KTM 690 Smc 2008

SMC

__________
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
Tackar för det svaret:tummenupp

Då kommer andra frågan för kvällen, någon som vet vad ett handtagsfäste kostar?:gnissla

Bifogar en bild, syftar på mojängen till vänster på bilden.

När mitt hantagsfäste gick av fanns det bara ett kitt med fäste och handtag.
Kostade runt 500.
 
Last edited:

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Tackar för det svaret:tummenupp

Då kommer andra frågan för kvällen, någon som vet vad ett handtagsfäste kostar?:gnissla

Bifogar en bild, syftar på mojängen till vänster på bilden.

Ser på sprängskiss ut som den följer med handtaget.
58713002100 och kostar 500:- ungefär.

Hör med KTM affär...


Hehe, precis...lite sent inlägg dårå...:D
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Jahapp.. jag är fast.
Då var monstret hemma och har även fått lite tid att bekanta sig med sin nya hemstad. För en person som mest bara kört större offroadhojar förut är 690 smc helt galet skoj! Dock känns det lite som att de kommer ta en stund att tygla härligheten. :D
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Jahapp.. jag är fast.
Då var monstret hemma och har även fått lite tid att bekanta sig med sin nya hemstad. För en person som mest bara kört större offroadhojar förut är 690 smc helt galet skoj! Dock känns det lite som att de kommer ta en stund att tygla härligheten. :D

Grattis till en bra å kul hoj!
Kør så det ryker :tummenupp
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
--------------------------------------------------------------------------------

Någon som haft denna felkod. FI lampan blinkar 8 snabba blink.
Input signal from throttle grip sensor too low/high.

Åtgärd:
Check the throttle grip sensor.

Någon som kikat på det själv och kan beskriva vad som kan,ska göras?

Hände under en kortare paus o sedan åter start för att köra,vips blinkar lampan.
Inget som märktes av på själva hojen att den gick sämre eller bättre.

Visst garanti grej men tar emot o köra x-antal mil till verkstaden för att sedan få vänta eller tvunget lämna hojen för en dag,utan möjlighet att ta sej hem.
Vore skönt om det är nåt man själv kan åtgärda.

hittade inget svar på denna frågan... hänt mig med nu går som den ska men har samma felkod måste ju ha nåt med insprutningen o göra.....hur fixade du det??? tacksam för svar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
hittade inget svar på denna frågan... hänt mig med nu går som den ska men har samma felkod måste ju ha nåt med insprutningen o göra.....hur fixade du det??? tacksam för svar

Märkliga är att jag stängde av hojen,drog några gånger i gashandtaget och sen åter starta så var det borta.Men tror mest det var en slump men var iallafall borta sen dess.

Jag bokade tid hos Jonte ändå så de koppla in hojen och gjorde felsökning,killen där gjorde en liten justering på sensorn trots att FI lampan ej blinka mer.
Enkelt ingrepp som man själv skulle kunna gjort tycker man men tyvärr måste den vara uppkopplad mot datorn för att få rätt inställning.
Det är dock en garanti grej och kostade iallafall inte mig en krona.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
När mitt hantagsfäste gick av fanns det bara ett kitt med fäste och handtag.
Kostade runt 500.

Ser på sprängskiss ut som den följer med handtaget.
58713002100 och kostar 500:- ungefär.

Hör med KTM affär...

Tack för konkreta svar:tummenupp


Var inne på johansmc idag, en vecka skulle det ta för dem att ta hem fästet+handtag.

Ingen som råkar ha ett över (fästet) liggandes?:gnissla
 
Last edited:

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Funderar på att montera sm-hjul på enduron. Läst att någon kör med endurons skiva fram på smc fälgen? Stämmer detta, passar det rakt på eller krävs det nån adapter/distans? Skulle isåfall org. bromsskiva till enduron passa på några andra sm-hjul, t.ex till en xr,husa mm...(om man får tag i ett par billigare)? Eller är det olika spridning på bulthålen på olika modeller? Just bromsskiva/ok ser jag som det största problemet just nu. Axlarna går väl att fixa med distanser om jag fattat det hela rätt.

Tackar för svar.... Måste få detta fixat nu.
 

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Funderar på att montera sm-hjul på enduron. Läst att någon kör med endurons skiva fram på smc fälgen? Stämmer detta, passar det rakt på eller krävs det nån adapter/distans? Skulle isåfall org. bromsskiva till enduron passa på några andra sm-hjul, t.ex till en xr,husa mm...(om man får tag i ett par billigare)? Eller är det olika spridning på bulthålen på olika modeller? Just bromsskiva/ok ser jag som det största problemet just nu. Axlarna går väl att fixa med distanser om jag fattat det hela rätt.

Tackar för svar.... Måste få detta fixat nu.

Smc hjul passar rätt av, med distanserna från Enduron:tummenupp
 

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Till er som knäckt broms och kopplingshantag, så har ktm tagit fram de här
 

Bifogat

  • broms ktm.jpg
    broms ktm.jpg
    15.7 KB · Visningar: 103
  • koppling ktm.jpg
    koppling ktm.jpg
    15 KB · Visningar: 92

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Smc hjul passar rätt av, med distanserna från Enduron:tummenupp

Ok, då kör du alltså med samma bromsskiva i motardutförande som enduro? Räcker enduro bromsen för motardköra, hur upplever du det? Läste nånstans att det annars fanns en bromsoks adapter som flyttade ut org. bromsok så att man kunde använda större skiva (320mm) men inte hittat någon sådan..

Smc fälgarna var ju snuskigt dyra hos ÅF.. Finns ju en del beggade husa/yamaha hjul på blocket..
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Ok, då kör du alltså med samma bromsskiva i motardutförande som enduro? Räcker enduro bromsen för motardköra, hur upplever du det? Läste nånstans att det annars fanns en bromsoks adapter som flyttade ut org. bromsok så att man kunde använda större skiva (320mm) men inte hittat någon sådan..

Smc fälgarna var ju snuskigt dyra hos ÅF.. Finns ju en del beggade husa/yamaha hjul på blocket..


Anser att bromsarna funkar mycket bra till vanligt gatkörning,

Jag fixade org motard fälgar till min, just därför jag inte orka eller hade tid éller rätt utrustning för att få det att passa.

Tar mig ca 20 min att byta fälgar och allt passar perfekt.
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
Märkliga är att jag stängde av hojen,drog några gånger i gashandtaget och sen åter starta så var det borta.Men tror mest det var en slump men var iallafall borta sen dess.

Jag bokade tid hos Jonte ändå så de koppla in hojen och gjorde felsökning,killen där gjorde en liten justering på sensorn trots att FI lampan ej blinka mer.
Enkelt ingrepp som man själv skulle kunna gjort tycker man men tyvärr måste den vara uppkopplad mot datorn för att få rätt inställning.
Det är dock en garanti grej och kostade iallafall inte mig en krona.

okaj tackar för svaret!
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Första garantigrejen

Idag fick jag displayen godkänd som garantifel.
Trodde att dom skulle ha fixat problemet med fukt tills iår, men icke :D
Har även nåt fel när jag slår på helljuset ibland, då blir det HELT svart.
Så det skulle dom se på när displayen ska bytas.

Någon annan som haft samma problem med -09:an


Jag klagade även på att det är ett lite väl hårt knack "hårdare tickande" från toppen vid ca 2500 varv å lite uppöver, men det är tydligen normalt.

Tycker annars att denna tråd börjar DÖ UT.

Skulle vara kul att få lite info om dom som trimmat.
Ingen som bytt kam?
Skulle det inte komma några bromspapper från luftburksbortagningen?

Hoppas att ni har haft en bra mc sommar trots detta J regn!
Själv så har det bara blivit 330 mil än så länge.
Jag är supernöjd med valet av min första mc!
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Funderar på att montera sm-hjul på enduron. Läst att någon kör med endurons skiva fram på smc fälgen?...
Tackar för svar.... Måste få detta fixat nu.
Har meckat lite med detta och kommit fram till följande...

690 Enduro med 17" fälgar:
Bak:
Bak måste man köpa smc (lr sm, anknäbben) fälgen, att mecka med distanser till både hjul och drev blir alldeles för krångligt, köp bakfälgen, och ta distans, bromsskiva och ryckutgämnaren från Endurofälgen, den är dyr, svindyr men det lönar sig!

Fram:
Köp en begagnad ktm/Husaberg fälg 17" 125-530 2005-2009
Passar rakt av, ta Bromsskivan från Endurofälgarna, det finns inte stor mening med att byta till en 320mm skiva och hålla på med en massa distanser till bromsoket, den 300mm skivan som sitter org på enduron räcker gott å väll, det man kan göra är skaffa bättre belägg. Det man måste göra är byta gaffelskydden eller skära ut för dom bredare däcken ska få plats.

Körde med denna konfig på KTMs bandag på Gälleråsen i snabb grupp, funkade riktigt bra, efter att ändrat fjädringen till "sportläget" (instruktion under sadeln) fungerade även fjädringen, dok skulle man kunna skruva lite till på den. Med Org drevningen toppar Enduron med 17" ca 165km/h. har skaffat ett 16kuggs framdrev nu för att höja topphastigheten lite

Nästa steg är att byta bromspump, ok och skiva å då kan man ju klämma till med Öhlinare för då kommer fjädringen komma till korta etc etc.. men känns de då inte som om man skulle ha köpt en smc ist?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top