KTM 690 Smc 2008

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Om man läser vad han skriver så verkar han ju ha skapat en sorts power commander-box till SMC:n så att man kan köra med öppen burk och få ut 10 Nm mer vrid på låga varv. Inte illa!

Finns ju bilder på den inkopplade bxen också (man måste registrera sig för att se graferna). Oerhört intressant!

Men det måste ju bara vara en tidsfråga innan det kommer en sån box till SMC:n från någon professionell tuning-firma. Får man hoppas.

Ja, en piggyback, läste att han tog 180 euro för den om man var forum-medlem. Det är ju ett bra alternativ, med tanke på vad en PC3 kostar ink. justering i bänk.

Jag reggade mig och kollade graferna och det är ju inte toppökningen som är intressant utan hur pass mycket det blir längre ner i registret, orginal ser ju bedrövligt ut i jämförelse.

Det finns en obesvarad fråga i forumet om han anser att det är ok att åka med så pass öppen burk och bara akramappen. Han lär väl svara snart.

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
På min enduro tycker jag att det går bäst med db-killern monterad och läge tre på ratten. Känns som att man har mera bottervrid då. På 2:ans läge blir det bara snabbare på/av på gasen men känns inte som det ger mera effekt.

Borde gå att få till ett bättre mottryck/motstånd i ljuddämparen eftersom man med db-killern stryper motståndet med ca 50 % jämfört med öppet rör. Nånstans därimellan borde det optimala motståndet ligga. Ska tillverka en egen insats får se hur det funkar.

Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Bra fart i tråden nu, kul!

Vet inte om det ligger ngt i det, men till bilar smutskastas piggy-backs ganska hårt, eftersom man inte påverkar ändrar den faktiska mjukvaran som styr hårddvaran, man förvränger bara signalen. Det fungerar säkert, men inget jag vill ha på min hoj.

Snackade vidare med han som gav mig tips om att höja kompet och porta och plasta toppen. Förklarade att jag inte ville ha ngt extremt, så att det blir en massa mek. Han förslog då en högkompskolv och en vanlig portning, utan plastning. Det som vore riktigt skoj att se nu, är en del bänkpapper så man vet vilka mods/trim som gör vad och hur mkt.

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Bra fart i tråden nu, kul!

Vet inte om det ligger ngt i det, men till bilar smutskastas piggy-backs ganska hårt, eftersom man inte påverkar ändrar den faktiska mjukvaran som styr hårddvaran, man förvränger bara signalen. Det fungerar säkert, men inget jag vill ha på min hoj.

Snackade vidare med han som gav mig tips om att höja kompet och porta och plasta toppen. Förklarade att jag inte ville ha ngt extremt, så att det blir en massa mek. Han förslog då en högkompskolv och en vanlig portning, utan plastning. Det som vore riktigt skoj att se nu, är en del bänkpapper så man vet vilka mods/trim som gör vad och hur mkt.

Bäst vore ju om KTM släppte lite fler mappningskurvor. De har dom ju säkert men släpper dem inte för att det sliter för mycket på motorn, och då kan de inte svara för garantin. Jag hörde att de preppat en 690 till över 70 hk. De som rejsar med 690 SM borde kanske veta mer. Ingen som känner nån som gör det?

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a
hehe snacka om kasst däck det sitter orginal på Duken! kört 300 mil och det är redan slut, Inga burnouts :)

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Är det någon som vet om denna är strypt till 20kw eller liknande så att man får köra den på mellankort? Var för övrigt och kolla på en idag, och det finns inte så mycket att säga.. Grymt snygg!

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Jag böt min hastighetsmätare idag och mätarställningen nollades. Har det var lika för er andra som bytt, eller är det nåt man kan ändra i datorn hos en verkstad?

Böt även till 15-drev och nu är det inga problem att ta upp den på trean med bara gas.

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Det vore intressant med en annan kam. Jag måste säga att jag är besviken på bottendraget i SMC'n. Testade en Enduro innan jag köpte min och jag upplevde att den var bättre. Det är väl tre kugg mer bak på den, fram vet jag inte.

ja har bättre drag i min än polarens enduro tycker jag.. prova hans men min kändes bättre.. 1 kugg ner fram, acra, mappning å öppnad luftburk...

:tuttar
Hur ser din burk ut nu?

Ja bara såga upp ett hål uppe på locket, som är 7 cm kanske tvärs över sen...

inte snyggt, men i stundens hetta tänkta j inte på d, ville bara prova.. mjoodmixer fixa sin fint genom att på sidan såga typ gälar,.. 3 snitt å tryckte sen ut flärparna.. ser bra ut å andas ganska friskt me...

Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
samma som på SMC .. Pirrelli corsa nånting ?

På min sitter det ett Dunlop.

Är det någon som vet om denna är strypt till 20kw eller liknande så att man får köra den på mellankort? Var för övrigt och kolla på en idag, och det finns inte så mycket att säga.. Grymt snygg!

Den är tyvärr inte mellanreggad. Du får väll snacka med en försäljare och kolla om de kan hjälpa dig!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bäst vore ju om KTM släppte lite fler mappningskurvor. De har dom ju säkert men släpper dem inte för att det sliter för mycket på motorn, och då kan de inte svara för garantin. Jag hörde att de preppat en 690 till över 70 hk. De som rejsar med 690 SM borde kanske veta mer. Ingen som känner nån som gör det?

Det byggs en 690SM åt mig på KTM i Örebro just nu (eller snart iaf) som ska rejsas i supermono :)
Ska försöka få den bänkad. Blir bara PowerParts till den. Gissar på helakra med tillhörande mapp som enda motortrim, det finns nog inga fler grejer antar jag.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Jag böt min hastighetsmätare idag och mätarställningen nollades. Har det var lika för er andra som bytt, eller är det nåt man kan ändra i datorn hos en verkstad?

Kommer enligt uppgift bli möjligt framöver att flytta fram mätarställningen, men inte just nu.
Är väl programvaruuppdatering av deras dataenhet som krävs?

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
speed 3:a

Det går inte pågrund av effekt/viktförhållandet, Jag skulle köpa en 690 smc och fråga om den gick o strypa ner till mellanklass, så kolla dom upp det och det gick inte så det blev en duke istället!

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
KTM
Det går inte pågrund av effekt/viktförhållandet, Jag skulle köpa en 690 smc och fråga om den gick o strypa ner till mellanklass, så kolla dom upp det och det gick inte så det blev en duke istället!

Inga problem alls att mellanklass regga en 690 smc. Bara beställa en med 25kw färdig reggat och klart

Raz

Ute i svängarna igen!
Gick med
4 May 2004
Hoj
KTM 690 SMC -09
Kan man köra regumerade däck?

:6surkart :skrattaåt Lustikurre till arbetskollega som skrev detta! :) (zatzy mupp :D )

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...