KTM 690 Smc 2008

Har märkt på min 690 att den dör ibland på tomgång eller när man drar in kopplingen. Kollade min map switch inställning som var satt till 0 -"poor fuel quality, use for no more than one tank" :confused::confused: Vet inte vad tidigare ägare har gjort men där sitter ett Acra-system, funderade på om det finns möjlighet att tex. lägga en egen mappning på 0an eller fungerar det inte så? Vad bör jag köra med för inställning, 3an är väl "orginal"?

Jag har bara erfarenhet av tuneecu och där kan programmera insprutning/tändning på läge 1,2 och 3 och dom går programmera individuellt om man vill. (går inte programmera 0an)
Det enda som skiljer på lägena är hur du upplever gasen.

Den ska inte stå på 0an utan prova dom andra, 2an ske ge vassast gassvar och 3an är standard
 
SKulle testa om det vart någon märkbar skillnad när jag tog bort "second, third gear restriction" (http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/2nd-and-3rd-gear-restriction )
men jag upplevde ingen skillnad...

Men dum som jag var så tog jag inte kort på hur kontakterna satt ihop...
Någon som skulle kunna vara snäll och kolla hur kablarna ska sitta?


Vem ska grön/gula sitta ihop med och vad ska blå/röda sitta ihop med för kabel ?

såhär ser det ut nu:

0Co1Ta0.jpg
 
Last edited:
Funderar på att köpa en smc, antingen en helt sprillans eller en beggad -13. Hur stor skillnad känner man mellan -13 och -14? Vet att det är en del uppdateringar, ny topp med dubbla stift, bättre fjädring m.m. Men hur mycket skillnad skulle man märka egentligen, är det värt det extra tusen det kostar att köpa nytt, någon som testat båda?
 
Funderar på att köpa en smc, antingen en helt sprillans eller en beggad -13. Hur stor skillnad känner man mellan -13 och -14? Vet att det är en del uppdateringar, ny topp med dubbla stift, bättre fjädring m.m. Men hur mycket skillnad skulle man märka egentligen, är det värt det extra tusen det kostar att köpa nytt, någon som testat båda?

Stora grejen är väl att det kom ABS på -14.
 
Tjena! Efter många om och men har jag bestämt att gå över från sport till Motard. Läst runt lite och vill man ha en någorlunda problemfri hos & som ger körglädje likväl som mycket bus är det 690smc som gäller som jag förstått det. Nu till min fråga. Vilka är skillnader på 690 smc/smc-r från 2008-2013 och vilket är den bästa investeringen? Blir inte riktigt klok när jag googlar, finns knappt nån info om uppdateringar på denna modell ( inte ens på ktm:s hemsida ). Jag har en ganska stram budget och 35 000kr är tänkt som max. Då är ju frågan OM man ens kan få tag i en vettig för dom pengarna? Kikat runt och det känns som att många övervärderar sina ktm mycket. Hittat ett par 08-09or för 42 000kr men hoppas priserna sjunker till vintern. Många av de som ligger ute har trots allt legat på blocket 5-6veckor......tacksam för råd & tips om denna modell från de åren. Det enda jag vet är att 08-09an haft strul med fukt innanför displayen samt läckage vid slangning.....Hörde nåt om att s-intervallen ökades från 500 till 750 mil från -10 också.
 
Min 08a gav upp i bränslepumpen och har strulat med laddning o batteri. 08an va ju första modellen och hade en del valpsjuka. Annars älskade jag hojen. Men undvik 08an.
 
Stort tack för tipset! Det ska jag helt klart göra. Mer tips mottages gärna :) kört -13 690, underbar maskin med hög busfaktor men tyvärr för dyr för mig. Hoppas de innan inte skiljer alltför mycket :)
 
Har en 08:a till salu enduro modellen går som ett spjut och är väl få av dem som aldrig fått problem
Hinner inte med den så mycket nu :(
 
Någon som vet var man kan hitta en lägre sadel till KTM SMC -08? Har letat men hittar bara att det finns..
 
Ska in med hojjen på besiktning frammåt våren... Har slipon och tagit ur db killer och öppet luftfilter så den låter en hel del.

Tror ni det är behövligt att sätta dit orginalslipon innan jag besiktigar eller bryr dom sig inte om sånt?
 
Hur blir det när den är ommappad för typ evo1 om man sätter på gamla grejjerna.. kan väl inte hända mkt den korta stunden man kör så?
 
Var på min besiktning med hojjen för första gången idag.
Då kollade gubben hur spänd kedjan var... Han tyckte det såg OK ut när den stog på stödet.

Men så bad han mig sätta mig på hojjen och kollade igen och sa att det var för hårt spänd.
Så nu tänkte jag åtgärda det så tog fram manualen men där i hittar jag bara hur hårt den ska vara spänd när den står på stödet?

Någon som vet hur den ska vara spänd?

Är en 2011 om det har betydelse...
 
Det finns bara ett sätt att veta hyr spänd kedja man skall ha. Fjädra ihop till den punkten där kedjan är som mest spänd och kontrollera att där finns spel även där. Allt annat är för amatörer
 
Tja,
Just köpt KTM 690 smc 2011 och har beställt K&N filter + lite annat, kan se på de flesta forum att de rekommenderar EVO1 mappen men kan inte hitta den, enda jag hittar på tuneecu är 2 mappar med std avgas.
Har Akra avgas och något annat luftfilter så aktra mappen ligger nog i men vet inte inte haft tid o plugga in datorn ännu.

Kan någon peka var jag kan hitta EVO1 mappen, OBS det är inte R modellen jag har som det finns massa olika mappar till =(.

Någon som vet om det finns 2an flies i förgasar/insprutet som på 990?

//M
 
Last edited:
Någon som kan bekräfta eller dementera om akra-mappen går snålare på lägre varv/throttel-öppning - jämfört med Evo1?

Har köpt en hoj med akra-mappning, DNA-filter och akradämpare - och den är mycket mer av/på vid stängd/öppen throttel, jämfört med en 2010:a jag provade med evo1-mappnig.
 
Någon som kan bekräfta eller dementera om akra-mappen går snålare på lägre varv/throttel-öppning - jämfört med Evo1?

Har köpt en hoj med akra-mappning, DNA-filter och akradämpare - och den är mycket mer av/på vid stängd/öppen throttel, jämfört med en 2010:a jag provade med evo1-mappnig.
Enklast är väl att ladda ur mapparna och jämföra dem?
Det finns ju olika varianter av EVO mapparna samt Akra så det lär vara svårt att gissa sig till ett vettigt svar.
 
Enklast är väl att ladda ur mapparna och jämföra dem?
Det finns ju olika varianter av EVO mapparna samt Akra så det lär vara svårt att gissa sig till ett vettigt svar.


Gör det? Alright. Jag antar att man måste tunea efter klimat osv också. Tänkte om EVO1 generellt är designad för bättre bottendrag t.ex.

Jag vill mest få bort av/på-jerket. Ska man lämna in för TPS-justering?

http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/Stalling-and-throttle-issues
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top