Ktm 660

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
NisseNutz skrev:
2507273 Ok vet inte om jag har kvar den men är det någon form av strypning eller vad har den för syfte? Bör man åtgärda eller justera någonting?

Ren miljögrej som ska bort, ungefär som på äldre bilar "även nya" där det satt en EGR ventil som förbrände avgaserna igen. Nackdelen på din hoj är att en del av avgaserna återcirkuleras till insuget som gör att motorn blir varmare.

Ta bort skiten!
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Gnutten skrev:
2507390 Ren miljögrej som ska bort, ungefär som på äldre bilar "även nya" där det satt en EGR ventil som förbrände avgaserna igen. Nackdelen på din hoj är att en del av avgaserna återcirkuleras till insuget som gör att motorn blir varmare.

Ta bort skiten!

Hur blir det på besiktningen då? Blir avgasvärdena högre så man måste pilla dit "skiten" igen :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Rasorblade skrev:
2507537 Måste sitta på vid besiktning annars blir värdena för höga.
Men när kollade de senast avgasvärdena på en hoj ? Har jag aldrig råkat ut för (inte ens på tvåtaktarna - vaddå avgasvärden ? :D ).
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
TomK skrev:
2507607 Men när kollade de senast avgasvärdena på en hoj ? Har jag aldrig råkat ut för (inte ens på tvåtaktarna - vaddå avgasvärden ? :D ).


Jag har aldrig besiktigat en hoj men jag antog att de kollade på sånt också men jag kanske har fel :va

Rasorblade skrev:
2507537 Måste sitta på vid besiktning annars blir värdena för höga.

Hur lång tid tar det att meka bort den? Måste man köpa grejor eller kan man meka ihop nått själv
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rasorblade skrev:
2507537 Måste sitta på vid besiktning annars blir värdena för höga.


Inget är klart när de kommer börja mäta avgaserna på hojarna vid besiktning, och det kommer nog dröja ett tag till!

Det är mkt som ska sitta på besiktningen men få hojar är strypta. Så jag säger ta bort skiten NisseNutz!

He he min ska inte besiktas förrän 2010 när ska din besiktas NisseNutz???

Eftersom du Rasorblade vet att de mäter, vilken ASB station menar du då?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Gnutten skrev:
2507920 Inget är klart när de kommer börja mäta avgaserna på hojarna vid besiktning, och det kommer nog dröja ett tag till!

Det är mkt som ska sitta på besiktningen men få hojar är strypta. Så jag säger ta bort skiten NisseNutz!

He he min ska inte besiktas förrän 2010 när ska din besiktas NisseNutz???

Eftersom du Rasorblade vet att de mäter, vilken ASB station menar du då?

Nä...jag vet inte att de mäter, men den måste sitta på om de skulle mäta.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rasorblade skrev:
2507945 Nä...jag vet inte att de mäter, men den måste sitta på om de skulle mäta.

Nja när de komer mäta men den dagen den sorgen. PÅ t,ex bilar som har EGR ventil så kollas inte det längre som man gjorde tidigare. Men man får inte montera bort dem eller sätta den ur funktion, de knäppa i det hela är att EGR brukar sota igen och då blir ju den ur funktion automatiskt! :rolleyes:

Hur många som besiktar mc håller koll på att det sitter en EGR på denna cykel. En del vet ju inte ens vart katalysatorn sitter på vissa hojar!
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Gnutten skrev:
2507920 Inget är klart när de kommer börja mäta avgaserna på hojarna vid besiktning, och det kommer nog dröja ett tag till!

Det är mkt som ska sitta på besiktningen men få hojar är strypta. Så jag säger ta bort skiten NisseNutz!

He he min ska inte besiktas förrän 2010 när ska din besiktas NisseNutz???

Eftersom du Rasorblade vet att de mäter, vilken ASB station menar du då?

2008 tror jag att den ska besiktigas. Men jag fick inte riktigt någon svar på om det är knepigt eller om man måste köpa något eller om man kan meka ihop något själv?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
NisseNutz skrev:
2507997 2008 tror jag att den ska besiktigas. Men jag fick inte riktigt någon svar på om det är knepigt eller om man måste köpa något eller om man kan meka ihop något själv?


Tyckte jag skrev tydligt vad man måste köpa!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114877&highlight=sas

Nej det är inte svårt att meka bort den, bara lite knepigt men hellre den borta än svårt att komma åt om den sitter kvar!
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
NisseNutz skrev:
2508039 Ok hoppas du inte blir irriterad på alla frågor. Har inte tummen mitt i handen men jag har sällan behövt meka så mycket under min motortid, allt har bara fungerat.


Absolut inte!

Det är bara bra att lära sig sin mc!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
NisseNutz skrev:
2508039 Ok hoppas du inte blir irriterad på alla frågor. Har inte tummen mitt i handen men jag har sällan behövt meka så mycket under min motortid, allt har bara fungerat.

Det är mer pyssel med en motard men inte bara negativt! känner mig betydligt säkrare med min motard där jag faktiskt vågar pilla än med en sporthoj som man inte vågar röra.. Här är ju allt enkelt och lätt tillgängligt :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2508247 Det är mer pyssel med en motard men inte bara negativt! känner mig betydligt säkrare med min motard där jag faktiskt vågar pilla än med en sporthoj som man inte vågar röra.. Här är ju allt enkelt och lätt tillgängligt :tummenupp


He he då beställer jag en ventiljustering av dig imorgon! :D
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gnutten skrev:
2508258 He he då beställer jag en ventiljustering av dig imorgon! :D

Ja visst! Dock är det ju du som ska lära mig hur man gör så du slipper ju inte helt undan.. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cervantes skrev:
2508267 Ja visst! Dock är det ju du som ska lära mig hur man gör så du slipper ju inte helt undan.. :)

Inga problem! he he du hade garanti kvar på hojen eller? :D
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
tänkte kolla ventilerna nu i vinter eftersom jag inte vet när det gjordes sist så det får jag också ta och lära mig :)

Har hört att det ska vara lite stökigare till just 660 av någon anledning
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top