KTM 690 Smc 2008

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
finns orginal enduro på soe.se om du inte vill krångla med förra jag tipsa om , satt inte orginalskivor på dock så jag skulle prutat isåfall men såg på blocket med så sent som igår:) ska gå den långa vägen och få på ett par 660motardfälgar på 690:n istället nu jag :)

Aha, skall kolla på soe.se. Jag tror jag vet vilka du avser på Blocket, och de är sålda (fast annonsen är kvar). Men PM gärna annonsen som du såg hur som helst.

Lycka till med fälgbytet!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det som sätter stopp för nerläggen är ju fotpinnarna. Bara att luta mer! :) Original framdäck är väll ganska äggformat på SMC:n. Typ som att ett för stort däck har tryckts in på en smal fälg, så slitytan går ganska långt ner mot fälgen.

Jo det är sant. Man bör ju ha ett skydd för fotpinnarna. Jag är glad att jag hade det iaf. De var ganska slipade. Jag körde dock med en 625a, men jag antar att det är samma sak där.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jo det är sant. Man bör ju ha ett skydd för fotpinnarna. Jag är glad att jag hade det iaf. De var ganska slipade. Jag körde dock med en 625a, men jag antar att det är samma sak där.

Fotpinnsskydd! Det satte jag på direkt, och hjulaxelbobbiner. Söker dock puckar till styrändarna. Har fått för mig att det kan göra nytta vid ev "övernedlägg".
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fotpinnsskydd! Det satte jag på direkt, och hjulaxelbobbiner. Söker dock puckar till styrändarna. Har fått för mig att det kan göra nytta vid ev "övernedlägg".

http://www.nilssonsmc.se/produkt/Bar-End-Sliders-RG-14828
Onödigt dyra tycker jag.

Man kan väl köra med dessa från Biltema för att skona orginaldelarna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st1/

Dom vita är ganska ok men dom skulle vara snyggare i svart. Bara fram med spritpenna eller spray iof.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fotpinnsskydd! Det satte jag på direkt, och hjulaxelbobbiner. Söker dock puckar till styrändarna. Har fått för mig att det kan göra nytta vid ev "övernedlägg".

R&g har. Dom helt i plast har jag.

http://www.nilssonsmc.se/produkt/Bar-End-Sliders-RG-14828
Onödigt dyra tycker jag.

Man kan väl köra med dessa från Biltema för att skona orginaldelarna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st1/

Dom vita är ganska ok men dom skulle vara snyggare i svart. Bara fram med spritpenna eller spray iof.
Går biltemas att få på tillsammans med handskydd / barkbusters då?
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
R&G helt i plast vill jag ha. ca 300:- inkl. frakt från England. Biltemas är Ø 17 mm, ej expanderad så det är bara att mäta. Det går även bra att köpa och testa. Enkelt att lämna tillbaka om man öppnat förpackningen lite försiktigt.

Edit: jaha, det kanske bara är ett litet skruvhål genom barkbustern. Jag ogillar att modifiera orginaldelar förutom reghållaren så det blir nog R&G för min del men det kanske går att ändra biltemas pluggar istället.

Jag har R&G vid motorn. Är det något som följer med hojen som orginaldel?
Förstår inte riktigt hur man ska få plats med benen och det går knappt inte att växla när dom sitter på men antar att man får sitta långt bak på sittdynan vilket jag tycker är obekvämt. Dom skruvades iaf av ganska snabbt men jag ska testa och vänja mig vid dom så småningom.
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Edit: jaha, det kanske bara är ett litet skruvhål genom barkbustern. Jag ogillar att modifiera orginaldelar förutom reghållaren så det blir nog R&G för min del men det kanske går att ändra biltemas pluggar istället.
Jag gillar heller inte att modifiera originaldelar men i KTM:s fall gör det inte så mycket då delarna är ganska överkommliga i pris. Köp nya och lägg på hyllan så kan du återställa till original när du vill.

