KTM 690 Smc 2008

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Fråga R1 racer han verkar vara grym på slanga med sin Nya Ktm 690
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Ja är vi fler som upplever samma sak borde det ligga ngt i det, alltså krävs det mer pulver :D Tänker ju inte gunga upp hojen!!!

Ska dock utvädera hårt när den är inkörd, tänkte om jag låg på för lågt varv... Vet inte exakt hur det fungerar, men slipper-funktionen kanske är ställbar om man har tur.
Varv på runt 4K borde vara lagom, sedan vrida på o koppla till. Ngn som gillar att slanga och kan prova?



har mappat + acra , nerdrevad .. väger 91 pannor ..

2ans växel , 4000 varv så lyfter hon utan större bekymmer :) :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Fråga R1 racer han verkar vara grym på slanga med sin Nya Ktm 690

Vem har sagt det :va Ännu ett skitinlägg :D

Och vill du veta sanningen så nä jag är inte grym på att slanga och sticker inte under stolen med det.
Och för den delen ser jag inget större nöje heller i att slanga,så jag spar på mina packboxar i gaffeln :D
Föredrar åk på kurviga och ormlika vägar där jag upplever hojen som trevlig.

Så vill du/ni i framtiden nångång när/om hojen blir tillsalu,så kommer ni få köpa en hoj som inte är slangad :)

Håller helst hjulen i marken och på vägen,har varit ute o turnerat på intensiven så det räcker med sporthoj tidigare.Den fick både gå på ett hjul och full rulle,körde även bana.
Så jag har numera mer respekt för fart o lek.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Exakt på 2:an är det noll problem att gasa upp den, även helt orginal som jag kör.
Men just koppla upp på 3:an, där vore det intressant med mer input.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Slirkopplingen fungerar så att den slirar automatiskt åt föraren när man motorbromsar hårt. Testa genom att åka på "lagom" varv på fyran eller femman, koppla ur och smäll i två växlar lägre. Toksläpp kopplingen och förvånas över hur fint och mjukt bakhjulet bromsar in. Är man lite osäker så börjar man med endast en växel åt gången för att få en lugnare färd.

Slirkopplingen kan omöjligen orsaka nåt slags slir när man ska upp på slangen eftersom den drar åt hårdare och hårdare ju mer man gasar.
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
hehe va inne o skrev på papprena idag för just exakt en sån här hoj o min polare envisas med att man ska justera ventilerna va 20-30 mil.. tycker de verkar väldigt osannolikt att en hoj från 08 skulle hålla på o tramsas med sådär...
säg åt honom att han har fel..

o de verkar som jag får den i tid att hänga med o grilla med er den 7e eller va de va
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tack Supermoto!

Japp, vet att det är själva grejen med slipper, har provat att sparka ner 2 o dumpa, det fungerar riktigt bra! Men som du sa det ska alltså inte påverka om man vill koppla upp den...

Det enda jag kan komma på då är:
Kopplingen är för klen = slir (inte troligt)
Fullgas-strypningen på 2-3 som laggar effekten
Hade för lågt varv så att den helt enkelt inte orkade (mest troligt?)

Nä på denna hojen behöver man inte justera ventilerna så ofta som du kompis sa! När du fått hojen kan du visa honom manualen, eller ladda ner den från KTM redan idag, hehe...
 
Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
känns nästan som det är värt att ta "kvaliteten"på en husaberg!

där finns ju efekt så det räcker från början!

men den var jävligt snygg:)

ps vill ha motard:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
känns nästan som det är värt att ta "kvaliteten"på en husaberg!

där finns ju efekt så det räcker från början!

men den var jävligt snygg:)

ps vill ha motard:)
MAX effekt i en 690 och en FS650 tror jag är väldigt lika. Dock är husan en helt annan varelse.

Jag körde äntligen lite 690SM i helgen (för er som inte sett det - länk, det är jag i gult ställ) och 690n upplevs som en kastrerad pitbull. Mkt kraft om man varvar lite men den skulle vilja varva typ 2000 till. Nånstans mellan 86 och 94 procent svårare att slanga med jämfört med min 650 som man plockar upp plättlätt enbart på gas på 2an till 4an. Ettan blir för hetsig och femman kräver nog lite mer talang än jag har.
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
haha allt e fixat stod på gasen från jobb till banken då anders hörde av sig kvart i 3 hehe men nu e alla papper fixade o jag ska iväg o hämta min hoj=)
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
haha allt e fixat stod på gasen från jobb till banken då anders hörde av sig kvart i 3 hehe men nu e alla papper fixade o jag ska iväg o hämta min hoj=)

Så de var du din jäkel som köpte den sista i huset. Nu får jag ju vänta ändå tills torsdag nästa v på min :mad:
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
:tuttar
Så de var du din jäkel som köpte den sista i huset. Nu får jag ju vänta ändå tills torsdag nästa v på min :mad:

se där.. jojjeman blev sugen på en me..
trodde inte du skulle göra slag i saken så, efter vi snacka i torsdes vid torson.. men de e' ju ball.. sjukt rolig hoj faktiskt...
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Har ju funderat på 660 länge, men tyckte helt klart 690 var 10ggr snyggare, osså e jag lat o pallar inte kicka 203921ggr för o få igång den :p

Så ja, efter sett din i tors, så stack o provkörde o skrev papper idag :)
Dock så var både drev o acra slut. Men allt blir monterat till 100milen..
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nånstans mellan 86 och 94 procent svårare att slanga med jämfört med min 650 som man plockar upp plättlätt enbart på gas på 2an till 4an. Ettan blir för hetsig och femman kräver nog lite mer talang än jag har.

Exakt min erfarenhet oxå, är dock på inget sätt duktig att slanga...
690 SMC vaknar till liv vid 4K och skjuter på ordentligt vid 5K, sen är det inte mkt kvar att spela på...

Provade lite mer slangning igår, på 3:an orkar den helt enkelt inte vid dem varv som jag håller mig på, när jag kopplar till, man måste nog ligga på 5K.

Vete faan vad man kan göra för att få mer effekt längre ner i registret.
Vad jag har läst verkar det inte som om ens helsystem hjälper speciellt mkt.
Dreva ner känns inte aktuellt eftersom jag inte kör i skogen...
Byta kam kanske, men det känns lite väl seriöst.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Exakt min erfarenhet oxå, är dock på inget sätt duktig att slanga...
690 SMC vaknar till liv vid 4K och skjuter på ordentligt vid 5K, sen är det inte mkt kvar att spela på...

Provade lite mer slangning igår, på 3:an orkar den helt enkelt inte vid dem varv som jag håller mig på, när jag kopplar till, man måste nog ligga på 5K.

Vete faan vad man kan göra för att få mer effekt längre ner i registret.
Vad jag har läst verkar det inte som om ens helsystem hjälper speciellt mkt.
Dreva ner känns inte aktuellt eftersom jag inte kör i skogen...
Byta kam kanske, men det känns lite väl seriöst.

Jag ligger runt 3500rpm på tvåans växel, kopplar upp hojen. Hur smidigt som helst. Men jag har inte lyckats på tredje växeln, går att få upp framhjulet lite men då rycker jag som en idiot.
Helsystem, filter, öppna luftburk samt att jag ska dreva om hojen ska fixas. Får se hur hojen funkar då!
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Exakt min erfarenhet oxå, är dock på inget sätt duktig att slanga...
690 SMC vaknar till liv vid 4K och skjuter på ordentligt vid 5K, sen är det inte mkt kvar att spela på...

Provade lite mer slangning igår, på 3:an orkar den helt enkelt inte vid dem varv som jag håller mig på, när jag kopplar till, man måste nog ligga på 5K.

Vete faan vad man kan göra för att få mer effekt längre ner i registret.
Vad jag har läst verkar det inte som om ens helsystem hjälper speciellt mkt.
Dreva ner känns inte aktuellt eftersom jag inte kör i skogen...
Byta kam kanske, men det känns lite väl seriöst.

Ja har ändrat uppfattning nu, Öppna luftburken, den bler betydligt starkare i botten... ja prova sätta på polarens orginal å de va stor skillnad..
han tyckte me de gav stor skillnad.. fast han har ju enduron.. fråga herr moodmixer själv så får ni höra va han tyckte.. han sprang iväg å smygrunka upp ett hål i sin burk direkt.. :arsele

Jag ligger runt 3500rpm på tvåans växel, kopplar upp hojen. Hur smidigt som helst. Men jag har inte lyckats på tredje växeln, går att få upp framhjulet lite men då rycker jag som en idiot.
Helsystem, filter, öppna luftburk samt att jag ska dreva om hojen ska fixas. Får se hur hojen funkar då!

tredje växeln e' ju bara å gunga å gasa lite grann.. 4 får man gunga lite mer men de går å gasa upp den då me..

:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top