KTM 690 Smc 2008

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Va å testa en 690 SMC med Acra idag och kan bara säga: Fy f_n vilken rolig maskin!! Stort grattis till alla er som köpt, kan ju omöjligt vara ett dåligt köp. Om man ska klaga på nånting så är det att den kändes lite av&på på gasen när man slanga, men det kan man säkert vänja sig med. Hade jag inte just köpt ny bil skulle det nog fan ha blivit en uppgradering från -02:an man får hanka sig fram på nu...

Ha en skoj sommmar!!

Hämtade hojen fr servicen idag, mappad å helsystem på nu:yoparty
Grymt ljud, rapp som s*tan å inga mer smältande blikers... som med orginalburk å moddad bakdel:D
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
yes please :) .. om det går att ordna med tanke på att det redan är monterat .. ser riktigt bra ut !! :tummenupp

har duktiga verkstadskillar på jobbet som säkert kan fixa något liknande :)

Ska fixa det, har inte måtten i huvudet och ska kolla hur många grader vinkeln ska vara....

ungefär hur mycket effekt ska den ha med helsystem o mappad?

ska upp i bänken å se vad det levererar
 
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
Ska fixa det, har inte måtten i huvudet och ska kolla hur många grader vinkeln ska vara....



ska upp i bänken å se vad det levererar

ska bli intress å se men hel lr bara burk kan inte göra så stor skillnad lr??

e det nån som drevat ner än
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Som sagt, kärl för glykol är nog bra om du ska ut på bana, bensinen ska inte behöva åtgärdas för.

Beroende på var du ska köra ställs lite olika krav. Kommer du till en vanlig träning är det oftast krav att du inte har glykol i kylaren (halt som fan och svårt att sanera).
På era insprutare behövs inget kärl från förgasaren av naturliga skäl, det finns inga dräneringsslangar att ta hand om.
Luftningen till tanken och expansionen för kylaren ska gå till kärl. Vissa godkänner backventiler på tankavluftningen och ni kanske t.o.m har slutet system original för kylaren.

Kolla vad som finns på hojen som kan läcka ut vätskor, kolla sen med ägaren arrangören på begivenheten ni ska åka på. Åtgärda det som behövs. Klart :)
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Jag tror nog att främre delen gör en hel del.

Vore kul att se bromsning med båda rören.

En sak är klar, främre röret spar pengar i alla fall. Det har fäste för ett främre värmeskydd vilket gör att de årliga utläggen för GoreTex minskar dramatiskt.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
En sak är klar, främre röret spar pengar i alla fall. Det har fäste för ett främre värmeskydd vilket gör att de årliga utläggen för GoreTex minskar dramatiskt.

Man kan ju fästa skyddet med medföljande slangklämmor på orginalröret också.

Min husa åt fan två par Shiftbyxor för mig, man blir ganska uppgiven.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nå ni som haft Era 690 smc/enduro och tidigare kört/provat 625 och 660 hur känns 690 jämfört med dem?
Förutom chassie,mindre vibrationer som är bättre på 690.

En sak är klar, främre röret spar pengar i alla fall. Det har fäste för ett främre värmeskydd vilket gör att de årliga utläggen för GoreTex minskar dramatiskt.

Är det när ni slänger fram benet ni lyckas med det?
Provade 690 smc med oro för att bränna byxorna men icke.

Om man nu inte har helsystem eller möjlighet till att fästa kolfibervärmeskydden,kan man inte ha typ avgas/värmebandage runt röret där risken för att bränna hål på byxan är som störst? (hm vad det nu kallas?)
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Nå ni som haft Era 690 smc/enduro och tidigare kört/provat 625 och 660 hur känns 690 jämfört med dem?
Förutom chassie,mindre vibrationer som är bättre på 690.



Är det när ni slänger fram benet ni lyckas med det?
Provade 690 smc med oro för att bränna byxorna men icke.

Om man nu inte har helsystem eller möjlighet till att fästa kolfibervärmeskydden,kan man inte ha typ avgas/värmebandage runt röret där risken för att bränna hål på byxan är som störst? (hm vad det nu kallas?)

Jag provkörde 690 i tisdags och har 660 för tillfället. Jag var inte speciellt imponerad över 690n. Det enda som jag tyckte var bättre var bromsrna. 690 känns inte lika rå och brutal som 660.
Jag skulle adrig sälja 660n och lägga till 30-40 lakan för en 690.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jag provkörde 690 i tisdags och har 660 för tillfället. Jag var inte speciellt imponerad över 690n. Det enda som jag tyckte var bättre var bromsrna. 690 känns inte lika rå och brutal som 660.
Jag skulle adrig sälja 660n och lägga till 30-40 lakan för en 690.

Där ser man :gråta
Jag som vill ha 690 smc :tungan

Råare effektkurva från botten?
Vibrationerna som oxå får känslan av råhet i 660?

Vet du vilken inställning det var på 690'n du provkörde då där finns 3 steg?

Ska man satsa på en 660 istället?

Nån fler som kan dela med sig av erfarenheter,upplevelser av dessa hojar.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Där ser man :gråta
Jag som vill ha 690 smc :tungan

Råare effektkurva från botten?
Vibrationerna som oxå får känslan av råhet i 660?

Vet du vilken inställning det var på 690'n du provkörde då där finns 3 steg?

Ska man satsa på en 660 istället?

Nån fler som kan dela med sig av erfarenheter,upplevelser av dessa hojar.

