KTM 690 Smc 2008

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Jao.. och tydligen spottar den ut soppa från pipan ibland också..
Jag har inte sett de själv (brukar inte kolla där när jag kör) , men andra säger att de stänker till då och då. :va

Kolla om det inte är från kylvätskeöverflödarslangen, min läcker därifrån när den åker på bakhjulet så har satt en liten tub där som jag tömmer då o då (mycket möjligt att jag har haft för mycket kylarvätska i behållaren).. Från mitt avgassystem hamnar det bara lite sot runt dämparen när jag har db-killern i, inget stänk..
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Låter rätt konstigt ja :confused:

Alltså jag själv är också skeptisk.. Därför jag skrev som jag gjorde.
Jag har kollat på mörka fläckar på asfalt nån gång, som enligt vittne kommit från min pipa. De luktar inte 100% soppa, men jag har ingen bra idé på vad de kan vara. :confused:
Inget tydligt läckage, förutom 690 smc original med att läka från tanklocken vid bakhjulsåkning. Men de här är som sagt pipan..
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Alltså jag själv är också skeptisk.. Därför jag skrev som jag gjorde.
Jag har kollat på mörka fläckar på asfalt nån gång, som enligt vittne kommit från min pipa. De luktar inte 100% soppa, men jag har ingen bra idé på vad de kan vara. :confused:
Inget tydligt läckage, förutom 690 smc original med att läka från tanklocken vid bakhjulsåkning. Men de här är som sagt pipan..

att soppan inte skulle förångas under hela vägen från cylindern ut till dämparen är nog en omöjlighet.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Alltså jag själv är också skeptisk.. Därför jag skrev som jag gjorde.
Jag har kollat på mörka fläckar på asfalt nån gång, som enligt vittne kommit från min pipa. De luktar inte 100% soppa, men jag har ingen bra idé på vad de kan vara. :confused:
Inget tydligt läckage, förutom 690 smc original med att läka från tanklocken vid bakhjulsåkning. Men de här är som sagt pipan..

Är jag som är observatören. Det kommer som en stor och två mindre spottloskor ut ur systemet.

Om det är kylarvätska, borde den verkligen komma ut där bak?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Är jag som är observatören. Det kommer som en stor och två mindre spottloskor ut ur systemet.

Om det är kylarvätska, borde den verkligen komma ut där bak?

Låter jävligt konstigt.
Är det en engångsgrej eller händer det ofta?

Bensinen borde ju som sagt förångas under resan från cylinder...
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Monterade KTM's skumfilter idag och som lock/fäste/ram för filtret använda jag ett uppskuret orginal luftfilterlock. Var rätt knepigt att få på luftfilterlocket och man fick pressa ner det en del för att kunna skruva fast det. Nu är det ju iofs hårdplast men det är ju ingen höjdare om locket spänner sig som en båge så man får en glipa i mitten på långsidorna (så att inte luftfiltret ligger an ordentligt mot nedre delen av luftfilterboxen).
Ska kolla ordentligt på det innan jag provkör men tänkte kolla om ngn annan testat denna variant eller har andra kreativa förslag. KTM's egna öppna luftfilterlock verkar inte kommit till sverige ännu, iaf inte hos karlström.

Sen undrar man om det räcker med akramappen om man bara har en ram runt detta filter. Pga filtrets och luftfilterboxens design och placering så lär den ju få bra mkt luft...
 
Last edited:

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Låter jävligt konstigt.
Är det en engångsgrej eller händer det ofta?

Bensinen borde ju som sagt förångas under resan från cylinder...

Ja de är väll inte så att de rinner..
Jag har som sagt inte sett de själv. Rocklets uppmärksammade mig på de efter slangträning.
Jag kanske borde kolla upp de med KTM verkstad. =/
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ja de är väll inte så att de rinner..
Jag har som sagt inte sett de själv. Rocklets uppmärksammade mig på de efter slangträning.
Jag kanske borde kolla upp de med KTM verkstad. =/

Kan ju vara värt att kolla upp ja :)

Men jag tycker att det låter osannolikt att det skulle komma bensin ur pipan... Kolla så att det inte läcker från tanklocket.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet vad dom gör vid 500 mila?

Ventiler + Olja-filter + luftfilter?
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Vad har ni pröjsat för 500 mila servicen ca?

Jag har precis varit in med min.
Tycker dock att det var jævligt dyrt = 2800kr i Norge.
2,8h hade servicen tagit.

Fick æven nytt display på garantin, men hoppas att inte det hade något med dom 2,8h att gøra.
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Tycker jag hör ett metalliskt klingande ifrån motorn när hojen blir varm, någon som hört ngt liknande? Kan iofs bara vara noja då det brukar skramla en del om enstånkor. Svårt att avgöra varifrån ljudet kommer oxå, men någonstans runt cyllen tycker jag att det låter. Tips?
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Tycker jag hör ett metalliskt klingande ifrån motorn när hojen blir varm, någon som hört ngt liknande? Kan iofs bara vara noja då det brukar skramla en del om enstånkor. Svårt att avgöra varifrån ljudet kommer oxå, men någonstans runt cyllen tycker jag att det låter. Tips?

Upplevde samma sak med min för inte så längesen.
Stod på tomgången, varvade lite o upptäckte att de inte blev värre. Sen la jag handen på skyddsplåten till avgasröret.. då blev de tyst. :rolleyes:
Jag hade inte ens tänkt tanken. Har du kollat den?
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Någon här som är 690 SMC ägare i Jkpg? Hade en liten tanke att byta hoj i 5 min för jag är så fruktansvärt nyfiken på en SMC. Duke R är asgrym på allt utom just de där härligt underbara wheeliesarna som jag älskade såå mycket med gamle 660n :(

Skulle bara vilja känna en gång om den är mer för mig än Duken så slipper jag ligga halvt sömnlös emellanåt ;)

Mvh Jimmy
 

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Jag är också fruktansvärt sugen på att prova en. Måste jaga rätt på ett exemplar att provköra någonstans i krokarna så man kan stilla nyfikenheten. :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top