Ktm 690 smc-r

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Ok. Ja inga problem jag kan ta med datorn ner till garaget imorgon förhoppningsvis och ladda över dem.

Låter konstigt med felkoderna på SAI och O2, gjorde precis samma på min nuvarande 990 smr och fick felkoder innan jag bockade ut dem i TuenECU sen såg jag aldrig några fler. Dock lämnade jag lamda-sonderna kvar i systemet. Polaren har inte tagit bort något sådant ännu, helt original evo2 vad det gäller delar och mappning.

Schysst, ska bli kul att prova med en annan map!!

När man bockar ur SAI och O2 i TuneEcu, ska man göra det i nån speciell ordning eller spara filen på nått speciellt vis. Jag fick bort felkoden för SAI när jag stoppade in den i kontaktstycket, dock vill jag inte ha den ikopplad då jag har stoppat plattan på toppen och tagit bort alla slangar.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Schysst, ska bli kul att prova med en annan map!!

När man bockar ur SAI och O2 i TuneEcu, ska man göra det i nån speciell ordning eller spara filen på nått speciellt vis. Jag fick bort felkoden för SAI när jag stoppade in den i kontaktstycket, dock vill jag inte ha den ikopplad då jag har stoppat plattan på toppen och tagit bort alla slangar.

Jag bockar bara ur dem sedan "download". Håller på att tanka över mappningar nu. Mejlar så fort jag kan.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
skickade länk till dropbox, är hemma nu så jag kan dra iväg ett och bifoga filerna med.

Har laddat in mapparna nu, felkoden för SAI försvann men har fortfarande kvar den för O2-sensorn. Har raderat felkoden, även provat spara mappen på datorn med O2-sensorn urbockad och sen laddat in den. Skitskumt!! Ända sättet som jag får FI-lampan att sluta blinka och felkoden att visa sig i TuneEcu är om jag trycker i sensorn i kontakten....
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Har laddat in mapparna nu, felkoden för SAI försvann men har fortfarande kvar den för O2-sensorn. Har raderat felkoden, även provat spara mappen på datorn med O2-sensorn urbockad och sen laddat in den. Skitskumt!! Ända sättet som jag får FI-lampan att sluta blinka och felkoden att visa sig i TuneEcu är om jag trycker i sensorn i kontakten....

Kan fråga sig om det inte är så att man bara switchar om o2-sensorn ska vara på/av i TuneECU. Har nog aldrig hört om någon som tagit bort dessa efter de stängt av dem i TuneECU. Är det bara för att bli av med dem som du vill plocka bort dem jandreas? En sån här borde lösa ditt problem med felkod på FI: http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-s...18?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cc5aa5cea
Hade sådana inkopplade på min 990 ett tag innan jag skaffade TuneECU.

Har du hunnit med någon provkörning med nya mappningen ännu? Jag jämförde mappningarna som fanns på TuneECU's sida och polarens ur hans -13, FI mappningen verkar helt identisk medans EPT skiljde sig en hel del.

lägger in en bild som den är nu utan dekaler.

Sweet! Snygge hoj!
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Kan fråga sig om det inte är så att man bara switchar om o2-sensorn ska vara på/av i TuneECU. Har nog aldrig hört om någon som tagit bort dessa efter de stängt av dem i TuneECU. Är det bara för att bli av med dem som du vill plocka bort dem jandreas? En sån här borde lösa ditt problem med felkod på FI: http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-s...18?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cc5aa5cea
Hade sådana inkopplade på min 990 ett tag innan jag skaffade TuneECU.

Har du hunnit med någon provkörning med nya mappningen ännu? Jag jämförde mappningarna som fanns på TuneECU's sida och polarens ur hans -13, FI mappningen verkar helt identisk medans EPT skiljde sig en hel del.

Kanske kan vara som du säger, men vart ska man då sätta O2-sensorn? När man har Evo 2 kit så tar man ju bort orginal luftburk där O2-sensorn sitter och stoppar på ett öppet K/N filter....
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Kanske kan vara som du säger, men vart ska man då sätta O2-sensorn? När man har Evo 2 kit så tar man ju bort orginal luftburk där O2-sensorn sitter och stoppar på ett öppet K/N filter....

Tror jag vet varför din hoj går lite konstigt nu, den sensorn du pratar om mäter luft temp vid insuget. Ska icke plockas bort vad jag vet, köper man hela evo2 kitet får man ett litet stål-bläck som man sätter fast den i jämte filtret. Går bra att buntbanda dit den någonstans där nere bara.

