Ktm 660

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Hämtade hem min 660 igår men tycker dock den är lite svårstartad. Min kick teknik är väll inte fulländad men skulle uppskatta lite tips. Har testat det som stått i tråden om dom som upplevt sina svårstartade också men har inte haft någon framgång direkt.

Bra tips enligt min åsikt som jag adaptade när jag köpt min är att lära sig kicka "sittandes" på hojjen (alltså ett ben på vardera sida, för att vara tydlig), då kan du hålla hojjen stadigt.
Om den inte e jäkligt svårstartad (kompisar och andra proffs får igång den lätt), så leta inte för mkt efter klicklägen å annat tjafs.
Använd decompen för å få kicken till nåt halvhögt läge, sen e det bara å kicka på. Det kommer ganska fort när man väl fått in SIN teknik.
Choke å varmstart använde jag emellanåt.

Lycka till, du har en kul hoj :tummenupp
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Som Odi säger så hittar man en egen teknik som fungerar, men det kan ta lite tid och svett innan dess. Har du svårt att få igång den så testa att decompa och kicka 3-5 gånger med decompen intryckt för att vädra ur cylindern. Funkar för mig.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Hämtade hem min 660 igår men tycker dock den är lite svårstartad. Min kick teknik är väll inte fulländad men skulle uppskatta lite tips. Har testat det som stått i tråden om dom som upplevt sina svårstartade också men har inte haft någon framgång direkt.
Jag kan berätta om min teknik på en standard 660 -05. Vid kallstart - svart choke, dra decompen ytterst lite kicka långsamt tills du känner att trycket i decompen släpper. Sluta genast kicka och dra in decompen helt och hållet och släpp sedan ut. Dra en gång i gasen, och kicka sedan kraftigt UTAN GAS!
Vid varmstart - röd choke, inget drag i gasen innan kick, tryck snabbt in choken igen när den startat, förfarandet med decompen samma som för kall motor :tummenupp Lycka till! Min kompis kickade i tre veckor utan att få igång den, sen lärda han sig denna teknik, startar på andra kicken, men oftst redan på första :banana
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan bara instämma med alla andra... man hittar sin egen teknik efter ett tag.
Min kunde jag få igång på första kicken medans polarns fick jag nog stå i en fem minuter får att få igång den.

Så du det kommer med tiden.:tummenupp
 

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Man tackar för alla tips. Börjar gå bättre nu med tekniken nu under dagarna som gått. Så den blir förhoppningsvis fulländad tills det börjar bli dags att dra ut och busa.:tummenupp
 

andris

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 660 smc -04
Nybliven 660 -04 ägare här med liten fundering. Har för mig att jag läste nånstans för länge länge sen att ifall kröken glöder efter ca 10 min på tomgång så är det för litet lågfarts munstycke och att den går snålt! Stämmer det? Det är precis det min 660 gör efter 5-10 min på tomgång.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Varför ska den behöva stå på tomgång i upp till 10 min?!? Känns ganska onödigt. Går den dåligt när du kör? Smäller den mycket i pipan vid motorbroms?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nybliven 660 -04 ägare här med liten fundering. Har för mig att jag läste nånstans för länge länge sen att ifall kröken glöder efter ca 10 min på tomgång så är det för litet lågfarts munstycke och att den går snålt! Stämmer det? Det är precis det min 660 gör efter 5-10 min på tomgång.


Nä varför stå i 10 min då lär den redan ha börjat koka, bättre att börja åka direkt i långsam fart!:rolleyes:
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Varför ska den behöva stå på tomgång i upp till 10 min?!? Känns ganska onödigt. Går den dåligt när du kör? Smäller den mycket i pipan vid motorbroms?

Att den smäller vid motorbroms behöver väl inte betyda att den går snålt??
(man vill ju ha lite smällar... :hihi )
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Hmm.. min glöder också om grenröret efter en 5 minuter eller så på tomgång men det försvinner så fort man börjar köra.

Smäller även lite när man motorbromsar och man kan aldrig ge helt full gas ifrån ingenting, då typ kväver den sig själv eller vad man ska säga. får helt enkelt för mycket luft just då.

Andris gör din likadant?

För övrigt går den jättebra. Spikar inte eller så och bluddrar aldrig
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
man kan aldrig ge helt full gas ifrån ingenting

Hur låga varv kan du ge fullt ifrån utan att den tvekar då?
Är väldigt svårt att få accpumpförgasare att klara hårda gaspådrag från låga varv utan att dränka sig. Vissa hävdar att de lyckats få den att svara direkt över hela registret, men det har krävt timmar av justering för att komma dit.

Själv stryp jag ner accpumpen till knappt 1 sekund från 3-4 sekunder som den är original. Innan dess blöddrade den om jag gav fullt från under 3.5k, nu kan jag ge på från 2.5k utan problem.

Detta är alltså medans jag kör, inte på tomgång.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Hej nu måste jag få svar på min fråga, går det att regga ner en <04 så att de går att köra den med Abegr kort och hur mycket kommer det att kosta?

Ska ju skaffa en 660 innan priserna går upp!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Okeej. jo vad jag menar då är om den står på tomgång och sen att man bara vrider på full gas direkt
Inte för att jag någonsin gör så när jag kör med hojjen, blir ju oftast att man drar på lite lugnare än så och har ju också oftast högre varv än tomgång vid det tillfället.

I alla fall håller nog med om det, en förgasare är ju rätt slö av sig så kan förstå att det inte går. Tänkte bara om era hojjar beter sig likadant?

Och förresten ja. smäller/poffar det ur era avgasystem varje gång ni motorbromsar? min gör det. :confused:
 
Last edited:

andris

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 660 smc -04
Att den gick på tomgång så länge var bara för att kolla lite mer noga ifall det var nå läckage (precis köpt den)och så justerade jag tomgången då jag tyckte den var lite för låg när hojen blir varm. Såg då att kröken glödde så tänkte jag på att jag har läst om att det inte är bra. Men så är det inte altså?

Nu har jag juh bara kört den en liten bit men jaa den kan smälla lite dådå. Och så har den lagt av när man varvar lite från tomgång. "Tjoff" så stannar den!
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
En fundering jag har som någon kanske kan hjälpa mig med.. Jag har köpt en 660 som är reggad på 21kw tror jag att det är, men det är ju "ostyrpt" så den har mer än 24kw, och då jag endast har A begränsat kort och bara får köra hoj som är strypt till 0.16hk/kg så kör jag just nu olagligt. Förra ägaren sa att jag inte behöver oroa mig för att om jag blir stoppad av polisen och dem inte tror att den är stryp så är det ända dem kan göra är att boka en kontroll besiktning för mig, och då är det bara för mig att strypa hojen och besiktiga den.

Men... Är det så här eller inte? kan Polisen typ testköra den eller måste dem ha bevis på papper att den inte är stryp? Har ingen lust att åka fast för olovlig körning och bli av med mitt bil körkort, men vill samtidigt inte köra runt på en stryp hoj:/
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
En fundering jag har som någon kanske kan hjälpa mig med.. Jag har köpt en 660 som är reggad på 21kw tror jag att det är, men det är ju "ostyrpt" så den har mer än 24kw, och då jag endast har A begränsat kort och bara får köra hoj som är strypt till 0.16hk/kg så kör jag just nu olagligt. Förra ägaren sa att jag inte behöver oroa mig för att om jag blir stoppad av polisen och dem inte tror att den är stryp så är det ända dem kan göra är att boka en kontroll besiktning för mig, och då är det bara för mig att strypa hojen och besiktiga den.

Men... Är det så här eller inte? kan Polisen typ testköra den eller måste dem ha bevis på papper att den inte är stryp? Har ingen lust att åka fast för olovlig körning och bli av med mitt bil körkort, men vill samtidigt inte köra runt på en stryp hoj:/

Du behöver inte oroa dig. De kan inte provköra den och säga att den har mer effekt. Och polisen kommer inte göra föreläggande om regbesiktning om du blir stannad.

Tuta och kör!
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Att den gick på tomgång så länge var bara för att kolla lite mer noga ifall det var nå läckage (precis köpt den)och så justerade jag tomgången då jag tyckte den var lite för låg när hojen blir varm. Såg då att kröken glödde så tänkte jag på att jag har läst om att det inte är bra. Men så är det inte altså?

Nu har jag juh bara kört den en liten bit men jaa den kan smälla lite dådå. Och så har den lagt av när man varvar lite från tomgång. "Tjoff" så stannar den!

aaa men du måste tänka på att saker o ting ser jävligt varma ut nu på vintertid och ser ut ge ifrån sig mkt värme så de glöder i vintermörkret, sen att den den dör är för att den får för mkt luft och blir typ dränkt....min är också så. Så det gäller o rulla gasen ut mjukt i starten annars blir det motorstopp inför halva stan för att man "bara" skulle varva motorn lite o ge ifrån lite gött ljud från acran! bara svälja stoltheten o kicka igång skiten lr om man har tur få in låg växel o släppa kopplingen o hoppas att den går igång :p

En fundering jag har som någon kanske kan hjälpa mig med.. Jag har köpt en 660 som är reggad på 21kw tror jag att det är, men det är ju "ostyrpt" så den har mer än 24kw, och då jag endast har A begränsat kort och bara får köra hoj som är strypt till 0.16hk/kg så kör jag just nu olagligt. Förra ägaren sa att jag inte behöver oroa mig för att om jag blir stoppad av polisen och dem inte tror att den är stryp så är det ända dem kan göra är att boka en kontroll besiktning för mig, och då är det bara för mig att strypa hojen och besiktiga den.

Men... Är det så här eller inte? kan Polisen typ testköra den eller måste dem ha bevis på papper att den inte är stryp? Har ingen lust att åka fast för olovlig körning och bli av med mitt bil körkort, men vill samtidigt inte köra runt på en stryp hoj:/

alltså jag vet inte om du inte förstår lr inte, men hojen är laglig o köra på med mellan körkort, strypt lr inte...
 
Last edited:

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
aaa men du måste tänka på att saker o ting ser jävligt varma ut nu på vintertid och ser ut ge ifrån sig mkt värme så de glöder i vintermörkret, sen att den den dör är för att den får för mkt luft och blir typ dränkt....min är också så. Så det gäller o rulla gasen ut mjukt i starten annars blir det motorstopp inför halva stan för att man "bara" skulle varva motorn lite o ge ifrån lite gött ljud från acran! bara svälja stoltheten o kicka igång skiten lr om man har tur få in låg växel o släppa kopplingen o hoppas att den går igång :p



alltså jag vet inte om du inte förstår lr inte, men hojen är laglig o köra på med mellan körkort, strypt lr inte...

Det är den ju enbart på papperet. Viktförhållandet "i verkligheten" är inte ok med A begränsad. Vilket gör den olaglig att framföra om man tar bort strypningarna, vilka är borttagna på alla 660.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Hur blir det med en 04 då som är reggad på 25 kw? den har ju över 0,16kw/kg pga den lägre vikten. Om man kör den med begränsat körkort bryr polisen sig om det eller?
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top