KTM 690 Smc 2008

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Skönt att det var så enkelt! :tummenupp

Tycker du oxå att bakdämpen är mjuk, eller är du nöjd med din?
Misstänker faan att det är problem med min...

Den är mjuk min också, men jag tycker att det fortfarande är bra köregenskaper, blev en jäkla skillnad när man styvade upp den fram. Innan kändes den som en fiddy.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tror ja har lite av samma problem, va in med den på verkstad idag men dom hade inte tid försten på fredag så får väll se då.
Hojjen går seg svara inte lika bra på gas och FI varningslamapn lyser i mellan åt å varnar för insugsLuftens tempratur inte är rätt. ?

Du är inte ensam om det.Skumt,hojen har stått nån dag o vips så skulle man ut o så börjar den irrierande F1 lampan lysa.
Stannade hojen nån minuter,vips borta men för att åter dyka upp nån km senare.
Hem o kolla i instruktionsboken,hm vilket system o läsa koderna.Korta,långa,snabba osv blink på lampan för att läsa sig till koden.
Vore fasen bättre med nån kod nr i displayen.
Kom fram till 1 kort och 3 snabbare = insugsluftens temperatur,givare.

Måttligt kul att man ska behöva ta sig till firman,boka tid osv för inte mycket man kan göra själv.Och snart eller nu är det semestertider vilket säkert gör saken sämre.
Aja till det positiva,långt om länge så har jag bestämt mig och beställt avgasburk till min oxå.Tar dock nån vecka får jag hoppas innan den kommer.

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Skönt att det var så enkelt! :tummenupp

Tycker du oxå att bakdämpen är mjuk, eller är du nöjd med din?
Misstänker faan att det är problem med min...

Du som har bytt från Husa till 690 hur upplever du den i förhållande till husan? Speciellt i smidighet?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det går inte att komma ifrån att Husan är smidigare, 112 kg mot 690:ns 135(?) kg. Min Husa vägde ännu mindre pga bytt avgassystem...

Men för gatkörning är det både bra och dåligt med en lätt hoj. Bra för att det är lätt att "bolla runt" med hojen när det är knixigt, läs trång stadskörning, gokartbanor osv. Med det säger jag inte att 690:n klumpig när det är knixigt, men det är lättare med Husan.
Oftast kör man (jag + polare) ju kurviga landsvägar och tyvärr ibland motorväg. När det går lite snabbare är det skönare med en tyngre hoj, den uppträder inte lika nervöst (vobbeltendenser) och man håller linjen i kurvor enklare.

690:n är på inget sätt en tung hoj och jag tror att man ska vara väldigt duktig på att köra om dessa extra kilon jämfört med Husan ska spela ngn roll alls för gatåka.

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
KTM
Du är inte ensam om det.Skumt,hojen har stått nån dag o vips så skulle man ut o så börjar den irrierande F1 lampan lysa.
Stannade hojen nån minuter,vips borta men för att åter dyka upp nån km senare.
Hem o kolla i instruktionsboken,hm vilket system o läsa koderna.Korta,långa,snabba osv blink på lampan för att läsa sig till koden.
Vore fasen bättre med nån kod nr i displayen.
Kom fram till 1 kort och 3 snabbare = insugsluftens temperatur,givare.

Måttligt kul att man ska behöva ta sig till firman,boka tid osv för inte mycket man kan göra själv.Och snart eller nu är det semestertider vilket säkert gör saken sämre.
Aja till det positiva,långt om länge så har jag bestämt mig och beställt avgasburk till min oxå.Tar dock nån vecka får jag hoppas innan den kommer.

Precis samma för mig, 1 lång och 3 korta. Va till verkstad förra veckan och dom såg en fel kod som dom tog bort i datorn, men dagen efter kom den tibax. Lämnar på verkstad i kväll så får vi väll se, borde ju vara nått kännt fel om vi båda har samma. Han sa att de inte skulle vara någon fara att använda hojen fram till det jag skulle lämna in den.

