Ktm 690 smc-r

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ok, ett par veckor in så börjar jag komma överrens med hojjen. Ett par frågor dock, möjligt att jag behöver rtfm men jag kör här i vart fall, hoppas någon sitter på lite input;

- Bränslemätaren är knepig. Oavsett hur mycket jag fyller så kommer jag upp till 90% på mätaren. Sedan går den lite upp och ned beroende på dagsform fram till dess att reserven kickar in. Vanligt/kan jag göra något åt det?

- Högfarstväxlingar (främst upp) är instabila, hela hojjen svajjar till när jag växlar under pådrag. Hänger kankse ihop med nästa punkt

- 150+, viss svajighet. Styrdämpare? Mjuk fjädring? Felinställd fjädring? Nån annan som har samma känsla?

- Fjädring, främst bak. Är det bara jag eller är den väldigt mjuk? Jag kan inte mycket om fjädring men jag har fått för mig att det är bra om fram och bak sjunker ihop ungefär lika. Så är inte fallet på min, bak är mjukare.

- Mitt i sväng på bana (bara stödgas) så rör sig framgaffeln ganska mycket upp och ned. Jag pillade på rebounden och fick det bättre men inte riktigt som jag vill ha det. Hänger kanske ihop med nästa punkt;

- Jag utgår, utan att ha läst ihjäl mig, att fjädringen är byggd för 70-80 kilos korvätande österrikare. Finns det fjädring för 100 kg stekätande svensk att sätta på?

- Finns det något vettigt sätt att lätta hojjen ytterligare? Fälgar, vad väger orginalfälgarna?

- Bromsbelägg, vad använder folk? Jag satte på Carbone Lorraine pads på Gotland vilket var ett ruskigt lyft både i bromssträcka men främst i känslan.

- Iskörning - ett tag kvar, men hur går man tillväga? Endurofälgar? Total noob på det området. Är det vettigt eller slöseri med en fin hoj?

- Endurofälgar på grusväg. Total noob på det området. Är det vettigt eller slöseri med en fin hoj?


Lite bakgrund till famför allt hur hojjen beter sig;

- 100 kg pilot, Hyffsat hög kurvhastighet, traditionell rejssittställning med knä ut (ingen hängande fot...), hyffsat självsäker på att hålla (stöd)gas genom hela kurvan.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Kan börja med att svara på att det ej finns någon bränslemätare det är tempen du stirrar på.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Svarar på min egna fråga:
Slet bort min luftburk och kikade, om man ska behålla original luftburk så kan man bara plugga slangarna vid ventilen på vänstersidan.
Om man ska byta till öppet filter så måste man dit med en öppen vevhusventilation.

Nu när luftburken lyft bort. Kan man ta orginalslangen till vevhusventilationen till filtret eller måste man byta den? Tänkte på diametern, om det är samma till kn vevhusvetilationsfilter.

Men hur gör verkstaden då de byter till evo 2 kittet? Det kittet ingår inte vevhusfiltret....
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Nu när luftburken lyft bort. Kan man ta orginalslangen till vevhusventilationen till filtret eller måste man byta den? Tänkte på diametern, om det är samma till kn vevhusvetilationsfilter.

Men hur gör verkstaden då de byter till evo 2 kittet? Det kittet ingår inte vevhusfiltret....

Jag en sådan däringa förgrening från stor slang till liten slang för att det skulle passa, får fixa till det lite sen när jag monterar det öppna filtret då jag fick sätta vevhusventfiltret bakom höger kåpa sålänge.

Ingen aning hur dem gör på Evo 2 kittet faktiskt.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
- 150+, viss svajighet. Styrdämpare? Mjuk fjädring? Felinställd fjädring? Nån annan som har samma känsla?

- Fjädring, främst bak. Är det bara jag eller är den väldigt mjuk? Jag kan inte mycket om fjädring men jag har fått för mig att det är bra om fram och bak sjunker ihop ungefär lika. Så är inte fallet på min, bak är mjukare.

- Mitt i sväng på bana (bara stödgas) så rör sig framgaffeln ganska mycket upp och ned. Jag pillade på rebounden och fick det bättre men inte riktigt som jag vill ha det. Hänger kanske ihop med nästa punkt;

- Jag utgår, utan att ha läst ihjäl mig, att fjädringen är byggd för 70-80 kilos korvätande österrikare. Finns det fjädring för 100 kg stekätande svensk att sätta på?

Jag tycker fjädringen var lite mjuk på smc:n jag hade. Jag satte alla inställningar i sportläget och tyckte hojen blev skönare att köra samt stabilare. Brorsan ligger runt 70-75 och han gillade sportläget bättre med.

Då jag också gillar "stek" så skulle jag tro att det är värt att testa att justera fjädringen. Det står ganska bra i instruktionsboken hur man gör. Det är en skruv i bak som är lite lurig att se dock.


- Finns det något vettigt sätt att lätta hojjen ytterligare? Fälgar, vad väger orginalfälgarna?

Rent spontant känns det dyrt samt iom du har "R" så är det ju ganska snyggt med dom orangea fälgarna. Jag äter mer "stek" än dig så jag menar absolut inget illa, men känns billigare och bättre att dra ner på stekarna?:)


- Iskörning - ett tag kvar, men hur går man tillväga? Endurofälgar? Total noob på det området. Är det vettigt eller slöseri med en fin hoj?

- Endurofälgar på grusväg. Total noob på det området. Är det vettigt eller slöseri med en fin hoj?

