KTM 690 Smc 2008

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR
Orginaldrev är 16 har jag för mig

har för mig att enduron har 1 kugg mindre fram. vet du vart man kan beställa drev på nätet? hittar bara bakdrev inga framdrev

jag har kapat snorkeln o sidorna där folk gör gälar har jag kapat bort helt

men nu blir de VÄLDIGT repetativt. kolla i början på tråden. de står jättemycke om de här.

o har du inte läst i tråden så e den rätt kul o glo igenom håller på o betar av själv nu o har hittat massa ball grejer.

har ju inte vatt här på länge så jag sitter på sidan 70:yoparty

har du öppnat helt längs hela snorklen? jag har bara öppnat litegrann.

Last edited:

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
KTM 690 SMC
enduron har 15. smcn har 16 ingen aning. köp hos en handlare. blir de billigare på nätet e de marginellt

definns massor av bilder o förklaringar på sidan om du orkat leta i tråden.

har kapat snorkelt tvärs av i kant med där locket börjar o öppnat hela sidorna på locket

har även hört de går o kapa hela locket så man bara har ramen kvar som håller filtret

Last edited:

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR
enduron har 15. smcn har 16 ingen aning. köp hos en handlare. blir de billigare på nätet e de marginellt

definns massor av bilder o förklaringar på sidan om du orkat leta i tråden.

har kapat snorkelt tvärs av i kant med där locket börjar o öppnat hela sidorna på locket

har även hört de går o kapa hela locket så man bara har ramen kvar som håller filtret

okey va bra:p gjorde de nått på effekten tycker du?

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Kollade upp pulverlack just för svingen, redan innan jag köpte hojen :)
Stöket är ju att man ska få den blästrad först, sen kan man pulverlacka. Den firman som jag blev rekommenderad för lackningen, har ingen bläster, suck... Lät dock inte som att det skulle bli så dyrt för allt.

Det jag är orolig för är att det ska komma pulverlack i infästningshålen, det är ju inte som vanlig färg som man bara kan pilla bort... Ngn som vet hur man maskerar vid pulverlackering, eftersom delarna "bakas" i ugn?

kan man inte orange eloxera svingen? hade ju vatt sjukt uppkäftigt:yoparty

läs i tråden! ALLA dina frågor e redan besvarade 1000 ggr om:huvet :hihi

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard

min är redan en kugg mindre och det gör den lite kvickare i axelerationen men du kommer inte upp i samma topp fart(rätta mig om jag har fel) du köper hos närmaste återförsäljare

min är redan en kugg mindre och det gör den lite kvickare i axelerationen men du kommer inte upp i samma topp fart(rätta mig om jag har fel) du köper hos närmaste återförsäljare

jag har destutom klippt av halva lufintaget och det gjorde mest skillnad

Har me problem med att min dör i typ korsningar, smygkörning innan rödljus å ska precis gasa iväg så dör skiten å blir toksvår att starta igen... störigt, men vet i fan vad som e' fel..

Jag har inte haft några som helst problem med att hojen dör, (lång chansning)
det kan inte ha med kablarna på väns sid som har med strypningen att göra.
jag har själv inte tagit bort min. hoppas det löser sig:fart

Last edited:

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
KTM 690 SMC
kör med orginal. fick tips omatt den skulle va roligare med 15 o fick ett på köpet men tycker den går bra med orginal.
drar den på bakan med bara gaspådrag i både 3an o 4an med lite extra juck i femman med men då e de lättare att bara växla upp...
som sagt e helnöjd me utväxlingen o ser ingen anledning till varför jag skulle vilja tappa på toppen när den helt klart duger i botten

e nog rätt många som testat o upplevt samma sak

så jag har helt enkelt inte ns monterat mitt. ligger nog i en låda nånstans
men dra du upp ett hål i luft burken o tryck dit ett akra e övertygad om att du kommer bli helnöjd

E de nån som kommit på en vettig lösning på läckande tanklock o saggiga bakskärmar ??
sitter o lusläser i tråden men har bara kommit till 80 nått

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Drufus har monterat typ bensin eller akvarieslang på den lilla pipen från bensinlocket och nämde att det tycks hjälpa.
Vet själv inte om det är därifrån-luftpipen på tanklocket det läcker ut vid slangning eller om det är själva packningen som inte håller tätt?

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Är lite sugen på en 690 SMC..... (motard är kul:tummenupp )

Har läst att modda luftburken är något man bör göra för bättre bottendrag.
Jag ska ha orginaldämpen på tycker Acra mfl låter för mycket.

Funkar det eller måste man mappa om ändå?
Har även hört om Tuneboy finns det att köpa och vad kostar det. Då kan man mappa själv ifall den behöver mer sås med lite öppnad luftburk.

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Drufus har monterat typ bensin eller akvarieslang på den lilla pipen från bensinlocket och nämde att det tycks hjälpa.
Vet själv inte om det är därifrån-luftpipen på tanklocket det läcker ut vid slangning eller om det är själva packningen som inte håller tätt?

=) tyvärr om de funkar så fegar du på slangen drufus:arsele

har prövat de o de läcker satan med. brukar tanka mindre åt gången typ 5 l, de läcker mindre endå men de läcker ändå.
har plockat av tanklocket vid flertal tillfälle o de syns tydligt att de e gummitätningen på locket som inte håller tätt eller så e de helt enkelt mekaniken o locket som ju e hopsatt av massor av lösa delar för de brukar va rätt slabbigr överallt runt o innan för den lilla sarg som gummis ska täta mot.
har plockat bort slangen o varken innan eller efter ens sett nåra rinningar framför luftnings nipeln

Funkar det eller måste man mappa om ändå?
Har även hört om Tuneboy finns det att köpa och vad kostar det. Då kan man mappa själv ifall den behöver mer sås med lite öppnad luftburk.

de e nog inte fel o mappa den endå eftersom man tillför större mängd luft o den går på en väldigt snål bränsleblandning org men jag vet helt ärligt inte
men de e som du säger man får MYCKE med vrid om man rycker locket dock låter de mycke mer bara av det
tuneboy får du vänta på svar av cubivc eller fråga honom i ett pm tror han håller på o rotar med det

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

QUOTE]

Orginaldämparen väger bly och får du testa en hoj med Acra dämpare så kommer du nog tänka om.
Lösningen är öronpluggar och hålla sig borta från polis rika områden.
Hojen blir mycket trevligare med annan dämpare än orginal + mappning och öppnad luftburk.

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
[/QUOTE]Orginaldämparen väger bly och får du testa en hoj med Acra dämpare så kommer du nog tänka om.
Lösningen är öronpluggar och hålla sig borta från polis rika områden.
Hojen blir mycket trevligare med annan dämpare än orginal + mappning och öppnad luftburk.[/QUOTE]

Jag har provkört med Acra och vet hur det låter (för mkt tycker jag) 10 minuter senare provade jag en helt orginal och upplevde inte någon jätteskillnad samt att ett Acra är ju inte gratis heller.
Däremot öppna luftburken lite för bättre vrid + eventuellt dreva ner 1 k fram och plocka bort strypningen på 2&3 ans vxl.

Har läst att flera påstår att 690 SMC går snålt inställd i blandningen vad har ni fått det ifrån...?

Vad jag har förstått och läst så går 690 SMC inte snålt ställd på bränsleblandningen Orginal eller med Acra map se del av citat som jag klippt ut som "Selin" fått till svar av någon trimkille (hela citatet finns postat tidigare i denna tråd)

Citat: "The KTM 690 engines run - no matter if the stock map or an Acra is loaded to the ECU - with Lambda 0,82. This is pretty rich, so rich, that most Japanese bikes would refuse to burn such a sea of fuel."

Last edited:

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Honda CBR 600 RR
har sett att dom flesta som kör ktm 690 har acra dämpare.
får man ut mest effekt från det? vet att de finns nått som heter wings och ett annat som heter loe vince och så fmf. det finns säkert hur många olika som helst. skilljer rätt mycke i pris på dom olika. någon här som har nått annat än acra?

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
KTM 690 SMC
har sett att dom flesta som kör ktm 690 har acra dämpare.
får man ut mest effekt från det? vet att de finns nått som heter wings och ett annat som heter loe vince och så fmf. det finns säkert hur många olika som helst. skilljer rätt mycke i pris på dom olika. någon här som har nått annat än acra?

e väl ett par som har olika men jag fick mit akra system på köpet o de e de dom säljer på jontes där jag et många handlat sin hoj så de blir så per automatik för de flesta:rolleyes: ¨
sen e de ju akra som finns med i ktms egen powerparts utbud så de ger sig så de e nog bara de enklaste helt enkelt
men de ger inte mycke efekt för pengarna om man köper de löst på egen hand... tycker jag iallafall:arsele

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha