MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Skrivet av mig men saxat ifrån en annan tråd:
Kan säga såhär, änsålänge har jag bara kört den 10 mil. Det är mycket bättre botten vrid i den gamla 660:n som jag hade (iaf som jag kommer ihåg det). På 690 så kommer effekten senare när man kommit upp mot lite högre varv. Är dock inga problem att ta upp den på slangen (testade på 3:an).
Men, eftersom den fortfarande inte riktigt är inkörd så ska man kanske inte säga så mycket om effekten. Det känns helt klart att det finns massa lek och bus i hojen .
Andra saker som är till 690s fördel om man jämför med 660 är bromsarna och fjädringen! Fyfan vad mycket bättre bromsarna är!!! Fjädringen är hårdare fram och inte riktigt lika svampig som på 660. En annan mindre viktig sak är att den inte vibrerar någonting... (nästan). Det är nästan så man inte tror att man har köpt en motard utan en touringmaskin (den har faktiskt indikator för tank, helljus, temp, batteri(!) mm )
Var ute idag med en kompis som kör en 660 -06, såklart så bytte vi hojar för att testa skilladen mellan hojarna. 660:n är som många (inkl mig sjäv) skrivit är mer bottenstark än 690. Dock är 690 mera jämn i motorgången och går inte ryckigt ifall man kör på låga varv med hög växel. Kör man på för hög växel med lågt varv på en 660 så är den i princip okörbar då den bara hoppar och hostar.
Sittställningen upptäckte vi är annorlunda. Man sitter mera upprätt på 690 än vad man gör på 660.
Att slanga med 690 är absolut inga problem. Den som inte klarar det behöver gå grundkurs 1A i bakhjulskörning. Visst man får ta upp den på högre varv men det är ju bara att använda växlarna .
Vill verkligen understryka det som redan står i mitt andra inlägg. Bromsarna är sjukt mycket bättre på 690.
Hoppas att det hjälper dig lite på vägen i valet av ny hoj
EDIT: lg76. Fyfan vad tråkligt att hojen har pajat! De får verkstaden bara ta och fixa! Hade hoppats att det skulle vara ett par 690 på Åland så man inte var den enda idoten som plockar ut en ny hoj på bana
Har du gått och köpt dig en 690 Jonas? Nu blir jag avundsjuk kan jag lova..... Har Ragnar nått demoex som man kan testa?