KTM 690 Smc 2008

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Ort
08
Hoj
KTM 690 SMC -09
Någon som har erfarenhet av dessa däck :va å kan tycka till om dom:tummenupp
Känner att ja har lite beslutsångest för vilket ja skall välja:confused:

Dunlop Mutant
Michelin Pilot Road 2
Continental ContiAttack SM

Lägger min röst på Michelin Pilot Road 2. Kört varierad körning, riktigt bra grepp på både torrt & blött underlag. Samt att håller riktigt bra. Kört 200mil & de ser ff nya ut. Orginaldäcken som jag kört med 2ggr var ju slitna ner till regumeringen efter ca 250mil.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Vad ja verkar förstå så är det sporttouring däck som gäller:va
Min tanke var ju bara att Conti och Dunlop är ju speciellt tillverkade för motard.
Men som sagt är de någon som provat Conti eller Dunlopet så skriv gärna en rad om dom:Bugar
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Av de valen skulle jag också välja Pilot Road 2, riktigt fint däck som håller länge :tummenupp

Jag brukar dock nästan alltid köpa Pilot Power 2ct, funkar kanon både på gata och bana.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Någon som har erfarenhet av dessa däck :va å kan tycka till om dom:tummenupp
Känner att ja har lite beslutsångest för vilket ja skall välja:confused:

Dunlop Mutant
Michelin Pilot Road 2
Continental ContiAttack SM

Hade oxå valt Road 2.

Jag kör på Power Pure nu och kan helt klart säga att det är att av de tre bästa däcken jag kört på!!!
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Jag brukar dock nästan alltid köpa Pilot Power 2ct, funkar kanon både på gata och bana.

Håller med. Jag kör Pilot Power (dock inte 2ct). Fungerar klockrent på gata och bana och är "billiga".

Har kört Pilot Road 2 och Road Smart på andra hojar och de släpper helt okontrollerat utan att ge nån feedback innan. Pilot Power börjar bara vandra lite lugnt när du gasar lagom.

Eftersom det är en så lätt hoj så slits inte däcken speciellt hårt så det känns onödigt att gå på sporttouringdäck som är gjorda för hojar på 200kg+. Däcken är bland det viktigaste för körupplevelsen så det känns bättre att köra ett mer sportigt däck och kosta på sig att byta en gång extra istället för att ha ett evighetsdäck som blir gammalt och hårt.
Om man kör mycket gata i regn osv kanske det är en annan femma iof.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Byt kam och luftburk + om mapning min 690 smc 7mer hk och ett mycke brutalare register def nått jag skulle rekomendera till alla 690 ägare
blev ännu roligare att köra den nu :)
känns som en 690 på anabola typ :)

Har du bytt till detta http://www.ktm-parts.com/76512945200.html eller någon annan kamkombination? Var det en speciell map för den kammen eller funkade den vanliga Akra-mapen?

(690 SMC EVO 2 Tuning Kit, 5833:- hos Karlströms Motor och Lelles.)
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Tackar för alla svar:tummenupp
Låter som "Michelin is da shit":D

sportsmart skall du ha :tummenupp

Har du bytt till detta http://www.ktm-parts.com/76512945200.html eller någon annan kamkombination? Var det en speciell map för den kammen eller funkade den vanliga Akra-mapen?

(690 SMC EVO 2 Tuning Kit, 5833:- hos Karlströms Motor och Lelles.)

"Note: For proper performance the special map must be used. " enligt länken du skrev.

Här är monteringsanvisningen för evo 2 kittet: http://www.ktm-parts.com/mm5/graphics/00000001/76512945200.pdf
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
"Note: For proper performance the special map must be used. " enligt länken du skrev.

Jo det står så men du måste också ha en "special map" när du byter till Akra. Jag tycker det är lite knökigt med de här map-bytena varje gång man gör någon förändring med avgas och/eller insug. Självklart måste det göras men man måste till verkstad för om-mapning vilket det tar bra betalt för. Enklare om man har Power Commander eller liknande.

"lindman" har nog svaret.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jo det står så men du måste också ha en "special map" när du byter till Akra. Jag tycker det är lite knökigt med de här map-bytena varje gång man gör någon förändring med avgas och/eller insug. Självklart måste det göras men man måste till verkstad för om-mapning vilket det tar bra betalt för. Enklare om man har Power Commander eller liknande.

"lindman" har nog svaret.

Ja fördelen med en förgasare är helt klart att man kan bestycka om själv.
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Jo det står så men du måste också ha en "special map" när du byter till Akra. Jag tycker det är lite knökigt med de här map-bytena varje gång man gör någon förändring med avgas och/eller insug. Självklart måste det göras men man måste till verkstad för om-mapning vilket det tar bra betalt för. Enklare om man har Power Commander eller liknande.

"lindman" har nog svaret.

Jag har beställt kabel för att ge mig på tuneecu. 500:- cirkus kosta kabeln programmet är gratis. Ktms olika mappar finns på sidan bla evo2 mappen :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
De flesta av oss kör väl med barkbusters och hur mycket hjälper det mot kyla i höst?
Jag har korta handskar (GPX) men måste köpa ett par längre och kanske tjockare för lite kallare väder eller så klarar man sig med vanlig handske som Alpinestars Plus, SP1 eller liknande tack vara handskydden?

styrmuffar is the shit (finns billiga på biltema) + handvärme om man vill lyxa till det :tummenupp

Styrmuffar1.jpg


Jag har beställt kabel för att ge mig på tuneecu. 500:- cirkus kosta kabeln programmet är gratis. Ktms olika mappar finns på sidan bla evo2 mappen :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

är det en kabel så att man kan mappa hojens orginal ecu? länk till kabeln?
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag är på väg att montera diodblinkers och har konstaterat att original blinkrelä mycket riktigt löper amok om motståndet uteblir från en glödlampa. Men när jag försöker hitta reläet för att byta ut det mot ett lastoberoende relä hittar jag inte reläet. Det är nämligen inget klickande när blinkersen är till.
Ni som bytt till ledblinkers, hur löste ni problemet med rusande blinkrelä?
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag har beställt kabel för att ge mig på tuneecu. 500:- cirkus kosta kabeln programmet är gratis. Ktms olika mappar finns på sidan bla evo2 mappen :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Det kan ju vara en lösning för att enklare byta mappar. Perfekt hade ju varit om man då förstod sig på mapparna, bänkade hojen och gjorde en mapp som inte är så ryckig strax över tomgång.

Ska bli kul och höra hur av dig hur det blev, bra troligen.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top