KTM 690 Smc 2008

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
2300 mil är väl inte så mycket att hojen är färdig, beror snarare på underhåll och service men du är säkert van vid mer power.
Hojen har oxå 3 lägen men de flesta kör på avancerat fast jag har faktiskt kört på standard tills nu när jag fått kortet :)
690 alla dagar i veckan, det är en förbättrad hoj.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Köp en SMC och inte en SM :tummenupp För 50 60 papp får man ju i stort sett en ny hoj nu mappad å klar med Acra:D
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Köp en SMC och inte en SM :tummenupp För 50 60 papp får man ju i stort sett en ny hoj nu mappad å klar med Acra:D

Lite oklar på skillnaden mellan smc - sm ? Acra-pipa skulle ju smaka bra.Ska ju va hyfsat lätta att slanga på vad jag har hört.Min nuvarande blyslägga väger ju satan... Köra gocart bana måste ju va hysteriskt kul på motarrd!?
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Lite oklar på skillnaden mellan smc - sm ? Acra-pipa skulle ju smaka bra.Ska ju va hyfsat lätta att slanga på vad jag har hört.Min nuvarande blyslägga väger ju satan... Köra gocart bana måste ju va hysteriskt kul på motarrd!?

Bifogar bild på min SMC:yoparty och en bild på en SM
Som du ser så liknar SMC´n mer en cross, mycket smidigare å lättare.:tummenupp
Grymt lätta att slanga med darar upp min på 3an inga problem:D
Helt klart den roligaste hoj ja haft:banana
 

Bifogat

  • 110825 1.JPG
    110825 1.JPG
    211.2 KB · Visningar: 99
  • images.jpg
    images.jpg
    7.6 KB · Visningar: 87

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bifogar bild på min SMC:yoparty och en bild på en SM
Som du ser så liknar SMC´n mer en cross, mycket smidigare å lättare.:tummenupp
Grymt lätta att slanga med darar upp min på 3an inga problem:D
Helt klart den roligaste hoj ja haft:banana

Smidigare - har du provat en SM / SMR / Prestige?
Lättare - har du en aning om hur mkt som skiljer?
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
SMR ? Prestige? Vill såklart ha mkt bang för buck så att säga. Vad blir det för skillnad med mappning o slipon?

Goa grabbar som är med o hjälper mig!
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Smidigare - har du provat en SM / SMR / Prestige?
Lättare - har du en aning om hur mkt som skiljer?

Ja ja har provat SM och JAG gillade SMC'n mer. Va de gäller SMR, prestige vet ja inte, men det gällde ju inte frågan eller?
Vad som skiljer dom i mellan vet ja ej exakt det var bara känslan mellan dessa två ja menade.
Sorry för mitt klumpiga svar!

(va jag kan se så skiljer det 12,4kg, rätta mig om ja har fel)
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
SMR ? Prestige? Vill såklart ha mkt bang för buck så att säga. Vad blir det för skillnad med mappning o slipon?

Goa grabbar som är med o hjälper mig!

Högra hojen som Larsson la upp är en vanlig SM.
Därutöver finns SMR och Prestige som egentligen är precis samma hoj, bara olika årsmodeller. Skilllnaden mellan SM och SMR/Prestige är radialkoppling och radialbroms, vassare framok (4 separata pads), fullt justerbar fjädring och gjutna slanglösa hjul istället för ekerhjulen på SM (och SMC). SMC fick till 2010 (?) även slanglösa hjul men fortfarande ekrade.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ja ja har provat SM och JAG gillade SMC'n mer. Va de gäller SMR, prestige vet ja inte, men det gällde ju inte frågan eller?
Vad som skiljer dom i mellan vet ja ej exakt det var bara känslan mellan dessa två ja menade.
Sorry för mitt klumpiga svar!

(va jag kan se så skiljer det 12,4kg, rätta mig om ja har fel)

Jag gick väl på lite kanske också med halvsurt svar :krama

Blir ständigt så trött bara på att folk i allmännhet snackar om att det är SÅ STORA skillnader mellan cyklar som egentligen är väldigt lika. Nu var det du som fick bägaren att rinna över. Ber om ursäkt.