Ja, från botten. 690 kom mycket senare vilket inte är så bra om man vill slanga utan att varva ihjäl motorn:tungan
En av killarna som var där sa att den var inställd på "värsta" läget, man får väl lita på att det stämmde.
Jag hade köpt en beg. 660 och köpt helsystem plus lite annan lull lull för pengarna man får över.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ja, från botten. 690 kom mycket senare vilket inte är så bra om man vill slanga utan att varva ihjäl motorn:tungan
En av killarna som var där sa att den var inställd på "värsta" läget, man får väl lita på att det stämmde.
Jag hade köpt en beg. 660 och köpt helsystem plus lite annan lull lull för pengarna man får över.

Iförsig går det kanske även justera till lite med helsystem och drevning på 690 ?
Sen har jag heller aldrig varit så mycket för slangande,gillar fläska på så fort man behärskar själv på kurviga vägar.
(så mina ägare efter mig kan nog känna sig trygga och köpa en relativt oslangad hoj :) )
 
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
Ja, från botten. 690 kom mycket senare vilket inte är så bra om man vill slanga utan att varva ihjäl motorn:tungan
En av killarna som var där sa att den var inställd på "värsta" läget, man får väl lita på att det stämmde.
Jag hade köpt en beg. 660 och köpt helsystem plus lite annan lull lull för pengarna man får över.

ja tycker det går hur bra som helst att slanga mycket bättre än 660 hela hojen är myket bättre än alla gammla ktm men man får ha hojen inte bara prov köra den så man får lite känsla.....

men nu har det hänt att min paja idag ska ju till åland imorgon tror inte dom hinner fixa den blir så jävla trött tur att det e garanti ivf har ja tur så får ja ihop den tills imorgon tror det va spjälet som strulla:huvet
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Ska fixa det, har inte måtten i huvudet och ska kolla hur många grader vinkeln ska vara....


jätteschysst :) :tummenupp


hämtade min igår !! är riktigt nöjd , gör som ett skott och är klockren på småvägarna ... är otroligt nöjd :)

stort tack till Jonte Engdahls för kanonservice och bemötande :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ja tycker det går hur bra som helst att slanga mycket bättre än 660 hela hojen är myket bättre än alla gammla ktm men man får ha hojen inte bara prov köra den så man får lite känsla.....

men nu har det hänt att min paja idag ska ju till åland imorgon tror inte dom hinner fixa den blir så jävla trött tur att det e garanti ivf har ja tur så får ja ihop den tills imorgon tror det va spjälet som strulla:huvet

Vad har gått sönder??? :va
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Nån fler som kan dela med sig av erfarenheter,upplevelser av dessa hojar.

Skrivet av mig men saxat ifrån en annan tråd:

Kan säga såhär, änsålänge har jag bara kört den 10 mil. Det är mycket bättre botten vrid i den gamla 660:n som jag hade (iaf som jag kommer ihåg det). På 690 så kommer effekten senare när man kommit upp mot lite högre varv. Är dock inga problem att ta upp den på slangen (testade på 3:an).

Men, eftersom den fortfarande inte riktigt är inkörd så ska man kanske inte säga så mycket om effekten. Det känns helt klart att det finns massa lek och bus i hojen .

Andra saker som är till 690s fördel om man jämför med 660 är bromsarna och fjädringen! Fyfan vad mycket bättre bromsarna är!!! Fjädringen är hårdare fram och inte riktigt lika svampig som på 660. En annan mindre viktig sak är att den inte vibrerar någonting... (nästan). Det är nästan så man inte tror att man har köpt en motard utan en touringmaskin (den har faktiskt indikator för tank, helljus, temp, batteri(!) mm )


Var ute idag med en kompis som kör en 660 -06, såklart så bytte vi hojar för att testa skilladen mellan hojarna. 660:n är som många (inkl mig sjäv) skrivit är mer bottenstark än 690. Dock är 690 mera jämn i motorgången och går inte ryckigt ifall man kör på låga varv med hög växel. Kör man på för hög växel med lågt varv på en 660 så är den i princip okörbar då den bara hoppar och hostar.

Sittställningen upptäckte vi är annorlunda. Man sitter mera upprätt på 690 än vad man gör på 660.

Att slanga med 690 är absolut inga problem. Den som inte klarar det behöver gå grundkurs 1A i bakhjulskörning. Visst man får ta upp den på högre varv men det är ju bara att använda växlarna :).

Vill verkligen understryka det som redan står i mitt andra inlägg. Bromsarna är sjukt mycket bättre på 690.

Hoppas att det hjälper dig lite på vägen i valet av ny hoj

EDIT: lg76. Fyfan vad tråkligt att hojen har pajat! De får verkstaden bara ta och fixa! Hade hoppats att det skulle vara ett par 690 på Åland så man inte var den enda idoten som plockar ut en ny hoj på bana :näsblod
 
Last edited:

bange

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Huddinge
Hoj
mellan 2
Har bytt fråm 660 till 690 och hunnit köra ca 10 mil och kan bara säga att jag är grymt nöjd. Mycket mer följdsam i kurvorna och aldrig mer kicka!!
Angående provkörningen på lelles så provade jag den med akrat och när killen skulle visa vilket läge den stog på så visste han inte hur man fick bort sadeln så jag är tveksam till att den skulle stå i "värsta" läget eller vara mappad, fast snart åker helsystemet på och då ska jag och Olof rejsa :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top