Ktm 660

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Får du dina referenser från försäljningsnacket hos handlaren eller?

Radialmonterade ok är 90% marknadsföring och 10% funktion. Är du intresserad av mindre flex välj då ett mer racemässigt ok istället för grejerna som sitter på. ( De är numera Brembos billigaste)
t_22-042-OA.jpg

Icke racemässig?

Originalmonterad slirkoppling fanns inte på någon serieproducerad gatmoppe när LC4 konstruerades medan idag sitter det på massor av cyklar. Betyder det att alla cyklar idag är mer raceanpassade?

2001 vägde en LC4 123kg vilket är ungefär vad dagens Husaberg 570 väger(119kg). En 690 väger 140kg. Racemässigt?

Nej jag bedömmer mest av körningen, inte enligt kataloger eller vad förståsigpåare säger.
Jag bara tog ett par grejor som har blivit bättre eftersom du tycker 690 inte verkar vara en ok cykel i jämförelse med den gamla 660:in.
Kan väl inte annat än att hålla med om att jag inte är överaskad över ktm:s ihophafsade hojar rent generellt men tycker 690 har en fin kompromiss mellan gata och race.
Vill jag åka enduro eller cross köper jag ju givetvis en hoj anpassad för det.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Kambyte på min 660!?

Går i funderingarna på att byta kam på min 660 från -04. Har i dag ett Akra helsystem och är supernöjd med effekthöjningen som systemet åstadkom. Dock har jag nu lust att testa och byta kam med, men jag vet inte om man ska ha Rallykammen eller Factorykammen.

Vad är det för skillnad och vilken rekommenderar ni?

Rallykam: 58536010044
Factorykam: 5733601004
Original: 58636010044

Hoppas nu att dessa originalnummer stämmer. :)

OBS! Blev en rallykam från ebay nyss. 200 mil och 800 kronor. Billigare i alla fall än att köpa en sprillans.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu ska jag äntligen ta tag och byta packboxen och gummitätningen. Men hur får jag ut metall/gummipackboxen som sitter innanför kicken?

Liten platt elektronikskruvmejsel är bra att ha där. Sån där med sexkantig handtagsände som är lös. Hehe, låter väl lagom flummigt det här...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu kommer en väl utstickande haka... :)
Visa mig en lista där en LC4 körts i SM. Bara en. Inte ens när vi körde RM 2003 var det knappt nån som körde LC4. Tror kanske att Björklund var med en gång iofs, men bara en gång.
Starnberg körde väl någon tävling också?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu kommer en väl utstickande haka... :)
Visa mig en lista där en LC4 körts i SM. Bara en. Inte ens när vi körde RM 2003 var det knappt nån som körde LC4. Tror kanske att Björklund var med en gång iofs, men bara en gång.


Jo björklund körde en 625 SC -02 men vem i Sverige hade råd med en 660SMS. Som sagt det var väl någon av stamberg eller var bröderna heter som väl körde någon 660 eller?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Får du dina referenser från försäljningsnacket hos handlaren eller?

Radialmonterade ok är 90% marknadsföring och 10% funktion. Är du intresserad av mindre flex välj då ett mer racemässigt ok istället för grejerna som sitter på. ( De är numera Brembos billigaste)

Originalmonterad slirkoppling fanns inte på någon serieproducerad gatmoppe när LC4 konstruerades medan idag sitter det på massor av cyklar. Betyder det att alla cyklar idag är mer raceanpassade?

2001 vägde en LC4 123kg vilket är ungefär vad dagens Husaberg 570 väger(119kg). En 690 väger 140kg. Racemässigt?

Vill man ha en racemässig hoj köper man väl rimligen en hoj som är just det. Då faller väl valet knappast på 625/660/640/690 utan 525/530/560.

Man väljer verktyg efter jobbet sas.

