Ktm 690 smc-r

Snowman89

Guest
Jag satt och läste någon TuneEcu tråd där folk tar bort sina PCV efter dom börjat leka i mapparna via TuneEcu.
För att jobba med 690s ECU på djupet måste man ju in i TuneEcu.

Jag väntar ivrigt med resultat från er som är modiga, själv tror jag problemet och lösningen är i ECUn = TuneEcu.
Dom beskriver att PCV bara sminkar grisen.

MEN en bra inställd ECU som man sen smäller på PCV kanske är skitbra, somsagt jag är okunnig och ovetande och hoppas ni får dom resultat ni vill ha!

Dessutom verkar det ju som att man integrera en PCV mapp i Tuneecu.
Så det perfekta vore ju att öka på tändningen lite i Tuneecu, ladda in mappen i hojen, montera samt mappa en med PCV, sätta ihop PCV mappen med Tuneecu mappningen.

På så vis kan man plocka bort PCV efter mappningen och sälja den till nästa person som vill göra samma sak.
Då bör man också få ut ännu mer effekt än om man bara mappar en hoj med PCV.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Dessutom verkar det ju som att man integrera en PCV mapp i Tuneecu.
Så det perfekta vore ju att öka på tändningen lite i Tuneecu, ladda in mappen i hojen, montera samt mappa en med PCV, sätta ihop PCV mappen med Tuneecu mappningen.

På så vis kan man plocka bort PCV efter mappningen och sälja den till nästa person som vill göra samma sak.
Då bör man också få ut ännu mer effekt än om man bara mappar en hoj med PCV.

Lite så ja :)
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Bifogar bilden från Migessons bänkning/mappning igen efter Swedies lilla miss med forumet =)

Blå graf: Fullt EVO 2 kit inkl. uppdaterad KTM EVO 2-mapp.
Röd graf: Fullt EVO 2 kit + Power Commander + mappning.

Verkligen intressant att det finns så mycket som 6,6 bakhjulshästar att hämta med PCV och mappning. Detta innebär med Claessons sätt att räkna (12% förlust på hjulet jämfört med motorn, vet ej ifall det är rimligt) 83 hk i motorn!

Tyvärr har Claessons inga siffror från andra SMC R (t.ex. original och/eller med EVO 1 kit) från sin bänk vilket hade varit väldigt intressant då man i alla fall kunnat se förhållandet (sen om effekten faktiskt stämmer vet man ju aldrig då det skiljer så från bänk till bänk).

Okomprimerad bild från telefonen finns här: https://dl.dropbox.com/u/30881822/IMG_20130319_164027.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20130319_164027.jpg
    IMG_20130319_164027.jpg
    228.7 KB · Visningar: 322

Migesson

Guest
Då har man fått hem hojen :smasha satt dit SAS blankingplate och en klibba.
Vilken hoj att köra nu :kär helt annat klipp i den, svarar bättre och drar ur mer :tungan




IMG_2030.jpg


IMG_2033.jpg


IMG_2037.jpg


IMG_2039.jpg


IMG_2040.jpg
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Modifierad och klar för säsongen!

Blinkers
Motorkåpa
Akra värmeskydd
Mindre regskylt
 

Bifogat

  • Hoj1.jpg
    Hoj1.jpg
    140.2 KB · Visningar: 292
  • Hoj2.jpg
    Hoj2.jpg
    99.7 KB · Visningar: 222

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Har stoppat på evo 2 kit på min ikväll och sas blanking plate. Jag stoppade på ett litet luftfilter till vevhusventen nere på höger sida vid bromsvätskebehållaren, är det nån annan slang eller uttag jag bör plugga?
Hade tänkt köra in en mapp via Tuneecu imorn, vart sitter uttaget jag ska koppla in mig på och vart kan jag hitta en anpassad mapp för mina mods?
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Vad kör ni med för inställningar på fjädringen? Jag har bara kört 6mil men tyckte den var lite mjuk vet inte vad den står på från fabrik, ställde kompression och retur på sport nu får se hur det känns inte kunnat provköra än
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bak kör jag standard och fram kör jag komfort. Ska prova köra sport bak eftersom den är lite mjuk där.
Framgafflen är för tok för styv anser jag , ska till och med sänka den i kronan några milimeter så jag får lite vikt på gafflen.

Att köra på sport med min 2008 är rena rama madrömmen iaf fram.

Fram med måttbandet och mät så för att se hur mycket SAG du har.
Hojen ska sjunka ihopa 25-33% av fjädringsvägen när föraren sitter på hojen.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Har stoppat på evo 2 kit på min ikväll och sas blanking plate. Jag stoppade på ett litet luftfilter till vevhusventen nere på höger sida vid bromsvätskebehållaren, är det nån annan slang eller uttag jag bör plugga?
Hade tänkt köra in en mapp via Tuneecu imorn, vart sitter uttaget jag ska koppla in mig på och vart kan jag hitta en anpassad mapp för mina mods?

Nu har jag laddat in dom färdiga mapparna för Evo 2 kitet som min hittar på TuneEcus hemsida. Men den går inte bra, dåligt gassvar och så dör den om man varvar upp den och släpper gasen. Jag får även felkoder på luftsensorn och SAI även fast dom är avslagna i mappen.

Ytterst tacksam för svar hur jag ska få till den att gå bra!!!
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Är de rätt map för 2012?
Prova ladda in mappen på nytt , funkar för vissa som fått problem

Jo det är 12ans map jag har laddat in, dock är ju min en -13 men det kan väl inte skilja. Har provat ladda in den flera gånger, har kört in EP mappen först varje gång och kalibrerat gasen. Sen in med EFI mappen, startat den och låtit den stå på tomgång i en kvart.

Det irriterande är att jag har stängt av SAI och O2-sensorn i TuneEcu men ändå får jag felkoder på dom, hur kan det vara möjligt?

Finns det nån annan sida där man kan ladda hem mappar förutom på TuneEcus egen sida?

Vill ju fara ut och köra, inte stå och tjorva med den i garaget.... :(
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Nu har jag laddat in dom färdiga mapparna för Evo 2 kitet som min hittar på TuneEcus hemsida. Men den går inte bra, dåligt gassvar och så dör den om man varvar upp den och släpper gasen. Jag får även felkoder på luftsensorn och SAI även fast dom är avslagna i mappen.

Ytterst tacksam för svar hur jag ska få till den att gå bra!!!

Låter lustigt detta! Har du provat att rensa felkoderna i tuneecu? Och sen viktigast av allt kört en 15 min TPS reset? dvs 15+ minuter på tomgång utan att röra gasen eller något (från KALL motor).
Det pratades tidigare om att det eventuellt fanns en nyare mappning tills i år, jag skulle även kunna ladda över mappningarna kompisen har i sin nyleverade 690 smc-r -13. Där sitter ju hela Evo2 kitet på med helsystem, kam och k&n filter. Den verkar gå fint även om han bara hunnit med några kilometer.
Vi provade att byta från 3an till 2an på mappnings switchen med, det gjorde mycket på responsen helt klart.

Fick hojleverans igår :banana
Var väldigt nära att mista körkortet idag. Farbröderna blå var dock snälla & överseende :)

Grattis! Såg den när jag hängde med polaren upp till Väring när han hämtade sin! :)
Min hoj stod fortfarande med all skyddsplast på då, hade visst levererats till firman dagen innan till min stora förvåning! Hämtar den nästa helg senast :D

Blev det att du installerade evo2 kamen sen?

IMAG0704 (1).jpg
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Låter lustigt detta! Har du provat att rensa felkoderna i tuneecu? Och sen viktigast av allt kört en 15 min TPS reset? dvs 15+ minuter på tomgång utan att röra gasen eller något (från KALL motor).
Det pratades tidigare om att det eventuellt fanns en nyare mappning tills i år, jag skulle även kunna ladda över mappningarna kompisen har i sin nyleverade 690 smc-r -13. Där sitter ju hela Evo2 kitet på med helsystem, kam och k&n filter. Den verkar gå fint även om han bara hunnit med några kilometer.
Vi provade att byta från 3an till 2an på mappnings switchen med, det gjorde mycket på responsen helt klart.

View attachment 382063

Jag har rensat felkoderna flera gånger men dom kommer tillbaka direkt, har även kört en TPS reset från kall motor i 15 minuter. Jag har alltså även tagit bort SAI helt och O2-sensorn, tagit bort alla slangar och tagit ur SAI-motorn och sensorn ur kontaktstyckerna. Har din kompis tagit bort dom från sin evo 2 kittade 690?

Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få hans map mailad till mig, så kan man utesluta en grej iaf!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag har rensat felkoderna flera gånger men dom kommer tillbaka direkt, har även kört en TPS reset från kall motor i 15 minuter. Jag har alltså även tagit bort SAI helt och O2-sensorn, tagit bort alla slangar och tagit ur SAI-motorn och sensorn ur kontaktstyckerna. Har din kompis tagit bort dom från sin evo 2 kittade 690?

Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få hans map mailad till mig, så kan man utesluta en grej iaf!

Ok. Ja inga problem jag kan ta med datorn ner till garaget imorgon förhoppningsvis och ladda över dem.

Låter konstigt med felkoderna på SAI och O2, gjorde precis samma på min nuvarande 990 smr och fick felkoder innan jag bockade ut dem i TuenECU sen såg jag aldrig några fler. Dock lämnade jag lamda-sonderna kvar i systemet. Polaren har inte tagit bort något sådant ännu, helt original evo2 vad det gäller delar och mappning.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top