Min syn på saken dårå:
För en sumonybörjare som kaffekokaren kommer skillnaden mellan en SM och SMC främst märkas i annan sittställning. Motorerna är likadana och all skillnad i känsla vad gäller motor kommer härröra till drevningen på det aktuella exemplaret.

Skillnaden i vikt är redan i originalutförande liten (tydligen 12kg) men jämför vi två cyklar med nåt slags eftermarknadssystem (original Scaniapipor på en SM väger fantastiskt mycket) kommer den skillnaden vara som mest hälften, dvs försumbar eftersom de väger över 130kg ändå.

Om man absolut inte kan acceptera hur SM'n ser ut ska man köpa en SMC. I övrigt är enda anledningen, som jag ser det, att köpa en SMC möjligheten att få en vettig grusmaskin när man skaffat 18/21-hjul.
Å andra sidan för racebruk på större bana har SM'n ett stabilare chassi (ingen jätteskillnad) och för dagligt bruk är den bekvämare att åka på med sin lite mer soffbetonade sadel.

Kortfattat är det två toppencyklar som har vissa skillnader. Personligt tycke och smak avgör vilken man dras mest till.
För min egen del är SMC för dålig för grus/is/skog och SM'n är bättre på stor bana. Därför har jag en SM (Prestige) och en husa 570 :)

Bilden visar hur min bajk ser ut. Just den på bilden är inte min men den byggdes parallellet med #37 och ser likadan ut.
 

Bifogat

  • 690 37.jpg
    690 37.jpg
    96.4 KB · Visningar: 173

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag gick väl på lite kanske också med halvsurt svar :krama

Blir ständigt så trött bara på att folk i allmännhet snackar om att det är SÅ STORA skillnader mellan cyklar som egentligen är väldigt lika. Nu var det du som fick bägaren att rinna över. Ber om ursäkt.

Min syn på saken dårå:
För en sumonybörjare som kaffekokaren kommer skillnaden mellan en SM och SMC främst märkas i annan sittställning. Motorerna är likadana och all skillnad i känsla vad gäller motor kommer härröra till drevningen på det aktuella exemplaret.

Skillnaden i vikt är redan i originalutförande liten (tydligen 12kg) men jämför vi två cyklar med nåt slags eftermarknadssystem (original Scaniapipor på en SM väger fantastiskt mycket) kommer den skillnaden vara som mest hälften, dvs försumbar eftersom de väger över 130kg ändå.

Om man absolut inte kan acceptera hur SM'n ser ut ska man köpa en SMC. I övrigt är enda anledningen, som jag ser det, att köpa en SMC möjligheten att få en vettig grusmaskin när man skaffat 18/21-hjul.
Å andra sidan för racebruk på större bana har SM'n ett stabilare chassi (ingen jätteskillnad) och för dagligt bruk är den bekvämare att åka på med sin lite mer soffbetonade sadel.

Kortfattat är det två toppencyklar som har vissa skillnader. Personligt tycke och smak avgör vilken man dras mest till.
För min egen del är SMC för dålig för grus/is/skog och SM'n är bättre på stor bana. Därför har jag en SM (Prestige) och en husa 570 :)

Bilden visar hur min bajk ser ut. Just den på bilden är inte min men den byggdes parallellet med #37 och ser likadan ut.



De e lungt :tummenupp
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Jag gick väl på lite kanske också med halvsurt svar :krama

Blir ständigt så trött bara på att folk i allmännhet snackar om att det är SÅ STORA skillnader mellan cyklar som egentligen är väldigt lika. Nu var det du som fick bägaren att rinna över. Ber om ursäkt.

Min syn på saken dårå:
För en sumonybörjare som kaffekokaren kommer skillnaden mellan en SM och SMC främst märkas i annan sittställning. Motorerna är likadana och all skillnad i känsla vad gäller motor kommer härröra till drevningen på det aktuella exemplaret.

Skillnaden i vikt är redan i originalutförande liten (tydligen 12kg) men jämför vi två cyklar med nåt slags eftermarknadssystem (original Scaniapipor på en SM väger fantastiskt mycket) kommer den skillnaden vara som mest hälften, dvs försumbar eftersom de väger över 130kg ändå.

