KTM 690 Smc 2008

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
tjena, går och funderar på att byta till en 690 nästa år men jag undrar om ngn har ett annat slipon eller helsystem än acra? Alla hojar jag sett i år har haft antingen org eller acra... Letade lite på nätet och fann detta: http://www.ktmtwins.com/690smc/045228.html
http://www.ktmtwins.com/690smc/045226.html
Jag känner inte till märket så bra men vet någon om man köpa dessa i Sverige???

Hittade även detta på youtube http://www.youtube.com/watch?v=GTgaG8NmNb0 och det ser riktigt nice ut i min mening.

LeoVince e ganska prisvärda oxå. De kan du köpa billigt på ebay.de

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
tjena, går och funderar på att byta till en 690 nästa år men jag undrar om ngn har ett annat slipon eller helsystem än acra? Alla hojar jag sett i år har haft antingen org eller acra... Letade lite på nätet och fann detta: http://www.ktmtwins.com/690smc/045228.html
http://www.ktmtwins.com/690smc/045226.html
Jag känner inte till märket så bra men vet någon om man köpa dessa i Sverige???

Hittade även detta på youtube http://www.youtube.com/watch?v=GTgaG8NmNb0 och det ser riktigt nice ut i min mening.

Japp! Akrapovic,Leo vince och FMF är nog dom vanligare.
Flesta kör med Akrapovic.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FMF-...7670512QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Last edited:

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Honda CB1000RA -09
Wings har ett slipon som är ganska likt akra fast billigare
http://www.wings.si/ver2/podstrani/str1_690_smc.html
690_SMC_2.jpg

Sen har remus ett helsystem
http://www.remusexhaustshop.com/enduro-08up-complete-system-p-258109.html
690-SMC-08.jpg

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

690_SMC_2.jpg

Japp jag har ett sådant Wings och det rockar :yoparty i kvalite,ljud och utseende jämfört med Akrapovic.Akra är kvalite det oxå men ljudet och utseendet känns bättre än Akra och kvaliten klockren på Wings.

Har tittat på en väns Akra på 690 smc + lyssnat , då känns Wings mycket bättre. Både Akrapovic och Wings tillverkas i samma land ,Slovenien.

Kontakten med Wings är super,likaså frakt,service. Nackdel kanske som många tycker är att man gör en förskottsbetalning på hela summan-banköverföring innan man fått varan levererad.
Har även det funkat klockrent och service leverans direkt till dörren.

Du får 2 st db killers att välja mellan. Loggan Wings kan du välja i orange eller vit.
Det är heller ingen massproduktion så de sätter ett värde på kvalite och service för deras överlevnad.

Mappning var inte ett måste enligt Wings info om man kör med db killers i (2 olika storlekar) men rekommenderas.
Jag gjorde en mappning och öppna luftburken,det blev en något trevligare hoj.

Dock tyckte jag det var hutlöst att roffa åt sig 1200 kr för en sketen 15 minuters mappning hos skånes största ktm butik-med sydligt läge.

Funderade tidigare på helsystem men tydligen gör inte det så mycket på effekten,det mesta sitter i sliponet.Orginal har ju en kat som stryper.
Jagar man dock kg så är både system och slipon av vikt.

Remus helsystemet verkar inte fyskam heller,ca 7940 svkr jämfört med Akrapovics helrör som går på över 10 loppor. :tummenupp

Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
SMC som enduro ???

Någon som testat att skaffa extrafälgar till sin SMC och kört enduro/grus med den ?
Verkar ju vara en ganska mångsidig maskin !

Ser inte ut att skilja mycket enligt specen på SMC jämfört med Enduro.......

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Någon som testat att skaffa extrafälgar till sin SMC och kört enduro/grus med den ?
Verkar ju vara en ganska mångsidig maskin !

Ser inte ut att skilja mycket enligt specen på SMC jämfört med Enduro.......

