KTM 690 Smc 2008

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
Va ute och körde nu ikväll. När ja stannade så märkte ja att högerstövlen var blöt!! de kommer kylarvatten från slangen som går ner från kylaren. har aldrig hänt innan hur kan de hända nu? nått fel?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Va ute och körde nu ikväll. När ja stannade så märkte ja att högerstövlen var blöt!! de kommer kylarvatten från slangen som går ner från kylaren. har aldrig hänt innan hur kan de hända nu? nått fel?

Är du säker på att det kommer från slangen? I så fall är det nog ingen fara, håll koll på nivån i expansionskärlet bara.

Men!
I somras började min kylare läcka, det var kontakten som var till kylfläkten som hade skavt hål på kylet, kontakten sitter högst upp i mitten bakom kylet.
Det var väldigt svårt att se varifrån det läckte.
Självklart fick jag kylet bytt på garantin.
 

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
Är du säker på att det kommer från slangen? I så fall är det nog ingen fara, håll koll på nivån i expansionskärlet bara.

Men!
I somras började min kylare läcka, det var kontakten som var till kylfläkten som hade skavt hål på kylet, kontakten sitter högst upp i mitten bakom kylet.
Det var väldigt svårt att se varifrån det läckte.
Självklart fick jag kylet bytt på garantin.

De kan kanske va de med. Kännde på slange och de kommer nog därifrån. Ska för säkerhet skull kolla de med kontakten som du sa.. Tack för hjälpen:yoparty
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
KTm 690 SMC konvertering till KTm 690 Enduro

hej tyckte det var lite dåligt drag i denna tråd så jag passade på att posta en konverterings bygge som kanske fler kan ha glädje av.

Projektet med att konvertera KTM 690 SMC -08 till KTM 690 Enduro har påbörjats:
(tråden kommer uppdateras löpande med bilder & info)
Följande prylar har införskaffats för att monteras:
  • KTM 690 Enduro framhjul komplett 1,85X21-08
  • KTM 690 Enduro bakhjul komplett 2,50X18 -08
  • KTM 690 Enduro distanser passande framnav & baknav till ovanstående fälgar
  • KTM 690 Enduro underrede skydd (orginal plast motorskydd)
  • Bakdäck Maxxis IT Maxxcross 120/100-R18
  • Framdäck Michelin S12 90/90-R21
  • Maxxis X-tjock slang 80/100-R21
  • Maxxis X-tjock slang 100-120/100-R18
  • Däcklås & fälgband till både fram och bak hjul

Lite bilder på konverteringen ifrån smc till enduro:
(klicka på bilder för fullstorlek)

Färdig monterade däck, slang, fälgband & däcklås på dom nya D.I.D DirtStar fälgarna.


Avmontering av bakhjul på 690'n var busenkelt. Bara montera av muttern till hjulaxeln och lirka av hjulet. Efter avmontering av smc bakhjulet flyttades bakdrev med tillhörande ryckutjämnare och gummi över till enduro bakfälg.


Därefter flyttades bakre bromsskivan över till enduro hjul ifrån smc hjul.


Efter drev & broms skiva monterats på monterades enduro fälgen tillbaka på hojen. SMC & Enduro fälgarna verkar ha exakt samma bredd mellan nav och det sitter även likadana distanser i naven på båda fälgarna. Här var det bara bulton rakt av.


Demontering av framhjul, vilket var enkelt. bara lossa på bulten till hjulaxeln och lossa på fyra bultar för gaffelbenfästen som hjulaxeln går igenom.



Demontering av främre broms skiva ifrån smc fälg.



Notera att på smc fälgen sitter en distans på 10mm som används för att få ut broms skivan ifrån fälgen. Denna ska även flyttas med till enduro fälgen för annars kommer ekrarna på fälgen att ta emot bromsoket.