Den o2 sensorn som bockas ur i TuneECU är lamda-sensorn som sitter precis i kröken på avgassystemet.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Tror jag vet varför din hoj går lite konstigt nu, den sensorn du pratar om mäter luft temp vid insuget. Ska icke plockas bort vad jag vet, köper man hela evo2 kitet får man ett litet stål-bläck som man sätter fast den i jämte filtret. Går bra att buntbanda dit den någonstans där nere bara.

Den o2 sensorn som bockas ur i TuneECU är lamda-sensorn som sitter precis i kröken på avgassystemet.

Men du, tusen tack för den hjälpen!! Som jag har grejjat och pillat för att få det att funka, och så är det pga att jag tror det är fel sensor :tummenupp

Jag har inte filtret ifrån Evo 2 kitet utan har köpt ett löst K/N filter. Då ska jag sätta fast insugstempgivaren vid filtret nånstans så lär det funka fint! :)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Men du, tusen tack för den hjälpen!! Som jag har grejjat och pillat för att få det att funka, och så är det pga att jag tror det är fel sensor :tummenupp

Jag har inte filtret ifrån Evo 2 kitet utan har köpt ett löst K/N filter. Då ska jag sätta fast insugstempgivaren vid filtret nånstans så lär det funka fint! :)

Det var så lite så! :) Jag hade nog låtit o2-sensor varit urbockad i TuneECU om jag vore du, min 990 gick jämnare och bättre med dem urbockade iaf. Vill minnas att någon (Migesson?) här i tråden menade att hojen inte tjuvstoppa på tomgången lika lätt när dessa är avstängda.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Det var så lite så! :) Jag hade nog låtit o2-sensor varit urbockad i TuneECU om jag vore du, min 990 gick jämnare och bättre med dem urbockade iaf. Vill minnas att någon (Migesson?) här i tråden menade att hojen inte tjuvstoppa på tomgången lika lätt när dessa är avstängda.

Nu är lufttempsensorn fastsatt iaf:)
Men hur såg skillnaden ut då på EPT-mapparna? Var tändningen vassare eller slöare ställd i Jense vs MC-kompaniets map?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Nu är lufttempsensorn fastsatt iaf:)
Men hur såg skillnaden ut då på EPT-mapparna? Var tändningen vassare eller slöare ställd i Jense vs MC-kompaniets map?

Om jag har fattat det rätt med EPT-mappningen (electronic power throttle) så styr den bara hur mycket spjället i insuget ska öppna beroende på hur mycket gas och vilket varvtal du ligger på. Om man jämför soft och performance ser man ju att soft är mycket mer progressiv och mjuk på lägre varv.

Det jag kunde se mellan 2012 års mappning som jag laddade ner från Tuneecu.com jämfört med polarens nya 2013 så var Performance (2an) lite jämnare på 2013 års. Mindre trottel öppningar på lägre varv, de har säkert velat få hojen lite snällare i responsen på lägre varv då många tycker att en stånka är ryckig där.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Grattis! Såg den när jag hängde med polaren upp till Väring när han hämtade sin! :)
Min hoj stod fortfarande med all skyddsplast på då, hade visst levererats till firman dagen innan till min stora förvåning! Hämtar den nästa helg senast :D

Blev det att du installerade evo2 kamen sen?

View attachment 382063

Våga vägra racekam :)

En fråga till er som monterat kolfiberskydd på avgasröret:
Jag har två metallskydd nu. Vissa med kolfiberskydd har 3 st medan andra har 2 st. Jag hittar inga skruvhål för det tredje längst fram.

Varför skiljer det & hur många bör/ska man ha? :confused:
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tyckte också de var snyggt med kolfiber , men att betala 3000kr för lite styling på ett avgasrör och speciellt på en motard kommer jag nog aldrig förstå.

Var ute en tur igår och körde "motardstyle" ImageUploadedByTapatalk1364803643.236063.jpg
Lite skit har ingen dött av ;)
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
finns för halva priset i tyskland om man är beredd
att betala det för lite styling. men då är det inte
acra tillverkat.
 

Busvirre

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husky supermoto
Har varit ute och kört lite hoj under påsken och har konstaterat att tanklocket läcker (troligtvis mellan tankinfästningen och bakskärm) Någon som vet om man kan tejpa en egen packning med eltejp eller silvertejp? vulkband har jag läst att det inte tål bensin. Sen började FI lampan att visa air intake sensor fel, dock blinkade den bara väldigt sällan. Har förstått att det är ett vanligt fel. Den ska redan varit bytt på min hoj tidigare.. Hojen går dock som en dröm även fast FI lampan blinkar lite!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top