Ktm 690

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Faan nu har jag väntat 1 vecka på att få papprena på hojen en 690 smc 2010 från lelles.
Inte hänt ett skit = kan inte ställa på hojen och köra.
Hur jävla lång tid ska det ta, någon annan som köpt nytt?

Den nya KTM-säljaren hos Lelles verkar vara lite speciell.

..och du är i fel tråd och gnäller. SMC har en egen. ;)
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Bakdäck

Tjena pga att duke tråden är stendöd så täkte höra med er andra ktm:are.

min ktm 690 duke -08 sladdar vilt!

just nu åker ja på ett BRIDGESTONE bakdäck, de som sitter från fabrik och de halkar bra när man börjar lägga lite! ;)

va köra ni på? tips?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tjena pga att duke tråden är stendöd så täkte höra med er andra ktm:are.

min ktm 690 duke -08 sladdar vilt!

just nu åker ja på ett BRIDGESTONE bakdäck, de som sitter från fabrik och de halkar bra när man börjar lägga lite! ;)

va köra ni på? tips?

Metzeler Sportec M3.
 

Hollywood

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Höllviken
Hoj
KTM 1190 Adventure R
Tjena pga att duke tråden är stendöd så täkte höra med er andra ktm:are.

min ktm 690 duke -08 sladdar vilt!

just nu åker ja på ett BRIDGESTONE bakdäck, de som sitter från fabrik och de halkar bra när man börjar lägga lite! ;)

va köra ni på? tips?

Metz Sportec M3....riktigt bra däck på bana också.
Kört flera gånger, och det håller bra dessutom.
Hänger med lätthet med de snabbaste pojkarna i de "tuffa" grupperna med det.
Kolla i mitt garage...de däcken har rullat nästan 400 mil.
Lycka till
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Michelin Road Attack rullar min på. Suger fast fint i backen och förra bakdäcket höll 600 mil (osnälla mil).

//D
 

Hoffling

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
2009, KTM 530 EXCR
Endurodäck på 690SMC

Tjena!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sätta på Eunduro däck på 690Smc. Alltså fälgar som är 19 och 21" för att kunna ha den att köra is med. Eftersom gaffelkronorna är bredare på Smc än Enduron årsmodell 10. Tänkte kolla om det är någon som vet var man kan få tag i addaptrar och andra hjulaxlar så det går att få på.

Tack på förhand.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tjena!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sätta på Eunduro däck på 690Smc. Alltså fälgar som är 19 och 21" för att kunna ha den att köra is med. Eftersom gaffelkronorna är bredare på Smc än Enduron årsmodell 10. Tänkte kolla om det är någon som vet var man kan få tag i addaptrar och andra hjulaxlar så det går att få på.

Tack på förhand.

Det funkar utmärkt!

Enklast är om du har KTM 690 Endurofälgar,bak passar rakt av.
Fram krävs lite småfix men inget avancerat.
Sen själva hjulbytet osv tar inte många minuter.

Kolla länken!

http://ongrus.se/phpBB3/viewtopic.php?f=30&t=226&start=0
 

Hoffling

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
2009, KTM 530 EXCR
Tack så mycket R1 racer!

Du gjorde nog så att jag går och byter in min superduke mot en 690SMC. Va tvungen att veta så att man kan köra is i vinter!
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tjena!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sätta på Eunduro däck på 690Smc. Alltså fälgar som är 19 och 21" för att kunna ha den att köra is med. Eftersom gaffelkronorna är bredare på Smc än Enduron årsmodell 10. Tänkte kolla om det är någon som vet var man kan få tag i addaptrar och andra hjulaxlar så det går att få på.

Tack på förhand.

Ett tips, Kolla med Paser här på forumet.
Tror han har ett par endurofälgar över till en 690
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tjena!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att sätta på Eunduro däck på 690Smc. Alltså fälgar som är 19 och 21" för att kunna ha den att köra is med. Eftersom gaffelkronorna är bredare på Smc än Enduron årsmodell 10. Tänkte kolla om det är någon som vet var man kan få tag i addaptrar och andra hjulaxlar så det går att få på.

Tack på förhand.

Jag har som sagt en uppsättning över.
690 Enduro fälgar.

Skicka ett PM :tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
tja,

har lite frågor om 690'n! Jag är ute efter en hoj som jag kan köra både i stan och offroad med, alltså med två uppsättningar hjul. Men vad jag undrar är vad de markantaste skillnaderna mellan Enduro'n och SMC, de två jag känner att jag har att välja på är? jag tänker fjädring, utväxling m.m. Tändningslås? Har hört att det inte finns det på en del enduros bl.a.

Skulle gärna vilja veta vad som bör tänkas på om man ska ha två uppsättningar hjul också, angående bromsar/bromskivor etc. Och jag menar då en uppsättning motardhjul och en uppsättning enduro såklart. Lätt att få tag på hjul? Bromsar? Begagnat? Ungefärliga priser?

Många frågor men jag är helt nybörjare på motard/enduro-fronten, kört naken sporthoj fram tills nu.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
tja,

har lite frågor om 690'n! Jag är ute efter en hoj som jag kan köra både i stan och offroad med, alltså med två uppsättningar hjul. Men vad jag undrar är vad de markantaste skillnaderna mellan Enduro'n och SMC, de två jag känner att jag har att välja på är? jag tänker fjädring, utväxling m.m. Tändningslås? Har hört att det inte finns det på en del enduros bl.a.

Skulle gärna vilja veta vad som bör tänkas på om man ska ha två uppsättningar hjul också, angående bromsar/bromskivor etc. Och jag menar då en uppsättning motardhjul och en uppsättning enduro såklart. Lätt att få tag på hjul? Bromsar? Begagnat? Ungefärliga priser?

Många frågor men jag är helt nybörjare på motard/enduro-fronten, kört naken sporthoj fram tills nu.

Skulle nog vilja påstå att jag har exakt samma funderingar som dig :D
Vad jag förstått så funkar det alldeles utmärkt att köra motardkit på enduron, funkar t.o.m att tävla i 690-cup, kanske inte helt bra som en som är byggd för asfalten men det funkar. Så därmed skulle jag tro att det funkar hur bra som hellst att köra den inne i stan med ett motardkit.
Utifall jag mot all förmodan köper mig en 690 blir det nog till att montera motorvärmare och köra den året runt, till jobbet t.ex :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skulle nog vilja påstå att jag har exakt samma funderingar som dig :D
Vad jag förstått så funkar det alldeles utmärkt att köra motardkit på enduron, funkar t.o.m att tävla i 690-cup, kanske inte helt bra som en som är byggd för asfalten men det funkar. Så därmed skulle jag tro att det funkar hur bra som hellst att köra den inne i stan med ett motardkit.
Utifall jag mot all förmodan köper mig en 690 blir det nog till att montera motorvärmare och köra den året runt, till jobbet t.ex :)

ja precis, jag vill också kunna köra så mkt som möjligt under vintern, om inte i stan och till jobbet så framförallt på snö, is och i skog för nöjes skull! blir svårt med min SV! (som förövrigt någon borde köpa omgående, tack). :D

Det är helt korrekt att endurohojar ofta saknar tändningslås. KTM 690 Enduro är ingen enduromaskin så den har tändningslås. Den bara heter så.

ingen enduromaskin? nähepp. inte för att jag är jätteinsatt men varför inte? bra å veta att den har tändningslås iaf, det kände jag va lite jobbigt med några andra modeller som saknade det, då man vill kunna parkera utomhus och i stan nångång ibland också.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
ja precis, jag vill också kunna köra så mkt som möjligt under vintern, om inte i stan och till jobbet så framförallt på snö, is och i skog för nöjes skull! blir svårt med min SV! (som förövrigt någon borde köpa omgående, tack). :D



ingen enduromaskin? nähepp. inte för att jag är jätteinsatt men varför inte? bra å veta att den har tändningslås iaf, det kände jag va lite jobbigt med några andra modeller som saknade det, då man vill kunna parkera utomhus och i stan nångång ibland också.

Skulle tro att han menade att det inte är en renodlad endurohoj. Den verkar ju funka ypperligt att köra fin-enduro med och sådär, men blir det riktigt brötigt så är det lite dålig svängradie och den är lite för tung för det.
Som jag brukar köra i skogen så skulle den passa alldeles utmärkt, behöver inte ha världens smidigaste hoj när man oftast kör fina stigar och grusväg.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag kör precis så där.
Har en KTM690 enduro med tillhörade motardkit till. Vi är 3 i GBG som kör samma setup.
Alla vi är jäkligt nöjda och har skitkul både i skog o mark såväl som på gatan.

MTRL:

DSC00930-1.jpg


Gata:

DSC_0238.jpg




Skog/Vinter:

DSC00961.jpg
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skulle tro att han menade att det inte är en renodlad endurohoj. Den verkar ju funka ypperligt att köra fin-enduro med och sådär, men blir det riktigt brötigt så är det lite dålig svängradie och den är lite för tung för det.
Som jag brukar köra i skogen så skulle den passa alldeles utmärkt, behöver inte ha världens smidigaste hoj när man oftast kör fina stigar och grusväg.

jo misstänkte att det var något sånt. jag ska inte köra någon avancerad enduroåkning så det är nog lugnt.

Jag kör precis så där.
Har en KTM690 enduro med tillhörade motardkit till. Vi är 3 i GBG som kör samma setup.
Alla vi är jäkligt nöjda och har skitkul både i skog o mark såväl som på gatan.

ser skitbra ut! vart köpte ni motardkitet? vad exakt är det som måste bytas vid kitbyte? och vad går kalaset på?
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
ser skitbra ut! vart köpte ni motardkitet? vad exakt är det som måste bytas vid kitbyte? och vad går kalaset på?

Motardkiten är KTM 690SMC hjul.
Vi har alla handlat på Bergmans Motor i Borås.

Räkna med iaf 10000kr för bara hjulen, sen tillkommer däck, och eventuellt skivor om du inte orkar flytta över från endurokitet vid varje byte.

Den enda anpassningen som behövs göras är att karva ur lite ur gaffelbensskydden fram för att däcket inte ska ta i.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top