KTM 690 Smc 2008

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Nu har kopplingen börjat slira också :näsblod

Har alltid använt Motorex 10-60 olja och servat varje ca 250mil.
Någon som har någon idé varför den börjat slira?
Har det hänt någon annan?

Är sådär sugen på att köpa ny koppling för 2800...
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Mitt styrlager har börjat glappa.
Någon här som bytt på sin hoj?
Har aldrig bytt ett styrlager, är det något speciellt man bör tänka på?

Det vad då h-e vad din hoj börjat strula, hoppas inget mer dyker upp.... :gnissla

Angående styrlagret så står det i repboken att man kan justera spelet, det kanske räcker? :) Kolla sidan 29.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Det vad då h-e vad din hoj börjat strula, hoppas inget mer dyker upp.... :gnissla

Angående styrlagret så står det i repboken att man kan justera spelet, det kanske räcker? :) Kolla sidan 29.

Jo styrlagret ska jag justera, såg också det i boken :tummenupp

Ringt runt och kollat lite på nätet nu och kopplingsbyte verkar vara enda utvägen :gnissla
Enligt dom jag har pratat med så är det inte ovanligt att behöva byta koppling på 690n...

Kopplingssats hos Johans MC = ~2900kr
Hos Bergmans MC = ~2100kr

Sura pengar ändå :gnissla
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jo styrlagret ska jag justera, såg också det i boken :tummenupp

Ringt runt och kollat lite på nätet nu och kopplingsbyte verkar vara enda utvägen :gnissla
Enligt dom jag har pratat med så är det inte ovanligt att behöva byta koppling på 690n...

Kopplingssats hos Johans MC = ~2900kr
Hos Bergmans MC = ~2100kr

Sura pengar ändå :gnissla

Vi som rejsar dem är inte helt ovana med lamellbyte :brinnerup
Jag har bytt en gång och sist på Linköping tyckte jag att det var väldigt nära att vara dags igen. Borde räcka att "bara" byta lamellerna för dig.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Vi som rejsar dem är inte helt ovana med lamellbyte :brinnerup
Jag har bytt en gång och sist på Linköping tyckte jag att det var väldigt nära att vara dags igen. Borde räcka att "bara" byta lamellerna för dig.

Bara lamellerna skulle tydligen ligga på 1200kr.
Känns nästa lika bra då att punga ut en tusenlapp till för att veta att allt är nytt o fräscht. Eller?
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Jo styrlagret ska jag justera, såg också det i boken :tummenupp

Ringt runt och kollat lite på nätet nu och kopplingsbyte verkar vara enda utvägen :gnissla
Enligt dom jag har pratat med så är det inte ovanligt att behöva byta koppling på 690n...

Kopplingssats hos Johans MC = ~2900kr
Hos Bergmans MC = ~2100kr

Sura pengar ändå :gnissla

Jaså, det är såpass vanligt, kul att ha något att se fram emot då...

Gott att vi har Bergmans. :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bara lamellerna skulle tydligen ligga på 1200kr.
Känns nästa lika bra då att punga ut en tusenlapp till för att veta att allt är nytt o fräscht. Eller?

Spontant nej.
Men kolla på stålskivorna när allt är isär och gör en bedömning (mätning). Byt om det behövs.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Spontant nej.
Men kolla på stålskivorna när allt är isär och gör en bedömning (mätning). Byt om det behövs.

Nu har jag aldrig pillat med koppling själv men finns det något enkelt sätt att avgöra slitage på stålskivorna?

Ska nog gå igenom mekhandboken innan jag sätter igång också.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Nu har jag aldrig pillat med koppling själv men finns det något enkelt sätt att avgöra slitage på stålskivorna?

Ska nog gå igenom mekhandboken innan jag sätter igång också.

Har du slitage på skivorna borde du känna det när du drar fingrarna över dem. Jag hade en KX500 som var lite sliten i kopplingen. Där var skivorna av aluminium. Jag slipade ned ena sidan på två skivor och vände de slipade sidorna direkt mot varandra utan lamellskiva emellan. Sen skaffade jag en extra skiva och plockade ihop kopplingen. Detta funkade bra och kan vara en metod att fundera på.
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Någon som vet ett billigare alternativ till att fixa endurohjul till smc än att köpa orginal hjul från 690 enduro å fixa till? Förresten hur går det med tuneecu för er som skulle ge sig på det?

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Då ska 09an säljas... fy fan vad det kommer kännas tomt, har aldrig haft så kul med en hoj som med den här... Men studierna får gå före.. Ses om 2 år, då jävlar blir det att köpa 690 igen.

Och efter att ha kört Lindmans kåtte idag har jag just insett att jag måste köpa en! :tummenupp
Fast jag har verkligen inte råd egentligen så jag söker en 08 till bra pris, tipsa gärna om ni vet nån som vill sälja snabbt och till rimligt pris.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Någon som vet ett billigare alternativ till att fixa endurohjul till smc än att köpa orginal hjul från 690 enduro å fixa till? Förresten hur går det med tuneecu för er som skulle ge sig på det?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

660/640/625 och nya exc med 26mm axel passar med adapter även nya husa med 26mm axel
fram rakt av bak behövs adapter för bromsskiva och fälg på högersida , använder 690 drevhubb och flyttar med skivorna .
 
Last edited:

Mr.Jonsjö

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 750 -06
Och efter att ha kört Lindmans kåtte idag har jag just insett att jag måste köpa en! :tummenupp
Fast jag har verkligen inte råd egentligen så jag söker en 08 till bra pris, tipsa gärna om ni vet nån som vill sälja snabbt och till rimligt pris.

Jag har en -08a till salu om du är intresserad. Annons finns här på sporthoj http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57004

MVH Simon
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Bara jag som tycker att begagnatpriserna på SMCn är löjligt höga just nu ?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Där har du ju en poäng :tummenupp

Jag har haft ganska bra koll på dom som ligger ute på marknaden just nu. O alla som vart ute på blocket senaste månaden har sina kvar :)

Jag sålde min 10a i våras för 60K. Nu på hösten vill folk ha upp mot 68-70 för sina. :va
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top