Hört med en mc firma som kitat en smc med excel fälgar.
Pratat med dem per tel.Dock hade dom bara kitat en hoj och inte tagit fram nån fler kit.
Skiljer ju lite på gafflarna fram vart hjulen fästes,verka som smc skärmen skulle ta emot det större hjulet och bekövs därför enduroskärm samt lite justering av kylaren.
De fick även göra nån distanser till drevet och tyckte han nämde även bromsskivorna. Och nåt om 320 mm bromsskiva.

Nästa problem om man väljer excel fälgar så är där tydligen ingen ryckutjämnare på dessa,det sliter mer då på motor,kedja tydligen.

När jag prata med en av killarna hos Jontes så var det tydligen omöjligt
Tror jag ska ta och höra igen med nån annan av dem.
Lämpligast tror jag vore 690 E fälgarna,där är ju ryckutjämnare.
Dock hur det blir med skärm,kylare osv kan jag inte svara på men det lär bli samma dilema.
Sen ska man få nån till att svarva distanser och säkert endel att räkna på det för att få det att stämma till.

Vet du vad fälgarna kostar? går väl på en 10 loppor. Ja tyvärr är det "lite" pengar men samtidigt får man 2 hojar av 1

Firman som kitat med excel fälgar.

Ride i Umeå AB

www.ride.se

Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
hej alla glada!någon som vet vart man kan hitta lite BRA filmer med 690:N? 08 så klart!

har kollat men inte hittat så mycket!har sålt min hornet och om jag inte ändrar mig blir det en 690 till våren:)

vilket jag tror att jag inte ångrar?

kul att kolla, lyssna,se lite egenskaper från "vanlig"svensson som kör!

för övrigt lite lungt i tråden!

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
hej alla glada!någon som vet vart man kan hitta lite BRA filmer med 690:N? 08 så klart!

har kollat men inte hittat så mycket!har sålt min hornet och om jag inte ändrar mig blir det en 690 till våren:)

vilket jag tror att jag inte ångrar?

kul att kolla, lyssna,se lite egenskaper från "vanlig"svensson som kör!

för övrigt lite lungt i tråden!

690 SMC kom först 08:mattias

Sök på KTM 690 SMC på youtube så hittar du en hel del:tummenupp

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt

690_SMC_2.jpg

Japp jag har ett sådant Wings och det rockar :yoparty i kvalite,ljud och utseende jämfört med Akrapovic.Akra är kvalite det oxå men ljudet och utseendet känns bättre än Akra och kvaliten klockren på Wings.

Har tittat på en väns Akra på 690 smc + lyssnat , då känns Wings mycket bättre. Både Akrapovic och Wings tillverkas i samma land ,Slovenien.

Kontakten med Wings är super,likaså frakt,service. Nackdel kanske som många tycker är att man gör en förskottsbetalning på hela summan-banköverföring innan man fått varan levererad.
Har även det funkat klockrent och service leverans direkt till dörren.

Du får 2 st db killers att välja mellan. Loggan Wings kan du välja i orange eller vit.
Det är heller ingen massproduktion så de sätter ett värde på kvalite och service för deras överlevnad.

Mappning var inte ett måste enligt Wings info om man kör med db killers i (2 olika storlekar) men rekommenderas.
Jag gjorde en mappning och öppna luftburken,det blev en något trevligare hoj.

Dock tyckte jag det var hutlöst att roffa åt sig 1200 kr för en sketen 15 minuters mappning hos skånes största ktm butik-med sydligt läge.

Funderade tidigare på helsystem men tydligen gör inte det så mycket på effekten,det mesta sitter i sliponet.Orginal har ju en kat som stryper.
Jagar man dock kg så är både system och slipon av vikt.

Remus helsystemet verkar inte fyskam heller,ca 7940 svkr jämfört med Akrapovics helrör som går på över 10 loppor. :tummenupp

Har haft Remus innan på min sporthoj och jag säger aldrig mer Remus! Sen till acra så är det jävligt snyggt men det låter som vilken annan hoj som helst.

