KTM 690 Smc 2008

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jag hade inte köpt en 690 SM isf Husa, baserat på Supermoto:s uttalande :D

"690n är mest trött trots ungefär lika mkt effekt"
"Sen får jag en rätt schysst bajk som tjejen kan övningsköra på."

Men jag håller med, hade Husa 650 innan 690 SMC. Husan är roligare, men 690 är en hoj man kan använda varje dag.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag hade inte köpt en 690 SM isf Husa, baserat på Supermoto:s uttalande :D

"690n är mest trött trots ungefär lika mkt effekt"
"Sen får jag en rätt schysst bajk som tjejen kan övningsköra på."

Men jag håller med, hade Husa 650 innan 690 SMC. Husan är roligare, men 690 är en hoj man kan använda varje dag.

Nu när jag läste din quot'ning måste jag nog säga att SÅ dålig är såklart inte 690n (oavsett SMC eller SM) ;)
Det är bara det att husan är ett helt annat väsen, där man får jobba för att hålla nere framhjulet med 650n får man kämpa för att få upp det med 690n. Jag kommer nog försöka sälja min 450-enduro och behålla 650n för supermoto / is / enduro / cross osv där 690n blir för stor.
Men räkna med att jag kommer försöka få på mina extra 17" regnhjul med ekerfälg på 690n. Och funkar det så går det ju att få på 18/21 oxå :yoparty
Jag kommer nog köra 690n en del gata oxå. Klart inte bara tjejen ska få skoj med den utnaför banan.
Ska även testa att våldsskära ett par gamla slicks och se hur det funkar på grusväg med 17", en kollega köpte nyligen en transalp som jag ska åka lite grus med.

Edit: Är det nån som har i huvudet vilka dimensioner det är på axlarna fram/bak på 690SM ?? Är det samma som SMC ?? Samma som 690enduro ?
Fel tråd kanske men det är ju här det är mest aktivitet...

Last edited:

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
Någon här som gett sig på tanken att montera offroadfälgar på smc'n?
Vore attans kul att ha möjligheten att skifta fälgar på några minuter och "fräsa" lite offroad.
Verkar som det skulle vara svårare än på 690 enduro,få på motardfälgar.Sett motardfälgar på 690 enduro så på det hållet går det iallafall.
Olika gaffelbredd och nåt med bromsoken tyckte jag KTM handlarn nämde.

Ride har en annons på blocket att vid köp av SMC kan man köpa till ett komplett Endurohjulkit så det går fint, med rätt grejjor!

http://www.blocket.se/vi/17942756.htm?ca=2_s

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Supermoto :tummenupp

18/21 goddamn! Skogstroll av rang! Men man lär ju ska ta ett par varv på gymet om man ska ut bland kottarna med en 690, grus lär dock vara skoj som faan! Nu blev man ju sugen!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Sorry....hade flera trådar uppe och skrev i fel.

:D du är förlåten,ändrar mitt inlägg.

Ride har en annons på blocket att vid köp av SMC kan man köpa till ett komplett Endurohjulkit så det går fint, med rätt grejjor!

Ahhhhhh nu blev man attans sugen :)
Frågan är bara vad det är för fälgar,svarta hade ju varit snyggast men klart det är inte hela världen.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Köper man en ny bajk och inte tar det kittet borde man straffas på något fint medeltida sätt :mattias

Toppen, det visar ju att det borde gå ganska enkelt för jag tror inte Ride tar fram egna kit med distanser osv.
I mitt fall kan det ju såklart skita sig fortfarande eftersom det är annan sving och säkert oxå andra kronor på SM :huvet

18/21 goddamn! Skogstroll av rang! Men man lär ju ska ta ett par varv på gymet om man ska ut bland kottarna med en 690, grus lär dock vara skoj som faan! Nu blev man ju sugen!

Inte fasen köper jag en bajk och inte testar, hehe. :D
Tror den kan vara rätt ok på isen faktiskt. Man lär ju inte vinna RM direkt med den men man kan ju ha skoj för det. För enklare grusbus tror jag kanske att man lika gärna kan köra på sönderskurna slicks eller regndäck.

Last edited:

cubic

Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Hehe!

Slet ut min i skogen på småstigar (löst underlag, mkt sand) med orginal däck. Höll på att ersätta bakhjulet med en tall och låste upp framhjulet fler än en gång, väldigt risigt grepp och alldeles för hårt ställd fjädring. Även om jag fruktade för livet så var det sjukt roligt, behöver dock byta hjul om jag ska överleva fler sådana turer känns det som :)

Största plus:et tycker jag är att man kan förlänga säsongen genom att köra i skogen, dessutom är det ju kul med variation.

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12

De funkar fin fint:tummenupp , Okey ingen 250 men vad hade man väntat sig?:va

Bifogat

• IMG_1661.jpg
    IMG_1661.jpg
    76.9 KB · Visningar: 231
  • IMG_1671.jpg
    IMG_1671.jpg
    89.6 KB · Visningar: 219

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Det är säkert photoshopat. För de går inte varken o köra i grus el över kottar med en 690.

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
så här kul kan man ha.
om man vill ha ett däck som e åt enduro hållet vad ska man ha för däck å var finns dom att få tag i?

Bifogat

• P9160055.JPG
    P9160055.JPG
    28.1 KB · Visningar: 192

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De funkar fin fint:tummenupp , Okey ingen 250 men vad hade man väntat sig?:va

Jag återkommer med liknande bilder på mig när/om jag får på 18/21 på min kommande 690SM, den lär nog vara lite bökigare i sån terräng :yoparty

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
БОБАН;3814216 skrev:
Alltså att köra en SM i skogen istället för på landsväg?

Är det inte tvärtom då?

Att det är mer slitage när man kör på vägen än i skogen?

Det tror jag inte. Varför skulle det vara så?

Gathojar har en tendens att vara i bättre skick än endurohojar med samma ålder. Motormässigt är det nog ingen skillnad, men materialet i övrigt skiljer sig nog.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati