Ktm 690 smc-r

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Hur är kvaliteten på dessa? Jag antar att du kört med den några mil? Är de bra passform och bara att skruva dit prylarna?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja den funkar men problemet är att du måste ha en bränsleslang som klarar av att ligga dränkt i soppa konstant. Du kan inte använda orginal eftersom den är plastsvetsad i pumpen..
Jag fick tag på en ny plast slang hos yamaha som passade men det var inte lätt att hitta.
Provade vanlig bränsleslang vilket höll två dagar...
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Oj tack för tipset. Tänkte byta filter i tanken innan jag åker och ev byta slangen då också. Trodde det skulle hålla med vanlig soppaslang. Är det speciella anslutningar på pumpen menar du? Har du möjligtvis något artikelnr från Yamaha?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja precis den slangen måste vara sänkbar i bensin.
Jag fick faktiskt plastslangen gratis av yamaha så jag har tyvärr inget art nr
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Har lite problem med min hoj och tänkte höra om någon har något tips innan jag lämnar in den.

Den dog helt utan förvarning under körning i lördags och är sedan helt död. Det händer inget alls när jag vrider om nyckeln, d.v.s. det syns inget på displayen, inga lampor tänds, pumpen går inte o.s.v. Den är död alltså (för att citera Macken :)).

Det har hänt en gång tidigare med. Den gången dog motorn först och sedan blinkade FI-lampan när jag startade igen. När jag då vred av och på igen så blev den som nu helt blank. Fick då igång den efter att ha tagit ur och kollat de säkringar man kommer åt utan verktyg (de nio som sitter i rad under ett gummilock (åtta 10 och en 15)). Sedan dess har den fungerat i säkert 100 mil utan några som helst problem.

Har nu kollat de säkringarna ovan samt de två gröna 30 som jag tror är huvudsäkringarna. Där är ström på batteriet. Har inte meckat med något och inte heller kört när det har regnat.

Någon som vet något mer jag kan prova innan jag lämnar in den på verkstad?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Rapport från Gotland;

2013 med evo 1-kit (tills en nitisk kommunbullerdämparfarbror tvingade mig att sätta på original igen...) funkade alldeles utmärkt på Gotland ring.

Bra fart i snabba gruppen, lite trist på rakan men man kan köra hur fort som helst i kurvorna. Orginaldäck (tror jag) Contiattack SM fram och back, bakdäcket höll tre bandagar och ser fortfarande riktigt fint ut.

På det stora hela en trevlig tillställning, och funderar man på en 690 för (svenska) banor så vill jag bara säga att det fungerar riktigt, riktigt bra.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Har lite problem med min hoj och tänkte höra om någon har något tips innan jag lämnar in den.

Den dog helt utan förvarning under körning i lördags och är sedan helt död. Det händer inget alls när jag vrider om nyckeln, d.v.s. det syns inget på displayen, inga lampor tänds, pumpen går inte o.s.v. Den är död alltså (för att citera Macken :)).

Det har hänt en gång tidigare med. Den gången dog motorn först och sedan blinkade FI-lampan när jag startade igen. När jag då vred av och på igen så blev den som nu helt blank. Fick då igång den efter att ha tagit ur och kollat de säkringar man kommer åt utan verktyg (de nio som sitter i rad under ett gummilock (åtta 10 och en 15)). Sedan dess har den fungerat i säkert 100 mil utan några som helst problem.

Har nu kollat de säkringarna ovan samt de två gröna 30 som jag tror är huvudsäkringarna. Där är ström på batteriet. Har inte meckat med något och inte heller kört när det har regnat.

Någon som vet något mer jag kan prova innan jag lämnar in den på verkstad?

Jag gjorde världens noob-misstag. Dödaren var på...
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Kolla polerna på batteriet så kablarna sitter fast.

Har kollat att de sitter som det ska och att det inte ser konstigt ut. Har dock inte plockat av och satt dit igen. Får prova det ikväll och se om det hjälper.

Jag gjorde världens noob-misstag. Dödaren var på...

hehe, den har jag kollat :)

Tack för tipsen! Sjukt drygt om man nu ska vara utan hoj inför semester o.s.v.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Har kollat att de sitter som det ska och att det inte ser konstigt ut. Har dock inte plockat av och satt dit igen. Får prova det ikväll och se om det hjälper.



hehe, den har jag kollat :)

Tack för tipsen! Sjukt drygt om man nu ska vara utan hoj inför semester o.s.v.