Däremot hade jag Arrow på min husky och det vill ja kalla real sound!

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
bling bling

Taskigt med motiverande bilder i denna tråden... jag är juh lite sugen på en 690 smc och vill se lite inspirerande bilder, typ en helsvart med annat slipon än acra på... Släng upp lite pics nu gubbs:yoparty

linde

Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
ja du björne!samma sitts här,sen undrar jag vad tycker ni om hojarnas karaktär nu när det gått ett tag?smidighet,efekt,comfort m.m.

jag har endast testat en orginal som gått 30 mil!så kom med lite fakta med om ni orkar.:)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Björne o linde.
Tyvärr står den intryckt i garaget och blockerad av andra hojar så är lite för bekväm av mig att flytta runt nu och ta foto.
Dock är den svart och har annat blås.

Ibland skulle man vilja ha ännu mer effekt och en hysterisk hoj men blir man någonsin nöjd?
Jo med en KTM 690 smc / enduro blir man nog ganska så nära så nöjd man kan bli,nån hk till hade dock inte suttit fel-det där lilla extra som man brukar säga :)

Komfort,smidighet.
Lättkörd hoj,ingen racer eller högfartshoj (farten räcker gott och väl till) men ack så trevlig på din favoritslinga eller en busig runda på stan.

Pja komfort-det beros på hur gammal o stel du är från början i dina unga dagar.Gnäller över krämpor osv.
Själv har jag inga problem att sitta på sadeln i 15-25-30 mil utan några större bekymmer.
Blir väl ett bensinstopp och kanske nåt fik men annars har du fullt upp med att hålla smile groparna i styr av körglädjen.

Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Snart kommer det bilder grabbz! Har ej hunnit och plockat ihop maskinen än. Lackat allt i matt & svart/vit :) mega fett!

Söker man en motard som man kan ta längre sträcker med och som duger till det vanliga buset så är 690 smc perfekt.. Jag har aldrig vart så nöjd med en hoj som jag är med min KTM. Visst man har fått byt lite saker som mätartavlan och så, men inget som stör mig. 7000kr i försäkring är som hitta med.

Men söker man en racer ska man nog kolla på husky rr ,husa,sxv.

Last edited:

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Snart kommer det bilder grabbz! Har ej hunnit och plockat ihop maskinen än. Lackat allt i matt & svart/vit :) mega fett!

Söker man en motard som man kan ta längre sträcker med och som duger till det vanliga buset så är 690 smc perfekt.. Jag har aldrig vart så nöjd med en hoj som jag är med min KTM. Visst man har fått byt lite saker som mätartavlan och så, men inget som stör mig. 7000kr i försäkring är som hitta med.

Men söker man en racer ska man nog kolla på husky rr ,husa,sxv.

3800 räcker för mig... :tuttar

linde

Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
tackar för bra svar!:)

är ganska säker på att det blir en sådan hoj!om allt går som det ska!

7000 i försäkring!går den att ställa av då??

3800 i försäkring eller?drufus!

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Är nån på jakt efter en SMC så har jag en till salu. Helsystem, svart plast m.m.

Ska använda pengarna till en grunddränering, kul va?

tackar för bra svar!:)

är ganska säker på att det blir en sådan hoj!om allt går som det ska!

7000 i försäkring!går den att ställa av då??

3800 i försäkring eller?drufus!

3800:- på Bilsport & MC, tror inte att det finns nåt billigare.

Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
hur många häst står det på papperet att 690:n har?

om jag ska köpa en, är det ju bra att det står att det är en mellan-hoj iallafall. :tummenupp

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Jag kan inte ställa av den och bryr mig inte så mycke om det :) 7000kr är inget för en hoj tycker jag iaf. Hade r6 den gav jag lite drygt 1800kr i mån för =/ Jag tycker du ska köpa en Ktm den hojen kommer du bli så jävla nöjd med.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati