Ktm 690 smc-r

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Pratade med KTM generalagent i förra veckan och tro mig när jag säger att det spelar STOR roll, om det är garantin du är rädd om. Vill du dessutom vara säker på att din hoj ska ingå i alla factory recalls, good Will, etc så rekommenderar jag dig att INTE fulserva. KTMs inställning är att "du kan aldrig bevisa att du använt Motorex, du kan aldrig bevisa att plugg, filterskruvar samt silar är dragna med rätt moment, osv.

Ingen lär märka om man servat själv mellan ordinarie servicar om man inte upplyser om det och KTM rekommenderar endast Motorex så det är inget krav med Motorex olja, följer oljan JASO T903 MA så kan man hälla i vilket märke som helst i viskositet 10W60 eller 10W50, allt enligt serviceboken :fakta
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Ingen lär märka om man servat själv mellan ordinarie servicar om man inte upplyser om det och KTM rekommenderar endast Motorex så det är inget krav med Motorex olja, följer oljan JASO T903 MA så kan man hälla i vilket märke som helst i viskositet 10W60 eller 10W50, allt enligt serviceboken :fakta

Sitter på jobb och ska beställa service kitt hittade på Johans mc där kam man välja mellan motorex cross power eller motul7100 vilket vad jag förstår är en bättre olja?
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Jag har kört ca 10 mil med min nya SMC-R, 2014.

Tror inte jag har haft lika roligt på en landsvägregistrerad motorcykel tidigare. Känns nästan som en nostalgi-trip som speglar tiden då jag buskörde med motocrossen i tidiga tonåren. Helt underbart!

Dock tycker jag originalljuddämparen drar ner upplevelsen. Jag var tidigare helt säker på att skaffa EVO1 - map, luftfilter och Akrapovic slipon. Det jag funderar på nu är om det är värt det, eller om jag bara ska skaffa ett slipon.

Gör EVO1 - map och luftfilter nämnvärd skillnad, eller är det bara ljudet som blir gossigare?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Avgassystem gör inte så stor skillnad men att öppna upp luftburken gör (evo 1 lock).
Jag körde Wings tidigare men använder nu original med special gjord mapp för att kunna köra bana.
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Avgassystem gör inte så stor skillnad men att öppna upp luftburken gör (evo 1 lock).
Jag körde Wings tidigare men använder nu original med special gjord mapp för att kunna köra bana.

Ok! Klarar inte Akrapovic med monterad DB - killer ljudkraven för bankörning? Jag menar, KTM 690 Duke-R levereras med Akrapovic slipon från fabrik.

Ger EVO 1 mer toppeffekt? Eller är det bara botten- och mellanregistret som får sig en ökning?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vad är det att tänka på om man funderar på att ta ut en 690 på en svenska bana?

- Däck?
- Bromsar?
- Kan man göra nåt med stötarna för en klädsamt fet 100-kilospilot?
- Nåt annat?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag klarade inte ljudkraven på Knutstorp med min , sen är ju Knutstorp kända för att vara benhårda .
Jag orkade helt enkelt inte bråka med banan ang ljudet längre därav slängde jag på orginal och gjorde en custom mapp för detta.
Blev duktig förvånad när det visade sig att jag fick mer vrid med orginalsystemet än med slipon , mapparen sa att de kunde bero på att mottrycket var högre med orginalsystemet. Slipon ger dock mer hk på toppen.

Ska man köra bana med sin ktm 690 så rekommenderar jag att man mjukar upp framgaffeln eftersom den är stenhård.
Att höja upp gaffelbenen i kronan ca 7-12mm är också något som gör cykeln lite mer kvick.
Bak gäller tvärtom , där är den för mjuk och behöver styvas upp.

Däcken som sitter original dvs Contiattack SM fungerar hur bra som helst för bana i högt tempo , jag brukar köra på 1.8 bar fram och 1.6 bar bak och mitt slitage har varit perfekt.

