KTM 690 Supermono cup 2009

Gyldner

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Hoj
Gixxer 7eleven race edition, Ducce 916, husa 501, KTM 690 SMC
Hej Grabbar

Tack för en rolig helg i Mo i rana. Skönt att det gick bra med dig Stefan och ja hoppas att du repar dig till Linköpning.

Jocke, körde du fortare på lång loppet?

Fredde

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Hej Grabbar
Tack för en rolig helg i Mo i rana. Skönt att det gick bra med dig Stefan och ja hoppas att du repar dig till Linköpning.
Fredde

Tjena,

jag kommer inte att köra linköping, fortfarande sviter efter Mo i Rana:)
Men kommer o kollar!

Stefan

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Tjena,

jag kommer inte att köra linköping, fortfarande sviter efter Mo i Rana:)
Men kommer o kollar!

Stefan

Tråkigt att höra, men fullt förståeligt...
Krya på dig :)

Imorgon åker jag till Linköping för lite fulträning, sen bär det vidare till Gelleråsen för ännu mer fulträning :banana
Någon mer som ska fulträna ?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hur gick fuskträningen? ;)
Enligt ögonvittne sågs en 690-förare besiktiga våtgreppet på banan efter Torparn med oplanerat snabbt utsträckt högerstövel och direkt jämföra med motsvarande på gräs. Kanhända det var bäste Hr Gottschalk och i så fall får han återge sin uppfattning om ev skillnad i friktion. Ögonvittnet kunde riktigt känna hur ryggraden förvandlades till ett armeringsjärn när det halkade till. Ögonvittnets egna skyddsutrustning lär nätt och jämnt hinna torka till Årsracet, men hade nästan hur kul som helst. Ständigt mjukt körande Johan Rydén (Husa-RGV) visade mer än en yl-fyra hur en slipsten ska dras!

Jag har nog glömt bansträckningen på "Arctic Circle Raceway". Var har man "möjlighet" highsida i 150 blåss? Vänstern efter startrakan, eller chikanen på "baksidans" raka? Inget brutet, Stefan?

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Jag har nog glömt bansträckningen på "Arctic Circle Raceway". Var har man "möjlighet" highsida i 150 blåss? Vänstern efter startrakan, eller chikanen på "baksidans" raka? Inget brutet, Stefan?

Ut ur chikanen på baksidan, om man genar över kurbsen där släpper bahjulet tydligen.. Jag kan nog inte påstå att effekten hade något med denna highside att göra:)
Inget allvarligt, ett mellanben i foten är av. Annars mest sträckningar och blåmärken. Kommer och hejar på på Årsracet, är tillbaks i matchen till Gelleråsen!

Blir spännande att höra Hr Gottschalks syn på friktionen i linköping:)
Stefan

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Enligt ögonvittne sågs en 690-förare besiktiga våtgreppet på banan efter Torparn med oplanerat snabbt utsträckt högerstövel och direkt jämföra med motsvarande på gräs. Kanhända det var bäste Hr Gottschalk och i så fall får han återge sin uppfattning om ev skillnad i friktion. Ögonvittnet kunde riktigt känna hur ryggraden förvandlades till ett armeringsjärn när det halkade till. Ögonvittnets egna skyddsutrustning lär nätt och jämnt hinna torka till Årsracet, men hade nästan hur kul som helst. Ständigt mjukt körande Johan Rydén (Husa-RGV) visade mer än en yl-fyra hur en slipsten ska dras!

Ja, jag spände mig väl en hel del.....
Första gången på regn med regndäck, första gången på Sviesta och ett par Sidi-stövlar med negativ gore-tex (dvs, det kom inte ut något vatten, bara in.).
Upptäckte dagen efter att jag inte blivit av med pys-läckan på framfälgen och att min däcktrycksmätare visade för högt tryck. Har antagligen kört med ca 1,3 -1,4 i framdäcket... Tyckte det kändes konstigt i nerläggen.....
Fick kört ca 55 varv iaf :tummenupp
Som mest så var vi 4 st mono på banan :yoparty

Licensträningen på Gelleråsen var riktigt rolig ! Trodde jag skulle vara tvärsist men jag fick kört om en hel del :) Jättetorrt på Onsdag kväll och riktigt roligt.

Nu är det nära till Linköpings-racet :)

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
8 st på gridden

Vem vinner???

Jag tror att Rocket blir giftig, nu har han fått lite extra träning i form av 2 VM deltävlingar!!

