KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Är det någon har koll på det här med inkörning ????
Det är ett gammalt mantra om att det SKALL vara viktigt
är det någon som har riktig koll på hur viktigt det är
Jag hade ju som målsättning att köra in den lugnt och fint
men efter 20 mil så sket ju det sig --- upptäckte att det var så kul att gasa
så nu är det som det är :)

cubic ---- keep up the good work
man lär väl bli omkörd snart av NGN :mad: :mad:
 
Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.


Tja!

Följer ditt moddande med stor intresse. Har själv en 690E som jag just nu håller på att bygga om luftintaget så som du skriver du ska göra/gjort.
Har legat lite på is ett tag men nu idag när jag läste resultaten från din bänkning så blev det fart igen :)
Vilken firma är det du anlitat för mappning?
Jag ska ju också mappa och har dom redan fixat en 690 så har dom ju redan lite erfarenhetr av den.


Någon här som har problem med att eran 690 dör ibland när man smygkör på låga varav?


//Johan
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
:tummenupp

Du får PM ang firman, det är tydligen känsligt att namnge bolag på det här forumet :rolleyes

Ska du mappa med DynoJets prylar?

Har inga problem med tjuvstopp normalt sett, men den kan vara kinkig när man drar iväg direkt efter start när det e kall. Inga problem om man låter den stå ngn minut så varvet går ner till normal tomgång efter kallstart...
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kan besvara min fråga själv... Corbin har en dyna till 690 SMC, vet dock ej pris på den.

http://corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml

Ska tydligen gå att plocka ut runt 80 bakhjulshästar i SMC:n, då lär den gå bra...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Kan besvara min fråga själv... Corbin har en dyna till 690 SMC, vet dock ej pris på den.

http://corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml

Ska tydligen gå att plocka ut runt 80 bakhjulshästar i SMC:n, då lär den gå bra...

80 bakhjulshästar :va
Vart har du läst om det? Tycker det låter lite väl mycket men visst kanske inte omöjligt om man gör mer vid motorn typ trimkamm,portning osv.
Nån hade bänkat sin hoj orginal eller med Akra burk och hade ca 58 hk på bakhjulet om jag inte minns fel.
 

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Jag tog bort strypningen på 690 sm´en jag hade innan. Men märkte då ingen markant skillnad, rättare sagt ingen skillnad alls. Får ta och testa på enduron också. Jag lade bara på flera lager nagelack på stiften och satte ihop det igen. Kanske var det som gjorde det:D

Kul att ni gillar det!
Kanske ska förtydliga att jag har Akra helsystem och Akra-map laddad i hojen.

Bara att ta bort locket på luftburken ökar insugsljudet markant. Utan filter slog vi av gasen innan varvstoppet för att det tjöt så vi trodde ngt var fel :D
Utan luftburk var det givetvis inte mkt bättre heller, hehe...

Tanken är att vi bygger som på Supermotos bild, fast röret kommer att gå framåt isf bakåt som på hans bild. Filtret kommer hamna ung. där filtret sitter orginal. Vid filtret kommer vi försöka montera dämpmaterial för att så bort dem skärande frekvenserna i insugsljudet. Om det räcker för att göra besiktningen glad vet jag inte, men dem mäter ju bara avgasljud vid konstant varv. Har fått igenom hojar som låtit satan på fullgas, men som har varit långt ifrån gränsen vid 4000 rpm vilket är ca där dem mäter, beroende på cylindervolym...

O sen så klart lite finlir med Tuneboy. Prel-datum då vi ska vara klara är 18/4, får se om det håller med påskledigt osv.

Har anlitat en firma som håller till i närheten av Uppsala.

Verkligen rolig läsning att du optimerar hojen. Väntar med stor spänning på bilder ang luftfiltret och ser verkligen framimot vad tuneboy kan göra med hojen :tummenupp
 
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Jag gjorde en ny platta som klämmer fast luftfiltret (se bild).
Jag har akra slip-on och mappning på nu och den var helt okörbar på inga/låga varv förut med original locket på.

Funderar på att göra en liknande variant som på bild 2 framöver....
 

Bifogat

  • bilder liten.jpg
    bilder liten.jpg
    108.5 KB · Visningar: 146
  • 459520723_6Qpbj-M.jpg
    459520723_6Qpbj-M.jpg
    79.8 KB · Visningar: 153

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Jag gjorde en ny platta som klämmer fast luftfiltret (se bild).
Jag har akra slip-on och mappning på nu och den var helt okörbar på inga/låga varv förut med original locket på.

Funderar på att göra en liknande variant som på bild 2 framöver....

verkar vara en fräck lösning, undrar bara var han gjort av all elektronik och batteri. Är väldigt tajt på hojen oginal, kan fan inte äns lägga låset där. undrar om det blir mer effekt med optiflow än med öppnat luftfilter.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
:tummenupp

Du får PM ang firman, det är tydligen känsligt att namnge bolag på det här forumet :rolleyes

Ska du mappa med DynoJets prylar?

Har inga problem med tjuvstopp normalt sett, men den kan vara kinkig när man drar iväg direkt efter start när det e kall. Inga problem om man låter den stå ngn minut så varvet går ner till normal tomgång efter kallstart...

Okej inga tjystopp där, skönt för dig. Min kan helt plötsligt dö i en korsning, inte så kul när man kör i trafiken. Ska lämna in den så får dom kolla upp vad det kan vara. Nått med tändningen känns det som.


Jag har kollat lite på Tuneboy, vad jag har förstått så kan man göra mera fin inställningar än med tex Pc.


Nu när jag håller på att ta bort luftburken så fick jag lite att tänka på och det är ju vevhusventilationen.
Någon här som har koll hur den är dragen? Det går ju en slang till högersida och en på vänster sida.

Om man kollar här på sid 11 : http://www.karlstrommotor.se/undersidor/PDF/KTMLC4/MOTOR690E2008.pdf
Så är det nått som heter sas ventil, samma sak här. Någon som har koll på vad den gör? Så på vänster sida sitter en slang som går till sas ventilen, slangen som går in på höger sidan bör ju då vara vevhusventen?


Ojoj många ? men kanske någon har lite koll :)
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Här kommer lite porr :)


i3tnut.jpg


k9v13d.jpg


90yhk4.jpg


2d1sfvt.jpg
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
80 bakhjulshästar :va
Vart har du läst om det? Tycker det låter lite väl mycket men visst kanske inte omöjligt om man gör mer vid motorn typ trimkamm,portning osv.
Nån hade bänkat sin hoj orginal eller med Akra burk och hade ca 58 hk på bakhjulet om jag inte minns fel.

Det finns en galen fransman som byggt om sin 690 rätt rejält med annat sprut som har dubbla injektorer osv. Han tror jag snackade om bortåt 90 i motorn.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top