KTM 690 Smc 2008

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Ja har ändrat uppfattning nu, Öppna luftburken, den bler betydligt starkare i botten... ja prova sätta på polarens orginal å de va stor skillnad..
han tyckte me de gav stor skillnad.. fast han har ju enduron.. fråga herr moodmixer själv så får ni höra va han tyckte.. han sprang iväg å smygrunka upp ett hål i sin burk direkt.. :arsele



tredje växeln e' ju bara å gunga å gasa lite grann.. 4 får man gunga lite mer men de går å gasa upp den då me..

:yoparty

Du fuskar ju för fan! Sitter där med öppen luftburk och tror att du är cool haha! :tungan

Idag så märkte jag att precis när jag startar motorn så lyser FI lampan i en sekund och så slocknar den. Har läst i manualen men finns inget som stämmer in min på min beskrivning. :va
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Du fuskar ju för fan! Sitter där med öppen luftburk och tror att du är cool haha! :tungan

Idag så märkte jag att precis när jag startar motorn så lyser FI lampan i en sekund och så slocknar den. Vad betyder det?


låter du varvräknaren gå upp och tillbaka innan du startar ?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Ja har ändrat uppfattning nu, Öppna luftburken, den bler betydligt starkare i botten... ja prova sätta på polarens orginal å de va stor skillnad..
han tyckte me de gav stor skillnad.. fast han har ju enduron.. fråga herr moodmixer själv så får ni höra va han tyckte.. han sprang iväg å smygrunka upp ett hål i sin burk direkt.. :arsele



tredje växeln e' ju bara å gunga å gasa lite grann.. 4 får man gunga lite mer men de går å gasa upp den då me..

:yoparty

Hur ser din burk ut nu?
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Bara att åka till närmsta KTM service och lämna in den. Det är ett fel i programet som orsakar att den tänds. Det fixar dom lätt med att uppdatera programet. Polarn hade så på sin med.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ja, du får montera turbo och ha kvar orginaldrevningen då.

Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!

Det vore intressant med en annan kam. Jag måste säga att jag är besviken på bottendraget i SMC'n. Testade en Enduro innan jag köpte min och jag upplevde att den var bättre. Det är väl tre kugg mer bak på den, fram vet jag inte.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Jobbigt att konstruktionen ser annorlunda ut på Duken. Tar jag bort insuget där bak tillsammans med "lådan" bakom filtret då?
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Ser det ut sådär så verkar det ju vara ganska öppet redan, eller har du monterat bort nåt på bilden?

Jag har plockat bort "locket" som sitter ovanför filtret, bara för att titta hur mitt filter såg ut! Men det ska man väll knappast röra eftersom ofiltrerad luft kommer in i motorn. Det är väll innan filtret man ska rensa, dvs insuget och resten av boxen bakom filtret.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Snarare en kompressor om man vill ha mer botten...
Frågade en kille ang detta, han trodde att 690 har en vassare kam än tex 660 som flyttar upp effekten i registret. Han rekommenderade att höja komp:et och porta toppen.

Men som Gelio sa, får väl dunka på avgassystemet och öppna luftburken o ta bort fullgas-strypningen innan man börja riva runt för mkt. Vill oxå gärna se en bild på en öppnad luftburk!!!

Finns det vassare kam till våra 690 ?

Selin: Har du fått på helsystem än ? och hur upplevde du hojen efter det?

Även ni andra som monterat helsystem,värt pengarna eller det mesta sitter i sliponet ?
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Selin: har för mig att enduron även har en kugg mindre fram, men vågar inte ta gift på det. Problemet för mig med att dreva om är att jag inte vill ha en mer hysterisk 1:a o 2:a. Tycker att utväxlingen är ok orginal.

Mkt bra bild du hittade, det kallar jag öppen luftburk :tummenupp
Förstår dock att den går snålt om man öppnar så där jäkla mkt. Lite jobbigt för jag surrade med en KTM-mek, dem har bara en "Akra-map" that´s it.
Ska man göra en custom map, så vet inte jag vem man ska vända sig till eller hur mkt det kostar.

Tror inte det finns ngr andra kammar till 690, har inte hittat ngn.

Pratade med en kille här på forumet igår som har helsystem, han tyckte att det blev bra skillnad i effekt, men i den här tråden verkar ju folk inte tycka det. Skriv gärna ni som har hängt på Akra:t!!!
Den lät som satan iaf, jag kommer nog köra med db-killern istoppad. Har alltid kört öppet på mina andra hojar, men det blir lite tröttsamt i längden. Dessutom suger det ju om man ligger i 100 o vrider på så det låter som åskan men man har inte effekten som backar upp ljudet :huvet
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...

Om man läser vad han skriver så verkar han ju ha skapat en sorts power commander-box till SMC:n så att man kan köra med öppen burk och få ut 10 Nm mer vrid på låga varv. Inte illa!