Min tippning:
Rocket
Hasse
Jocke D
Vad tror ni andra? :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack allihop för en fin helg i Linköping. Och tack LMS som strulade till starten på lördagen så jag fick chansen att köra två rejs på söndagen :D :tummenupp

Min rapport blir nåt sånt här, rejs 1:
Väldigt snurrig i huvudet efter stressen (ingen alkohol!) under lördagens toastmasteruppdrag under ett bröllop i Karlsborg gjorde att jag inte var direkt mentalt inställd på rejs när vi åkte ut på plattan.
Enda bakom mig i starten var Lindman men jag visste att han verkligen hittat farten så min tanke var att hänga på honom så gott det gick genom fältet och rädda så många poäng som möjligt. Lasse drar som en raket när starten går och jag försöker haka på, håller så långt till höger det går med förhoppningen att det ska bli kökörning genom esset och det lyckas över förväntan. När vi går ut ur esset ser jag bara en handfull förare före mig. Det visar sig senare att jag gjort en demonstart och var tia. Fredde och Pelle är strax före och det nya målet med rejset är genast givet - de ska köras om!
In i nya chikanen bromsar Fredde på sig och jag ser en ljusning i totalen dyka upp. Ett par minimonos (bl.a Lindman) ligger mellan mig och Pelle som efter ett par varv får ge vika, jakten börjar på riktigt. Vissa varv knappar jag in lite medans jag tappar lite på vissa. Livrädd för att Fredde åkt ut direkt efter mig kikar jag bakåt på varv nio eller tio och ser Rocket ett par sekunder efter, en snabb kalkyl ger att jag måste vara tredje 690 efter Hasse (som jag antog var längre fram) och Pelle, fint som fan om det kan hålla sig in i mål.
Näst sista gången in i chikanen har jag stumnat i högerarmen så jag vill bara gråta. Tvingas använda hela handen för att bromsa, usel precision gör att Robins omkörning inte kunde varit särskilt svår. Nu är ju Robin normalt mycket snabbare än mig så det var inte oväntat att han skulle förbi men det vill man ju inte erkänna såklart. Försöker hänga på men Robin sticker rätt fort genom esset när jag låser upp bakhjulet pga en nerväxling för mkt. Ner mot chikanen fastnar han lite på en varvning och jag ser min chans, använder hela handen för att bromsa så gott det går och knappar in en del. Ser ut som Robin bestämt sig för att inte köra om varvningen och jag ser en liten chans att ta honom ut på målrakan. Planen lyckades nästan men jag var inte tillräckligt nära, som eurospostkommentatorerna skulle sagt, och Robin är 1/10 för mig över linjen. Hade linjen varit bara 15-20m längre ner hade jag varit före.
En tionde plats i ett rejs inte ens skulle kört är naturligtvis toppen men man vill ju alltid vara före killen framför.
Pelle och Fredde då? Pelle drog ifrån lite sista varven och var sju sekunder före i mål. Fredde, som bromsade på sig på första varvet, jagade som en demon och sa efteråt att han såg mig och Robin ungefär hela rakan efter som bäst. Tyvärr skrotade han i Bergskurvan på tolfte varvet och DNF'ade.
Fjärde 690 efter Hasse, Pelle och Robin är ok, speciellt som Fredde (som är värste konkurrenten i totalen) nollade. Inte helt nöjd med bästatiden eftersom Håkan, med slipsen som pannband på bröllopsfesten, förklarade att jag borde kunna köra minst en sekund fortare. Och Håkan är ju en pålitlig kille (!?).

