Ktm 690

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Motardkiten är KTM 690SMC hjul.
Vi har alla handlat på Bergmans Motor i Borås.

Räkna med iaf 10000kr för bara hjulen, sen tillkommer däck, och eventuellt skivor om du inte orkar flytta över från endurokitet vid varje byte.

Den enda anpassningen som behövs göras är att karva ur lite ur gaffelbensskydden fram för att däcket inte ska ta i.

ok, ja det var ju inte det billigaste. svårt att hitta beggat eller billigare?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
ok, ja det var ju inte det billigaste. svårt att hitta beggat eller billigare?

Framhjulet går att hitta billigare ja.
Det är bara att köpa ett hjul från en KTM från 03 och framåt.
Det ska vara 26mm framaxel.

Bak är det värre, naven är bredare än de tidigare modellerna och hjulaxeln är 25mm istället för 20mm, så där blir man illa tvungen att köpa 690hjul om man inte pyssla med distanser och andra hjullager osv.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Om man jämnför 690smc med enduro, hur pass mycket sämre är den i skogen/grusvägarna med ett endurokitt. Jämnfört med 690 enduro alltså...
Funderar vad som är vettigast, en 690smc med endurokit eller en 690 enduro med motardkit.
Man kanske vill ställa upp i 690cup och då är ju 690 smc bättre anpassad till det...

EDIT: Jag vill alltså köra både gata/bana och i skogen... Inte bara köra en smc i skogen eller en enduro bara på gata :tummenupp
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om man jämnför 690smc med enduro, hur pass mycket sämre är den i skogen/grusvägarna med ett endurokitt. Jämnfört med 690 enduro alltså...
Funderar vad som är vettigast, en 690smc med endurokit eller en 690 enduro med motardkit.
Man kanske vill ställa upp i 690cup och då är ju 690 smc bättre anpassad till det...

EDIT: Jag vill alltså köra både gata/bana och i skogen... Inte bara köra en smc i skogen eller en enduro bara på gata :tummenupp

Utgå från var du tänker köra mest och/eller var det betyder mest att hojen funkar bra. Sen köper du den ena eller andra. Ingen av dem är usel på "det andra". Låter och känns som att du ska ha en SMC :tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Utgå från var du tänker köra mest och/eller var det betyder mest att hojen funkar bra. Sen köper du den ena eller andra. Ingen av dem är usel på "det andra". Låter och känns som att du ska ha en SMC :tummenupp

Kompisen hade en SMC för samma ändamål som du vill ha, han bytte till en enduro istället. Kolla med Rick här på forumet.
PÅ SOE.se var det en snubbe som körde i supermono cupen har jag för mig, han hade en 690Enduro R men tror att han bytte i våras till något annat ev.
Kolla ktm690 tråden på soe.se, ligger under "grussnacks" menyn där står rätt mycke matnyttigt oavsett om man har en E eller SMC.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Utgå från var du tänker köra mest och/eller var det betyder mest att hojen funkar bra. Sen köper du den ena eller andra. Ingen av dem är usel på "det andra". Låter och känns som att du ska ha en SMC :tummenupp

Lutar mot det, misstänker att det blir mer jobbpendling (året runt hellst) och buskörning på byn med lite grusväg och stig, inte tvärtom. Så det blir nog SMC som du säger ;).
Ska bara få M5'an såld så slår jag till på en, nästa vecka då kanske :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kompisen hade en SMC för samma ändamål som du vill ha, han bytte till en enduro istället. Kolla med Rick här på forumet.
PÅ SOE.se var det en snubbe som körde i supermono cupen har jag för mig, han hade en 690Enduro R men tror att han bytte i våras till något annat ev.
Kolla ktm690 tråden på soe.se, ligger under "grussnacks" menyn där står rätt mycke matnyttigt oavsett om man har en E eller SMC.

Kalevi kör en 690ER, det stämmer. Det är samma hoj i år men han har gjort den mer till en "690SM-ER" hybrid i år med bl.a gjutna SMR-hjul.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Kalevi kör en 690ER, det stämmer. Det är samma hoj i år men han har gjort den mer till en "690SM-ER" hybrid i år med bl.a gjutna SMR-hjul.

Kalevi verkar ha trimmat en hel del också. han orkade inte skriva ut exakt vad han gjort i tråden på soe. någon som vet vad han gjort mer exakt? vet att han har tuneboy bland annat.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Så, en KTM 690 Enduro -08 med medföljande motardkit inköpt! Tänkte kolla om det finns lite allmäna tips och andra grejer som är bra att veta om hojen?

Och sedan har jag tänkt köra snö/is i vinter, alltså dubbat. Något man bör tänka på när det gäller att köra dubbat? Rent tekniskt alltså, för min första idé var att självdubba offroaddäcken, om jag nu inte skulle köpa separata dubbade offroaddäck dvs. Blir däcken mkt slitna om man sedan i vår tar ur dubbarna igen? Tips om dubbar och vart man får tag på dessa?
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Så, en KTM 690 Enduro -08 med medföljande motardkit inköpt! Tänkte kolla om det finns lite allmäna tips och andra grejer som är bra att veta om hojen?

Och sedan har jag tänkt köra snö/is i vinter, alltså dubbat. Något man bör tänka på när det gäller att köra dubbat? Rent tekniskt alltså, för min första idé var att självdubba offroaddäcken, om jag nu inte skulle köpa separata dubbade offroaddäck dvs. Blir däcken mkt slitna om man sedan i vår tar ur dubbarna igen? Tips om dubbar och vart man får tag på dessa?

Prova även frågorna på www.soe.se
Grussnack - KTM 690 tråden :tummenupp
 

Fonsin

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Ort
Avesta
Hoj
KTM 690 SMR 08 & Buell xb12ss 07.
Hur har folket gjort för att få bort den avskyvärda plastflärpen bak? R&G har ju en "tail tidy" men att betala £76 + frakt känns lite väl jävla saftigt. Evotechs är ju inte heller direkt gratis. :näsblod

Finns det någon firma som har en enklare, och mest intressant billigare, variant på skylthållare?

Såhär ser min ut, hemmabygge! dock riktigt proffsigt sådant :yoparty
 

Bifogat

  • 46071_462479781971_605496971_6433557_1679735_n.jpg
    46071_462479781971_605496971_6433557_1679735_n.jpg
    102.7 KB · Visningar: 163
  • 45120_462479871971_605496971_6433562_5501836_n.jpg
    45120_462479871971_605496971_6433562_5501836_n.jpg
    86.3 KB · Visningar: 138
  • 47340_462480686971_605496971_6433564_6707598_n.jpg
    47340_462480686971_605496971_6433564_6707598_n.jpg
    82.8 KB · Visningar: 121

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
drevning

Såhär ser min ut, hemmabygge! dock riktigt proffsigt sådant :yoparty

Tycker att 690sm är väldigt trött original har nu drevat om till 15-45 då blir det nåt helt annat men hänger ändå inte på husa 570 sm fast nu går den upp på bakan på 2:an på bara gas vilket är helt omöjligt med originaldrevning 16-40 inte ens 15-42 klarar det det ville till 450bak

Tycker att 690sm är väldigt trött original har nu drevat om till 15-45 då blir det nåt helt annat men hänger ändå inte på husa 570 sm fast nu går den upp på bakan på 2:an på bara gas vilket är helt omöjligt med originaldrevning 16-40 inte ens 15-42 klarar det det ville till 450bak

menade 45drev bak ändå har jag acra plus mapp
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tycker att 690sm är väldigt trött original har nu drevat om till 15-45 då blir det nåt helt annat men hänger ändå inte på husa 570 sm fast nu går den upp på bakan på 2:an på bara gas vilket är helt omöjligt med originaldrevning 16-40 inte ens 15-42 klarar det det ville till 450bak

Det är nog i din teknik det brister. 15-40 på min och det går finemang att gasa upp den på tvåan. :tummenupp
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Det är nog i din teknik det brister. 15-40 på min och det går finemang att gasa upp den på tvåan. :tummenupp

kanske du har rätt har provat 15-40 15-42 men nu med 15-45 börjar det hända grejer har ändå bra fart i hojen dvs 150km/tim Ktm 690enduro har ju 15-45 som originaldrevning kan varm rekomendera det :)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tycker att 690sm är väldigt trött original har nu drevat om till 15-45 då blir det nåt helt annat men hänger ändå inte på husa 570 sm fast nu går den upp på bakan på 2:an på bara gas vilket är helt omöjligt med originaldrevning 16-40 inte ens 15-42 klarar det det ville till 450bak

Det är nog som sagt din teknik som brister och inte hojen...
17-40 hade jag på min gamla 660 och den var det inga större bekymmer att plocka upp i 4:an.

Jag har aldrig haft problem att plocka upp en 690 i 4:an eller 5:an :tummenupp
 

blaisans

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
östersund
Hoj
2009 cb 1000 ra -09
Det är nog som sagt din teknik som brister och inte hojen...
17-40 hade jag på min gamla 660 och den var det inga större bekymmer att plocka upp i 4:an.

Jag har aldrig haft problem att plocka upp en 690 i 4:an eller 5:an :tummenupp

du måste mena med kopplingshjälp? men 660 har nog en annan utväxling i lådan förövrigt har jag provat husqvarna 450 o husaberg 570 båda upplevar jag som bra mycket rappare synd bara att det är olja filter byte varje hundrade mil men som sagt det är ju tävlings motoret finns gatreggat på dom provade dom på tk-motor i östersund mkt roliga
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top