldvinge. Har orsakat massor av problem och är dessutom inte justerbart med enkelhet. Titta på 690 RR den har fortfarande FCR av en anledning....

När det gäller vibrationerna så har man än en gång gått posörerna till mötes och ökat balansfaktorn på veven vilket ger mindre vibrationer och lugnare gång men gör cykeln mer trögstyrd och ökad gyroeffekt. Tåg sa Bull....

2003 var motorn i en KTM Rally en 660 med annan kam. 2010 skiljer 70% av motordelarna en 690 RR från gatcykeln....
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Med tanke på det du säger Boris så har dom ju gjort allting bättre för majoriteten! :)
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
Det stora problemet med KTM är att de har svikit sitt ideal om ready to race och förvandlat LC4 från att vara ett racevapen till en gatsoffa. Ekonominissarna har fått härska istället för ingenjörerna.....

Med nya LC4 (690) har KTM valt en billigare fjädring från WP och dessutom valt en setting som gör en sjösjuk. Samma visa med bakbromsen där man valt en utväxling och konstruktion snarare lämpad för kioskposerande än hårdåka....

Samma öde har insputningen drabbats av. Det finns väl fungerande insputning till racecyklar men ekonomiavdelningen valde ett sunkigt OEM sprut från Japan värdigt en guldvinge. Har orsakat massor av problem och är dessutom inte justerbart med enkelhet. Titta på 690 RR den har fortfarande FCR av en anledning....

När det gäller vibrationerna så har man än en gång gått posörerna till mötes och ökat balansfaktorn på veven vilket ger mindre vibrationer och lugnare gång men gör cykeln mer trögstyrd och ökad gyroeffekt. Tåg sa Bull....

2003 var motorn i en KTM Rally en 660 med annan kam. 2010 skiljer 70% av motordelarna en 690 RR från gatcykeln....

jag tror att jag ska ha min 660 kvar :yoparty
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
jag tror att jag ska ha min 660 kvar :yoparty

Jag har ägt både 625 och 660 samt provkört 690. Både 625 och 660 var snäppet brutalare än 690 tyckte jag. Insprutet kändes lite touring jämfört med förgasare och det saknades ordentlig gasrespons vilket är självklart hos en rolig motard.

Sen om siffror (vikt/effekt etc) säger att 690 är värre har jag ingen aning om, jag pratar om körupplevelsen.

Sen vill jag verkligen inte påstå att 690 är kass, riktigt skoj cykel. Jag testade hojen med den första mappningen och tydligen ska ju den vara riktigt tråkig om man jämför med de som hojarna får i dagsläget.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jo skulle jag också vilja veta i detalj då jag tycker allt känns bättre på 690smc mot 660.
Framtiden är insprut, inte fugge.
Vad skiljer fjädringen åt, brukar ju inte bli sämre med tiden utan bättre.
+ att man kan åka långt på en 690, trodde det var fel på 660 jag provade men de är alla likadana, tappa känseln av vibrationer är inget för mig.

Jag har ägt både 625 och 660 samt provkört 690. Både 625 och 660 var snäppet brutalare än 690 tyckte jag. Insprutet kändes lite touring jämfört med förgasare och det saknades ordentlig gasrespons vilket är självklart hos en rolig motard.

Sen om siffror (vikt/effekt etc) säger att 690 är värre har jag ingen aning om, jag pratar om körupplevelsen.

Sen vill jag verkligen inte påstå att 690 är kass, riktigt skoj cykel. Jag testade hojen med den första mappningen och tydligen ska ju den vara riktigt tråkig om man jämför med de som hojarna får i dagsläget.

Ja jag håller med. 625 och 660 har ju mer malla från botten känns det som. fan, jag får nog ha kvar bettan denna säsongen också tills någon har övertalat mig att en 690 är lika rolig :yoparty
 

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Ort
ÖL-AND
Hoj
06 ktm 660
ja varför ska man bytta när man har en redig hoj jag måste ha fått en black out i hjärnan :huvet 660 går som en gud :Bugar så nu får våren komma
 
Last edited:

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Det stora problemet med KTM är att de har svikit sitt ideal om ready to race och förvandlat LC4 från att vara ett racevapen till en gatsoffa. Ekonominissarna har fått härska istället för ingenjörerna.....

Med nya LC4 (690) har KTM valt en billigare fjädring från WP och dessutom valt en setting som gör en sjösjuk. Samma visa med bakbromsen där man valt en utväxling och konstruktion snarare lämpad för kioskposerande än hårdåka....

Samma öde har insputningen drabbats av. Det finns väl fungerande insputning till racecyklar men ekonomiavdelningen valde ett sunkigt OEM sprut från Japan värdigt en guldvinge. Har orsakat massor av problem och är dessutom inte justerbart med enkelhet. Titta på 690 RR den har fortfarande FCR av en anledning....

När det gäller vibrationerna så har man än en gång gått posörerna till mötes och ökat balansfaktorn på veven vilket ger mindre vibrationer och lugnare gång men gör cykeln mer trögstyrd och ökad gyroeffekt. Tåg sa Bull....

2003 var motorn i en KTM Rally en 660 med annan kam. 2010 skiljer 70% av motordelarna en 690 RR från gatcykeln....

Jo så kan ju vara fallet och det borde det väl vara, förhoppningsvis har ktm utvecklat en riktigt race maskin och en gatmaskin nu,det kanske inte fanns möjlighet då därav samma maskin i de gamla minus kammen.
Det finns ju ett bra test där de kör båda cyklarna 660 vs 690, de tycker det är ett dött lopp så så stor skillnad kan det ju inte vara då.Ökad gyroeffekt, ja vad faan det kan jag ta så man slipper vibrationerna för de är och har alltid varit under all kritik.
Jag plöjer motorväg i 130 med en leende på läpparna och ändå finns allt det där buset i maskinen ändå.
Insprutningen harjag inte satt mig in i, den bara fungerar med bra svar.
Nej man får väl vänta in en riktig kvalites motard snart om japanarna släpper någon =)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Det stora problemet med KTM är att de har svikit sitt ideal om ready to race och förvandlat LC4 från att vara ett racevapen till en gatsoffa. Ekonominissarna har fått härska istället för ingenjörerna.....

Med nya LC4 (690) har KTM valt en billigare fjädring från WP och dessutom valt en setting som gör en sjösjuk. Samma visa med bakbromsen där man valt en utväxling och konstruktion snarare lämpad för kioskposerande än hårdåka....

Samma öde har insputningen drabbats av. Det finns väl fungerande insputning till racecyklar men ekonomiavdelningen valde ett sunkigt OEM sprut från Japan värdigt en guldvinge. Har orsakat massor av problem och är dessutom inte justerbart med enkelhet. Titta på 690 RR den har fortfarande FCR av en anledning....

När det gäller vibrationerna så har man än en gång gått posörerna till mötes och ökat balansfaktorn på veven vilket ger mindre vibrationer och lugnare gång men gör cykeln mer trögstyrd och ökad gyroeffekt. Tåg sa Bull....

2003 var motorn i en KTM Rally en 660 med annan kam. 2010 skiljer 70% av motordelarna en 690 RR från gatcykeln....

Men 660 har väl aldrig setts som en racemotard?
Ställer man den mot Husa 650 så skiljer det ju en del på både effekt och vikten...

Har du koll på vad det är som skiljer en 660sms mot en vanlig smc?
Som jag har förstått det så är det rätt mycket?
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
jag VET att de ska finnas här men jag klarar verkligen inte av att leta upp just de inlägget.
Försöker hitta inlägget som nån la upp om att kitta sin 690 med xenon lyse. Minns att han hade köpt kittet på södermontage men jag kan minnas fel.
vill bara veta vilket kitt jag ska köpa eftersom jag har lite dålig koll själv.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
jag VET att de ska finnas här men jag klarar verkligen inte av att leta upp just de inlägget.
Försöker hitta inlägget som nån la upp om att kitta sin 690 med xenon lyse. Minns att han hade köpt kittet på södermontage men jag kan minnas fel.
vill bara veta vilket kitt jag ska köpa eftersom jag har lite dålig koll själv.

Jag monterade ett kit som funka klockrent.
länk http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenonkit-mc-snoskoter/50w-xenonkit-slim-till-mc-atv-snoskoter.html
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men 660 har väl aldrig setts som en racemotard?
Ställer man den mot Husa 650 så skiljer det ju en del på både effekt och vikten...

Har du koll på vad det är som skiljer en 660sms mot en vanlig smc?
Som jag har förstått det så är det rätt mycket?

Den har alltid varit en racemotard med trivselkilo men LC4 raceades i SM och EM första halvan av 2000-talet med framgång. Hade man råd köpte man en SMS annars tog man en SC och lättade samt trimmade till 660 spec. SMS= annan kam, transkåpa i magnesium+lite småfix. Häftigare fjädring, förstärkningar på ramen, lättare bakram. Men fortfarande nära en vanlig LC4 i spec.

Det jag försökte få fram var att 660 var betydligt mer racemoppe i gatkläder än vad dagens 690 är. Den är mer från grunden en gatcykel med de kompromisser dagligt pendlande och ekonomiavdelningen medför.

Visst är det bekvämt med en motor som inte vibrerar och behaglig fjädring men vill jag ha komfort kör jag bil. KTM skall vara ready to race inte ready to pose....

jag VET att de ska finnas här men jag klarar verkligen inte av att leta upp just de inlägget.
Försöker hitta inlägget som nån la upp om att kitta sin 690 med xenon lyse. Minns att han hade köpt kittet på södermontage men jag kan minnas fel.
vill bara veta vilket kitt jag ska köpa eftersom jag har lite dålig koll själv.
Du vet att du är i 660 tråden va. 690 har annat lyse.....

690SMC har väl H4 lampa så köp vilket kitt du vill som är H4.....
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Den har alltid varit en racemotard med trivselkilo men LC4 raceades i SM och EM första halvan av 2000-talet med framgång. Hade man råd köpte man en SMS annars tog man en SC och lättade samt trimmade till 660 spec. SMS= annan kam, transkåpa i magnesium+lite småfix. Häftigare fjädring, förstärkningar på ramen, lättare bakram. Men fortfarande nära en vanlig LC4 i spec.

Det jag försökte få fram var att 660 var betydligt mer racemoppe i gatkläder än vad dagens 690 är. Den är mer från grunden en gatcykel med de kompromisser dagligt pendlande och ekonomiavdelningen medför.

Visst är det bekvämt med en motor som inte vibrerar och behaglig fjädring men vill jag ha komfort kör jag bil. KTM skall vara ready to race inte ready to pose....

Där ser man, man lär sig nytt varje dag :)
Tack för infon!
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Den har alltid varit en racemotard med trivselkilo men LC4 raceades i SM och EM första halvan av 2000-talet med framgång. Hade man råd köpte man en SMS annars tog man en SC och lättade samt trimmade till 660 spec. SMS= annan kam, transkåpa i magnesium+lite småfix. Häftigare fjädring, förstärkningar på ramen, lättare bakram. Men fortfarande nära en vanlig LC4 i spec.

Det jag försökte få fram var att 660 var betydligt mer racemoppe i gatkläder än vad dagens 690 är. Den är mer från grunden en gatcykel med de kompromisser dagligt pendlande och ekonomiavdelningen medför.

Visst är det bekvämt med en motor som inte vibrerar och behaglig fjädring men vill jag ha komfort kör jag bil. KTM skall vara ready to race inte ready to pose....



Radiellt monterat ok fram är ju mera race, slirkoppling ett måste på race motard som är standard på 690.
Bakbroms känns ju som en detalj besiktingen bryr sig om och har ej tänkt på att den skulle vara sämre än någon annan motard jag kört.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Radiellt monterat ok fram är ju mera race, slirkoppling ett måste på race motard som är standard på 690.
Bakbroms känns ju som en detalj besiktingen bryr sig om och har ej tänkt på att den skulle vara sämre än någon annan motard jag kört.

Får du dina referenser från försäljningsnacket hos handlaren eller?

Radialmonterade ok är 90% marknadsföring och 10% funktion. Är du intresserad av mindre flex välj då ett mer racemässigt ok istället för grejerna som sitter på. ( De är numera Brembos billigaste)
t_22-042-OA.jpg

Icke racemässig?

Originalmonterad slirkoppling fanns inte på någon serieproducerad gatmoppe när LC4 konstruerades medan idag sitter det på massor av cyklar. Betyder det att alla cyklar idag är mer raceanpassade?

2001 vägde en LC4 123kg vilket är ungefär vad dagens Husaberg 570 väger(119kg). En 690 väger 140kg. Racemässigt?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Den har alltid varit en racemotard med trivselkilo men LC4 raceades i SM och EM första halvan av 2000-talet med framgång. Hade man råd köpte man en SMS annars tog man en SC och lättade samt trimmade till 660 spec. SMS= annan kam, transkåpa i magnesium+lite småfix. Häftigare fjädring, förstärkningar på ramen, lättare bakram. Men fortfarande nära en vanlig LC4 i spec.
.
.
.
Nu kommer en väl utstickande haka... :)
Visa mig en lista där en LC4 körts i SM. Bara en. Inte ens när vi körde RM 2003 var det knappt nån som körde LC4. Tror kanske att Björklund var med en gång iofs, men bara en gång.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top