Rejs 2:
Samma startuppställning och idén att hänga på Lindman var ju inte dum i första så jag tänkte mig en repris. Tyvärr tänkte inte de framför låta mig göra det tydligen och det grötade ihop sig betydligt mer och jag gissar att jag var femtonde ut ur esset. Inte lika bra som första men glädjande nog är Fredde bara ett par gubbar före och jag ser min chans att bättra på totalen. Martin har gjort en bra start och är strax före Fredde. Han blir ett "sekundärt problem" tänker jag kallt :)D) och sätter siktet på Fredde. Tar jag Martin oxå är det bonus med Fredde är målet för dagen.
På andra varvet kommer Martin ut i gruset på väg ut ur torparn och en hel hög åker förbi. Jag som är sist i den lilla högen hamnar i en bromsduell med Martin in i nya chikanen men går som tur är segrande ur den. Bra fart i Martins "Competition" :tungan är det.
In i torparn på tredje varvet känner jag jag har bättre fart än Fredde och tar chansen att ta ordentligt med höjd för att acca om och slippa bromsa mig förbi, det lyckas rätt bra och det blir en liten bromsduell som jag tar tack vare innerspår och lite högre fart. Nu gäller tokjärnet för att försöka skaka honom av mig!!
Efter några varv och ingen attack kommit börjar jag hoppas att rycket lönat sig (vägrar titta bakåt) och jag börjar istället jaga Molstad som ligger kanske 2s före. Känner att jag knappar in lite hela tiden men när tanken kommer att "bara några kurvor till så kan jag sätta in stöten" kommer första varvningen som han lätt kommer förbi och jag fastnar. Tyvärr upprepar sig exakt samma scenario två gånger till och jag slutar knappt tre sekunder efter honom. Fredde låg bakom mig hela tiden men jag drog lite varje varv och hade nästan sju sekunders marginal över den finska linjen visade det sig när man fick analysera listorna lite efter rejset.
Bättrade mig från 1.06.3 i första till 1.05.6 så nästa mål är 1.04.99 vilket med lite träning inte borde vara omöjligt eftersom jag inte kört Sviestad sedan 2003 eller 2004 :)

Nu hoppas vi att tabellmakarna snabbt får ihop resultaten från helgen så vi får se vad som hänt...

Var är alla bilder förresten??

Glöm inte anmäla er till Gälleråsen, då ska vi räkna om tabellerna en sista gång för året :tummenupp

Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Martin har gjort en bra start och är strax före Fredde. Han blir ett stort problem tänker jag. Tar jag Martin är det en bonus.
På andra varvet kommer Martin ut i gruset på väg ut ur torparn och en hel hög åker förbi. Jag som är sist i den lilla högen hamnar i en bromsduell med Martin in i nya chikanen men går som tur är segrande ur den. Bra fart i Martins Competition är det ! :tummenupp

Jag väljer som vanligt att tolka allt till min egen fördel. Har därför skrivit rent din rejsrapport och tagit med dom bästa bitarna :)

Bra skrivet :tummenupp

Det ser tajt ut i tabellen ! 3 olika möjliga vinnare efter Gelleråsen.....

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag väljer som vanligt att tolka allt till min egen fördel. Har därför skrivit rent din rejsrapport och tagit med dom bästa bitarna :)

Bra skrivet :tummenupp

Det ser tajt ut i tabellen ! 3 olika möjliga vinnare efter Gelleråsen.....

Haha, tolka ska man göra.

Som förklaring till varför tabellen ser ut som den gör kommer här de uppgifter jag har om hur vi placerade oss under helgen

Race 1 (lördag)
Hasse G: 25
Pelle : 20
Fredde: 16
Kalevi: 13
Martin: 11
Hasse P: 10
Rocket: DNF
Jocke: DNS, toastmaster på bröllop i Karlsborg
Stefan: Gips
Håkan: Bakfull

Race 1 (söndag)
Pelle : 20
Rocket: 16
Jocke: 13
Kalevi: 11
Hasse P: 10
Fredde: DNF, bergskurvan
Martin: DNF, esset

Race 2 (söndag)
Rocket: 20
Pelle : 16
Jocke: 13
Fredde: 11
Martin: 10
Kalevi: 9
Hasse P: 8

Hoppas vi är överens om tabellens utseende?!

Total segrare för helgen: HASSE G (50) :tummenupp
Tvåa: Pelle (40)
Trea: Rocket (36)
Fyra: Fredde (27)
Femma: Jocke (26)

När kommer priserna från KTM ???

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Startlistan till Gelleråsen:

37 Stefan Karlsson
45 Martin Gottschalk
49 Kalevi Brandhed
86 Joakim Danielsson
100 Fredrik Gyldner
777 Hasse Press

Ingen Hasse eller Rocket ?

Pelle skulle väl köra Ducce ? så han är ju med på ett hörn ändå.

Såg att Clementz inte var anmäld :va

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Startlistan till Gelleråsen:

37 Stefan Karlsson
45 Martin Gottschalk
49 Kalevi Brandhed
86 Joakim Danielsson
100 Fredrik Gyldner
777 Hasse Press

Ingen Hasse eller Rocket ?

Pelle skulle väl köra Ducce ? så han är ju med på ett hörn ändå.

Såg att Clementz inte var anmäld :va
Det är ju långt kvar, bara för att tiden gått ut betyder det inte att de inte kommer :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati