KTM 690 Smc 2008

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Har någon ett tips om var man kan köpa dekaler (förutom det enda
kitet som är powerparts).

Är sugen på att dekaltrimma mina "krashkåpor", men vill inte
ha det där powerparts chrome-setet.

Någon?
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Är lite sugen på att testa på motard, och då är det en 690 smc som lockar mest :)

Var och provkörde en häromdagen. Trevlig körställning och känsla, men oj så trött den var. Att det kändes så beror självklart till stor del på hojen som jag har nu och även tog mig till provkörningen på... Antar att man måste lägga ett antal mil och lära känna hojen lite mera innan man börjar uppskatta den mera?

Demohojen hade gått 88 mil, och jag tyckte mig läsa här i tråden att hojarna går märkbart bättre efter ett par hundra mil?
Är det stor skillnad på de olika mapparna som man kan ändra själv?
Antar att hojen jag körde var inställd på läge 1.

Till sist så undrar jag hur rackliga prylarna egentligen är? Jämfört mot en modernare sporthoj då? Ingen skillnad kanske?

Blev lite frågor och funderingar, som jag hoppas på att ni kanske kan klarna upp lite åt mig :tummenupp
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Är lite sugen på att testa på motard, och då är det en 690 smc som lockar mest :)

Var och provkörde en häromdagen. Trevlig körställning och känsla, men oj så trött den var. Att det kändes så beror självklart till stor del på hojen som jag har nu och även tog mig till provkörningen på... Antar att man måste lägga ett antal mil och lära känna hojen lite mera innan man börjar uppskatta den mera?

Demohojen hade gått 88 mil, och jag tyckte mig läsa här i tråden att hojarna går märkbart bättre efter ett par hundra mil?
Är det stor skillnad på de olika mapparna som man kan ändra själv?
Antar att hojen jag körde var inställd på läge 1.

Till sist så undrar jag hur rackliga prylarna egentligen är? Jämfört mot en modernare sporthoj då? Ingen skillnad kanske?

Blev lite frågor och funderingar, som jag hoppas på att ni kanske kan klarna upp lite åt mig :tummenupp

Om man kliver av en gixx 1000 och sätter sig på en 690 så kan jag förstå jag att du upplevde den som slö :)

Jag gick från Trajja 1050 till en 660 när jag bytte till motard och den kändes ju inte som världens piggaste.

Med motard kör man inte samma vägar som med sporthoj, inte jag iaf, jag tar ännu knixigare småvägar och kombinerar gärna med lite grusvägar osv. det är då jag verkligen njuter av att köra motard :)

Att ställa en 1000cc sporthoj mot en motard på samma vägar är inte rättvist mot någon av dem.

690:n är förövrigt riktigt tålig, jag och polarna har vurpat med våra några gånger och de värsta skadorna har varit trasig fotbroms och skevt styre, billigt att fixa mao :tummenupp
 

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

Funderar på att ge mig in i motardträsket igen, o skaffa mig en 690 smc. Nu är det så att det tilltänkta objektet endast har orginal burk monterat, och så vill man ju inte ha det.

Det jag hoppas någon kan ge lite input på är (ursäkta om nu detta har tagits upp flera gånger)
Kollat lite på Wings, ser bra ut o verkar ha bra ljud enligt användare. Alternativet är acrapovic.
Wings blir ju lite billigare, kommer man ångra sig om man snålar å lägger slantarna på en sådan, eller ska man satsa på ett Acra? (talar enbart om slutburken)

Fundering 2)
Är det väldigt viktigt att grejja med mappningen omedelbart när man har bytt ljuddämpare, eller kan man vänta tills servicen(100 mil kvar)? (har låångt till närmaste serviceställe) Kort sagt, går den skit om man inte mappar om omedelbart efter byte av dämpare?

Nåja, kanske var lite dumma frågor, men vore tacksam om någon bättre vetande om detta kunde svara!

/Skinnpåven
 

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Svar på 2:an- Funkar helt ok, men går ej som den kan göra. Du kan vänta till första service.
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
690:n är förövrigt riktigt tålig, jag och polarna har vurpat med våra några gånger och de värsta skadorna har varit trasig fotbroms och skevt styre, billigt att fixa mao :tummenupp

En liten fråga bara, era styrstopp har mot förmodan inte gått av?
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Wings är i princip en kopia på akra, de jag sett ser mkt bra ut, bra finish osv så personligen hade jag nog kört på wings om jag skulle köpa själv.

EDIT: Efter att du mappat om för akra/wings så se till att öppna luftburken oxo, enklast är att skära upp locket/snorkeln så det bara bli en ram kvar runt filtret. Ger märkbar effekt för lite pengar. Och sen givetvis ett 15 drev fram. Sen går den som den ska ;-)

Hej!

Funderar på att ge mig in i motardträsket igen, o skaffa mig en 690 smc. Nu är det så att det tilltänkta objektet endast har orginal burk monterat, och så vill man ju inte ha det.

Det jag hoppas någon kan ge lite input på är (ursäkta om nu detta har tagits upp flera gånger)
Kollat lite på Wings, ser bra ut o verkar ha bra ljud enligt användare. Alternativet är acrapovic.
Wings blir ju lite billigare, kommer man ångra sig om man snålar å lägger slantarna på en sådan, eller ska man satsa på ett Acra? (talar enbart om slutburken)

Fundering 2)
Är det väldigt viktigt att grejja med mappningen omedelbart när man har bytt ljuddämpare, eller kan man vänta tills servicen(100 mil kvar)? (har låångt till närmaste serviceställe) Kort sagt, går den skit om man inte mappar om omedelbart efter byte av dämpare?

Nåja, kanske var lite dumma frågor, men vore tacksam om någon bättre vetande om detta kunde svara!

/Skinnpåven
 
Last edited:

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Någon av er som kört 690 Duke och kan avgöra skillnaden att avverka wheelies? Kluven satan nu...
 

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
Svar på 2:an- Funkar helt ok, men går ej som den kan göra. Du kan vänta till första service.

Tack för det!

Wings är i princip en kopia på akra, de jag sett ser mkt bra ut, bra finish osv så personligen hade jag nog kört på wings om jag skulle köpa själv.

EDIT: Efter att du mappat om för akra/wings så se till att öppna luftburken oxo, enklast är att skära upp locket/snorkeln så det bara bli en ram kvar runt filtret. Ger märkbar effekt för lite pengar. Och sen givetvis ett 15 drev fram. Sen går den som den ska ;-)

Tack för det! Fin info :)
 
Last edited:

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Kopplingen...

Har haft en massa strul med min koppling från start... Först började slavcylindern läcka så att allt tryck försvann, drog åt och luftade - problemet löst... Nästa tur så gängar slangnippeln upp sig lite så att den börjar läcka där istället! Upprepar proceduren, dra åt och lufta men lik förbannat så läcker den vid nästa tur...
Det var dags för 100-mila service på Beviks vilka har varit införstådda med problemet från början. På servicen så monterar dom nya packningar till slavcylindern och luftar den... Hämtar bågen för att inse att kopplingsfan slirar istället.
Har provat att justera ut handtaget så långt det går men det hjälper inte... Upplever att den motorbromsar mycket mindre än innan servicen också. Slirar gör den om man kopplar upp den på 4-5-6an eller bara drar den till max på högsta växlarna. Åkte bort till Beviks igår och förklarade problemet men dom kunde inget göra förrän måndag.
Så, vad kan det bero på?? Är jag ensam om strulande kopplingar?? Dom hade enligt Kent hällt i rätt olja och har inte gjort något som kan påverka slirkopplingen...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Wings!

Wings rockar!

Kvalite rakt igenom,själv tycker jag det till o med slår Akrapovic i finish.
2 st Db killers medföljer.
Problemfri beställning från Slovenien trots att du betal allt i förväg via bank så kommer det hem till dörren 1-2 veckor senare.
Kör man burken som den är behövs inte mappning enligt deras instruktioner men rekommenderas för bästa gång,byter man sen Db killer så är det rekommenderat att mappa.
Låter enligt mitt tycke lite festligare än Akrapovic (jämfört med en väns)

Du har möjlighet att beställa vit eller orange WINGS logga på burken,vad som önskas.
 

Bifogat

  • 690_SMC_1.jpg
    690_SMC_1.jpg
    48.4 KB · Visningar: 129
  • 690_SMC_2.jpg
    690_SMC_2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 105
  • 690_SMC_6.jpg
    690_SMC_6.jpg
    36.7 KB · Visningar: 122
  • KTM 690 smc-enduro 002.jpg
    KTM 690 smc-enduro 002.jpg
    249.8 KB · Visningar: 113
  • KTM 690 smc-enduro 004.jpg
    KTM 690 smc-enduro 004.jpg
    246.5 KB · Visningar: 102

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
Wings rockar!