Sen är alla olika , jag tycker att dessa inställningarna har fungerat kanon för mig.
Gör ett försök , prova dom och se vad ni tycker.

Mina fjäderinställningar:
Fram Retur : 5 click ut
Fram compression : 20 klick ut
Gaffelnben övanför kronan ca 12mm.

Bak Retur : 15-17 click ut.
Bak Compression : 10 klick ut.
Fjäderförspänning rider sag : 70mm.

Motormässigt : Orginalavgassystem
Evo 1 lock
Dna Filter
Custom mapp med höjd tändning.
64hp och 74.5 Nm
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Jag klarade inte ljudkraven på Knutstorp med min , sen är ju Knutstorp kända för att vara benhårda .
Jag orkade helt enkelt inte bråka med banan ang ljudet längre därav slängde jag på orginal och gjorde en custom mapp för detta.
Blev duktig förvånad när det visade sig att jag fick mer vrid med orginalsystemet än med slipon , mapparen sa att de kunde bero på att mottrycket var högre med orginalsystemet. Slipon ger dock mer hk på toppen.

Ska man köra bana med sin ktm 690 så rekommenderar jag att man mjukar upp framgaffeln eftersom den är stenhård.
Att höja upp gaffelbenen i kronan ca 7-12mm är också något som gör cykeln lite mer kvick.
Bak gäller tvärtom , där är den för mjuk och behöver styvas upp.

Däcken som sitter original dvs Contiattack SM fungerar hur bra som helst för bana i högt tempo , jag brukar köra på 1.8 bar fram och 1.6 bar bak och mitt slitage har varit perfekt.

Sen är alla olika , jag tycker att dessa inställningarna har fungerat kanon för mig.
Gör ett försök , prova dom och se vad ni tycker.

Mina fjäderinställningar:
Fram Retur : 5 click ut
Fram compression : 20 klick ut
Gaffelnben övanför kronan ca 12mm.

Bak Retur : 15-17 click ut.
Bak Compression : 10 klick ut.
Fjäderförspänning rider sag : 70mm.

Motormässigt : Orginalavgassystem
Evo 1 lock
Dna Filter
Custom mapp med höjd tändning.
64hp och 74.5 Nm

Inte ens med den minsta db-killern från wings?:/
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Ok! Klarar inte Akrapovic med monterad DB - killer ljudkraven för bankörning? Jag menar, KTM 690 Duke-R levereras med Akrapovic slipon från fabrik.

Ger EVO 1 mer toppeffekt? Eller är det bara botten- och mellanregistret som får sig en ökning?

Duke med Akra SLipon har fortfarande katalysatorn undertill kvar. Katalysatorn är inbyggd i original slipon för SMC.
Jag tror akra med db killer går bra på bana men det e småslantar att byta till hela EVO I kittet ju, mapp å lock för bättre drag, kul med insugsljudet med=)
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Måste medge att den ser överjävligt trött ut original. Ni som har monterat de små, runda speglarna under styret. Vart hittar man sådana för en vettig peng?bild.jpg
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Luft: K&N RU-1750
Vev: KN 62-1000 (som jag ej kunde få förrän vecka 22, så jag behöver info om diameter på originalslangen för att leta alternativ till detta).

Om man vill ha något vill man ju ha det igår :crash

Har du fått på filterna? Fick du moddaom mycket? Typ flytta batteriet mm?
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Är det sådana som ni andra kör med? Hur är i så fall spegelglaset? Billigare backspeglar brukar väl ha aningen matt spegelglas, eller är liksom missvisande "fishbowl-ish". Har du erfarenhet av dessa?

Min polare kör med biltemas, fungerar riktigt bra, testade en hans hoj en sväng. Själv köpte jag CRG Hindsight. Typ 3ggr så dyra men jag visste inte om att det fanns på biltema när jag köpte mina.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top