KTM 690 Smc 2008

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Öland
Hoj
Z1000 -05
Fick en fundering här.

Skiljer sig motorn något mellan SMC och Enduro?

Anledningen till frågan är att jag fått tag på en verkstadshandbok för Enduro, den heter 690e08.pdf, och den hade jag i nödfall tänk använda till lättare mekaniska insatser som ex. ventilkontroll/justering då jag inte kan hitta samma för SMC.

Jag kan inte föreställa mig att det skulle skilja något, men det är ju såklart endast en gissning så säkrast att kolla här om någon har några varningar innan man gå lös på grejerna.

Funkar?

Tack på förhand.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
:tummenupp
Fick en fundering här.

Skiljer sig motorn något mellan SMC och Enduro?

Anledningen till frågan är att jag fått tag på en verkstadshandbok för Enduro, den heter 690e08.pdf, och den hade jag i nödfall tänk använda till lättare mekaniska insatser som ex. ventilkontroll/justering då jag inte kan hitta samma för SMC.

Jag kan inte föreställa mig att det skulle skilja något, men det är ju såklart endast en gissning så säkrast att kolla här om någon har några varningar innan man gå lös på grejerna.

Funkar?

Tack på förhand.

Det är exakt samma motor :tummenupp
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fick en fundering här.

Skiljer sig motorn något mellan SMC och Enduro?

Anledningen till frågan är att jag fått tag på en verkstadshandbok för Enduro, den heter 690e08.pdf, och den hade jag i nödfall tänk använda till lättare mekaniska insatser som ex. ventilkontroll/justering då jag inte kan hitta samma för SMC.

Jag kan inte föreställa mig att det skulle skilja något, men det är ju såklart endast en gissning så säkrast att kolla här om någon har några varningar innan man gå lös på grejerna.

Funkar?

Tack på förhand.

Skulle vara tacksam om jag fick ta del av den pdf:en.. :Bugar
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tack till kaptn. Sitter utskrivna i en pärm nu! Kanske blir bra att ha nån gång!
 

kung_keno

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2011
Ort
Härnösand
Hoj
Letar
Köra upp på en SMC?

Tjena!

Tänkte försöka ta kortet till sommaren och är sugen på en 690 SMC. Om jag har förstått det rätt så ska det vara tillåtet att köra upp på en sådan nu när kravet på cc sänkts till 595.

Hur tror ni hojen skulle fungera på en uppkörning? Läste något i tråden att vändradien var dålig. Är den lätt att krypköra med? :va

Anledningen till att jag undrar är främst om jag ska satsa på att köpa en egen cykel och köra upp med den eller använda körskolans. Vore ju helt klart roligare med en egen, börjar bli riktigt sugen nu :) Har lätt mc-kort sedan tidigare så det är framför allt de nya konbanorna osv som jag behöver träna på.
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Tänkte försöka ta kortet till sommaren och är sugen på en 690 SMC. Om jag har förstått det rätt så ska det vara tillåtet att köra upp på en sådan nu när kravet på cc sänkts till 595.

Hur tror ni hojen skulle fungera på en uppkörning? Läste något i tråden att vändradien var dålig. Är den lätt att krypköra med? :va

Ja det bör inte vara några problem att köra upp med en 690 smc. I papprena står 46kW (minst 45 krävs).

Den lär vara en barnlek att köra upp med. Jag har inte läst vem som skrev om svängradien men det finns två skruvar man kan ställa in hur stort styrutslag som ska tillåtas, skruvar man ner de skruvarna så kan man vända på en femöring (eller iaf garanterat snävare än de hojar de flesta kör upp med). Om du ställer in den i regn-läget så är den jättesnäll vilket är bra för krypkörning.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Okok tack för svaret. Men ingen som har en synpunkt på vilken som skulle blivit bästa kompromissen? Tänker tex om smc blir på tok för hård för skogen eller enduron alldeles för mjuk för gatan.. Om man hade som test att me båda köra 50/50, vilken hade spöat vilken?

jag är rätt så färgad, men jag tycker att enduron är bästa alternativet.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den lär vara en barnlek att köra upp med. Jag har inte läst vem som skrev om svängradien men det finns två skruvar man kan ställa in hur stort styrutslag som ska tillåtas, skruvar man ner de skruvarna så kan man vända på en femöring (eller iaf garanterat snävare än de hojar de flesta kör upp med).

Tar inte gaffelbenen i plasten mot kylaren då? Har du ändrat något där eller går det att ställa ner skruvarna max utan att det tar i?
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Tar inte gaffelbenen i plasten mot kylaren då? Har du ändrat något där eller går det att ställa ner skruvarna max utan att det tar i?