Man får tycka vad man vill om ktm's ideal. Själv tycker jag inte att man måste ge upp något. Vill man ha en potent gatmotard som går att köra en bit på så väljer man en 690. Då slipper man vita fingrar/ vita skinkor och dessutom att stå som ett fån vid rödljuset och kicka när man får kärringstopp. Att en 690 skulle vara så mycket sämre än 660 känns rätt märkligt. Jo den klipper i bättre från botten men har inget effektövertag mot 690. Båda känns tama jmf husa 650.

Insprutningen håller jag med om. Finns ett par mappar att få tag i för normalkonsumenten och sen tuneboy för den som kan/törs. Förgasare hade varit bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man ha en racemässig hoj köper man väl rimligen en hoj som är just det. Då faller väl valet knappast på 625/660/640/690 utan 525/530/560.

Man väljer verktyg efter jobbet sas.

Man får tycka vad man vill om ktm's ideal. Själv tycker jag inte att man måste ge upp något. Vill man ha en potent gatmotard som går att köra en bit på så väljer man en 690. Då slipper man vita fingrar/ vita skinkor och dessutom att stå som ett fån vid rödljuset och kicka när man får kärringstopp. Att en 690 skulle vara så mycket sämre än 660 känns rätt märkligt. Jo den klipper i bättre från botten men har inget effektövertag mot 690. Båda känns tama jmf husa 650.

Insprutningen håller jag med om. Finns ett par mappar att få tag i för normalkonsumenten och sen tuneboy för den som kan/törs. Förgasare hade varit bättre.

Ingen har väl sagt att 690m är sämre? Bara mer anpassad för komfort tolkar jag det enligt Boris.

Jag tycker nog 660n är så rejsmässig man kan få det med acceptabelt krav på service och underhöll. De hojar som är rejsigare börjar vara ganska tveksamma som gathojar för vardagsbruk.
Jag gillar verkligen att den tex inta har elstart, vad ska jag med den till? Mindre vibrationer skulle jag ju däremot uppskatta.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Starnberg körde väl någon tävling också?

Starnberg och Anders Jansson körde 2003 för Lelles SXS racing team. De kanske körde LC4 då. I gamla listor står det bara KTM. Vore kul med lite gamla bilder :tummenupp
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ingen har väl sagt att 690m är sämre? Bara mer anpassad för komfort tolkar jag det enligt Boris.

Jag tycker nog 660n är så rejsmässig man kan få det med acceptabelt krav på service och underhöll. De hojar som är rejsigare börjar vara ganska tveksamma som gathojar för vardagsbruk.
Jag gillar verkligen att den tex inta har elstart, vad ska jag med den till? Mindre vibrationer skulle jag ju däremot uppskatta.

Jo så är det nog. Elstart är för min egen del en måste pryl. Men så är jag lat också.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Jag får inte ut gummi/metalltätningen som sitter bakom kicken och tätar oljan i motorn.
Hur fan gör jag för att få ut skiten... blir galen snart.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag får inte ut gummi/metalltätningen som sitter bakom kicken och tätar oljan i motorn.
Hur fan gör jag för att få ut skiten... blir galen snart.

Är det en packbox som sitter där? Jag kollade sprängskissen men såg inget vidare hur det ska vara. Min gissning är att den ska tas ut inåt och monteras inifrån också.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Enligt Boris JR räcker med att ta bort kick och pinne för att byt pboxen. Någon som har bytt den och kan förklara hur man gör?
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Enligt Boris JR räcker med att ta bort kick och pinne för att byt pboxen. Någon som har bytt den och kan förklara hur man gör?

Enligt instruktion så ska den tas bort från utsidan vilket gör att du INTE behöver ta isär motorn. Dock så står det att man ska värma motorhalvan till 150 grader vilket ska underlätta demnteringen. På insidan sitter sedan ett nålager som man måste byta från insidan om man nu ska byta det vill säga.

När jag bytte packbox på utgående axel så använde jag mig av en krok som man spänner avgasfjädrar med. Lirkade in den i packboxen (mellan gummitätningen och metallringen) och bände ut den sakta. Annars får man tillverka ngt bra verktyg så att man kommer åt. Lättast är ju givetvis om inte kickaxeln skulle sitta ivägen. Vara bara försiktig när du bänder så att du inte skrapar godset i höljet. Det var tajt som sjutton att få tillbaka packboxen, men tar man det lugnt så går det.