Kvalite rakt igenom,själv tycker jag det till o med slår Akrapovic i finish.
2 st Db killers medföljer.
Problemfri beställning från Slovenien trots att du betal allt i förväg via bank så kommer det hem till dörren 1-2 veckor senare.
Kör man burken som den är behövs inte mappning enligt deras instruktioner men rekommenderas för bästa gång,byter man sen Db killer så är det rekommenderat att mappa.
Låter enligt mitt tycke lite festligare än Akrapovic (jämfört med en väns)

Du har möjlighet att beställa vit eller orange WINGS logga på burken,vad som önskas.

Har bestämt mig nu att beställa en Wings dämpare. Skickde en fråga till företaget i fråga o de svarade med att rekomendera
"Titanium muffler (NOS* shape) with carbon end cap_____ 323.-EUR"

Är dock lite skeptisk till just NOs-modellen p.g.a. dess "rundhet" absolut inte ful eller så, men tycker Oval med dess lite mer "kantiga" design är snyggare åtminstonde enligt vad man uppfattar på bilderna. Funktionellt är det egalt vad man väljer antar jag..
Fick ingen prisuppgift på Oval, men antar att de ligger ungefär i samma pris.. Verkar som sagt vara välgjorda grejjer, till ett bra pris!

Så för min del blir det KÖP! :) nu när man återigen kan titulera sig motardpilot :)
 

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
Köpte en beggad 09:a i dag :) o sitter o funderar på vad som man kanske skulle ta o göra för att fixa till den..
Funderar främst på att byta ut plasten till svart o ev tillhörande lämpliga dekaler, o sätta på krachpuckar.
Någon som har hum om vad ett komplett plastkit ligger i för kurs ungefär? Inte för att jag tycker att den orangea plasten är ful, är väl mest för att spara på originalplasten.. Har dock inte riktigt bestämt mig om detta än.. Beror på kostnad o så..
Är det idé att beställa från ex England? Tips på butik emottages tacksamt.
Annars har jag inte kommit på så mycket mer förrutom att sätta på en annan dämpare. Tror jag blir nöjd ändå, utan att "modda" o ha sig allt för mycket.
Om detta redan har svarats på i tråden ber jag om ursäkt, har inte blivit vän med sökfunktionen riktigt o det är en jäkla lång tråd att söka igenom.

Ja, just det ja, sätta på ett 15´s drev fram. Gör det mycket för "rolighetsfaktorn"?

Ja, det var väl allt som jag funderade på för tillfället, vore kul om någon ville svara.

*EDIT* Har plöjt igenom en del av tråden o har förstått det råder delade meningar angående byte av drev fram. Vissa anser bra, andra inte..

mvh/
Skinnpåven
 
Last edited:

pata

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -09
Wings är i princip en kopia på akra, de jag sett ser mkt bra ut, bra finish osv så personligen hade jag nog kört på wings om jag skulle köpa själv.

EDIT: Efter att du mappat om för akra/wings så se till att öppna luftburken oxo, enklast är att skära upp locket/snorkeln så det bara bli en ram kvar runt filtret. Ger märkbar effekt för lite pengar. Och sen givetvis ett 15 drev fram. Sen går den som den ska ;-)

Vad jag hört så bör man inte göra nåt med luftburken då mappen är gjord för orginal luftburken, eller har jag fel?
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nej det är inte nödvändigt men den går bättre och det kostar ingenting. Vill du inte karva sönder orginal locket (kan vara bra att ha till besiktning/bankörning) så finns det numera en ngt mer öppen variant att köpa som power parts. Alt om du skär upp det lite snyggt (inte vinkelslip:rolleyes:) så är det väl bara att sätta ihop med silvertejp om man behöver.

Vad jag hört så bör man inte göra nåt med luftburken då mappen är gjord för orginal luftburken, eller har jag fel?
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Hej,

Fan jag är sugen på en 690 SMC, men åkte till Beviks och skulle provköra en. De hade tyvärr ingen SMC för provkörning så fick köra en 690 SM. Denna tyckte jag var tokslö och den gick inte att få upp på hjulet genom att endast "ryck-gasa" på 2:an.

Fråga dem efteråt om den var strypt men det hävdade dem att den inte var!(?)

Kör i dagsläget en KTM 660 SMC -03.. Så min fråga är: Är dem så mycket slöare än en 660? Och måste man alltså provocera dem stenhårt för att slänga upp dem på 2:an? Min gamla maskin slänger ju upp sig på halvgas...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top