Jag vet känslan. Min står på verkstad, 5e veckan, men delarna är beställda. Blev påkörd i början av maj :mad:
Antar att du även kollat alla säkringar?
Går soppapumpen när du vrider på tändningen?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har kollat att de sitter som det ska och att det inte ser konstigt ut. Har dock inte plockat av och satt dit igen. Får prova det ikväll och se om det hjälper.



hehe, den har jag kollat :)

Tack för tipsen! Sjukt drygt om man nu ska vara utan hoj inför semester o.s.v.

Kolla säkring nummer 1 :)


Har lagt in originalmapp i min hoj nu inför reggning från 24kw till fulleffekt, vilken skillnad, skulle vara fulleffekt i den enligt förra ägaren men så va det inte.

När en återförsäljare beställer intyg från KTM om att det är höjd effekt i den måste man in på reggning då eller hur funkar det? Någon som vet?
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Jag vet känslan. Min står på verkstad, 5e veckan, men delarna är beställda. Blev påkörd i början av maj :mad:

Tråkigt som fan :( Klarade du dig bra eller?
Har själv haft min på verkstad i flera månader efter att en bil svängde ut framför mig i september förra året. Tyckte jag missade en del fast det var i slutet av säsongen. Dessutom fick man lägga massa tid och energi på att diskutera med motpartens bolag kring vad som ska ersättas och inte o.s.v.


Antar att du även kollat alla säkringar?
Går soppapumpen när du vrider på tändningen?

Kolla säkring nummer 1 :)

Har kollat de säkringar jag hittar under sadeln, de är ok. Det är åtta 10, en 15 och två 30. Är där någon mer jag borde kolla?

Det händer ingenting alls när jag vrider om nyckeln. Pumpen går inte, displayen flimrar inte ens lite, inga lampor o.s.v.

Edit: Kollade i manualen nu (här, sida 114-117) och jag har kollat alla säkringar. Det är den vänstra (sett bakifrån) 30A som är huvudsäkring. Den andra är en reserv.
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Är Fuse 1 10A Ignition, combination instrument på sidan 118 hel? :)
Testa att byta den även om den ser hel ut, är den sönder så händer inte ett skvatt nämligen.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Såja, då va hojen reggad som fulleffekt, akrat är på samt Evo 1 mappen inlagd med avstängd SAS och 02 sensor, nu ska det bara pluggas SAS slang och bestämma sig för vilken sorts öppet filter man ska ha med :p

Toppar 180km/h nu ungefär, är det original drevning då eller minus en kugg fram?
Accelererar på bra dit :D
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Såja, då va hojen reggad som fulleffekt, akrat är på samt Evo 1 mappen inlagd med avstängd SAS och 02 sensor, nu ska det bara pluggas SAS slang och bestämma sig för vilken sorts öppet filter man ska ha med :p

Toppar 180km/h nu ungefär, är det original drevning då eller minus en kugg fram?
Accelererar på bra dit :D
Rista lite på sidan av drevet, sen är det bara rulla framåt och räkna;)
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Tråkigt som fan :( Klarade du dig bra eller?
Har själv haft min på verkstad i flera månader efter att en bil svängde ut framför mig i september förra året. Tyckte jag missade en del fast det var i slutet av säsongen. Dessutom fick man lägga massa tid och energi på att diskutera med motpartens bolag kring vad som ska ersättas och inte o.s.v.

Jag såg din film från krocken. Käringa som först väjde åt höger för att sedan göra en vänstersväng. Idioter finns det gott om.
Jag hade oturen att bli påkörd av min polare som körde bakom mig. han missbedömde broms, hastighet och sväng eller något utav detta och låste framdäcket, tappade spåret, drog in i sidoräcket och sedan studsade hans hoj ut i vägen igen och slog omkull mig. Höjde av otur. Jag fick endast lite blessyrer. Men han får åka rullstol i ett par veckor till. Efter det blir det kryckor och rehab ett par månader. Men han överlever iaf =)
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top