De tar inte i men jag har å andra sidan inte provat att skruva in skruvarna helt så jag vet faktiskt inte. Känns fullt tillräckligt som jag har dem nu medans ursprungsläget kändes för begränsad när man skulle "fickparkera".
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
De tar inte i men jag har å andra sidan inte provat att skruva in skruvarna helt så jag vet faktiskt inte. Känns fullt tillräckligt som jag har dem nu medans ursprungsläget kändes för begränsad när man skulle "fickparkera".

Okay tack. Ska prova vid tillfälle!
 

kung_keno

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2011
Ort
Härnösand
Hoj
Letar
Ja det bör inte vara några problem att köra upp med en 690 smc. I papprena står 46kW (minst 45 krävs).

Den lär vara en barnlek att köra upp med. Jag har inte läst vem som skrev om svängradien men det finns två skruvar man kan ställa in hur stort styrutslag som ska tillåtas, skruvar man ner de skruvarna så kan man vända på en femöring (eller iaf garanterat snävare än de hojar de flesta kör upp med). Om du ställer in den i regn-läget så är den jättesnäll vilket är bra för krypkörning.

Okej, tack! Som jag hoppades på. :tummenupp
Då är det bara att börja leta hoj alltså!
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Större service

Hej på er.

Det börjar bli dags för den större servicen på smc'n.
Jag har för mig (utan att ha kollat serviceboken än..av ren lathet) att den ska göras efter 1000 mil.

En fråga till någon som mekar bättre än mig: Vad ska göras?
Olja/filterbyte, ventiljustering? Är det något mer?

Hur är det med att göra servicen själv om man skulle ha tillgång till verktyg som krävs och en kunnig kompis?
 

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
06- ktm 660
Ja testa konbanan med min 660 för skojs skull.

Säger att det va bra jävla mycket lättare är den vfr800 -99 som ja körde upp på.

Så ja det går kanon o köra upp på motard dock (660) o inte 690.
Men det borde väll inte skillja så mycket på svängradien.
 

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
har satt på en tjock gummislang med slanklämma runt min accra burk för att skydda den för vält men e det nån som har nån lösning ifall man stegrar över hur man kan skydda den då ?? alla lösningar e välkomna till smc:n o bilder :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja testa konbanan med min 660 för skojs skull.

Säger att det va bra jävla mycket lättare är den vfr800 -99 som ja körde upp på.

Så ja det går kanon o köra upp på motard dock (660) o inte 690.
Men det borde väll inte skillja så mycket på svängradien.

Konbana är stenlugnt men svängradien är lite sämre. Ska du med ut och köra imorgon vid lunch?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Någon blir lycklig!

Någon lär bli lycklig om det hela stämmer så är det ett verkligt dump pris!

Säkert såld eller killen ner ringd.

http://www.blocket.se/goteborg/Ktm_690sm___SUPRPRIS_32796813.htm?ca=23_11&w=3

äljer nu min Ktm 690-08a den har gått 640 mil -PRISET- 39500KR
Annonsen låg inne för några dagar sedan men köparen dök aldrig upp som han lovade så jag var dum nog o tog bort annonsen och sa till alla att den var såld,
Men nu är det först såld när jag har pengarna i handen,
(man lär så länge man lever)
 
Last edited:

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Någon lär bli lycklig om det hela stämmer så är det ett verkligt dump pris!

Säkert såld eller killen ner ringd.

http://www.blocket.se/goteborg/Ktm_690sm___SUPRPRIS_32796813.htm?ca=23_11&w=3

äljer nu min Ktm 690-08a den har gått 640 mil -PRISET- 39500KR
Annonsen låg inne för några dagar sedan men köparen dök aldrig upp som han lovade så jag var dum nog o tog bort annonsen och sa till alla att den var såld,
Men nu är det först såld när jag har pengarna i handen,
(man lär så länge man lever)

Såg den tror, någon fyller år eller har han fel bild för i anonnsen står det 690sm!! Annars är det nog verkligen någon som blir glad :banana
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Såg den tror, någon fyller år eller har han fel bild för i anonnsen står det 690sm!! Annars är det nog verkligen någon som blir glad :banana

Nepp var en 690 enduro. Rätt skabbig men priset är rätt (nä jag var inte köpare på den) spraybomblackad plast. Varvade inte ur. Sporthoj avgas. 660 framfälg. Plåten skruvad i soppatanken mm. 760 mil mot 620 angivna. Varit omkull flertalet gÅnger osv. Inga tillbehör och inga dokument.


Observera att jag inte är kritisk. Säkert ett bra köp för någon men det fanns att pyssla med. Däremot hade han säkert kunna satt ut den 10k högre och ändå sålt den.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top