KTM 690 Smc 2008

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det kan ju vara en lösning för att enklare byta mappar. Perfekt hade ju varit om man då förstod sig på mapparna, bänkade hojen och gjorde en mapp som inte är så ryckig strax över tomgång.

Ska bli kul och höra hur av dig hur det blev, bra troligen.

Alla orginalmappar finns å ladda ner på tune ECUs hemsida
http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html

Att man kan custom tuna är ju också bra om man vill pröjsa dyno tid.

kostnaden för kabeln är ju ungefär samma som en ktm åf tar för att ladda in acra mappen i hojen :tummenupp

Edit: Hur man löder ihop en egen kabel http://www.tomhamburg.net/TuneECU_En/KTM.html

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=685657
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Här ska lödas kabel. Om ÅF bara lägger in en färdig map kan man lika gärna göra det själv.
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Alla orginalmappar finns å ladda ner på tune ECUs hemsida
http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html

Att man kan custom tuna är ju också bra om man vill pröjsa dyno tid.

kostnaden för kabeln är ju ungefär samma som en ktm åf tar för att ladda in acra mappen i hojen :tummenupp

Edit: Hur man löder ihop en egen kabel http://www.tomhamburg.net/TuneECU_En/KTM.html

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=685657

Jag har inte lusläst TuneECU:s sida än men måste man ha en OBD2- kabel? Går det inte koppla en USB-kabel direkt till diagnos-porten på 690:n?

Verkar hur som helst jätteintressant. Om man befarar att banägaren har tinitus kan man slänga dit originalmappen och 5-kilosklumpen bak så slipper man kanske åka hem efter 2 varv.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag har inte lustläst TuneECU:s sida än men måste man ha en OBD2- kabel? Går det inte koppla en USB-kabel direkt till diagnos-porten på 690:n?

Verkar hur som helst jätteintressant. Om man befarar att banägaren har tinitus kan man slänga dit originalmappen och 5-kilosklumpen bak så slipper man kanske åka hem efter 2 varv.

man måste ha en usb - obd 2 adapter. ( http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120705053271&ssPageName=STRK:MEWNX:IT )
ja himla intressant.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
ODB2-kabeln kan man ha nytta med även till bilen så en sån får det bli.

Fördelen med honan är nog att man slipper dubbelkolla (trippelkolla) att kablarna sitter rätt varje gång man kopplar upp hojen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, iof fast det är inte svårare än att plugga in dem i hojen. Låter dem sitta i usbkabeln sedan och man tjänar även skitmycket cash på det. Skoja bara men den behövs faktiskt inte fast det kan vara enkelt ifall man inte orkar greja 3 kablar med kontakter, något jag råkar ha..
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Jag hade oxå funderingar på att löda ihop en egen kabel först men fatta inte riktigt vart jag skulle få tag på kontakten som ska in i hojjen. Så jag beställde en komplett ist. 500:- är en ganska bra deal tyckte jag iaf, min ÅF vill ha 1500:- för en mappning :brinnerup så det lönar sig bara på det :) Jag pröva lägga in acramappen igår. Det funkade fint :tummenupp Ska snoka runt lite mer för at se vad man mer kan ha för nytta:)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag hade oxå funderingar på att löda ihop en egen kabel först men fatta inte riktigt vart jag skulle få tag på kontakten som ska in i hojjen. Så jag beställde en komplett ist. 500:- är en ganska bra deal tyckte jag iaf, min ÅF vill ha 1500:- för en mappning :brinnerup så det lönar sig bara på det :) Jag pröva lägga in acramappen igår. Det funkade fint :tummenupp Ska snoka runt lite mer för at se vad man mer kan ha för nytta:)

Du behöver bara platta kontakter (pinnarna) 2,2 mm förutom usb-obd2kabeln men 500:- är ju inte mycket i förhållande till 1500!
..fifan, din ÅF är galen. 400:- står det på mitt kvitto från i maj.
Kul att det funkade bra och tack för att du började fiffla med detta så vi andra oxå fick nys om det :tummenupp







Supermoto: kolla högre upp vad han postade. Du ser exakt hur kablarna ska kopplas ihop.

Länken igen: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=685657
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
1500!
..fifan, din ÅF är galen. 400:- står det på mitt kvitto från i maj.
Kul att det funkade bra och tack för att du började fiffla med detta så vi andra oxå fick nys om det :tummenupp







Supermoto: kolla högre upp vad han postade. Du ser exakt hur kablarna ska kopplas ihop.