Tillägg: Gå ju också att borra små fina hål i packboxen där du sedan skruvar in metallskruvar. Sedan är det bara att dra ur boxen med hjälp av tång och skruvarna som sitter i boxen. Även här måste du vara försiktig så att du inte borrar för djupt eftersom det sitter lager bakom.

Nu har jag som sagt var inte bytt packboxen för kicken så jag ska ju inte svära på att det är likadant där.

Lycka till!
 
Last edited:

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Enligt instruktion så ska den tas bort från utsidan vilket gör att du INTE behöver ta isär motorn. Dock så står det att man ska värma motorhalvan till 150 grader vilket ska underlätta demnteringen. På insidan sitter sedan ett nålager som man måste byta från insidan om man nu ska byta det vill säga.

När jag bytte packbox på utgående axel så använde jag mig av en krok som man spänner avgasfjädrar med. Lirkade in den i packboxen (mellan gummitätningen och metallringen) och bände ut den sakta. Annars får man tillverka ngt bra verktyg så att man kommer åt. Lättast är ju givetvis om inte kickaxeln skulle sitta ivägen. Vara bara försiktig när du bänder så att du inte skrapar godset i höljet. Det var tajt som sjutton att få tillbaka packboxen, men tar man det lugnt så går det.

Tillägg: Gå ju också att borra små fina hål i packboxen där du sedan skruvar in metallskruvar. Sedan är det bara att dra ur boxen med hjälp av tång och skruvarna som sitter i boxen. Även här måste du vara försiktig så att du inte borrar för djupt eftersom det sitter lager bakom.

Nu har jag som sagt var inte bytt packboxen för kicken så jag ska ju inte svära på att det är likadant där.

Lycka till!

Tack för ett bra svar. Får se ikväll hur det går.
 

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Enligt Boris JR räcker med att ta bort kick och pinne för att byt pboxen. Någon som har bytt den och kan förklara hur man gör?

Ville bara tillägga: Skaffa riktig packboxar!

Jag bytte mina från "KTM" original då de inte gjorde sitt jobb, tack vare min montering, till SKF packbockar från Momentum. Helt annan kvalitet!

Jag jobbar på SKF så jag är jävig men de är mycket lättare att montera då de är totalt övergjutna med gummi, vilket inte "orginal" var. Japp de är dyrare..! men vad gör 50:- hit eller dit om det underlättar

När orginal, någon form av mässing hylsa, skall monteras är det lätt att man kladdar till det då de lätt nyper mot aluminiumhuset. Knackar man då till i fel läge är packboxen kass.
De jag köpte på Momentum kunde jag nästan trycka in med tummarna och det har gjort sitt jobb.
Fråga gubbarna på Momentum om du nu inte har köpt packboxar, de hjälper dig.

Bara ett tips...
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Ville bara tillägga: Skaffa riktig packboxar!

Jag bytte mina från "KTM" original då de inte gjorde sitt jobb, tack vare min montering, till SKF packbockar från Momentum. Helt annan kvalitet!

Jag jobbar på SKF så jag är jävig men de är mycket lättare att montera då de är totalt övergjutna med gummi, vilket inte "orginal" var. Japp de är dyrare..! men vad gör 50:- hit eller dit om det underlättar

När orginal, någon form av mässing hylsa, skall monteras är det lätt att man kladdar till det då de lätt nyper mot aluminiumhuset. Knackar man då till i fel läge är packboxen kass.
De jag köpte på Momentum kunde jag nästan trycka in med tummarna och det har gjort sitt jobb.
Fråga gubbarna på Momentum om du nu inte har köpt packboxar, de hjälper dig.

Bara ett tips...

Har tyvärr redan boxen liggandes. Men misslyckas jag med monteringen av den får det bli en SKF istället.

Men jag har fortfarande inte fått ut den packbox som sitter nu. Har du något tipps, så jag slipper riva motorn?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top