KTM 690 Smc 2008

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ok där ser man. Värt att tänka på. Verkar som att många verkar nöjda över bromsen när man läser lite i tråden.. Men som någon skrev va dem grymmare på smc:n. Hur är dom på enduron? Klar skillnad? Ingen som kan ge lite input i övrigt över mina funderingar. Kanske någon som kört båda skulle kunna säga va han/hon tror.

Jag har en SMC och har precis fått tag på Enduro fälgar till den. har inte hunnit köra något med enduro fälgarna ännu dock :tummenupp
Du kommer bli nöjd hur du än gör. smc/e är en grym hoj!!
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Jag har en SMC och har precis fått tag på Enduro fälgar till den. har inte hunnit köra något med enduro fälgarna ännu dock :tummenupp
Du kommer bli nöjd hur du än gör. smc/e är en grym hoj!!

Tror jag nog.. Då jag kommer köpa beggat så får man helt enkelt slå till på det som dyker upp. Och Enduron verkar ligga bättre till i pris och jag tror också att jag hellre tummar lite på motard känslan för lite mjukare, offroad vänligare fjädring.. Skriv gärna när du testat lite efter hjul bytet. Skulle vatt kul att höra =) Hur upplever du denna mot din gamla dr-z förresten?
 

Trean

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690
Funderar eventuellt åka sthlm-arvidsjaur i sommar.
Eller är det bara att lägga ner dessa tankar?
Vad är det ca 90mil enkel....(hmm mina däck brukar ta slut efter 250mil)
Givetvis med xx pauser, då man börjar känna förlamning efter 20-25mil:rolleyes:
Är det teoretiskt möjligt, utan att montera på en sidavagn med en reservhoj på?
Vad kan hända & vad skulle/måste man ta med sig?

Är bara i tankarna än så länge...

Jag åkte Sthlm-Sorsele förra sommar på min SM. Gick precis hur bra som helst.
Träsmak får man så klart innan man passerat Uppsala.
Det är ofrånkomligt att inte stanna och ta en paus minst varannan timme för att tanka.
Se till att inte ha någon packning på ryggen, spänn fast det bak på sadeln i stället, och glöm inte att ta med vatten.

Sen är det bara att köra!
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Tror jag nog.. Då jag kommer köpa beggat så får man helt enkelt slå till på det som dyker upp. Och Enduron verkar ligga bättre till i pris och jag tror också att jag hellre tummar lite på motard känslan för lite mjukare, offroad vänligare fjädring.. Skriv gärna när du testat lite efter hjul bytet. Skulle vatt kul att höra =) Hur upplever du denna mot din gamla dr-z förresten?

Går inte att jämföra med drzan. Allt är bättre :yoparty

Läma in hojen på garantiåtgärd idag eftersom tanklocket läcker. Dom skall få ladda in akra mappen också.

Dock sa KTM ÅF:en att motorgarantin inte gäller om inte har ett Akra (jag har wings) :lol Något ni andra hört talas om?
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Någon som vet vad det är för skillnad på Smc fälgarna från -08 till 10 de senare är typ sammanlagt 1100 kr dyrare på karlströms?

hmm säkrare att gå på 08ans fälgar då de ska sitta på min enduro från 08 :)

vad kör ni med för däck på era smc?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Någon som vet vad det är för skillnad på Smc fälgarna från -08 till 10 de senare är typ sammanlagt 1100 kr dyrare på karlströms?

hmm säkrare att gå på 08ans fälgar då de ska sitta på min enduro från 08 :)

vad kör ni med för däck på era smc?

Slanglösa från och med 2010
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Har fått bra deal på lackering, funderar på att göra ngt roligt me blivande sm fälgar! Några ideer eller förslag här?
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Endurostövel

Någon som kör med endurostövel? köpte mig ett par i vintras provade tyvär aldrig på hojen. Tog mig en sväng förra helgen, blev sjukt besviken sjukt svårt att växla med dom ingen som helst kännsla!. Fick i mellan läge mellan växlarna kramp osv..Min undran är kommer man vänja sig eller é det kört?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Någon som kör med endurostövel? köpte mig ett par i vintras provade tyvär aldrig på hojen. Tog mig en sväng förra helgen, blev sjukt besviken sjukt svårt att växla med dom ingen som helst kännsla!. Fick i mellan läge mellan växlarna kramp osv..Min undran är kommer man vänja sig eller é det kört?

Jag kör med sidi stövlar. Funkar skitbra. Men dessa är inte av pjäxmodell utan något mer följsamma. Alpinestars tech 3 eller liknande kan jag inte riktigt med.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Man lär sig använda crosskängor till slut... I början va de jobbigt tyckte jag också men nu är det inte sämre känsla än gympadojjor
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Så ska man satsa på slanglösa motard fälgar vad är det fler för fördelar?:krama

Lägre vikt utan slang. Kan tyckas bagatellartat, men det blir ganska stor vikt när hjulen roterar fort. Det är därför det finns folk som lägger 1000-tals kr på lättare fälgar, och däcktillverkarna eftersträvar så låg vikt som möjligt när dom gör racedäck.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Så ska man satsa på slanglösa motard fälgar vad är det fler för fördelar?:krama

Do it! lättare och ännu mer snabbsvängd hoj! lite smidigare att kränga däck också! :tummenupp

Någon som kör med endurostövel? köpte mig ett par i vintras provade tyvär aldrig på hojen. Tog mig en sväng förra helgen, blev sjukt besviken sjukt svårt att växla med dom ingen som helst kännsla!. Fick i mellan läge mellan växlarna kramp osv..Min undran är kommer man vänja sig eller é det kört?

Flytta upp växelpetaren ett hack på splinsen så är det lättare att växla.
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
satt o läste genom bikes begagnatguide nyss.. Enligt den så har Enduron ingen varvräknare, 51 hk och 3 liter mindre tankvolym mot smc:n.. Stämmer väl inte nånstans eller?
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
satt o läste genom bikes begagnatguide nyss.. Enligt den så har Enduron ingen varvräknare, 51 hk och 3 liter mindre tankvolym mot smc:n.. Stämmer väl inte nånstans eller?

Nope det stämmer icke..690 standard Enduro och 690 smc har båda varvräknare och runt 64 hk :yoparty

satsa på en enduro :tummenupp de funkar att köra hardcore grus och skogs stigar med åxo!, finns en tråd på www.soe.se där alla träskmoppar håller till och gå in under grussnack så hittar du Ktm 690 tråden :tummenupp
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Nope det stämmer icke..690 standard Enduro och 690 smc har båda varvräknare och runt 64 hk :yoparty

satsa på en enduro :tummenupp de funkar att köra hardcore grus och skogs stigar med åxo!, finns en tråd på www.soe.se där alla träskmoppar håller till och gå in under grussnack så hittar du Ktm 690 tråden :tummenupp

Sånt gillar jag att höra, blir taggad som fhen:tummenupp Nej jag menar det haha, sen klagade dom på vibrationer medans dom bara klagade på höjden hos de äldre lc4.. Låter lite som raka motsatsen mot vad man läst i denna tråd.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top