KTM 690 Smc 2008

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Tjena!
Jag tänkte höra om nåt har ett tips på DB-killer. Antingen om nån har att sälja eller hemsida. Jag har acra system men inget orginal och ska besiktiga hojen tidigt nästa säsong.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tjena!
Jag tänkte höra om nåt har ett tips på DB-killer. Antingen om nån har att sälja eller hemsida. Jag har acra system men inget orginal och ska besiktiga hojen tidigt nästa säsong.

De kanske finns någon vänlig själ i dina trakter som kan låna ut sin medans du besiktigar kanske :Bugar
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Så här ser min db-killer ut, svarvad i aluminium. Hålet är något mindre än orginal men jag ska göra det större så att det bara är lite mindre än utan plugg. Längden på pluggen verkar inte ha så mycket med ljudet att göra.

Att den är nersvarvad på ena sidan är enbart för att den skall kunna tryckas in lite längre eftersom det kröker sig en bit in.
 

Bifogat

  • plugg-1.jpg
    plugg-1.jpg
    51.2 KB · Visningar: 87
  • plugg-3.jpg
    plugg-3.jpg
    31.9 KB · Visningar: 90
Last edited:

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Jo känner inte nån direkt som har samma system eller hoj. Är ju inte akut men kollar läget.

Har du svarat den själv? Trycker du bara dit den då och sen skruvar så det sitter?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
En vän till farsan svarvade men den skall som sagt borras upp för jag vill ha ett ljud som är lite lägre än utan db-killer. Som du ser kan den vara mycket simpel och det är egentligen bara en plugg och ett hål. Den är borrad och gängad för skruv.

Mät själv hur stor öppningen är på din Akra, min var ca 43-44mm och min db-killer är 43,4mm. Det inre röret på akras db-killer är 31mm men du kan göra några mm mindre ifall du vill ha lägre ljud. Om det bara är för besiktning kan du ta vad som helst bara det inte brinner upp men det är väl svårt att hitta nåt som passar. Jag tänkte ut en tillfällig lösning under tiden jag skrev detta och gjorde en skiss som du kan klippa ut i ganska tunn metall.
Vik in flikarna lite mindre än 90 grader så att det sitter tajt och borra ett hål som en kort skruv kan gänga fast i så sitter det. Är detta jobbigt, leta db-killer på nätet och kolla ebay runt om i världen.
 

Bifogat

  • proto.jpg
    proto.jpg
    9.8 KB · Visningar: 81
Last edited:

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Stort tack för hjälpen! Har jag lite att lura på under vintern. Har en polare som jobbar som cnc svarvare..Han borde ju förstå om jag bara måtten. Men din mall där ska jag själv pröva på.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
NP.. ok, men då är det enklast och bäst att din polare svarvar till nåt simpelt. Han gör det på någon min. Min plugg är 3,4 cm lång men den kan vara kortare, biten var bara så lång från början. Om du ska göra den tunna varianten, se till att den är tillräckligt styv för att inte tryckas ut när det krämas på. Lycka till!
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Ringde IF idag och bad om ett prisförslag på en 690 smc. Dom sa 18200 för halvförsäkring? Kan det verkligen stämma? Min sportis är ju tillochmed i samma prisklass med helförsäkring. Tycker folk tjatat som fan om att dessa är billiga att försäkra?

Eller hörde jag fel och han sa arton-hundra-två? 1802? Låter lite väl lågt...

Någon som har liknande profil som vill avslöja sitt pris/bolag?
28år, bor i förort till sthlm.
 
Last edited:

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 smc
Ja nu var 500mila servicen gjord innan vintern:)
Åkte även på ett nytt bakhjul.
Denna gång blev det ett Metzeler roadtec Z8.
Någon som har lite erfarenhet av det däcket??

Jo svaret på frågan ovanför ang försäkringar:
Så tycker jag du ska kolla in på bilsport o specialförsäkringar..
Hoppas jag säger rätt nu :)
Jag har fullförsäkrat o det var en enorm skillnad mot Länsförsäkringar jag kolla med. Dom ville ha 4gånger så mycket betalt..
Hoppas det löser sig. En grymt härlig i kul hoj;)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Ringde IF idag och bad om ett prisförslag på en 690 smc. Dom sa 18200 för halvförsäkring? Kan det verkligen stämma? Min sportis är ju tillochmed i samma prisklass med helförsäkring. Tycker folk tjatat som fan om att dessa är billiga att försäkra?

Eller hörde jag fel och han sa arton-hundra-två? 1802? Låter lite väl lågt...

Någon som har liknande profil som vill avslöja sitt pris/bolag?
28år, bor i förort till sthlm.

Som ovan skrev. Bilsport o mc. 7k hel helår!
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Kollade bilsportmc med deras onlinetjofräs.

16k för hel och 11k för halv med deras 24+

Med deras offroadförsäkring blev det 6,6k hel och 4,7k halv. Antar att smc:n inte går att regga som offroad?
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Kollade bilsportmc med deras onlinetjofräs.

16k för hel och 11k för halv med deras 24+

Med deras offroadförsäkring blev det 6,6k hel och 4,7k halv. Antar att smc:n inte går att regga som offroad?

Jorå, det går att offroadförsäkra en SMC men självrisken är högre och om jag har inte fel även ersättningarna lägre. Vad det beror på vet jag inte men det kan ju vara så att en offroad lättare blir sliten av grus- och skogsvägar.

Men var bor du egentligen? Du får betala 16k och då är du ju ändå över 24 år. Jag betalar 4,5k för deras helförs.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är tyvärr så att det är dyrare om man bor i Stockholms län eller annat storstadområde. Trodde själv att halvförsäkring gick på 2500:- som jag läste överallt men för oss ligger den som du vet på 4700:- och för 2000:- till får du helförsäkring.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
köpte mig en Enduro R idag och tänkte väll kolla status lite.
Är det någon som har ett par SMC fälgar liggandes så ropa.

Hoppas på ett bra hojval då jag varken provkört eller torrbrytit en 690 sm/c/e/r innan :yoparty

640/625/660 passar med distans från rallyraid bak kör så själv
eller nya husa/ktm efter 04 tror jag det är
 

Mange200

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 smc
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange

Har också funderat på dessa frågor :va men om ja inte misminner mig så enligt manualen så kopplar dom bort batteriet. ( så att det skulle försvinna några inställningar tror ja inte)
Kan också säga att jag har laddat batteriet med att bara lägga på c-tek laddaren direkt på batteriet när det sitter inkopplat, och det har funkat lysande :tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange

det enda du tappar är klockinställningen , laddar på plats med snabbkopplingen till cteken dom gånger jag laddar.
smidigt då den ändå följer med laddaren
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Db-killer + slipon hållare.

Har en Db-killer och slipon hållare över om någon är intresserad.
Femtio lapp.

SÅLT !!
 

Bifogat

  • Fynd 111101 004.jpg
    Fynd 111101 004.jpg
    127.8 KB · Visningar: 104
  • Fynd 111101 008.jpg
    Fynd 111101 008.jpg
    185.2 KB · Visningar: 102
  • Fynd 111101 009.jpg
    Fynd 111101 009.jpg
    214.3 KB · Visningar: 105
  • Fynd 111101 011.jpg
    Fynd 111101 011.jpg
    203 KB · Visningar: 94
  • Fynd 111101 012.jpg
    Fynd 111101 012.jpg
    183.7 KB · Visningar: 90
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top