Det är bara att fixa isdäck till original fälgarna, en på forumet gjorde det. Ser rätt ballt ut:) Dock fatta jag det som att däcken är väldigt dyra:p Samt känns lite jobbigt om man kör omkull med en så fin hoj:p

Gillar du grus och kör mycket så är det ju kanon med dubbla fälgar, enkelt att byta:) Personligen körde jag inte något grus när jag hade smcr för jag tyckte den var för fin och dyr för det.

Men det är ju ganska personligt hur man ser på saker, dock tror jag man har roligare med en cross på dom 2 sista punkterna iom man inte behöver vara lika rädd om den samt den är inte lika känslig.

Brorsan körde omkull med sin smcr och det kosta försäkringsbolaget ca 45-50k, jag tror bakfälgen var strax över 10K och pipan lika mycket bland annat:p
Det var ju bara 3000kr i självrisk, men den stod ca 5-6 veckor på verkstaden och han missade en stor del av sommaren pga det. Det var inte en farlig vurpa, men massa skit blev skadat. Så det blev massor av saker att byta för dom.

Om man wheelar omkull och skadar bensin tanken så kostar den ca 15000kr tror jag nån skrev tidigare i denna tråden. Det är ganska dyra delar:p

is.jpg
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Nu har jag flyttat batteriet och satt dit ett KN filter. Dock hittade jag en kontakt på högersidan fastsatt med ett buntband, men hittar inte vart den ska sitta i. Någon som vet?:)
image.jpg
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Polaren och jag bestämde oss för att prova hojarna offroad , gick kanon typ ... Polaren hade lite kämpigt ibland med motardhjulen:lol


l2014-06-22 13.09.52.jpg2014-06-22 13.17.31.jpg2014-06-22 13.27.41.jpg2014-06-22 12.24.33.jpg
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Någon som vill sälja, eller känner någon som vill sälja ett Akrapovic, Leovince eller Wings slipon till KTM SMC-R?

Eventuellt känner till en återförsäljare som har något av dessa i lager?

Det är snart semester, och jag orkar inte vänta en evighet på att bli av med originalljuddämparen!!! :huvet
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Någon som vill sälja, eller känner någon som vill sälja ett Akrapovic, Leovince eller Wings slipon till KTM SMC-R?

Eventuellt känner till en återförsäljare som har något av dessa i lager?

Det är snart semester, och jag orkar inte vänta en evighet på att bli av med originalljuddämparen!!! :huvet

Wings tar ca 2v att få när du satt över pengarna och den går på ca 3000kr istället för akrans ca 7000kr och Wings låter sjukt mycket bättre än Leon.
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Wings tar ca 2v att få när du satt över pengarna och den går på ca 3000kr istället för akrans ca 7000kr och Wings låter sjukt mycket bättre än Leon.

Okej! Jag skickade ett mail till Wings, men det tog 1 vecka bara att få svar på mailet, därav orkade jag inte engagera mig i det mer.

Men jag får väl försöka ringa till dem och se hur man går tillväga. Men helst skulle jag vilja ha ett system just precis NU! Men slipons verkar inte växa på träd i svenska motorcykelbutiker.:(
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Börjar bli dags för mig att kolla efter nya däck till bandagarna. Hur mycket kan man labba med dimensionerna till smcren? Någon som vet?
Efter som orginal blir en begränsad tillgång, bak 160/60-17 fram 120/70-17.
Körde med Metzler K3or på ninjan innan som jag trivdes med. Men dimensionerna finns inte...:(

Tips?
Inga renodlade slicks, då får man inte va med på knixen:(
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Börjar bli dags för mig att kolla efter nya däck till bandagarna. Hur mycket kan man labba med dimensionerna till smcren? Någon som vet?
Efter som orginal blir en begränsad tillgång, bak 160/60-17 fram 120/70-17.
Körde med Metzler K3or på ninjan innan som jag trivdes med. Men dimensionerna finns inte...:(

Tips?
Inga renodlade slicks, då får man inte va med på knixen:(

Labba och labba, jag körde Conti AttackSM vilket jag har fått för mig är orginal på Gotland ring. Räckte bra till tempo i toppen på den snabba gruppen. Höll ihop riktigt bra med, körde tre dagar och bakdäcket såg i princip nytt ut.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Labba och labba, jag körde Conti AttackSM vilket jag har fått för mig är orginal på Gotland ring. Räckte bra till tempo i toppen på den snabba gruppen. Höll ihop riktigt bra med, körde tre dagar och bakdäcket såg i princip nytt ut.

Stämmer, det sitter conti på orginal. Därför jag frågar om nån vet annat;) gillade k3orna för de gav bra förvarning när man låg på gränsen. Kul och testa nått annat.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Okej! Jag skickade ett mail till Wings, men det tog 1 vecka bara att få svar på mailet, därav orkade jag inte engagera mig i det mer.

Det måste nog vart en tillfällig grej med sent svar. Mailat Gorazd flera gånger och han brukar alltid svara samma dag. Jag fick min wings pipa på 5 dagar när jag köpte en i höstas.

Wings är definitivt värt pengarna. Liknande design som akra och låter minst lika bra samt under halva priset.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Annars är conti attack sm ett specialdäck för supermotard som får upp temperaturen i lägre hastigheter än däck gjorda för r hoj gör. Har kört conti atack sm dom senaste 2 däckbytena och är supernöjd
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som vet hur man justerar SAG på smc-r? Framförallt fram, har ca. 60-65mm bak men fram så är det inte mer än 20-25mm, tycker att bakänden känns helt okej för små kurviga vägar men framänden känns hård.
Väger runt en 95kg med utrustning mig.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top