Efter montering av broms skiva på enduro fälgen provmonterades enduro hjulet med enduro distanserna på hojen. Det visade sig att SMC gaffeln är bredare. Det glappade hela 5mm på vardera sida om framhjuls distanserna.


SMC distans till vänster & Enduro distans till höger. PÅ vardera framhjul sitter det två identiska distanser på vardera sida.




Efter att SMC distanserna monterats på enduro fälgarna satt fälgen som perfekt på hjulaxeln, inte det minsta glapp.




Nästa bekymmer var att bromsskivan tog emot ekrarna, detta pågrund av att det är den stora SMC bromsskivan monterad på Enduro fälgarna. Hade jag haft enduro bromsskivan hade detta inte hänt då både bromsskiva & bromsok är mindre. För att lösa detta problem monterade jag ut broms skivan 2mm med hjälp av brickor ifrån navdistansen på enduro fälgen.

Monterade även en 2mm extra hjulaxel distans som jag sågade ut ifrån en extra hjulaxel distans jag hade, den nya 2mm breda distansen monterades mellan ordinarie SMC hjulaxel distans och gaffelbens fäste.



Efter montering av 2mm brickor & 2mm distans blev frispelet mellan bromsok och ekrar ca 1-2mm. Nu snurrar hjulet runt utan problem och risk att ekrar tar i broms oket.



Monterat och klart med 690 enduro fälgar med offroad däck & motorskydd/hasplåt.

Efter lite provsittning i garaget kunde jag konstatera att den blev väldigt hög markfrigång. Jag som är ganska lång (185cm) nådde nätt och jämt ner med fötterna till golvet. Ska ut och provköra i helgen, får avlägga en rapport då hur den känns SMC känns att köra offroad. Lär bli en del dämpar justeringar innan man man blir nöjd kan jag tänka mig. Nu är den ganska så stenhård i fjädringen.

Mera projekt bilder kan hittas på min flickr sida här »
 

Robin_88

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
Är du säker på att det kommer från slangen? I så fall är det nog ingen fara, håll koll på nivån i expansionskärlet bara.

Men!
I somras började min kylare läcka, det var kontakten som var till kylfläkten som hade skavt hål på kylet, kontakten sitter högst upp i mitten bakom kylet.
Det var väldigt svårt att se varifrån det läckte.
Självklart fick jag kylet bytt på garantin.

Har nu kollat över hojjen och det är inte kontakten som har skavt hål på kylaren utan de kommer från slangen som går från expansionskärlet och ner i bakken! Expansionskärlet är nästan helt fullt! När jag kollade i kylaren så va den halvfull. Det måste väll va fel på termostaten va? Någon som har haft något liknande problem?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
QuBaR ,det blev ju riktigt bra och snyggt dokumenterat och du fixa det fint med min enkla beskrivning och tips :tummenupp


Ps, dock delar jag äran med dig hi hi och var troligen bland de första som räknade på det och kita om smc men 690 E fälgar.

Här har vi ju resultatet och det är trots allt inte omöjligt fast bromsoket sitter som det gör utan möjligheter att justera.


Bondenpavoo var då nog först men med lite fusk där då han köpte sin färdigkitad från butik,dock med vanliga excell fälgar som krävt lite mer uträkningar med distanser även på bakhjulet.

Kört snart 1 år med omkittningen och det är sjukt kul att kunna ha möjligheten att variera sig med asfalt/grusköra.

Säkert är 690 E mer optimal för bådadera då denna med går att kita om till motard men har från början lite annorlunda fjädring mer anpassad för offroad.

Dock som vanlig amatör märker man inget skumt med 690 smc vid grusköra.

Har även valt däck som passar mitt ändamål här nere i skåne då man ibland får leta efter grusvägar.
Maxxis dualsport eller Michelin T 63 är en rätt schysst kompromis asfalt/grusdäck och som går att fläska på rätt hyfsat på asfalt utan några större överaskningar.