Länken igen: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=685657

ahhaaaaaaaa :tummenupp

Det borde ju betyda att jag kan använda min blåtands-obd2-adapter tillsammans med kabeln med de lösa ändarna. SWEET!

måste kolla om samma kontakt sitter på husan, det vore underbart.

Sent from my X10i using Tapatalk
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
ahhaaaaaaaa :tummenupp

Det borde ju betyda att jag kan använda min blåtands-obd2-adapter tillsammans med kabeln med de lösa ändarna. SWEET!

måste kolla om samma kontakt sitter på husan, det vore underbart.

Sent from my X10i using Tapatalk

Det är härligt och se hur pusselbitarna faller på plats, för oss alla. Det lite av en ny värld som öppnar sig.

Om man nu skulle drista sig till att bänkköra hojen för att söka justera bort ryckigheten på vissa ställen, så saknas väl möjlighet att läsa av trottelläget digitalt under körningen. Finns det några lösningar på det? Annars har jag förståt att motorn ska gå ganska fet. Om jag inte minns fel neråt lamda 0,82.
 

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
Hallsberg
Hoj
KTM 690 SMC
Hatar KTM ganska mycket just nu! Började med att ja lämnade in min hastighetsmätare för garanti byte, då den börjat flimra! Får tillbaka den 2 veckor senare, och den är felprogramerad på milen, jävligt jobbigt eftersom ja hade köpare på hojen! Inte så mycket att göra än att skicka iväg den igen så dom ska lösa detta så ja får rätt mil på mätaren, eller milen är rätt men dom står på trippen när man har mätaren inställd på mp/h och tvärt om, milesen står när man kör på Km/h! Aa tar ytterligare 3 veckor och ja har sagt till en köpare att mätaren kommer då, den kommer, men inte fan har dom gjort nått! Samma fel! Börjar bli jäkligt irriterad, så åker in till KTM en gång till o verkligen förklarar vad felet är o verkligen förklarar så de inte ska bli problem! Och så får man tillbaka den efter 4 veckors väntan igen i förrgår, och de är SAMMA problem! Hur lyckas dom ? och får miste om ytterligare en köpare! Och såklart så måste den skickas till Österike varje gång, förstår inte varför Ktm finns i sverigen om dom inte ens kan/får fixa en hastighetsmätare! Ne, kommer nog dröja länge innan ja köper en Ktm till om ja nu får min såld nångång ...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Hatar KTM ganska mycket just nu! Började med att ja lämnade in min hastighetsmätare för garanti byte, då den börjat flimra! Får tillbaka den 2 veckor senare, och den är felprogramerad på milen, jävligt jobbigt eftersom ja hade köpare på hojen! Inte så mycket att göra än att skicka iväg den igen så dom ska lösa detta så ja får rätt mil på mätaren, eller milen är rätt men dom står på trippen när man har mätaren inställd på mp/h och tvärt om, milesen står när man kör på Km/h! Aa tar ytterligare 3 veckor och ja har sagt till en köpare att mätaren kommer då, den kommer, men inte fan har dom gjort nått! Samma fel! Börjar bli jäkligt irriterad, så åker in till KTM en gång till o verkligen förklarar vad felet är o verkligen förklarar så de inte ska bli problem! Och så får man tillbaka den efter 4 veckors väntan igen i förrgår, och de är SAMMA problem! Hur lyckas dom ? och får miste om ytterligare en köpare! Och såklart så måste den skickas till Österike varje gång, förstår inte varför Ktm finns i sverigen om dom inte ens kan/får fixa en hastighetsmätare! Ne, kommer nog dröja länge innan ja köper en Ktm till om ja nu får min såld nångång ...

Förstår din frustration men vad exakt är problemet?
Visar den tripp och hastighet i miles?
 

Egemar

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
Hallsberg
Hoj
KTM 690 SMC
Man kan du välja om man vill se Km/h eller Mp/h när man kör, och man kör ju så man ser Km/h o då står milesen på trippen där, så de ser ut som att den har gått för mycket mot va den har gjort, den har bara gått 360 mil o den trippen står när man kör på Mp/h o på km/h står de 580 .. jävligt frustrerande när man ska sälja! Dom har helt enkelt förväxlat trippmätarna! Hoppas du forstog min förklaring :)

Förstår din frustration men vad exakt är problemet?
Visar den tripp och hastighet i miles?
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Mitt styrlager har börjat glappa.
Någon här som bytt på sin hoj?
Har aldrig bytt ett styrlager, är det något speciellt man bör tänka på?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
inte koniska lager ?tänkte ifall muttern släppt eller så eller har ktm vanliga lager
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top