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
Undrar en grej om kylarvatten, Idag så kollade jag kylarvattnet på min Duke och såg att det låg på min-strecket, I manualen står det att det ska ligga mellan min och max strecket. Den ska väll inte dra kylarvatten? Vad ska man fylla på med för kylarvatten, är det bara vanligt man kan köpa på macken eller måste man ha något specielt? tacksam för svar

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Undrar en grej om kylarvatten, Idag så kollade jag kylarvattnet på min Duke och såg att det låg på min-strecket, I manualen står det att det ska ligga mellan min och max strecket. Den ska väll inte dra kylarvatten? Vad ska man fylla på med för kylarvatten, är det bara vanligt man kan köpa på macken eller måste man ha något specielt? tacksam för svar

Kall eller varm?
Expanderar ju endel när det blir varmt

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Var o provade en 690SMC hos Claesson i bromölla förra veckan. Blev väl lite besviken då jag trott att 690 skulle vara åtmindstone lite mer busig än vad den jag provade var.Enligt försäljaren så var den allt standard utom att man minskat 1kugg fram o mappningen var ställd på mellanläget.Gillade inte heller avgasröret vid vänster fotpinne,kändes som om det stack ut alldeles för mycket där...Gillade däremot frambromsen ,mycket bra känsla o bakhjulet lättade sååå fint om man bad om det:D .
Nu till min fråga: Om man sätter på acra burk + nya mappningen, blir den mycket brutalare eller är den fortfarande alldeles för snäll för att det ska bli riktigt kul+ får man bort lite av avgasutsticket vid vänster fot pinne eller e det ingen skilnad mellan acra o org röret?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Var o provade en 690SMC hos Claesson i bromölla förra veckan. Blev väl lite besviken då jag trott att 690 skulle vara åtmindstone lite mer busig än vad den jag provade var.Enligt försäljaren så var den allt standard utom att man minskat 1kugg fram o mappningen var ställd på mellanläget.Gillade inte heller avgasröret vid vänster fotpinne,kändes som om det stack ut alldeles för mycket där...Gillade däremot frambromsen ,mycket bra känsla o bakhjulet lättade sååå fint om man bad om det:D .
Nu till min fråga: Om man sätter på acra burk + nya mappningen, blir den mycket brutalare eller är den fortfarande alldeles för snäll för att det ska bli riktigt kul+ får man bort lite av avgasutsticket vid vänster fot pinne eller e det ingen skilnad mellan acra o org röret?

Mellanläget? Låter som ett dumt sätt att försöka sälja en 690 på, det är inte så att du missuppfattat läge 2 som ett mellanläge? Det gör en del med Akra och mappning, dock är placeringen på systemet densamma, men jag kan inte komma på att jag stör mig på utsticket där? Däremot eldar man brallor ganska rejält med akrat om man inte använder det främre skyddet.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
vad ska den ställaren under sadeln stå på ? ... stod på 1an .. satte den till 2an ...

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD

ja har 1 kugg ner fram, aCRA, mappning å öppnad luftburk.. ja upplever min som brutalare med den kombinationen.. mycket stor skillnad,.. tar ja sen ut db killern i acrat, får ja bättre gasrespons, acceleration men inte lika stark så den orkar lyfta framljulet på samma vis... så tråkigt nog kör ja me db killern i, men den e' sjukt rolig å bus me..

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
läge 1 är soft funkar om du ska köra ståendes i skogen och inte vill bli avkastad vid gasavslag eller påslag..... antibakhjulsläget kan man kalla det... läge 3 är väl acceptabelt att köra på man man som jag kör grus och står upp mycket, men tvåan är ju det man ska köra på.... sunshine läget (man får automatiskt solen i ryggen och hojen går i 1000 kmh) för fan finns det ingen som vet vad ni har under sadeln eller????

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
läge 1 är soft funkar om du ska köra ståendes i skogen och inte vill bli avkastad vid gasavslag eller påslag..... antibakhjulsläget kan man kalla det... läge 3 är väl acceptabelt att köra på man man som jag kör grus och står upp mycket, men tvåan är ju det man ska köra på.... sunshine läget (man får automatiskt solen i ryggen och hojen går i 1000 kmh) för fan finns det ingen som vet vad ni har under sadeln eller????

Ähhh... för mycket jobb! Det e ba' och köra!

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Mellanläget? Låter som ett dumt sätt att försöka sälja en 690 på, det är inte så att du missuppfattat läge 2 som ett mellanläge? Det gör en del med Akra och mappning, dock är placeringen på systemet densamma, men jag kan inte komma på att jag stör mig på utsticket där? Däremot eldar man brallor ganska rejält med akrat om man inte använder det främre skyddet.

Om jag inte fattat det fel så finns det 3 lägen, alltså blir väl då läge 2 mellanläget...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO