Ktm 660

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Plåtslagarn skrev:
2358842 Jag tycker det är så trångt att justera ventilerna på avgassidan så jag tar bort kylarna och passar då på att byta kylvätska också....(så gör jag)
Sen är det väl allmän översyn, smörjning, dra åt allt som vibrerat bort! osv..... Ska kolla senare vad det står i "Book of instructions"...

på min ktm 525 måste jag också ta bort kylarna för annars tycker jag att det är för trångt. verkar va samma sak ungefär på dessa hojar
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
bmwjohan skrev:
2358884 på min ktm 525 måste jag också ta bort kylarna för annars tycker jag att det är för trångt. verkar va samma sak ungefär på dessa hojar

Du behöver bara ta bort kylfläkten (04), sen är det bara skruva på!

Ev. är min till salu. pm:a. (med nyställda ventiler så du har 450 mil åka kvar!:tummenupp )
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ännu nån fråga.

om man har ett slipon på hojen, måste man då bestycka om den?
eller är det bara om man byter hela avgassystemet som man måste göra det?

gör det någon effektskillnad att ha slipon på eller är det mest bara ljudet som ändras?

är det inte någon som har koll på vad som skiljer 03'an och 04'ans modell? vet att det går i mer olja i 04'an men annars har jag inte koll på skillnaden.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
bmwjohan skrev:
2360934 ännu nån fråga.

om man har ett slipon på hojen, måste man då bestycka om den?
eller är det bara om man byter hela avgassystemet som man måste göra det?

gör det någon effektskillnad att ha slipon på eller är det mest bara ljudet som ändras?

är det inte någon som har koll på vad som skiljer 03'an och 04'ans modell? vet att det går i mer olja i 04'an men annars har jag inte koll på skillnaden.

Ja du måste bestycka om även med slipon. byter du från original till öppnare slipon så känner du skillnad!
 

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
Är det bara jag som är orolig att min 660 ska bli för varm nu när det är denna varma sommar värme ute och massa röd ljus.
En elkyl fläkt hade kännts bra att ha på den. Ingen som vet om det går att montera extra om det ens behövs.?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
daytona 600 skrev:
2361046 Är det bara jag som är orolig att min 660 ska bli för varm nu när det är denna varma sommar värme ute och massa röd ljus.
En elkyl fläkt hade kännts bra att ha på den. Ingen som vet om det går att montera extra om det ens behövs.?

Har du plockat bort SAS-ventilen? Den kan du plocka bort så blir motorn mindre varm
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Rasorblade skrev:
2361056 Har du plockat bort SAS-ventilen? Den kan du plocka bort så blir motorn mindre varm


Vart sitter denna SAS ventil?? Och vad gör denna? Att motorn blir mer varm eller? Varför sitter den där från börjarn om motorn går svalare utan den...??
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
bmwjohan skrev:
2360934

är det inte någon som har koll på vad som skiljer 03'an och 04'ans modell? vet att det går i mer olja i 04'an men annars har jag inte koll på skillnaden.

Vadå går i mer olja? 1,9 liter hade jag i min 660.

04an har kylfläkt, 03an har inte kylfläkt. Trevligt att ha när man kör i stan.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
nu har jag i alla fall bestämt mig för att jag ska köpa en 660.

några frågor bara:

2. finns det någon fördel med 04'an mot 03'an?
Den större oljevolymen ger mer marginaler för motorn

3. en kille jag ringde till sa att helsystem gav nästan 10hk extra. kan det stämma? låter helt groteskt tycker jag.
Riktigt så mycket ska du nog inte räkna med, ca 6 - 7 är nog mer sant

4. hur stor roll tycker ni att det spelar hur långt hojen har gått? om den har gått tex 500 eller 1000mil är väl egentligen ganska så skitsamma bara hojen ser bra ut och känns bra.
En enstånka med hyffsat trim (som 660 har) slits betydligt fortare än en välbalanserad 4 cylindrig maskin (läs sporthoj) så de ska du inte jämföra. men ett par tusen mil ska inte vara några större bekymmer att klämma ur.
5. vad kostar ett nytt bakdäck till en 660 på ett ungefär? 1500kr?
Hur långt är ett nöre.... det finns allt från beggade däck till skitdyra, sök och du skall finna...

6. hur länge kan man byta kopplingen på garanti ifall det är så där svampig som många beskriver att den är?
Garantin är 500 mil eller 6 mån. lyckas du byta den efter det på garanti så har du hittat en trevlig återförsäljare, vilket det finns gott om. men du ska inte räkna med att du kan byta, det är ren good will

en del av dessa svar finns säkert redan i denna tråd och jag har typ läst hela tråden i omgånger men jag kommer tyvärr inte ihåg allt
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Emmi skrev:
2363051 Vadå går i mer olja? 1,9 liter hade jag i min 660.

04an har kylfläkt, 03an har inte kylfläkt. Trevligt att ha när man kör i stan.
2,1 l. är det väl i -04
1,3 i motorn, 0,6 i ramen + att man fyller filtret i ramen. = c.a 2,1 :tummenupp
+ att jag fick fylla på lite i motorn efter att jag varmkört den
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
1,3 i motorn + 0,6 i ramen räcker på min förra. Fick en deciliter över när jag bytte olja varje gång.
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Emmi skrev:
2363356 1,3 i motorn + 0,6 i ramen räcker på min förra. Fick en deciliter över när jag bytte olja varje gång.
ok.. skiljer väl kanske lite från gång till gång.. jag har precis köpt min o bara bytt en gång...
men bytte du båda filter eller bara ett??
 

OP

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Skärgårdsstad
Hoj
KTM 950 SMR
Yes! Då kan jag äntligen vara med och leka. Köpt en 660 -04 nu ikväll. Inledde dock med ett par mil motorväg. Kändes helt över förväntan.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag var och provkörde två ktm 660 igår. det var kul men dom gick mycket slöare än jag hade förväntat mig. dock tillräckligt bra med drag för att jag ska vilja köpa en.

men men.. det var inte det jag skulle skriva. jag pratade med lelles mc i uppsala. de hade bänkningspapper på ktm 660 med och utan trim.

hel orginal 55,5hk på slangen
trimkam, slip-on och bestyckat om förgasare 59hk på slangen
han sa att byter man bara till ett slipon och inte bestyckar om den så gör det typ ingen skillnad alls effektmässigt. han sa även att från 55,5 till 59 ser ju inte så mycket ut på papper men det blir en jävla skillnad när man sitter på hojen.

kan ju va kul att veta.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
bmwjohan skrev:
2365123 jag var och provkörde två ktm 660 igår. det var kul men dom gick mycket slöare än jag hade förväntat mig. dock tillräckligt bra med drag för att jag ska vilja köpa en.

han sa att byter man bara till ett slipon och inte bestyckar om den så gör det typ ingen skillnad alls effektmässigt.

Slött beror ju lite på vad man jämför med, med min förra K5:a är den ruskigt slö :D Nädå, effekten e faktiskt helt ok. Räcker för att ha riktigt kul med.

Trodde man i stort sett var tvungen att bestycka om ifall man bytte till en annan ljuddämpare :va
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
bmwjohan skrev:
2365123 jag var och provkörde två ktm 660 igår. det var kul men dom gick mycket slöare än jag hade förväntat mig. dock tillräckligt bra med drag för att jag ska vilja köpa en.

men men.. det var inte det jag skulle skriva. jag pratade med lelles mc i uppsala. de hade bänkningspapper på ktm 660 med och utan trim.

hel orginal 55,5hk på slangen
trimkam, slip-on och bestyckat om förgasare 59hk på slangen
han sa att byter man bara till ett slipon och inte bestyckar om den så gör det typ ingen skillnad alls effektmässigt. han sa även att från 55,5 till 59 ser ju inte så mycket ut på papper men det blir en jävla skillnad när man sitter på hojen.

kan ju va kul att veta.


Prova en med helsystem om du tycker den känns slö orginal :tummenupp

Jag skall sälja min 660 -04 med helsystem & nya däck för 52´, var det du som ringde häromdagen?
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Malmö-motard skrev:
2365230 Prova en med helsystem om du tycker den känns slö orginal :tummenupp

Jag skall sälja min 660 -04 med helsystem & nya däck för 52´, var det du som ringde häromdagen?


du lär ju tjäna nån hk/kg ifall du rensar hjulhuset från gummirester :p
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
tåberg skrev:
2365312 du lär ju tjäna nån hk/kg ifall du rensar hjulhuset från gummirester :p




Jag är väldigt nogrann när det gäller att hålla cykeln ren, även om jag burnar lite då och då när ett bakdäck håller på att ta slut :) (om det nu var det du syftade på, antar att du aldrig sett min hoj "live")
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Malmö-motard skrev:
2365320 Jag är väldigt nogrann när det gäller att hålla cykeln ren, även om jag burnar lite då och då när ett bakdäck håller på att ta slut :) (om det nu var det du syftade på, antar att du aldrig sett min hoj "live")
jag syftar på din avatar haha. ja den är säkert i fint skick.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top