Om man absolut inte kan acceptera hur SM'n ser ut ska man köpa en SMC. I övrigt är enda anledningen, som jag ser det, att köpa en SMC möjligheten att få en vettig grusmaskin när man skaffat 18/21-hjul.
Å andra sidan för racebruk på större bana har SM'n ett stabilare chassi (ingen jätteskillnad) och för dagligt bruk är den bekvämare att åka på med sin lite mer soffbetonade sadel.

Kortfattat är det två toppencyklar som har vissa skillnader. Personligt tycke och smak avgör vilken man dras mest till.
För min egen del är SMC för dålig för grus/is/skog och SM'n är bättre på stor bana. Därför har jag en SM (Prestige) och en husa 570 :)

Bilden visar hur min bajk ser ut. Just den på bilden är inte min men den byggdes parallellet med #37 och ser likadan ut.

Mången tack för intresse och utförliga svar ang skillnader. Nu är prio i vår att sälja tusenkubik släggan o köra lite effektsvagare men troligen roligare.:D
Min polare som kör hypermotard 1100 tycker att jag är korkad men skiter jag fan i.

ps. 37:an ser grym ut! ds
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Fälgar och passform

Är det någon som kan svara på huruvida ett par Duke II (KTM 640-2004) passar på en SMC?

försöker få fram info om dimensionerna på hjulaxeln på Duke II men är tvärnit.

Bromsskivorna är rätt diameter.
Någon som har testat eller har info?

/P
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
försöker få fram info om dimensionerna på hjulaxeln på Duke II men är tvärnit.

Bromsskivorna är rätt diameter.
Någon som har testat eller har info?

/P

Kan du inte kolla på Lelles mc:s hemsida, finns förteckning över alla delar till alla KTM modeller. Där borde axeldimension framgå?

Kolla under "KTMshop".
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men du jocke. Visst fan e det stor skillnad i motorkaraktär på smc o sm!?!?!
E ju inte bara drevning....:rolleyes:

Hur skulle det kunna vara det då det är samma motor. Skillnaderna som olika filterarrangemang och auspuff ger vågar jag påstå inte kan märkas av gemene man.
Men allt jag säger är såklart mina egna tankar och teorier.
De gånger jag dragit mot SMC'er på bana är skillnaden exakt noll. Om de inte haft originalsystem för det kan man märka.
Däremot är känslan olika när man kör SMC jämfört med en SM(R) men jag hävdar, med en dåres envishet, att det har att göra med drevning och sittställning.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Kan du inte kolla på Lelles mc:s hemsida, finns förteckning över alla delar till alla KTM modeller. Där borde axeldimension framgå?

Kolla under "KTMshop".

Nja, artikelnummer och diametern på 690, får jag fram. men på duken står det bara M17X250.
och 250 känns inte som diametern,,,
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
17 mm diameter och 250 mm lång betyder "M17x250", eller skall man vara noga är det metrisk gänga 17 mm men det är ungefär samma som diametern. Löste det problemet?
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
17 mm diameter och 250 mm lång betyder "M17x250", eller skall man vara noga är det metrisk gänga 17 mm men det är ungefär samma som diametern. Löste det problemet?

Njaea,,,,

att M17 är gängningen är jag med på.
men jag behöver veta vad hjulaxeln har för diameter, inte att det är ungefär samma.

men verkar som att det inte lirar med 66 fälgar på 690 så långt jag lyckats snoka runt.

Tack!

/P
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
köpte mig en Enduro R idag och tänkte väll kolla status lite.
Är det någon som har ett par SMC fälgar liggandes så ropa.

Hoppas på ett bra hojval då jag varken provkört eller torrbrytit en 690 sm/c/e/r innan :yoparty
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Njaea,,,,

att M17 är gängningen är jag med på.
men jag behöver veta vad hjulaxeln har för diameter, inte att det är ungefär samma.

men verkar som att det inte lirar med 66 fälgar på 690 så långt jag lyckats snoka runt.

Tack!

/P

17 är 17 :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top