Finns ju bilder på den inkopplade bxen också (man måste registrera sig för att se graferna). Oerhört intressant!

Men det måste ju bara vara en tidsfråga innan det kommer en sån box till SMC:n från någon professionell tuning-firma. Får man hoppas.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Om man läser vad han skriver så verkar han ju ha skapat en sorts power commander-box till SMC:n så att man kan köra med öppen burk och få ut 10 Nm mer vrid på låga varv. Inte illa!

Finns ju bilder på den inkopplade bxen också (man måste registrera sig för att se graferna). Oerhört intressant!

Men det måste ju bara vara en tidsfråga innan det kommer en sån box till SMC:n från någon professionell tuning-firma. Får man hoppas.

Om ja inte e helt fel på de, så tror ja de var några kurvor från dynojet som jonte visade mej häromdagen som såg rätt så trevliga ut.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Om ja inte e helt fel på de, så tror ja de var några kurvor från dynojet som jonte visade mej häromdagen som såg rätt så trevliga ut.

Jag var inne på DynoJets hemsida och de verkar snart ha en PCIII men bara till 690 SM. Kan Jonte ha en redan?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Selin: har för mig att enduron även har en kugg mindre fram, men vågar inte ta gift på det. Problemet för mig med att dreva om är att jag inte vill ha en mer hysterisk 1:a o 2:a. Tycker att utväxlingen är ok orginal.

Mkt bra bild du hittade, det kallar jag öppen luftburk :tummenupp
Förstår dock att den går snålt om man öppnar så där jäkla mkt. Lite jobbigt för jag surrade med en KTM-mek, dem har bara en "Akra-map" that´s it.
Ska man göra en custom map, så vet inte jag vem man ska vända sig till eller hur mkt det kostar.

Tror inte det finns ngr andra kammar till 690, har inte hittat ngn.

Pratade med en kille här på forumet igår som har helsystem, han tyckte att det blev bra skillnad i effekt, men i den här tråden verkar ju folk inte tycka det. Skriv gärna ni som har hängt på Akra:t!!!
Den lät som satan iaf, jag kommer nog köra med db-killern istoppad. Har alltid kört öppet på mina andra hojar, men det blir lite tröttsamt i längden. Dessutom suger det ju om man ligger i 100 o vrider på så det låter som åskan men man har inte effekten som backar upp ljudet :huvet

Fick lite instruktioner idag hur mycket man skulle såga upp burken.
På Jonte i Lödde,butiksbiträde som själv är ägare till 690 enduro hade sågat upp sin burk något.Tillsammans med akra slipon gav det ännu mera bottenvrid.

Japp det råder delade meningar och upplevelser ang slipon , helsystem , slipon med eller utan db-killern.
Nånstans i tråden hade nån delat sin upplevelse av test med 2 olika hojar.
1.a med helsystem , 2.a med bara slipon.Testat mot varandra och det var ingen större skillnad eller skillnad alls. Sen har några upplevt olika med slipon med eller ut db-killern bättre/sämre.

Verkstan jag fråga ang helsystem eller bara slipon så mena han på att det mesta sitter i sliponet och att byta till helsystem var inte direkt eller minimalt märkbart i förhållande vad rörstumpen oxå kostar.
Ändå intalar man sig själv att ett helsystem borde ge lite extra knuff.

På andra märken typ Husaberg osv brukar det vara märkbar skillnad med eftermarknads slipon eller rör.

Så upp med Era upplevelser,tester med helsystem , slipon. :yoparty

Själv kan jag inte bidra med något då jag än kör med orginal burken .
 
Last edited:

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Jag var inne på DynoJets hemsida och de verkar snart ha en PCIII men bara till 690 SM. Kan Jonte ha en redan?

Han hade bara fått kurvorna via mail, men sa att det var på g. Så det kan ju vara mkt möjligt att de var en pc3 han snacka om. Ja hade ju tankarna mest på o skriva pappret på hojen hehe
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Han hade bara fått kurvorna via mail, men sa att det var på g. Så det kan ju vara mkt möjligt att de var en pc3 han snacka om. Ja hade ju tankarna mest på o skriva pappret på hojen hehe

Kan du kolla med honom nästa gång så vore det ju toppen. Eftersom det rör sig om samma motor så kanske PCIII:an till SM:en funkar till SMC:n också.

Utan PC skulle jag inte öppna burken, enligt vad jag läst så är det värre än att köra med öppet system om man inte mappar om.

Ett annat alternativ vore ju om KTM släppte andra mappningar för justerad burk och filter. Man slutar ju aldrig att hoppas...
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Jag kan kolla med honom när ja hämtar hojen på tors nästa v "hoppas" jag.
Om inte någon annan hinner kolla innan dess vill säga.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top