Nästa steg blir väl att dubba däcken o vips har du även en vinterhoj :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Lite bilder på en inte alls tokig KTM 690 :tummenupp
Vanlig 690 SM ombyggd med KTM 690 SMC/E lampa,blev inte alls så tokigt.
 

Bifogat

  • 0417197313.jpg
    0417197313.jpg
    57.2 KB · Visningar: 162
  • 0421160976.jpg
    0421160976.jpg
    65.2 KB · Visningar: 197

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Å jäklar men hur löste personen med anknäbben mm?

Instrumentet är samma. Bara slita bort hela anknäbben och montera grejer från SMC. Inget konstigt alls. Har inte kollat fästen för skärmen i undre styrkronan men det verkar ju ha gått rätt bra.

Min variant på samma idé är att ta lykta från 990/SD och framskärmen från 690 duke. Är det en renpdlad asfaltshoj ska den inte ha hög stänka var tanken.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Instrumentet är samma. Bara slita bort hela anknäbben och montera grejer från SMC. Inget konstigt alls. Har inte kollat fästen för skärmen i undre styrkronan men det verkar ju ha gått rätt bra.

Min variant på samma idé är att ta lykta från 990/SD och framskärmen från 690 duke. Är det en renpdlad asfaltshoj ska den inte ha hög stänka var tanken.

Ja då såg det faktiskt vettig ut!
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Instrumentet är samma. Bara slita bort hela anknäbben och montera grejer från SMC. Inget konstigt alls. Har inte kollat fästen för skärmen i undre styrkronan men det verkar ju ha gått rätt bra.

Min variant på samma idé är att ta lykta från 990/SD och framskärmen från 690 duke. Är det en renpdlad asfaltshoj ska den inte ha hög stänka var tanken.

har för mig jag läst i någon annan tråd att det ej finns några hål i undre styrkronan på 690sm att fästa någon stänka i
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
har för mig jag läst i någon annan tråd att det ej finns några hål i undre styrkronan på 690sm att fästa någon stänka i

Men uppenbarligen har någon gjort det. Jag postade även en bild för ett tag sen på en annan som gjort likadant.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Å jäklar men hur löste personen med anknäbben mm?

Jag hittade denna ombyggda hoj på blocket och var snabb nog att spara bilder på den.Verkar som den blev såld ganska omgående så den är borta från blocket.
Hur personen löst det med stänkskärmen osv vet jag inte men uppenbarligen är det nog inte så avancerat att få till det och snyggt blev det också.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag hittade denna ombyggda hoj på blocket och var snabb nog att spara bilder på den.Verkar som den blev såld ganska omgående så den är borta från blocket.
Hur personen löst det med stänkskärmen osv vet jag inte men uppenbarligen är det nog inte så avancerat att få till det och snyggt blev det också.


i så fall skulle man nog kunna tänka sig en sådan när mer tid/pengar finns istället för 690 smc
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
i så fall skulle man nog kunna tänka sig en sådan när mer tid/pengar finns istället för 690 smc

Japp det är ett bra allternativ :)

Fast jag är nöjd med smc,säkert lägre vikt,möjlighet att kita om till offroad.
Vet ej om 690 sm skulle gå att få till med offroadfälgar.

Prismässigt ligger väl 690 SM något bättre till.

Effekt och trim grejor till 690 SM vet jag heller inte om det finns mer än smc,samma motor.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Japp det är ett bra allternativ :)

Fast jag är nöjd med smc,säkert lägre vikt,möjlighet att kita om till offroad.
Vet ej om 690 sm skulle gå att få till med offroadfälgar.

Prismässigt ligger väl 690 SM något bättre till.

Effekt och trim grejor till 690 SM vet jag heller inte om det finns mer än smc,samma motor.

Det är väl samma motorn annars vore det konstigt?

Jupp men har lagt ner grusåkandet så det får väl komma tillbaka nån gång.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top