Ktm 660

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
skoteridioten skrev:
2372373 Garanterat :fakta

På min sitter det 38 bak och 15 fram. Pisslätt att få upp med bara gas på 3an och väl uppe där kan man åka länge i en lagom hastighet.
Har inte behövt testa på 4an än...


En fråga till er som kan drevning. Jag är inte helt nöjd med min, den går för långsamt. Nå mycket mer än 140-150 vill man knappt köra då det varvar utav bara helvete :näsblod
Säg att man vill ha schyssta hjulningsegenskaper och samtidigt kunna marsa 130 på motorvägen utan problem (dvs ha en "toppfart" kring cirkus 165+).
Hur ska jag dreva då?

det verkar göra väldigt stor skillnad bara att ändar en kugg fram. jag har var ute och körd med min igen och jag kan få upp den i 175 ungefär men då får jag ligga på tanken och ösa i fem minuter känns det som. jag upplever det som att den orkar inte varva ur på högsta växel. om du får en toppfart på typ 150 med ett kugg ner fram kanske det vore lagom att köra 16/40 tex? undrar om jag kan byta upp mig från 38 bak till 40 uitan att behöva byta kedja. eller det kanske till och med räcker med att byta till 39 bak för att den ska orka toppfarta lite bättre samt bli bättre som wheeliemaskin.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
bmwjohan skrev:
2372384 det verkar göra väldigt stor skillnad bara att ändar en kugg fram. jag har var ute och körd med min igen och jag kan få upp den i 175 ungefär men då får jag ligga på tanken och ösa i fem minuter känns det som. jag upplever det som att den orkar inte varva ur på högsta växel. om du får en toppfart på typ 150 med ett kugg ner fram kanske det vore lagom att köra 16/40 tex? undrar om jag kan byta upp mig från 38 bak till 40 uitan att behöva byta kedja. eller det kanske till och med räcker med att byta till 39 bak för att den ska orka toppfarta lite bättre samt bli bättre som wheeliemaskin.

Vänta nu. Jag kan ha skrivit fel. Har jag 14 drev fram ändå? Måste hem och räkna sen :rodnar
Jag vet inte vad toppfarten är, men den varvar ur lätt på högsta växeln iaf.
 

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
jag har 16/40 på min alltså nerdrevat en kugg fram och vill man så går den över 170 iaf...men betydligt bättre med 16 ist för 17 fram...bytte innan hojen snurrat 10 mil...

btw...-04 har väl 16/38...original eller 15...hmmm
 

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
drevar du ner en kugg i fram motsvarar det ungefär 3 kuggar uppåt i bak, jag kör 14/38 på min och den gasar jag upp utan prob på fyran, sittandes, dock så vill man inte köra fortare än 130
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kanske inte måste fråga här, men...

Vad kostar en ombestyckning på en verkstad? Och körs alltid hojen i bänk när det ombestyckas?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Henkepenk skrev:
2373342 Kanske inte måste fråga här, men...

Vad kostar en ombestyckning på en verkstad? Och körs alltid hojen i bänk när det ombestyckas?

Långis hjälpte mig att byta högfartsmunstycket....tog honom ca. 6minuter:tummenupp

vet inte om man får ut så mkt vid en bänkning..är det värt pengarna?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Rasorblade skrev:
2373358 Långis hjälpte mig att byta högfartsmunstycket....tog honom ca. 6minuter:tummenupp

vet inte om man får ut så mkt vid en bänkning..är det värt pengarna?

Bytte precis själv och har aldrig rört en förgasare tidigare.. det va riktigt enkelt faktiskt!! :tummenupp

Rasorblade skrev:
2373336 Den räckte precis.....men tror den är ganska sliten..så det blir till å byta snart:tummenupp

ok!

Vill dreva ner hojjen lite men orkar inte ändra kedjan..
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ivil skrev:
2373487 Lyckas ni pilla dit munstyckena med fuggen på plats?


Lossa på slangklämman på insug/luftburks sidan och vrid förgasaren så kommer du åt bättre!

Ang lågfart, se till att byta till 48 istället för orig 45!!!!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
skoteridioten skrev:
2372373 Garanterat :fakta

På min sitter det 38 bak och 15 fram. Pisslätt att få upp med bara gas på 3an och väl uppe där kan man åka länge i en lagom hastighet.
Har inte behövt testa på 4an än...


En fråga till er som kan drevning. Jag är inte helt nöjd med min, den går för långsamt. Nå mycket mer än 140-150 vill man knappt köra då det varvar utav bara helvete :näsblod
Säg att man vill ha schyssta hjulningsegenskaper och samtidigt kunna marsa 130 på motorvägen utan problem (dvs ha en "toppfart" kring cirkus 165+).
Hur ska jag dreva då?

Här kan du se hur varvtalet blir, hastigheten får du räkna ut själv med lite huvudräkning! :)

Kör själv med 16/42 men har även ett 15 drev liggandes, men denna drevning kör jag både motard/grus med!
 

Bifogat

  • ratioselect.gif.png
    ratioselect.gif.png
    75.8 KB · Visningar: 115

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
bmwjohan skrev:
2372332 jag liter på dig. ska beställa ett pilot power

4'an!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! shit jag måste ha pissdålig teknik

jag gick ut och räknade mina kuggar. jag har ett 16 drev fram och ett 38 drev bak. är detta orginal? det lär väl bli en jäääääääävla skillnad om jag byter till 45 bak?

mitt framdrev ser helt nytt ut och kedjan är bra när man mäter avståndet mellan länkar som man ska. bakdrevet är dock slitet. är det ok att bara byta bakdrev då? hyr mycket större kan jag ta utan att behöva byta kedja?



aha.. så där gör inte jag. jag sitter långt bak och sen snärtar jag med gasen och så går den upp från ganska lågt varv på tvåan. om jag kastar mig bak och rycker allt vad jag kan kanske jag kan få upp den på trean :D
gillar dock inte riktigt att behöva rycka. det är så skönt om man bara kan snärta till med gasen och sitta långt bak och så reser den sig i alla fall. om jag drevar ner min kanske jag kan få upp den på trean med min teknik???

Sorry, jag tänkte som en tokig... 16 - 38 är orginal och jag körde 16 - 42. 45 har jag på 560:n...En alldeles lagom drevning tycker jag. Den är dock inte lämplig om man gillar att köra rakt fram och längre transportsträckor men vem gör det med en 660...

Jag håller med om att det är mycket skönare att bara snärta på gasen istället för att rycka armarna ur led, just därför det är så våldsamt kul att leka i stan. Även fast jag inte ville göra det så kunde jag inte hålla mig...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top