Var på väg att köpa Biltemas "Barkbuster" då de har ingjutna alu-bågar och håller bättre än org plast. Men då såg jag att det fanns två varianter, en för 22,2 mm styrtjocklek och en för 28,6 mm. SMC:n är mellan 25 och 27 mm där handtagsskydden skruvas fast. Vilken modell ska man välja? Passar den överhuvudtaget?
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Tänkte bara passa på att tipsa om att en växelpetare från KTM 250 SX (och säkert många fler 2-taktare) passar utmärkt till en 690 SMC. Finns mycket tredjepartsgrejer för en bråkdel av priset av en original till 690'n.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jag gillar heller inte att modifiera originaldelar men i KTM:s fall gör det inte så mycket då delarna är ganska överkommliga i pris. Köp nya och lägg på hyllan så kan du återställa till original när du vill.

Var på väg att köpa Biltemas "Barkbuster" då de har ingjutna alu-bågar och håller bättre än org plast. Men då såg jag att det fanns två varianter, en för 22,2 mm styrtjocklek och en för 28,6 mm. SMC:n är mellan 25 och 27 mm där handtagsskydden skruvas fast. Vilken modell ska man välja? Passar den överhuvudtaget?

28.6 mm ska du ha
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
De flesta av oss kör väl med barkbusters och hur mycket hjälper det mot kyla i höst?
Jag har korta handskar (GPX) men måste köpa ett par längre och kanske tjockare för lite kallare väder eller så klarar man sig med vanlig handske som Alpinestars Plus, SP1 eller liknande tack vara handskydden?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
De flesta av oss kör väl med barkbusters och hur mycket hjälper det mot kyla i höst?
Jag har korta handskar (GPX) men måste köpa ett par längre och kanske tjockare för lite kallare väder eller så klarar man sig med vanlig handske som Alpinestars Plus, SP1 eller liknande tack vara handskydden?

Jag körde i +2 i våras med mina vanliga sommarhandskar, det var jobbigt efter 6mil men det funkade...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, +2 är iof ganska kallt men vilka handskar hade du då, likvärdig med sp1/plus/pro i tjocklek?
Mina "sommarhandskar" har ganska mycket tjock läder men dom är korta och det börjar redan bli kallt när det drar in luft i ärmarna. Händerna verkar iaf bra skyddade mot vinddrag fast jag vet ju inte hur det kommer att kännas när det är kallt.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ok, +2 är iof ganska kallt men vilka handskar hade du då, likvärdig med sp1/plus/pro i tjocklek?
Mina "sommarhandskar" har ganska mycket tjock läder men dom är korta och det börjar redan bli kallt när det drar in luft i ärmarna. Händerna verkar iaf bra skyddade mot vinddrag fast jag vet ju inte hur det kommer att kännas när det är kallt.

Mina är rätt slitna så det är inte mycket till läder kvar, ventilerade på knogarna.
+2 är ju inget jag rekommenderar men ner till +6 eller nått funkar det ju.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, men då skyddar barkbusters rätt bra. Det får bli ett par vanliga skinnhandskar som går upp över ärmarna.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Däcksval??

Någon som har erfarenhet av dessa däck :va å kan tycka till om dom:tummenupp
Känner att ja har lite beslutsångest för vilket ja skall välja:confused:

Dunlop Mutant
Michelin Pilot Road 2
Continental ContiAttack SM
 

Bifogat

  • Dunlop Sportmax Mutant.jpg
    Dunlop Sportmax Mutant.jpg
    63.4 KB · Visningar: 98
  • Pilot Road 2.jpg
    Pilot Road 2.jpg
    67.3 KB · Visningar: 99
  • Conti Attack SM.gif
    Conti Attack SM.gif
    50.9 KB · Visningar: 103

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Någon som har erfarenhet av dessa däck :va å kan tycka till om dom:tummenupp
Känner att ja har lite beslutsångest för vilket ja skall välja:confused:

Dunlop Mutant
Michelin Pilot Road 2
Continental ContiAttack SM

Jag köpte pilot road 2. Läste i 5000 mila testet med 690 sm av motorad att det var bästa kompromissen mellan antalet mil och grepp i vått.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top