Jag gick väl på lite kanske också med halvsurt svar
Blir ständigt så trött bara på att folk i allmännhet snackar om att det är SÅ STORA skillnader mellan cyklar som egentligen är väldigt lika. Nu var det du som fick bägaren att rinna över. Ber om ursäkt.
Min syn på saken dårå:
För en sumonybörjare som kaffekokaren kommer skillnaden mellan en SM och SMC främst märkas i annan sittställning. Motorerna är likadana och all skillnad i känsla vad gäller motor kommer härröra till drevningen på det aktuella exemplaret.
Skillnaden i vikt är redan i originalutförande liten (tydligen 12kg) men jämför vi två cyklar med nåt slags eftermarknadssystem (original Scaniapipor på en SM väger fantastiskt mycket) kommer den skillnaden vara som mest hälften, dvs försumbar eftersom de väger över 130kg ändå.
Om man absolut inte kan acceptera hur SM'n ser ut ska man köpa en SMC. I övrigt är enda anledningen, som jag ser det, att köpa en SMC möjligheten att få en vettig grusmaskin när man skaffat 18/21-hjul.
Å andra sidan för racebruk på större bana har SM'n ett stabilare chassi (ingen jätteskillnad) och för dagligt bruk är den bekvämare att åka på med sin lite mer soffbetonade sadel.
Kortfattat är det två toppencyklar som har vissa skillnader. Personligt tycke och smak avgör vilken man dras mest till.
För min egen del är SMC för dålig för grus/is/skog och SM'n är bättre på stor bana. Därför har jag en SM (Prestige) och en husa 570
Bilden visar hur min bajk ser ut. Just den på bilden är inte min men den byggdes parallellet med #37 och ser likadan ut.