Det stora problemet med KTM är att de har svikit sitt ideal om ready to race och förvandlat LC4 från att vara ett racevapen till en gatsoffa. Ekonominissarna har fått härska istället för ingenjörerna.....
Med nya LC4 (690) har KTM valt en billigare fjädring från WP och dessutom valt en setting som gör en sjösjuk. Samma visa med bakbromsen där man valt en utväxling och konstruktion snarare lämpad för kioskposerande än hårdåka....
Samma öde har insputningen drabbats av. Det finns väl fungerande insputning till racecyklar men ekonomiavdelningen valde ett sunkigt OEM sprut från Japan värdigt en guldvinge. Har orsakat massor av problem och är dessutom inte justerbart med enkelhet. Titta på 690 RR den har fortfarande FCR av en anledning....
När det gäller vibrationerna så har man än en gång gått posörerna till mötes och ökat balansfaktorn på veven vilket ger mindre vibrationer och lugnare gång men gör cykeln mer trögstyrd och ökad gyroeffekt. Tåg sa Bull....
2003 var motorn i en KTM Rally en 660 med annan kam. 2010 skiljer 70% av motordelarna en 690 RR från gatcykeln....
Jo så kan ju vara fallet och det borde det väl vara, förhoppningsvis har ktm utvecklat en riktigt race maskin och en gatmaskin nu,det kanske inte fanns möjlighet då därav samma maskin i de gamla minus kammen.
Det finns ju ett bra test där de kör båda cyklarna 660 vs 690, de tycker det är ett dött lopp så så stor skillnad kan det ju inte vara då.Ökad gyroeffekt, ja vad faan det kan jag ta så man slipper vibrationerna för de är och har alltid varit under all kritik.
Jag plöjer motorväg i 130 med en leende på läpparna och ändå finns allt det där buset i maskinen ändå.
Insprutningen harjag inte satt mig in i, den bara fungerar med bra svar.
Nej man får väl vänta in en riktig kvalites motard snart om japanarna släpper någon =)